יחסה של היהדות החרדית ליום העצמאות • דעה

מי שמחפש שינויים בהשקפת העולם לאור ההתרחשויות האחרונות, שינסה בתקשורת 'הממלכתית' או בתקשורת הדתית-לאומית ואולי גם בתקשורת החרדית 'המתקדמת'. לא כאן

כתבות נוספות בנושא:

הנהג לא הסכים להנמיך את הרדיו; כך הגיבו הנוסעים החרדים • צפו
שוב סוער בכנסת: שר הדתות כהנא הטיח בחרדים; "נגמרו הימים שאתם דורכים עלינו"
מסעיר את הפלסטינים: רוקדים עם כאפיה ונשק בחתונה חרדית • צפו
"טרם גיבשו מערכת תמריצים": מבקר המדינה על המענה לצורכי הדיור של המגזר החרדי

יחסה של היהדות החרדית ליום העצמאות, כבר הובע בעיתוננו, יתד נאמן, אין ספור פעמים. אמנם הדברים שנכתבים מעת לעת בנושא זה חוזרים על עצמם בווריאציות שונות ללא כל שינוי, אבל מה לעשות: השקפת התורה שהיא נצחית אינה משתנה. מה שהיה אמיתי לפני ששים וארבע שנים, נותר אמיתי לנצח.

האמת לא משתנה. מי שמחפש שינויים בהשקפת העולם לאור ההתרחשויות האחרונות, שינסה בתקשורת 'הממלכתית' או בתקשורת הדתית-לאומית ואולי גם בתקשורת החרדית 'המתקדמת' שאינה כפופה לגדולי התורה שליט"א. לא כאן.

דברי מרנן ורבנן זצוק"ל שנאמרו עוד בראשית ימי המדינה תקפים כפי שהיו בעת אמירתם. השינוי היחיד שכן התרחש מאז הוא, שהיום הדברים כבר אינם בגדר מבט של 'צפייה למרחוק' שרק גדולי ישראל ניחונו בו. אלא הם כבר פשוטים וברורים. כל מי שמביט נכוחה על המצב העגום בו אנו מצויים, אינו יכול שלא להבין את מה שגדולי הדורות ראו כבר אז.

השנה, בשל העובדה שיום העצמאות נופל בתאריך שאינו התאריך המקורי שיועד לו על ידי ממציאיו, מן הראוי לנצל את הזדמנות כדי להיזכר בשו"ת 'הלכתי-לאומי' מאת הרב יעקב אריאל שנכתב בשנה שבה הוחלט לדחות את יום העצמאות מה' ל-ו' באייר.

וכך כתב כבוד הרב: כידוע, לבקשת המשפחות השכולות החליטה השנה ממשלת ישראל לדחות את יום הזיכרון ליום ב', ה' באייר וממילא את יום העצמאות ליום ג' ו' באייר. השינוי הזה מעורר כמה שאלות.

א) האם הדבר משנה גם את סדרי התפילה?

ב) האם מותר לקבוע ב-ה' באייר, שהוא יום העצמאות המקורי, עצרות אבל לנופלים, שהרי אחד הדברים העיקריים המייחדים ימים טובים מעין אלו הוא "דלא למספד בהון"?

ג) אם ד' הועיד את ה' באייר כיום תקומת ישראל, האם בסמכותנו לעוקרו מהיום בו ארע הנס ולקובעו ביום אחר בו לא ארע נס?

ד) האם יש בכלל ערך להלל והודאה ביום אחר?

כבוד הרב לא הניח את הדברים ללא מענה ופסק את 'ההלכה הלאומית' כדלהלן: "מבחינה עקרונית ארבע השאלות הללו אינן אלא אחת שהיא שתיים, והיא: האם יש סמכות לעקור את יום העצמאות מיומו המקורי? ואם כן, האם העקירה היא עקירה גמורה וביום המקורי נוהג הכל כרגיל, או שמא נשאר היום המקורי במקומו, לפחות לגבי אי אמירת תחנון ואיסור הספד?".

כמובן, למרות שהדברים אינם טעונים גניזה, לא נלאה את הקוראים במבחר הראיות שהכותב הנכבד מביא מהלכות תשעה באב שחל בשבת ומהלכות קטן שהגדיל בפורים שחל בשבת וכדו'. מי שרוצה להתענג מהפלפול, מוזמן לעיין בשו"ת המקורי שנכתב ופורסם על ידי כבוד הרב בשעתו.

מה שחשוב זו ההלכה הלאומית כפי שהוכרעה למעשה. וכך פסק הרב: "בעצם, ה' באייר אינו התאריך שבו אמורה הייתה מדינת ישראל לקום. כידוע, הסתיים המנדט הבריטי ב-15 במאי למניינם, דהיינו בליל שבת ו' באייר. וכדי למנוע חילול שבת הוקדמה הכרזת המדינה לערב שבת ה' באייר. נמצא אפוא שהתאריך הפורמאלי בו הייתה המדינה צריכה לקום הוא ו' באייר. ממילא אין כאן עקירת יום העצמאות ממקומו אלא מבחינה מסוימת, אדרבא, זה היה זמנו. השבת היא שגרמה לשינוי בתש"ח והיא הגורמת לקביעתו השתא בזמנו". הפלא ופלא.

"אומנם", מודה כבוד הרב, כי "מתקני התקנה לא חששו בתחילה לחילול שבת, אולם אחרי שנוכחו לדעת שמתקנתם עלולה להיווצר חלילה קלקלה – חזרו בהם. ואם כן יש לומר שאדעתא דהכי לא תקנוה, ולו היו יודעים מראש שתצא חלילה תקלה מתחת ידם, היו מראש מתקנים אחרת. נמצא שהתיקון להקדים או לדחות את יום העצמאות, הוא על דעת התקנה הראשונה המקורית", והכל על מקומו בא בשלום.

במחילה מכבוד הקוראים, התשובה לשאלה הנכבדה טרם הסתיימה. "ואם יטען הטוען", ממשיך כבוד הרב לפלפל בנידון ההלכתי-לאומי, "ששינוי יום העצמאות לא נועד אלא לטקסים ממלכתיים שיש בהם חשש שיחללו בהם את השבת, מה שאין כן הלל והודאה שיש להשאירם בזמנם – אין לטעון כך. שהרי לא ייתכן שב-ה' באייר שנקבע השנה כיום הזיכרון, אלו יקראו את ההלל ואלו יבכו את יקיריהם בבתי הקברות. אין ערוך לחילול ד' הנורא שיצא מכך".

בבקשה עוד קצת סבלנות. הדיון ההלכתי-לאומי טרם תם. "ובאשר לאמירת תחנון ביום הזיכרון השתא ב-ה' באייר", קובע כבוד הרב, "נראה לענ"ד שאי אמירת תחנון ביום שכולו הספדים, בכיות ואזכרות, אינה עולה בקנה אחד עם אווירת היום, ואולי יש בהימנעות זו כדי לפגוע במשפחות השכולות".

אין ספק, הצביון הדתי-לאומי של יום העצמאות די משעשע. ואם יטען הטוען שיש בדברים הללו משום לעג לרש, יש להשיב על דרך שכבר קבע כבוד הרב, כי אדעתא דהכי תקנוה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
14 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חלש…
מניין ההיתר לזלזל בכבוד ת"ח? זה הרבה פחות משעשע!
כמדומני שהרב אריאל שליט"א למד קצת יותר תורה מכותב שורות אלו…

מותר לחלוק,אבל אסור לזלזל

עוד מעט יבוא משוח ויתבטל כעפרא דארעה מלכות המינות כופרים רוצחים המחללים שם שמים ומתגרים באומות ונותנים את כל כלל ישרל בסכנה ה' ירחם

מותר ורצוי, ליצנותא דעבודה זרה, כה לחי, המשיכו לעשות ליצנות מהציונות ומנגרריה, כך פעל ר' שלום שבדרון ועוד מגדולי ישראל, וכך צריך לעשות.

איפה יש פה זלזול וליצנות?

סך הכל ציטוטים מדוייקים משו"ת של הרב אריאל.

מי שרואה את הדברים כליצנות עושה זאת על דעת עצמו בלבד.

האם כל כותב שו"ת הוא רב??

רב בריח, רב חובל. לא רב.

דעתי האישית בנוגע ליום העצמאות היא כפי שהורונו רבותנו גדולי הדורות שאין לייחס לגאולה הגשמית את גאולת ישראל. יחד עם זאת, הייתי רוצה להתייחס לתופעה מצערת בה אני נתקל באופן שיטתי בקריאת מאמרי ההשקפה ב'יתד'. התקפה על החושב אחרת ממייצגי ההשקפה התורנית. מדוע לתקוף, או גרוע מכך, לרמוס את החושב אחרת ממך? מדוע???

מאמרו של פ. חובב מזכיר לי יותר מתמיד את הלקות במאמרי ההשקפה ביתד. כאשר בדרך כלל בכדי לשכנע משתמשים כותבי המאמר ב'טקטיקת ההתקפה והדריסה', מותר להתייחס עניינית ולדון באופן רציני ומכובד על כל נושא השקפתי או הלכתי בלי לרמוס, לדרוס, להשפיל את החולק עליך. ו…טיפ נוסף, זה גם משכנע יותר, ראו ערך מאמר ההשקפה בעיתון המודיע נגד יום העצמאות.

אמנם יחסית לדרככם הנלוזה לפסול ולזלזל במי שאינו חושב כעורכי העיתון, המחליטים לפי שרירות ליבם מי הם "גדולי הדור" לפיהם הם הולכים… הפעם הניסוח עדין. ובכל אופן הביטוי "אינם טעונים גניזה" על דברי הגר"י אריאל שליט"א, הם דברים חמורים שראוי לכותב ולמפרסמים, לעשות כל מאמץ, כדי לכפר על נשמתם מעוון ביזוי תלמידי חכמים.
עמי

היכן הוא הביע את "יחסה של היהדות החרדית"?
א. הוא רק ציטט משו"ת של הרב אריאל, ולעג לדבריו בצורה מטופשת. לא הביא שום טיעון נגדי. שום הגיון. שום סברא. אותו לעג בדיוק אפשר לעשות על אין-ספור דיונים הלכתיים שהפוסקים דנים על קוצו של יו"ד כהררים התלויים בשערה.
ב. אין שום אפשרות להציג את "יחסה של היהדות החרדית" לנושא כלשהו בצורה אחידה. בודאי לא בנושא הציונות/מדינת ישראל. מה שמוגדר "המגזר החרדי" כולל בתוכו אישים כמו הרב לאו מחד גיסא ור' עמרם בלוי מאידך גיסא. שניהם מוגדרים חרדים. הרב אביגדור נבנצל והרב שמחה קוק חרדים לא פחות ממשה הירש ומר' יואליש מסאטמר או הרב שך. זה שיתד נאמן מנסה להתנשא ולהציג את עמדתו המאוד מקובעת כאילו היא העמדה של כלל הציבור החרדי, זהו ניסיון נלעג של רפי שכל שחושבים שהציבור מטומטם.
ג. מדינת ישראל, למרבה הצעד ה'יתד-נאמני', היא התגשמות נבואת יחזקאל. חד וחלק. מי שלא מבין זאת אינו יודע לקרוא פסוק בנ"ך (ואכן, זוהי צרה חרדית מצויה), או שאינו מצליח להכיר את המציאות כפי שהיא (צרה חרדית לא פחות מצויה מהראשונה).
ישראל וורצל, יצאת נלעג ומטופש.

ימח שמם כל הצויונים הם מעכבים ביאת המשיח

ימח שמם כל הציוינים הם מעכבים ביאת המשיח

דוד, שלום!
דע לך, כל מי שמקלל יהודי, לא יכופר לו העוון החמור הזה.
וכן, דע לך, שלא רוב הציונים-היהודיים היו בעד קלקולם של הציבור הדתי והחרדי, אלא מיעוטם. ולכן, הקללה שהטלתם עליהם, יכולה לרבוץ עליך, חלילה, כי כל המקלל – מקולל. פשוט, חזור בך, פן יבולע לך!
יותר טוב, שתעסוק בתיקון העולם, ולא תעסוק רק ברע של החיים!

פ. חובב, שלום לך!

מסכים איתך, מה שאמרת: "השקפת התורה שהיא נצחית אינה משתנה. מה שהיה אמיתי לפני ששים וארבע שנים, נותר אמיתי לנצח".
אך, מה שאמרת "דברי מרנן ורבנן זצוק"ל שנאמרו עוד בראשית ימי המדינה תקפים כפי שהיו בעת אמירתם" – תמה אני עליך. וכי לא היו רוב גדולי-ישראל, שראו בעצם הקמת המדינה דבר טוב, שזה ממש רצון ה' שתקום מדינה יהודית בארץ-ישראל, למרות המצב הרוחני השפל והעגום. ואם אתה לא מאמין, ראה מה כתוב בספר "התקופה הגדולה" של הרב מ, מנחם כשר.

אין בינך ובין אמונה בבורא עולם,יוצר כל חיבור אמיתי.מלבד כפיות טובה,סילוף עובדות,ציטוטים חלקיים,לעג לגדולי עולם,זילזול בחכמי ישראל ראשונים ואחרונים,והכל באיצטלה של חרדים,שאינו חרד לכך שיתן את הדין על כל מה שמבזה ת"ח.
כדאי שנעשה כולנו תשובה.ונפסיק ללעוג.
לעצם הסוגיה ,הגיע הזמן שתתחיל ללמוד את הת"נך,המשנה והגמרא,ראשונים ואחרונים,שלא תיכשל באמונה במעשיו של בורא עולם,

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture