Noam Revkin Fenton/Flash90

"חרם כלכלי-צרכני הוא הדבר הלגיטימי ביותר – זו דמוקרטיה במיטבה"

"לבוא ולחבוט בחלק שמונה 10-15% לכל היותר מהציבור החרדי, רק למטרות יח"צ, זו ירידה לשפל. ויודעים מה? זה יעבוד כבומרנג. בסופו של דבר, הצרכנים החרדים רק יתעקשו עוד יותר" / ישראל פלר בטור ב'ביזנעס' על סערת פניציה וההסתה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

את הבוקר פתחתי עם הודעה מחבר שסרק את 'הארץ', שם הופיעה קריקטורה ששמה ללעג וקלס את דמותו של אחד ממנהיגי היהדות החרדית בארץ ובעולם כשהוא מנפץ בקבוק על ראשו של עובד 'פניציה'. במאמר המערכת הצמוד, הופיע שוב המסר המטעה, כביכול חסידות גור היא שעומדת מאחורי החרם על 'פניציה'.

החבר רתח, ובצדק רב. קריקטורות על אישים פוליטיים – ניחא. אבל דמויות רבניות, של מנהיגים רוחניים, הן מחוץ לתחום.

אפילו המגזין הסאטירי 'שארלי הבדו' הפריזאי, שפרסם ב-2015 וקודם לכן קריקטורות של – להבדיל אא"ה בין קודש לחול – מוחמד, הבין שמנהיגים רוחניים זו ליגה אחרת. הבין, אחרי ששילם ביוקר בפיגוע שנערך במקום על ידי חמושים, הם ירו והרגו תריסר בני אדם ופצעו עשרה.

לא, היהדות החרדית, וחסידות גור לא מבצעות פיגועים רח"ל. אבל חרם כלכלי-צרכני הוא הדבר הלגיטימי ביותר. יתרה מכך: במקרה של 'פניציה' כלל לא הוכרז על חרם. היקבים נמנעים מלרכוש, כי הם מקבלים הוראות מבד"ץ 'העדה החרדית' (שממש לא מקבל הוראות מחצר גור) לא למלא יותר את תוצרתם בבקבוקי 'פניציה'.

ביזנעס שימושי

רגע, מה רע במחאה? זוכרים את מחאת הקוטג'? את הדיבורים על המחירים בברלין או על ההשוואה של מוצרי 'אסם' בישראל מול העולם והקריאות למחאה צרכנית שתכה את הטייקונים בכיס?

אך בעוד שחרם צרכני מעין זה הופך למחובק תקשורתית, הופכים החרדים שמביעים מחאות באופן החוקי והמוסרי ביותר מול 'קרן מנדל' שמחזיקה כלכלית את 'פניציה' (גם היא מסיבות של אידאל) למי שדמם מותר. למה? ככה.

הא"ב הכלכלי

שימו לב למחקר שנערך עבור אחד מהארגונים שהשבת יקרה להם. החוקרים בדקו מה תהיה ההשלכה על חנויות רשתיות בקניונים שיש בהם לקוחות חרדים רבים, כמו קניון איילון וקניון רמות וכדומה, ומה תהיה ההשפעה של אי הקנייה בשל חילול שבת, למשל, על כלל הרשת.

התוצאה מפתיעה: לפי המחקר, הרווח נטו של מרבית הרשתות בישראל, נע בין 5-10%. יתר ההכנסות מתועלות לעלויות תקורה ותפעול. אם כך, לכוח הקנייה החרדי (בלי שומרי המסורת הרבים והדתיים שמונים עוד כ-20% לפחות) שמחזיק בכ-10% מהשוק בישראל, הזכות המלאה להפוך מפעל שאינו מכבד את אורחותיו, מרווחי – ללא כזה.

תארו לעצמכם מה יקרה אם 'פורום השבת הציבורית' – כן, זה שעומד מאחורי כל הסעיפים שהציגה יהדות התורה בנושא השבת במו"מ הקואליציוני ומקפיצים את כותבי מאמר המערכת ב'הארץ' – יצליח מחר להשפיע על החינוך העצמאי, רשת מעיין החינוך התורני ומוסדות נוספים בישראל להפסיק לרכוש נייר מ'גרפיטי', חברת הבת של 'נייר חדרה' משום שחברת האם פועלת בשבת.

חרם צרכני-כלכלי, זו דמוקרטיה במיטבה. ותוצרת ההתנחלויות, מחילה על ההשוואה, כמשל: מי שנגד ההתיישבות – לא ירכוש. התומכים – יקפידו לרכוש בדווקא. הטענות על BDS הן חמורות בהרבה מפעולה צרכנית פשוטה.

השיקול הכלכלי שיעמוד מול בעלי המפעלים שיחשבו פעמיים לפני שיפעילו את עובדיהם בשבת, יגרום להם להחליט מהר יותר. מותר ל'פניציה' להשבית את מנועיה ותנוריה בשבת. לפילנתרופ הציוני מחו"ל, שמחזיק את המפעל הכושל – יש מספיק הכנסות מכל ה'ממלחים' והחטיפים שאנו וילדינו צורכים בעיקר בשבת. אולי לא ידעתם, אבל את האריזות להם הוא מספק ממפעל שבבעלותו, כאן בישראל, שגם הוא אינו שובת בשבת.

בינתיים, הבד"ץ של העדה החרדית עוד לא הורה ל'אסם' להפסיק לרכוש את אריזות ה'במבה' וה'ביסלי' ויתר המוצרים מהמפעל מחלל השבת. אבל אם זה יבוא, לא נתפלא. זו זכותנו הלגיטימית לעמוד על האמת שלנו, גם אם אנחנו לא בוחרים להציג אותה בעטיפות מרשרשות, אטרקטיביות וקורצות.

החרם הליטאי

לקראת סיום, יש לנו חידוש בשביל רני רהב, שהשבוע נחשף כמי שעומד מאחורי מסע היח"צ הבכייני והמתוזמר של 'פניציה', ואולי גם יעץ לחברה עוד לפני שדברר אותה, להפוך את חסידות גור לשק החבטות שלה.

החרם על 'פניציה' – אם הוא קיים – נוצר ונולד על ידי פסק הלכה של הפוסק הליטאי מרן הגאון רבי שלום יוסף אלישיב זצ"ל, כבר לפני למעלה מעשור. גם את העלונים שקראו לצאת נגד 'פניציה' לפני שנתיים וחצי, הפיצו אברכים ליטאיים ממודיעין עילית.

היקבים והכשרויות עשו את המהלך שלהם, בגלל גל אדיר של פניות של צרכנים שבא בעקבות החוברות ועלוני ההסברה, כשוועדת הרבנים לענייני השבת נכנסה לתמונה רק כגורם הלכתי – ובניגוד למקרה 'אל-על', לא כגורם בעל כוח צרכני – שמוכן לסייע ל'פניציה' לתת מענה הולם לצרכנים הללו אם אכן רצונה בכך. אבל מתברר שהיא לא באמת רוצה.

מעניין למה המאבק התעורר בדיוק כעת, כשהמו"מ הקואליציוני ברקע. הנה, כך משיגים יופי של תקציב ממשלתי במסגרת לחצי הקמת הממשלה. וזה בסדר גמור. אבל לבוא ולחבוט בחלק שמונה 10-15% לכל היותר מהציבור החרדי, רק למטרות יח"צ, זו ירידה לשפל. ויודעים מה? זה יעבוד כבומרנג. בסופו של דבר, הצרכנים החרדים רק יתעקשו עוד יותר.

בעצם, להטיל את האשמה על חסידות גור זה הכי קל. היא החסידות שצוירה באופן הכי לא מחמיא במשך עשרות שנים בתקשורת הכללית. זה קל יותר אפילו מלומר 'החרדים'. כי חרדים רבים מוכרים לחילוני המצוי, חסידי גור, הרבה פחות.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מסכים.גם חנויות שמפרסמות עצמם הפתוחים 24/7 ה"י,פונות לציבור מסוים שיעדיף לפרנס אותם.אלא שכשלא מצליחים לחקות את כח הקניה החרדי , שוברים את הכלים ויורדים להסתה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture