טור פוליטי: הטעות הגדולה של שאול מופז

אמש דווח כי הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, הצהיר על תמיכתו במופז לראשות קדימה • לקראת הכניסה לישורת האחרונה בהתמודדות בקדימה, פרשננו הפוליטי, אהרן רבינוביץ', מסביר את הטעות הגדולה של מופז. רמז: זה מופיע בתמונה למעלה

כתבות נוספות בנושא:

"שמרי על הילד שלך": הקמפיין החדש במגזר יחדד את חובת מתן החיסון לילדים
הממשלה מזלזלת בקדושת החיים / יעקב אשר זועם על מחדל הקורונה
החוק לא מעניין, האמת לא חשובה / שמואל קרמרסקי
הרצוג: "אני חש הערכה רבה לציבור החרדי המשמר את המורשת של עם ישראל"

ח"כ שאול מופז הוא יו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת והוא מתמודד על תפקיד יו"ר קדימה. עד כאן הכל רגיל לכאורה.

אלא שמופז בקמפיין שלו לראשות קדימה קפץ לגובה שאין סיכוי שהוא יוכל להגיע אליו.

קרא עוד:

[postim]

"מופז ראש הממשלה" – טיפשות? 

סלוגן הבחירות של מופז הוא "מופז ראש הממשלה". זהו סלוגן שבמקרה הטוב מסמל 'ווינריות' ובמקרה הרע יהירות וטיפשות לא מובנים.

ואני אסביר, מופז בעצמו וגם הסובבים אותו – יועצי הקמפיין, היועצים האסטרטגים ויועצי התקשורת, יודעים ומבינים שהוא לא יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל, ובהתבסס על ההנחה הפשוטה הזאת אני אומר את מה שאמרתי – טיפשות בלתי מוסברת.

כתבתי בעבר כי מופז ככל הנראה 'ילך' על קמפיין שמדלג 'מעל ראשה' של היריבה, ציפי לבני, וינסה ללכת 'על ראשו' של נתניהו. הוא ינסה למצב את עצמו כאלטרנטיבה – לא ללבני, אלא לראשות הממשלה.

משכנע את עצמו

ובכן, מופז נפל במלכודת. מופז הלך על הכיוון הזה בכל הכוח – "מופז ראש הממשלה". בראיון לערוץ 2 השבוע, אמר מופז כי "אני מאמין שאנחנו נרכיב את הממשלה הבאה. אני מאוד מאמין בזה, (למי שלא מבין, הוא אומר שהוא יהיה ראש הממשלה הבא).

לא סתם חזר מופז פעמיים על עניין 'האמונה', הוא עדיין מנסה לשכנע גם את עצמו שזה יקרה. בכל אופן, בראיון מנסה מופז למצב את עצמו באותה דרך שהיועצים דאז מיצבו את אריאל שרון – ביטחוניסט, רגיש, חברתי, סבא טוב וכמובן ראש ממשלה.

יצליח למצב את עצמו כמו שרון?

אריאל שרון (צילום פלאש 90)

ביטחוניסט וחברתי

לדברי מופז, "אני נתפס כאיש ביטחון במדינת ישראל, אבל הרקע שלי והחוויות היותר חזקות שלי הן החוויות החברתיות". כן, גם יועציו של מופז מבינים שמערכת הבחירות הקרובה (מאוד?) תתמקד כמעט לחלוטין בנושאים החברתיים, ומבחינת יועציו של מופז 'אתם רוצים חברתי? תקבלו חברתי'.

לאחר שהבנו שמיסטר שאול מופז לא יהיה ראש הממשלה הבא, אני ממליץ למופז לשנות 'פאזה' ולנסות למצב את עצמו כ'ממתן הלאומי'.

נתפס כביטחוניסט כמו האיש שיושב על ידו

מופז עם ברק (צילום פלאש 90)

מכתב ליועצי מופז:

מה דעתכם, לנסות ולמצב את הקליינט שלכם כאיש שימתן את הממשלה הבאה. כאיש המרכז, שידאג שבממשלה הבאה, ראש הממשלה – נתניהו, לא הוא – לא יסובב על ידי מפלגות כמו ש"ס וישראל ביתנו.

כאיש שיצליח להביא את השלום עם הפלסטינים ביחד עם ראש ממשלה מהימין. כאיש שיביא לשינוי חברתי אמיתי במדינת ישראל – 'רוצים חברתי, תקבלו חברתי' זוכרים?.

כאיש שיצליח להתמודד עם איומי הביטחון של ישראל – איראן, מצרים, עזה וסוריה, כי הרי 'שאול' (במלרע) הוא ביטחוניס ותיק והוא ידע לנווט את ספינת הביטחון של ישראל לחוף מבטחים.

קחו דוגמה

קחו דוגמה מהפוליטקאי הטרי, יאיר לפיד. לפיד אמר מפורשות "אני לא רץ להיות ראש הממשלה. אני מנסה להגיע למצב שבו תהיה לי מפלגה מספיק גדולה. אנחנו מכוונים ל-15-20 מנדטים, כדי לקבוע את סדר היום של הממשלה הבאה, כדי שהיא תתרכז במה שחשוב לאזרחים ישראלים".

אם אתם תלכו על אותו 'טיקט' – לא ראש ממשלה, אלא מישהו על יד, שרק יכוון – אתם גם אולי תצליחו לגנוב חלק מהמנדטים שלפיד גנב לכם, בחזרה.

תלמדו מלפיד, שמכוון מראש לתפקיד מסוים – לפיד מכוון למשרד החינוך או חוץ, תכוונו אתם למטרות כמו שר ביטחון, אבל חברתי, שיהיה מוכן לקצץ בלה בלה בלה…

תלמדו מיו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', שאומרת מעל כל במה אפשרית כי היא לא מתמודדת על ראשות הממשלה, אלא רק על גריפת מנדטים – כמה שיותר לכיוון ה-15, ובכך להוות פקטור משמעותי בכנסת הבאה ואולי אף בממשלה הבאה.

שאול, תתנצל.

על מופז היה להתנצל בפני ראש הממשלה על הדברים שהוא הטיח בו בוועדת החוץ והביטחון. למי שלא זוכר , מופז כינה את נתניהו "שקרן" וחזר על דבריו אלו מספר פעמים. גם אם הוא חושב שראש המשלה באמת שקרן, היה עליו להתנצל, במידה והיה פועל כך הוא היה יוצא כ'גבר' בסיפור.

אבל כנראה שההתבטאויות הללו היו חלק מהקמפיין שלו – "מופז ראש הממשלה", ככה הוא מראה לכולם שהוא לא מפחד מנתניהו. אבל מה שיועציו עדיין לא הבינו שהוא יצא ה'סמרטוט' בסיפור. מכיוון שגם אם אתה לא מסכים עם ראש הממשלה, שקרן אתה לא קורא לו. יש עדיין סוג של כבוד לתפקיד ראש הממשלה, ואכן, בתקשורת הוא יצא כאיש 'הרע' בסיפור.

אם היה מתנצל, בלשכת ראש הממשלה היו חייבים לקבל את ההתנצלות. במידה ולא היו מקבלים את בקשת ההתנצלות, או לחילופין היו אומרים שהיה צריך להתנצל מוקדם יותר, הם היו נראים כאנשים קטנוניים שלא יודעים לקבל התנצלות, ואת זה, הציבור שונא.

למי קראת שקרן? מופז עם נתניהו.

מופז עם נתניהו (צילום פלאש 90)  מופז ינצח

מופז יגבר ככל הנראה על היריבה המרה לבני, בבחירות הפנימיות בקדימה שיתקיימו ב-27 למרץ. השטח בקדימה, בניגוד לדעת הציבור בישראל, עם מופז.

מופז הצליח ל'גנוב' תומכים של לבני ולהעביר אותם למחנהו – חברי הכנסת רוחמה אברהם בלילא, יוחנן פלסנר, זאב בילסקי, רונית תירוש ואריה ביבי.

בילסקי היה נחשב למקורב ובן טיפוחיה של לבני, המעבר של בילסקי למחנה מופז, הוא כנראה אחד הכישלונות הראשונים של לבני בהתמודדות מול מופז.

אמש (ד') דווח כי הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, הצהיר כי הוא מעביר את תמיכתו למופז. מופז היה בזמנו שר הביטחון שמינה את חלוץ לתפקיד הרמטכ"ל.

הצליח לגייס תמיכה במפלגה. חלוץ ופלסנר

דן חלוץ (צילום פלאש 90)

מופז ופלסנר (צילום פלאש 90)

התרחיש שנראה כרגע כסביר ביותר הוא, שגם דיכטר – שהודיע על התמודדותו מול לבני ומופז, וגם מאיר שטרית יתייצבו לצידו של מופז בסופו של דבר. דיכטר וגם שטרית התבטאו בחריפות כנגד היו"ר הנוכחית לבני, ואני לא מצליח לראות איך בדיוק הם יחברו אליה לאחר שאמרו את הדברים.

דיכטר 'יצא' בכמה הזדמנויות על לבני ועל אופן התנהלותה – גם בעניין התנהלות הסיעה בכנסת וגם כלפי התנהלות הסיעה בענייני כספים שונים.

ואם כבר מדברים על דיכטר, המהלך שהוא עשה במסיבת העיתונאים בה הודיע על התמודדותו היה מהלך מבריק. הוא פעל בצורה שבה מופז היה צריך לפעול. דיכטר הודיע כי במידה וייבחר יפעל להכניס את קדימה מיד לממשלה ו"לשחרר אותה" מהכבלים של ש"ס וישראל ביתנו, שלדעתו הם הגורמים בכך שהמדינה הגיעה ל"מבוי סתום". הבעיה עם דיכטר זה שאין לו סיכוי לזכות, לכן סביר להניח שילך עם מופז.

דיכטר. מהלך מבריק וחסר סיכוי.

אבי דיכטר (צילום ויקיפדיה)

הבעיה לא בתוך המפלגה אלא בחוץ

לכן, כמו שזה נראה כרגע, הבעיה הגדולה של מופז לא נמצאת בתוך מפלגת קדימה אלא דווקא בציבוריות הכלל ישראלית. הציבור בישראל עדיין זוכר למופז את ה'פלופ' הגדול – בו הוא שלח מכתבים לחברי הליכוד שם  הצהיר ש"בית לא עוזבים", ויום למחרת כבר ערק לקדימה.

הציבור עדיין זוכר לו את הודעתו על כך שהוא לוקח "פסק זמן מהפוליטיקה" לאחר שהפסיד ללבני (בהפרש זעום) בפריימריז הקודמים בקדימה, אך לאחר מכן שב למפלגה כמספר שתיים.

תורידו פרופיל

מכל הסיבות הנ"ל אני שב וממליץ למופז להוריד פרופיל, ולא לצאת בהצהרות על כך ש"מופז ראש הממשלה".

את כל 'ההמלצות' שנתתי למופז, אפשר בקלות להעביר גם ליריבתו לבני. גם היא צריכה להפנים שהיא לא תהיה ראש הממשלה הבאה של ישראל, וגם לה עדיף להוריד פרופיל.

למרות הכל, אני עדיין מאמין כי לאחר היבחרו של מופז כיו"ר קדימה, הוא יעלה בסקרים אף יותר ממה שיש ללבני להציע כרגע. אך עדיין, ראש ממשלה הוא לא יהיה.

אבל אתם יודעים מה הבעיה בכל זה? נראה שזה כבר מאוחר מדי בשביל מופז ולבני להפנים את העניין.

אז יאלה, כנסו עם הראש בקיר. תהנו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תלך לייעץ למופז ולבני ותעזוב את עבודתך כעיתונאי

תרשמו מה אני כותב ותזכרו :
שאול מופז לא הולך להיבחר לראש ממשלת ישראל ב5 שנים (לפחות) הבאות, נקודה. ! ! !

אני רוצה לומר לבעלי האתר שהטור הזה הוא הפרשנות הפוליטית אולי הכי טובה שקראתי בזמן האחרון. איך לא חטפו לכם אותו כבר?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture