איך אמר גפני? חבל שאנחנו לא אתיופים… (דעה)

ראש עיריית קריית מלאכי לא מבין למה לא נותנים דירות לאתיופים. ומה חושב על חרדים? • שלמה מעוז מדבר בעד "השחורים", ומה הוא חושב על חרדים?

כתבות נוספות בנושא:

5 פצועים, ביניהם אמא ושניים מילדיה במצב קשה, משריפה בקריית מלאכי • תיעוד
הנהג לא הסכים להנמיך את הרדיו; כך הגיבו הנוסעים החרדים • צפו
גפני בנאום סוער נגד השרים: "אפסים שכמותכם, פרחחים" • צפו
גפני: "מצטער על ליצמן - אפגש איתו ונדבר; עזיבת דרעי - נזק לנציגות החרדית"

עולי אתיופיה הפגינו בשבוע שעבר בקריית מלאכי, בעקבות מה שהם מכנים 'גילויי גזענות', כאשר תושבים מקומיים סירבו להשכיר להם דירות. המדינה כולה סערה ורעשה סביב 'הגילויים הנוראים' הללו, ובכנסת התקיים דיון דחוף בנושא.

במהלך הדיון, כאשר הנציגים האתיופיים שטחו את טענותיהם וזכו לתמיכה נלהבת, התבטא יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני באומרו: "הלוואי והיינו כמו אתיופים". בהזכירו כי רק לפני שנה הודיע ראש עיריית קריית מלאכי, על התנגדותו להקמת שכונה חרדית בעיר, הכרזה שעברה בדממה תקשורתית כמעט מוחלטת, למעט מחאת חברי הכנסת החרדים.

כי אכן דין אחד לחרדים, ודין שונה לכל מגזר אחר במדינה.

יש שחורים, ויש שחורים יותר

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות 'אקסלנס נשואה', סולק בהליך מהיר ממשרתו הרמה, לאחר שהתבטא נגד קיפוח "השחורים" כלשונו במערכת הפיננסית. אבל רק לפני חודשים ספורים, התבטא אותו שלמה מעוז נגד החרדים, ומעבר למעט דיונים תקשורתיים, לא עלה בדעתם של מנהלי בית ההשקעות לסלק אותו מתפקידו.

בראיון תקשורתי במהלך 'מחאת האוהלים' וההפגנות הגדולות, אמר מעוז בראיון: "שמת לב שחרדים לא מפגינים? זה מפני שהם הנהנתנים. הם נהנים, יש להם בתי ספר מסובסדים, ישיבות מסובסדות, אוטובוסים צהובים מסובסדים, מזון מסובסד, קרקע מסובסדת".

אבל בכך הוא לא הסתפק אלא הוסיף: "צריך להגיד לחרדים – או שתעבדו, או שתלמדו ליבה, או שניקח להם את התקציב… האוכלוסייה החרדית היא ענייה, כי בעצם זה כספי החלוקה שהם חיים מהם…".

מפטרים גזען במקום לפטר שקרן

היה צריך לפטר כבר אז את מעוז, לא בשל ההסתה הגזענית, אלא בשל השקרים. כאשר איש שאמור לדעת דבר או שניים בכלכלה, טוען שלחרדים יש מזון מסובסד או קרקע מסובסדת, הוא צריך לעוף ממשרתו ראשית כל בגלל שהוא משקר.

אם הוא טוען שיש לחרדים בתי ספר מסובסדים, הוא אינו יכול להחזיק במשרתו אפילו יום אחד, רק בשל חוסר הידע שהוא מפגין קבל עם ועולם. המשרה שהוא נושא בה היא בראש ובראשונה משרת אמון, כאשר ציבור המשקיעים אמור לסמוך על החברה שהיא לפחות יודעת את הנתונים בשטח.

ואם הכלכלן הראשי שלה, אינו יודע עובדות בסיסיות ולפיהן הציבור החרדי משלם במיטב כספו על לימודי ילדיו – גם בגיל חינוך חובה – על ההסעות, על המזון ועל הדירות שהוא רוכש, אזי אין הוא ראוי למשרה שלו.

לא צריך בסיס עובדתי כדי להשתלח בחרדים

אבל זה לא קרה מהסיבה הפשוטה, שמותר לומר נגד חרדים כל דבר שקר, כל הסתה פרועה, בלי כל בסיס עובדתי, ובוודאי בלי כל חשש שמא מישהו ממשלמי משכורתו יאיים בפיטוריו.

הרי באותם ימים ממש, דיבר בתקשורת העורך הכלכלי של עיתון 'הארץ' נחמיה שטרסלר, ששנאתו לחרדים מבטיחה את מקומו הבכיר בעיתון, ואמר: "לחרדים אין בעיה לקנות דירה ברבע מחיר, לקבל משכנתאות, לקבל טיפול בילדים עד ארבע עם ארוחת צהריים כמעט בלי מחיר. הגיע הזמן שהמעמד הבינוני לא יסחוב אותם על גבו".

כך בלי בושה, בלי למצמץ, הוא שיקר במצח נחושה, מבלי שמישהו שם או בעיתונו קרא לו לסדר. אם היה מעז לומר אפילו מקצת מאותה הסתה פרועה כלפי ערבים או אתיופים, היה עליו לחפש מקום עבודה אחר או להתנצל התנצלות מכובדת בשידור חי.

כי במדינת ישראל יש "שחורים" ויש "שחורים". יש "שחורים" שאסור לומר מילה וחצי מילה בגנותם, או לרמוז רמז דק כלשהו, שהם נופלים כנטל כבד על משלמי המסים, בשל הבעיות הכלכליות והחברתיות הרבות שקיימות אצלם.

ויש "שחורים" שמותר להפריח כל שקר וכל בדותה כדי "להשחיר" את פניהם "השחורות", בידיעה שלית דין ולית דיין ואין מקום לחשוש מפני איבוד המשרה. שלמה מעוז כנראה לא הבין שלא כל מה שמותר לומר כנגד חרדים, מותר לומר בעד "השחורים" ועל כך הוא משלם ביוקר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture