בדרך להקמת ממשלה | טור דעה

836 חברי כנסת כיהנו במדינת ישראל, כמה מהם אתה זוכר? | הקמפיין המנצח של בנט ולפיד | המגזר שהביא מנדט לש"ס | ומה בין השוויגער לקלאפטע

כתבות נוספות בנושא:

"המשך אפליה ופגיעה מכוונת במגזר החרדי": התגובות לתוכנית האטומה
התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
בנט הצביע נגד חיבור חשמל להתיישבות הצעירה והותקף: "תתבייש!"
בנט: "אנחנו בתוך גל האומיקרון - נלחמים בכל האמצעים שיש לנו"

ביום שני הגעתי לכנסת, הנוכחות בבנין הייתה דלה, תנועת תלמידים לצד מדריך שסיפר להם על ההיסטוריה של הבניין, הפריע לשקט המתוח בעיניי כשפגשתי את קולט חבר כנסת שלא זכה להיות בר מזל, מפלגתו קרסה והוא אוסף את עצמו, יותר נכון להגדיר זאת שפעילות פרלמנטרית בת ארבע שנים נארזת לתוך ארגזים חומים גדולים.

קרא עוד:

[postim]

"עזוב אני לא מתראיין" הוא מפטיר בקול עצוב. בסתם יום של חול עליז במשכן הוא היה נהנה לשבת ולתדרך כתבים ישב על גג העולם.

זהו החגיגה נגמרת אומרים שלום מהיום חבר הכנסת הנכבד חוזר להיות כאחד העם חוזר אל עצמו "הטלפון לא יצלצל עוד בשש בבוקר. המפיקה של תוכניות האקטואליה לא תבקש שאני יעלה לשידור צריך להתרגל" אומר הח"כ הנכבד. לאדם שהיה רגיל להיות בכותרות קשה היא הפרידה בפרט שהכנסת הזו שולחת כמעט מחצית מחבריה הביתה, חלקם נשלחים בעל כורחם, חלקם איישו את ספסלי הכנסת במשך שנים רבות, רבים מהם שירתו רק קדנציה אחת. והיו ח"כים שהייתה להם תרומה של ממש לפרלמנטריזם הישראלי, והיו כאלה שאיש לא יזכור אותם, משום שלא חוקקו שום חוק חשוב ולא קידמו נושא כלשהו, וכאשר יציגו את שמם בחידוני טריוויה ברדיו, רק יחידי סגולה יידעו שהם היו פעם נבחרי ציבור. וזאת רק בתנאי שלנשאל תהיה זכות להתייעץ עם חבר.

מאז קום המדינה היו בכנסת 836 ח"כים. הציבור הרחב בוודאי זוכר לא יותר מ-50 ומהם רק את אלו שנצרבו בתודעתו עשו זאת בסופו של דבר לא משום ששלפו גימיקים והתנהגו בגסות, לא משום שחשבו כל היום איך לייצר הודעה לתקשורת בלי שיש מאחוריה תוכן של ממש – אלא משום שיזמו הצעות חוק חשובות שציבור רחב נהנה מהם, העלו על סדר היום הציבורי נושאים בעלי חשיבות בתחום דת ומדינה כלכלי וחברתי, בנושאי חינוך וצבא, ביטוח לאומי ובריאות, מינהל מקרקעי ישראל ומס הכנסה, מדע, טכנולוגיה ומחשוב, צמצום הביורוקרטיה ושיפור השירות הציבורי, ושימשו פה לציבור הבוחרים שלהם.

ישנם לא מעט חברי כנסת שהייתה להם תרומה נכבדה לבית המחוקקים, איש איש בדרכו. אולם, מנגד יש גם כאלו שפגעו בתדמיתה של הכנסת אך רק אחת מהם הכנסת לא הצליחה לפלוט מאיתנו ח"כ חנין זועבי, זועבי תמשיך לקחת מגרפה ולשחק בה ברף העצבים של הדמוקרטיה הישראלית. בכל פעם היא תיבחן את רף הסובלנות של מדינת ישראל ואזרחיה. טיבי הולך עד הקצה זועבי חצתה אותו. אבל הציבור בישראל משחק בדמוקרטיה וזועבי היא חלק מהמשחק הזה עד לבחירות הבאות. הכנסת הבאה מורכבת ממפלגות שמאל מרכז וימין. אולם מפלגת הימין לא קיימת עוד. כך שסביר להניח שהקרב הבא יערך בין צמד הנשים חנין זועבי ואורית סטרוק הסמן הכי ימני של הכנסת.

המפלגות ביום שאחרי

בערך כחודש לפני הבחירות יצא להתארח בתחנת רדיו טרם כניסתי לאולפן שוחחתי עם כתב לעניני מפלגות של אחד העיתונים הגדולים הוא אמר לי: "זה מערכת הבחירות המשעממת ביותר" כבר אז חלקתי עליו והוא אמר: "התוצאות רשומות מראש" גם אז חלקתי עליו חשתי שהוא לא חי את השטח הבחירות לכנסת ה-19 או כפי שמגדירים זאת הכתבים הפוליטים בחירות 2013 היו מרתקות בכל קנה מידה שום דבר לא היה כתוב ובטח שהמתח של סוף יום הבחירות מעיד על כך יותר מכל. דומני כי יש כאן אמירה ברורה וחד משמעית הציבור החילוני הבין שלצעוק בכיכר זה טוב אבל חייבים לעשות מעשה הוא הלך לקלפי. ועשה מעשה הוא אמר את דברו הוא הגדיל את כוחה של מר"צ והעבודה, מעמד הביניים הכניס את מפלגתו של יאיר לפיד יש כאן אמירה ברורה למקבלי ההחלטות, מחאת הקיץ הייתה זעקה ממקום נכון אולם מנהיגיה לקחו אותה למקומות לא נכונים, כניסתם לפוליטיקה מוכיחה יותר מכל כי כוונתם לא הייתה לשם שמים. עכשיו יהיה להם ארבע שנים להוכיח האם הם שייכים 'לעולם העשייה' או שהם עונים להגדרה של 'משמיעי צעקה'.

עקבתי אחרי כל הקמפיינים של המפלגות השונות בגדול הציבור בישראל רוצה לשמוע מסרים חיוביים נמאס לו מהתקפות ומהאשמות. לפיד ובנט זיהו את זה והלכו על זה, בנט חטף מהליכוד וגם מהמפלגות החרדיות הוא שתק או לא בלע צפרדע הוא אכל פחי צפרדעים, חבריו אומרים שהוא כבר היה על סף פיצוץ, אבל דאג להעביר מסרים מפייסים. וזה המפד"ל שרבים כבר דיברו עליה בלשון עבר שרבים הספידו אותה צמחה וקמה לתחייה.

לפיד לא פתח חזית עם החרדים הוא הוביל קו הפוך מאביו, כמו בנט גם הוא הרבה להשתמש במונחים של אחים חברים הוא נגע באדם הוא חדר לליבו של האדם בכל דרך שרק ניתן, זה היה במפגשים של אחד על אחד, זה המשיך לרשתות החברתיות, וגם הוא השקיע בילדים אלו שאין להם זכות בחירה שישפיעו על ההורים שידברו איתם, הוא לא פנה למגזר החרדי ולא לערבי הוא ויתר עליו אבל גם לא תקף אותו. בנקודה זו הוא הצליח, ולבני כשלה.

חשוב לציין שגם הוא וגם לבני התמודדו על אותו קהל מצביעים. נתקלתי בסיור בחירות ברעננה בבני זוג רבים שפיצלו את ההצבעה בין לפיד ללבני אלא שלבני תקפה, סגנון הדיבור שלה אינו נעים והיא נשמעת כמו איזו 'שוויגער', הציבור לא אוהב לשמוע כל היום על החרדים שלא הלכו לצבא, שלא עבדו, על ביבי שלא קידם תהליך מדיני. כי רבים עוד זוכרים שלבני הייתה שם סביב שולחן הממשלה ולא רשמה שם איזה הישגים מרשימים.

ומהשוויגער לקלאפטע יחימוביץ. במפלגת העבודה מדברים כבר היום על היום שאחרי, לחברים שם יש איזה סוג של תרבות לחיסול מנהיגים, דקה אחרי שהמנהיג לא סיפק את הסחורה כבר דנים בהדחתו הרצון העז לחלק את הירושה בטרם קברו את המת הוא אחד הדברים שבעוכריה של המפלגה הזו. סגנון הדיבור שם הוא סוג של דיאלקטיקה המיוחד ומיוחס למפלגת העבודה.

יחימוביץ חצתה קו אדום. השבוע עם פרסום המכתב שנשלח על ידי נתן אשל ומוען ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, ביקש אשל לקבל חוות דעת האם מותר לו לעסוק במשא ומתן להרכבת הממשלה. יחימובי'ץ שבטעות הוסף שמה כמכותבת קיבלה את המכתב בטעות, ובחרה להעניק לו תפוצת נטו ההתנהגות הזו מעידה במקצת על האופי של האדם.

אראלה ממפעל הפיס לא מתקשרת פעמים

מכירים את הפרסומת  "רוצים שאראלה ממפעל הפיס תתקשר אליכם"? השבוע בכנסת התפללו רבים מחברי כנסת שנבחרו שביבי יתקשר אליהם. את אראלה הם כבר לא צריכים הם נבחרו לכנסת.

לפני כשבועיים סיפרתי לקוראים על הישגיו (הצבאים, החינוכיים, האקדמאים וכיו"ב מי ששכח או מעוניין להרחיב את הידע על האיש ופועלו מוזמן לקרוא זאת שוב) של הח"כ לעתיד מר יאיר לפיד.

השבוע אבקש להאיר מבט נוסף על מפלגת 'יש עתיד' שלפיד עומד בראשה ושזכתה בבחירות האחרונות ב-19 מקומות בכנסת ישראל.

ברור לכל שיש כאלה שלפיד בחר אותם בשל המראה החיצוני שלהם, לדוגמא הרב דב ליפמן (מקום 17) בעל החזות החרדית, שוודאי לא נבחר בשל יכולות תורניות, שהרי בשל כך כבר נבחר הרב שי פירון (מקום 2), שכבר זכה להפגין את הידע התורני שלו עוד בטרם נבחר. למי שלא יודע הרב ליפמן חייב את בחירתו לקנאי בית שמש שאילולי הם היו פוגעים בילדה קטנה, ואילולי הרגישות שהרב ליפמן הפגין בפנייתו לציבור הנאור, ובעמידה אמיצה ליד הילדה בעת הדלקת נרות חנוכה בביתה, כיצד היה שומע עליו מר לפיד ומשבצו במקום ריאלי ברשימתו לכנסת.

דומני, שגם מר לפיד לו היה יודע שהיה זוכה בכזו כמות של חברי כנסת לא היה משבץ חלק מהחברים במקומות שבעת שיבוצם לא חשבו שהם ריאלים.

לסיום אני אשמח לתת לך עצה, אראלה לא מתקשרת פעמיים, תסתכל מה קרה למפלגה של אביך, החזיקה מעמד שתי קדנציות, כך כל המפלגות שבנו את עצמם רק על שנאה לציבור החרדי לא החזיקו מעמד. אתה הצהרת שאתה מעוניין לסייע לציבור החרדי, לא שתליתי בך הרבה תקוות וכבר נאמר על תבטחו בנדיבים וכו', ובאם אתה מתקשה בהסבר פסוק זה הלא בשביל כך הבאת את הגב' קלדרון (מקום 13) לכנסת ישראל.

אגב, ברשימתי לפני שבועיים נתתי לך מספר נושאים לטיפול ועד כה לא זכיתי למענה. איך אומרים אצלנו לפני הבחירות הקיר מדבר אליך אחרי הבחירות אתה מדבר לקיר.

המגזר שהפתיע

אין ספק כי המגזר שהפתיע במערכת הבחירות האחרונה היה המגזר הערבי שיעור מפתיע מציבור הבוחרים במגזר הערבי החליט להצביע דווקא – לש"ס. וכמות הקולות אותו סיפק המגזר ביחד עם נתוני ההצבעה בערים המעורבות מביאה כמנדט לש"ס. האיש שהוביל את המפכה בתחום היה ח"כ ר' דוד אזולאי. אזולאי חרש את השטח לא הניח יישוב ערבי אחד שלא ביקר בו. בכל נקודה הוא מינה נציג בכל יישוב הוא ישב ונפגש מספר פעמים התוצאות דיברו בעד עצמם.

בכפר מנדא למשל זכתה המפלגה ל-13 אחוז מקולות הבוחרים, בדיוק כמו הרשימה הערבית המאוחדת ויותר מרשימת בל"ד שקיבלה 12 אחוז מהקולות. לפיכך, ש"ס הפכה שם למפלגה השנייה בגודלה.

ברשימות הערביות זיהו את הבעיה ומיקדו את הלחימה בש"ס. חזרתו של אריה דרעי לשטח הייתה מרכיב משמעותי בהישג הזה. המגזר הערבי זוכר את תקופת תור הזהב בתקופת דרעי והשיב לו בהצבעת אמון גדולה ורחבה בקלפי.

גם בישובים נוספים במגזר הערבי מתגלה תמיכה מפתיעה בש"ס. בעראמשה זכתה התנועה ל-19 אחוז מהקולות, יותר מיתר המפלגות הערביות. במגאר קיבלה התנועה 6.9 אחוז מהקולות. בישובים ערביים נוספים קיבלה התנועה אחוזים בודדים בלבד. בסך הכל זכתה ש"ס ב-2.4 אחוז מקולות הבוחרים במגזר הערבי.

חשוב לציין בנתונים כי ש"ס עקפה במקומות מסויימים במגזר הערבי מפלגות כמו העבודה ומר"צ.

הכותב משמש כפרשן וכתב פוליטי של עיתון 'יום ליום'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בזבוז עליך שאתה רק ביום-ליום!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture