כי גדול מרדכי בבית המלך ושמעו הולך בכל המדינות

איש העדה החרדית הרב שמואל חיים פפנהיים, ברשמים עזים מחגיגת ה"שבע ברכות" בעיר התורה והחסידות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

אני תוהה בעצמי, מה עושה אותם גדולים, רחבים, מכילים, מאירי פנים, מקרבים יהודים לאביהם שבשמים, מקדשי שם שמים, כשהם משמשים ברבנות במדינות העולם הרחב?!
בחורף האחרון זכיתי ביחד עם קבוצה של חברים להיות אורחו של הרב הראשי לרוסיה, הגאון החסיד רבי שלמה דובער פנחס לאזאר שליט"א המכונה הרב בערל לאזאר, והתקבלנו בקודש פנימה במרכז היהודי התוסס מרינה רושצ'ה במוסקבה עיר הבירה. בשיחה עם הרב, ובמשך כל הביקור, בכל פינה שפנינו בעיר ובמדינה זו, בקהילות שתחת האיחוד של הרב לאזאר, ולא פחות בקהילות של רבנית מתחרים, ראינו מה זה עבודה מאומצת ואינטנסיבית של הפצת תורה ויהדות מתוך עוצמה יהודית אדירה, עם שני הכוחות המנוגדים, מצד אחד ה'ויגבה לבו בדרכי השם', ומצד שני קורא לעצמו 'צעיר אנוכי ונבזה', אלא כדברי הזהר הק': המשפיל עצמו לפני הקב"ה, הקב"ה מגביה אותו על הכול.
רוסיה הגדולה, אשר שנים קראנו וידענו עליה כגדולה של רודפי הדת והאמונה, מצמיח היום יהדות פנימית ושורשית שאין כדוגמתה בכל העולם היהודי. בצלו של הרב הראשי לרוסיה הרב לאזאריש כיום מאות קהילות במוסקבה ועל פני רוסיה כולה ובחבר המדינות לשעבר, בתוכם תלמידי תורה וישיבות, קהילות קודש ובתי כנסיות, שירותי דת ומקוואות טהרה, ואלפי נקודות אור המפיצים אידישקייט במאור פנים שאין כמותו בעולם.
הרב לאזאר רכש את לבי ולב שאר חברי, ראינו במו עיננו משהו שלא יאומן וכמעט לא עולה על הדעת, ולכן היה זה ברור כאשר הרב שליט"א חיתן את בנו בארץ, וקיבלנו הזמנה להשתתף בשמחת השבע-ברכות, לא היה שייך לחשוב אחרת אלא להצטרף לגדולי הדור, מרנן ורבנן, עשרות אדמו"רים, ראשי ישיבות, רבני ערים, דיינים, מורי צדק וראשי קהילות שהשתתפו באירוע ההצדעה ליהדות רוסיה ונושא דגלה במסיבת ה"שבע ברכות" המרכזי, שנערכה ברוב פאר והדר בהיכל האירועים "כתר הרימון" בבני ברק.
התקבלנו במאור פנים מהרב שליט"א, וזכינו לתשורה נאה ספר על המגילה וימי הפורים הבעל"ט מתורתו של אותו צדיק כ"ק האדמו"ר מוהרמ"מ מליובאוויטש זיע"א, אך בעיקר מאמרי תורתו הנעימים של הרב לאזאר, והמסר הברור העולה מהם:
הבעל השמחה הגאון רבי בערל לאזאר, נשא פלפול תורני בגדר חיוב משלוח מנות בחג הפורים, וחידוד הטעם העיקרי במשלוח מנות, שהוא להרבות אהבה ואחווה, כמו שכתב המהר"ל (באור חדש ט, כב), ומהר"ש אלקבץ בספרו "מנות הלוי": "להרבות השלום והרֵעות, היפך מרגילתו של הצר שאמר מפוזר ומפורד. פירוש במקום שראוי להיות עם אחד, הנם מפוזרים ומפורדים במחלוקת, לכן תקנו משלוח מנות".

הוא המשיך לדייק בדברי גאון הגאונים הרגטשובי בספרו צפנת פענח (הל' מגילה לח ע"ב) דמשלוח מנות יש לקיים בחברו כשאין לחברו עליו שום תביעות וזכויות, ובעינן שישלח בפורים מנות שאין בהם טובת הנאה למשלח. ובהמשך הביא מדברי קדשו של הרבי מליובאוויטש זי"ע בהתוועדות של שנת תשל"א, המסביר שקודם לטעמים של ה'מנות הלוי' וה'תרומת הדשן' במצות משלוח מנות, דברי הרמב"ם, שטעם המצוה לעורר שמחה, ואין לך שמחה גדולה ומפוארת מזה.
הרב בנה בנין של תורה, תוך הבאת ראיות והוכחות מהפוסקים שההידור במצוות "משלוח מנות", היא דווקא בנתינה ליהודי לא מוכר, יהודי שעדיין אינו שומר תורה ומצוות, ואינו מכירו, כדי לקרבו בדרך של אהבה לאבינו שבשמים, וקרא לציבור להדר כך בחג הפורים.
עוצמות ההשפעה המאגית של הרב לאזאר, וההצלחה הכבירה שלו במדינות חבר העמים, כאשר גם רוזני הארץ ושליטיה נוטים אוזן ומכבדים אותו מעל כל השרים ורמי המעלה, צריך לימוד, זה אומר שאפשר להשפיע בדרך אחרת, בדרך של מאור פנים, בדרך של תורה בטהרה, בשלימות ובנאמנות אך מתוך דרכי נועם באהבה ובאחוה, ומבלי להתערב בנושאים צדדיים שאינם מהאינטרסים של הקהילה ושל בנין היהדות.
אותו מודל ראיתי והתפעמתי בצלו הגדול של הרב הלורד ד"ר הרה"ג ר' יהונתן זאקס שליט"א, כאשר ביקרתי עם 'גשר' לפני 4 שנים באנגליה ופגשנו ברב הראשי לבריטניה, לקראת פרישתו, ונשביתי בקסמו ובשפתו, מאז שנקשרתי בו, ראיתי בפני איש מורם מעם, המדבר בשפת העולם על העם היהודי ועל סגולותיו, מרבה תורה ומרבה שלום בעולם.
מדובר על מודל של רבנים גדולים העושים גדולות ונצורות למען העם היהודי ולהאהיב שם שמים על הבריות, ובהחלט אפשר להמליץ עליהם מה שנאמר על מרדכי הצדיק: כי גדול מרדכי בבית המלך ושמעו הולך בכל המדינות כי האיש מרדכי הולך וגדול – וכל-מעשה תוקפו, וגבורתו, ופרשת גדולתו, אשר גידלו המלך -הלוא-הם כתובים, על-ספר דברי הימים… כי מרדכי היהודי, גדול ליהודים, ורצוי לרוב אחיו – דורש טוב לעמו, ודובר שלום לכל-זרעו.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture