ואולי הגיע הזמן להטיל מע"מ דיפרנציאלי? / דעה

בניגוד למס הכנסה, המע"מ מוטל באופן אחיד על כל שכבות האוכלוסייה ועל כל המוצרים במשק | אולי הגיע הזמן לשנות את המצב, ולבטל את המע"מ על מוצרי יסוד ולהעלותו על מוצרי יוקרה ומותרות?

כתבות נוספות בנושא:

אחרי שהציתה את גל עליית המחירים: אסם נכנעת חלקית ודוחה את העלייה
בהיקף של למעלה ממיליארד שקלים וללא מענקים: תוכנית הסיוע לעסקים
מקשיחים עמדות: פקידי משרד האוצר לא יגבשו תוכנית מענקים מידיית
"כולם יקרסו": ביה''ח הגריאטריים סובלים ממחסור בתקציב - ומתריעים בפני קריסה

היום אישרה וועדת הכספים של הכנסת את העלאת המע"מ שתיכנס לתוקף במוצאי השבת הבאה. מאז יעמוד המע"מ על 18% באופן שווה על כל המוצרים אותם אנחנו רוכשים וצורכים. ייתכן כי העלאת המע"מ הייתה מחויבת המציאות, אינני מנסה להכריע בסוגיה הזו, גדולים ממני מתחבטים בה,

קרא עוד:

[postim]‬‏

אבל השאלה האחרת היא: אולי הגיע הזמן להשית מע"מ דיפרנציאלי, כלומר כשה שישתנה ולא יוטל באופן אחיד על כל המוצרים במשק. פירות וירקות פטורים ממע"מ, בגלל סיבות היסטוריות והקושי לגבות מע"מ מסחורות הנמכרות בסגנון של שוק, מהסוחר לצרכן שמעבר לבסטה, ללא כל רישום מסודר, אבל העלאת המע"מ הנוכחית החזירה את השאלה שבכותרת לקדמת הבמה, והיום אף התייחס אליה יו"ר וועדת הכספים.

ח"כ ניסן סלומינסקי, רגע לאחר שאישר במו ידיו את העלאת המע"מ הכריז כי "בכוונתי להקים ועדת משנה לבחינת הטלת מע"מ דיפרנציאלי בהתאם לנהוג במדינות רבות בעולם, ביניהן רוב מדינות ה- OECD. בוועדת המשנה בראשותי יהיו נציגים מהקואליציה ומהאופוזיציה".

מי שהזכיר את הצורך לחולל שינוי במדיניות גביית המע"מ לאחר שהוחלט על העלאתו היה ח"כ הרב יעקב ליצמן שאמר כי "מי שגרם לבור התקציבי של 40 מיליארד ₪ זה נתניהו. במע"מ יש מוצרים פטורים, כגון פירות וירקות, כלומר יודעים מתי לפטור ממנו. לכן יש לשקול להחיל את זה על עוד דברים". כלומר להחיל את הפטור ממע"מ על מוצרי יסוד נוספים, שהם בסיס לקיומו של בית במדינה ושבלעדיהם לא ניתן להאכיל את פיות הילדים הרעבים.

ההיגיון שמאחורי המע"מ הדיפרנציאלי הוא פשוט. גם אם הוחלט להעלות את המס, בואו ונעשה את זה ברחמים, ותוך התחשבות בשכבות הנמוכות. מאותה סיבה שבעטיה מי שמשתכר שכר נמוך אינו משלם כלל מס הכנסה, ושיעור המס עולה ככל שרמת השכר עולה, מאותה סיבה יש להחיל את המתכונת הזו גם על גביית המע"מ. ככל שאתה משתכר יותר, אתה צורך יותר מוצרי יוקרה ומותרות, ועליהם תשלם יותר מע"מ, אבל למה לחייב במע"מ גם לחם שחור פרוס ושקית חלב, האם לא הגיוני יותר לפטור אותם ממע"מ ולחייב במע"מ גבוה יותר את הלחמניות ואת החלב בקרטוניות? ואלו רק דוגמאות בודדות.

הסיבה שלא נוהגים כך, כי הדבר אינו מידי. זה צריך מערכת מחשוב מיוחדת ומכלול של חוקים וועדות שיחליטו כמה מע"מ יושת על איזה מוצר, ומכאן ועד לחצים של לוביסטים, שליחיהם של חברות המעוניינות שמוצריהם ייפטרו ממע"מ הדרך קצרה ורצופת לחצים שחברי הכנסת נוטים שלא לעמוד בהם.

וכשצריך להכניס כסף לקופת האוצר, זה דחוף ומידי, ואז אין זמן לדיונים. מעלים את המע"מ לכולם. 4 מיליארד שקל נוספים מובטחים לקופת המדינה ואת מי בכלל מעניינים הילדים שיאכלו פרוסת לחם אחת פחות, בגלל שאין יד הוריהם משגת לרכוש את מוצרי המזון הבסיסיים?

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture