חמץ שעבר עליו הפסח – פרק א'

גלוטן, מהו הגלוטן? מוגש על ידי מערכת הכשרות למהדרין SKS בראשות האדמו"ר משאץ-אשדוד שליט"א

כתבות נוספות בנושא:

מאבק הכשרות בבני ברק: שלשה אולמות עזבו את כשרות הרב לנדא
הודו: התחדשות רוחנית בקהילה היהודית במומבאיי
לקראת פסח: מכון יד הרמ"ה מפעיל מוקד הלכתי וקו פתוח
על זה לא חשבתם - בעיות כשרות בסיגריות המשווקות בישראל

יהודי סוחר מזון הגר רוב השנה בסין, נסע לחג הפסח לארץ ישראל, וסגר את שערי המפעל לימי החופשה. כששב לאחר החג למפעל שברשותו, סיפר לו מנהל המפעל על גודל ההזדמנות שנקרתה לפניו, ועל העיסקה המוצלחת שעשה: "במהלך החופשה, פנה אלינו בעליו של מפעל סיני המייצר גלוטן ונמצא תחת השגחה, והציע לי לרכוש כמות של גלוטן במחיר מציאה, קניתי ממנו 4 משאיות גלוטן, וכך יש לנו חומר גלם במחיר זול במיוחד".

מהו ה"גלוטן"? הגלוטן, הוא רכיב העשוי מקמח וחשוב מאד בהכנת בצקים. שכן, הגלוטן, יוצר רשת סיבים חלבונית הכולאת את האוויר והגזים הנוצרים בבצק בעת החימוץ והוא משפיע עיקרי בתפיחת הבצק. בגרעין החיטה ישנם חומרים שונים, והפרדת הגלוטן מהחיטה נעשית באופן הבא: אחרי טחינת הקמח, ממלאים אותו במכלי ענק המזרימים את המלח לבריכות קטנות עם מערבלים, בבריכות אלו שורים ומציפים את הקמח במים, ומסננים את העמילן ושאר החומרים מהגלוטן. לאחר מכן מייבשים את הגלוטן וטוחנים אותו שנית, אורזים בשקים, ומוכרים לשיווק. מפעלים העוסקים בייצור מזון רוכשים את הגלוטן המשמש כבסיס או כתוסף למאפים ושאר מוצרי מזון.

כאשר שמע מיודענו, את הסיפור, עיניו חשכו. ה"גלוטן" מיוצר כאמור, על ידי הצפת הקמח במים, ואם כן הוא חמץ גמור. מנהל המפעל התכוון להועיל אך היסב נזק כביר, שכן, נמצא, שהגלוטן היה ברשותו של היהודי בפסח והוא "חמץ שעבר עליו הפסח" האסור בהנאה. השאלה הובאה לפתחו של בד"ץ SKS כדי לברר האם "גלוטן" זה מותר בהנאה, וכמו כן, האם ניתן להשתמש ב"גלוטן" זה לייצור כשר.

השאלה הבסיסית והראשונה שיש לברר היא, האם חל הקניין של ה"גלוטן", והאם אותה רכישה של איסור שבוצעה בידי מנהל מפעל הפועל מטעם בעל הבית היהודי ובכספו בעלת תוקף הלכתי, או שמא, מאחר והרכישה של ה"גלוטן" גורמת ליהודי בעל המפעל לעבור על איסור "בל יראה ובל ימצא" אין המנהל בעל סמכות ויכולת לרכוש עבור בעלי המפעל חמץ כאשר הוא אינו מעוניין בכך.

שאלה זו תלויה בהסתעפויות הלכתיות רבות, בהגדרות ההלכתיות של רכש המבוצע על ידי פועל מטעם בעל המפעל ובכספו, ונידונים הלכתיים נוספים. אנו נביא כדוגמה את אחת הסוגיות ההלכתיות המשפיעות אל שאלה זו, ואשר עלתה על שולחן הבד"ץ בדין ודברים בעניין זה:

שאלה מצערת מובאת בדברי הפוסקים: יהודי לא בדק וביער את החמץ, ומת קודם החג. היורשים, שנודע להם על כך, רוצים להיפטר מחובת ביעור חמץ, ולכן הם אינן רוצים לזכות בירושת החמץ, האם מועילה כוונתם שלא לקנות כדי לפטור אותם מביעור חמץ, או, שמכיוון שהם יורשים וזוכים בזה, הרי הדבר נקנה להם בעל כורחם.

וכתב ה"משנה ברורה" (סימן תל"ה ס"ק ג') בשם ה"חק יעקב" "מי שלא בדק קודם זמן איסורו ומת… אם לא כוונו לזכות אין צריכים לבער [אם לא שמשתמשין שם באותו חדר דאז בכל גווני צריכין לבער משום דלמא אתי למיכל מיניה] דאין אדם מוריש איסורא לבריה". כלומר, מאחר ש"אין אדם מוריש איסור לבניו" אי רצונם של הבנים לרשת מועיל, ולכן אם אינם קונים את החמץ וממילא אינם חייבים לבערו.

אולם ה"משנה ברורה" מוסיף ואומר "ויש חולקין וסוברין דבכל גווני מחוייבין היורשין לבדוק ולבער". כוונתו לדעת ה"אליה רבה" והאדמו"ר הזקן, אשר מביא בשולחן ערוך הרב (סימן תל"ה קונטרס אחרון אות ב') את דברי ה"חק יעקב", אך חולק עליהם וסובר שבירושה כיון שהיא באה מאליו לא מועיל לו שאינו רוצה לקנות, שהרי הירושה באה אליו מאליה. ובנידון זה של חמץ לא שייך הכלל של "אין אדם מוריש איסור לבניו" ובעל כרחם נכנס החמץ לרשותם וחייבים לבערו.

על פי האמור, היה מקום לתלות את שאלת הסוחר הסיני בנידון זה שהרי, לפי ה"חק יעקב" כיון שאי אפשר להקנות לאדם דבר איסור בעל כרחו, כשהוא אינו רוצה בכך. אם כן, הגוי שרכש עבור המפעל את הגלוטן בימים הללו עשה זאת נגד דעת בעל הבית, ולכן לא חל הקניין על פי דין תורה, וממילא, החמץ הזה לא נחשב לחמץ שעבר עליו הפסח. ויש מקום לומר, שאפילו לדעת האדמו"ר הזקן, אינו קונה אלא באופן של ירושה הנקנית לו בעל כרחו מן התורה, אבל בנידון שלנו שהפועל עשה זאת בלא ידיעתו חל על זה הכלל ש"איסורא לא ניחא ליה דליקני".

בשאלה זו של חלות הקניין, האם הגלוטן, נהיה שייך ליהודי, ישנם צדדים נוספים שאין מקום להאריך בהם. בשבוע הבא, נספר על הפתרון המצוין שנמצא לבעיה זו, באופן שאין כל בעיה הלכתית. כמו כן, נספר על ה"תיקון לתיקון" שעשה ה"מנחת יצחק" לעניין מנהג נתינת המשקה, על מוצר יודאיקה של חמץ, ועל שאלות מעניינות אחרות הנוגעות למעשה בענייני מאכלים אחרי הפסח.

לבירורים והערות: [email protected]

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture