צאו מהאשליה: החברה החרדית לא תשתנה!

יבדקו נא בפרוטוקולים של הכנסת וימצאו שוב ושוב דברים חד-משמעיים של נציגינו, שלאור הנחיות מרנן ורבנן שליט"א הבהירו שוב ושוב, כי הציבור החרדי לא ייתן ידו ליוזמות כאלו

כתבות נוספות בנושא:

בכיר ביהדות התורה: "אם נתניהו יחתום על עסקת טיעון - נחתור להצטרפות לממשלה"
ש”ס ויהדות התורה: "יוקם מטה מאבק חוצה מפלגות להצלת המדינה היהודית"
הסיעות החרדיות: נקים מטה מאבק משותף נגד הכוונות ההרסניות של הממשלה
אחרי התקציב: בכירים בממשלה ינסו לקדם שיתוף פעולה עם המפלגות החרדיות

הפעילות הנעשית עתה לחקיקת חוק חדש בעניין דחיית גיוסם של בני הישיבות שתורתם אומנותם, נובעת מהחלטת בג"צ שביטל את החוק הקיים. ההחלטה קבעה שהחוק שנחקק לפני כעשר שנים, לא יוארך "במתכונתו הנוכחית". אלא שההחלטה לא קבעה איזה חוק חליפי יש לחוקק מעתה והלאה. לכך התייחסו כמה מהשופטים שכתבו, כי באם ייחקק חוק חדש "על הפתרון להיות רדיקלי בהרבה הפעם".

מתוך ההתבטאויות והפרסומים השונים בימים אלה ניתן להבין, כי פוליטיקאים חילוניים מבקשים ליצור עתה חקיקה חדשה שתציע "פתרון רדיקלי יותר" של יצירת מסגרות ומסלולים אשר "יעודדו" עזיבה משמעותית של בתי המדרש ואשר תתנה את דחיית גיוסם של בני הישיבות במימושם המעשי וההמוני של רעיונות אלה.

הללו אומרים בגלוי, כי הם מאוכזבים מאוד מכך שכל היוזמות החילוניות והרעיונות היצירתיים של אותם חכמים להרע, שביקשו לעקור בני תורה מתלמודם וליצור "מהפכה חברתית" בציבור החרדי, היו בגדר אשליה חסרת-בסיס ורשמו כישלון חרוץ, מכיוון ש"אין אינטרס בתוך הישיבות לשווק את הנושא".

כפי שמוצגים הדברים שוב ושוב נראה שהיו כמה פתיים במערכת החילונית, הפוליטית והתקשורתית, שחשבו לתומם, כי ברגע בו יציעו שלל "רעיונות מבריקים" מסוג היוזמות המקוממות השונות לצמצום עולם התורה, יפורסם "קול קורא" בהיכלי הישיבות, ובו ייקראו התלמידים להיערך ל"שנת ההכרעה", לתכנן את לימודיהם עד לגיל 23 בלבד, ואז לשקול היטב אולי מוטב להם שיעזבו מקור מים חיים.

מן הסתם הם גם תיארו בדמיונם את ראשי הישיבות והמשגיחים נושאים ליד ארון הקודש שיחות מוסר נוקבות על הצורך "לקיים חובות לאומיות" ו"לצאת למעגל העבודה", כדי להגשים את שאיפתם הרוממה של ליברמן-פלסנר-מופז-נתניהו ושות'.

עד כמה שאיננו רוחשים כבוד לידע החילוני בעניינים הנוגעים לציפור נפשנו, ואף שאנו מודעים היטב לבורות השלטת בקרבם של כל אותם "חכמים בעיני עצמם" הרואים עצמם כ"מומחים לענייני חרדים", במקרה זה, אינם יכולים אפילו לטעון כי השלו את עצמם לתומם, וכאילו החרדים גנבו את דעתם.

כזכור, כאשר עלה בעבר החוק הנוכחי להצבעה בכנסת, הבהירו נציגי יהדות התורה, כי הם מתנגדים לאותם סעיפים מוזרים בחוק המבטאים את היוזמות של פורקי עול תורה המיועדות לעקירת בני ישיבות ואברכים מתלמודם והוצאתם ל"מעגל העבודה", וכי הציבור החרדי תומך אך ורק בדחיית גיוסם של בני הישיבות, ולא בכל הרעיונות המקוממים האחרים.

כאמור, כל מי שעיניו בראשו, לא ציפה מעולם שעולם התורה ישמח כמוצא שלל רב על "האפשרות הנדיבה" שהוצעה לעמלי התורה, לפרוש מתלמודם ו"לצאת למעגל העבודה". הלא אותו רעיון של "שנת הסתגלות" או "שנת הכרעה" שהתקבל בחוק, כאמור בניגוד לדעת הנציגות החרדית, קבע כי בגיל 23 יוכל בן ישיבה ואברך כולל להפסיק לימודו כדי לאפשר לימוד מקצוע וכדו', ואח"כ יוצבו בפניו חלופות של שירות צבאי ואזרחי וכדו', ובדברי הרקע לחוק נאמר כי הדבר נועד "כדי לאפשר הסתגלות למעבר מאורח חיים של לימודים תורניים לאורח חיים אחר".

כל בר בי רב דחד יומא יודע, שעצם הרעיון לפיו יש לעזור ללומדי תורה "להסתגל לאורח חיים אחר", נוגד את כל דרך חינוכנו. אמנם, תמיד היו כאלה שנאלצו לאחר שנים ארוכות של הקדשת החיים לתורה לעזוב בכאב את תלמודם, בשל קשיי פרנסה וכדו', כשכל אחד עושה זאת תוך התייעצות אינדיבידואלית עם רבו, האם אכן נסיבות מצבו מאלצות אותו להיקרע מבית המדרש. אך מעולם לא עלה על הדעת לתת דריסת רגל ליוזמות חילוניות של אנשים שאין להם ערך מינימאלי לתורה ומתוך כך ביקשו ליצור רעיונות פורמאליים וקולקטיביים שיעודדו לצאת מהכולל בגיל מוגדר, ובפרט בעיצומן של שנות הפריחה של עמלי התורה, תוך הקמת מסגרות ומסלולים שבאמצעותם ינסו גורמים חילוניים להתוות את דרכו ואופיו של הציבור החרדי.

שהרי עצם הכוונה "לאפשר הסתגלות למעבר מאורח חיים של לימודים תורניים לאורח חיים אחר", מנוגדת לכל שאיפותינו והוויית חיינו. יהודי חרדי מתפלל בכל יום על עצמו ועל צאצאיו "שתרגילנו בתורתך", בעוד שונאי התורה מנסים ללא הרף ליצור מציאות הפוכה, שתאפשר להתרגל ולהסתגל דווקא ליציאה מהלימוד ולאימוץ הווי-חיים זר ומנוכר!

עתה ניתן לשמוע אישים פוליטיים הנוהגים כהוזים בהקיץ, ומנסים לעורר שוב אשליות, כאילו לאחר שיישבו עתה על המדוכה, וישקדו על ניסוח חוק "יצירתי" יותר באותה רוח, יוכלו לגבש "פטנטים חדשים" לעידוד מהפכות ערכיות בציבור החרדי, ובכך יצליחו להגשים בעתיד הקרוב והרחוק את אותן שאיפות מוכרות, שלא הגיעו לכלל מימוש והפכו לבדיחה גרועה.

כזכור, השופט היחיד מבין שופטי בג"צ, שהתייחס לכל הנושא בצורה ריאלית ומפוכחת, היה השופט א' גרוניס (שנבחר לאחרונה לנשיא ביהמ"ש העליון) שכתב בהחלטתו, בדעת יחיד, כי גם אם לא יתקבל כלל חוק חדש שיסדיר את דחיית גיוסם של בני הישיבות, איש אינו משלה את עצמו שעתירות לבג"צ והחלטות ממשלתיות יש בהן כדי להביא לגיוסם של בני הישיבות.

גרוניס הוסיף, כי גם מי שסבור שבעקבות פסה"ד תקבל הכנסת חוק חדש "שינסה לתקן, במידה כלשהי, את הפגמים שבחוק הנוכחי", לוקה בראיה מנותקת מהמציאות. "ניתן להעריך כבר עתה שחוק כזה לא יספק את הדרישות של חלקים מן הרוב (המורכב מחילוניים, מסורתיים ודתיים המתגייסים לצבא). על כן, אין ספק שתוגש בעתיד עתירה נוספת בה תבואנה השגות לגבי החוק החדש. ההתעסקות החוזרת ונשנית של בית משפט זה בנושא של גיוס חרדים, בלא שמושגת התקדמות ממשית כתוצאה ממעורבות שיפוטית, בוודאי שאינה תורמת למעמדו של בית המשפט. זאת ועוד, זו אשליה לצפות שהחלטות שיפוטיות יביאו לגיוסם של חרדים לצה"ל ולכניסתם לשוק העבודה".

ועל כן סיכם, כי "התרומה של בית המשפט לשינוי בהתנהלות החברתית של מגזר שלם בחברה הישראלית מצומצמת ביותר, ואינה מצדיקה את מעורבותו של בית המשפט בנושא".

אכן, היה זה ברור מראש, כדברי השופט גרוניס, כי "זו אשליה לצפות שהחלטות שיפוטיות יביאו לגיוסם של חרדים לצה"ל ולכניסתם לשוק העבודה". אלא שדעתו הייתה דעת יחיד; שאר שופטי בג"צ העדיפו לטפס על עץ גבוה, כשהם משאירים לפוליטיקאים את העיסוק המביך בשאלה כיצד יורדים ממנו אל קרקע המציאות.

כאשר החליטו גורמים ממלכתיים להתאונן על כך ש"אין אינטרס בתוך הישיבות לשווק את הנושא", היו צריכים לבוא בטענות רק לעצמם. יבדקו נא בפרוטוקולים של הכנסת וימצאו שוב ושוב דברים חד-משמעיים של נציגינו, שלאור הנחיות מרנן ורבנן שליט"א הבהירו שוב ושוב, כי הציבור החרדי לא ייתן ידו ליוזמות כאלו.

עולם התורה חדור בהשקפתו הברורה וכל מעשיו ע"פ התורה הקדושה, וכפי אשר הורונו ויורונו מרנן ורבנן שליט"א – כן נעשה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הרמב"ם מתהפך בקברו על הדברים הללו.
כל התירוצים לא יתרצו רמב"ם אחד פשוט. וגם לא בבלי.
"כאילו מלמדו ליסטות"

הכותב טוען: "כל בר בי רב דחד יומא יודע, שעצם הרעיון לפיו יש לעזור ללומדי תורה "להסתגל לאורח חיים אחר", נוגד את כל דרך חינוכנו".
עד כמה שידוע לי, כיהודי חרדי ואברך במשך שנים ארוכות, אבותינו מעולם עסקו בפרנסת אנשי ביתם, תוך קידוש השם בחיי החומר. האידיאל של ציבור שלם שמתנזר מחיי העולם הזה לא עלה מעולם על דעת גדולי הדורות. אמנם תמיד היו שבט לוי ויששכר, אך לא כל הכהנים פרשו ממלאכה בימים שבהם לא עבדו במשמרתם, ובסך הכל לא היה אחוז אלו שתורתם אומנותם גדול כל כך. עסקנות פוליטית מלבה אורח חיים מוטעה, חיים על חשבון אחרים – תרבות שנור וחילול ה'.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture