חמץ שעבר עליו הפסח – חלק ב'

יהודי מסר חיטים לטחינה ברחיים של טוחן נוכרי. משום מה, התעכבה הטחינה ורק בשביעי של פסח, לקח הגוי את החיטים וטחנם - מה הדין? מוגש על ידי מערכת הכשרות למהדרין SKS בראשות האדמו"ר משאץ-אשדוד שליט"א

כתבות נוספות בנושא:

מאבק הכשרות בבני ברק: שלשה אולמות עזבו את כשרות הרב לנדא
הודו: התחדשות רוחנית בקהילה היהודית במומבאיי
לקראת פסח: מכון יד הרמ"ה מפעיל מוקד הלכתי וקו פתוח
על זה לא חשבתם - בעיות כשרות בסיגריות המשווקות בישראל

בשבוע שעבר, הזכרנו את הסיפור שארע ליהודי בעל מפעל מזון בסין. הלה, השבית את מפעלו לקראת הפסח, יצא לחופשה והוציא את עובדיו לחופשה. אך כששב אחרי החג, גילה שמנהל המפעל המסור, רכש כמה משאיות "גלוטן" חומר גלם העשוי מקמח חיטה שהוצף במים. השאלה היא האם חל על גלוטן זה דין חמץ שעבר עליו הפסח האסור בהנאה. בשבוע שעבר, הזכרנו את הספק האם בכלל הגלוטן הפך לרכושו של היהודי, שהרי אינו חפץ לקנותו. השבוע, נבאר את דיני "חמץ שעבר עליו הפסח" ואת הפתרון למעשה בו נקטו בעניין זה.

קרא עוד:

[postim]

כתב ה"שולחן ערוך" (אורח חיים סימן תמ"ח סעיף ג') "חמץ של ישראל שעבר עליו הפסח, אסור בהנאה, אפילו הניחו שוגג או אנוס". הסיבה שחמץ שעבר עליו הפסח אסור בהנאה, משום שחכמים (פסחים כט.) קנסו את בעליו על שעבר באיסור "בל יראה ובל ימצא". ה"שולחן ערוך" כותב שגם במקרה של אונס, החמירו חכמים לאסור. אולם, בדברי ה"משנה ברורה" מבואר שכוונת ה"שולחן ערוך" לאופן שידע על החמץ ולא ביטלו מחמת אונס, שבאופן זה יש חשש שאם נתיר לו, יבוא להשהות לכתחילה.

מה יהיה באופן של "אונס גמור" כמו המקרה שלפנינו, שהיהודי כלל לא ידע שהעובד שלו רכש עבורו חמץ? לכאורה, יש לדמות זאת למעשה הבא, אשר גם בו, התנדבותו של הגוי יצרה בעיה: יהודי מסר חיטים לטחינה ברחיים של טוחן נוכרי. משום מה, התעכבה הטחינה ורק בשביעי של פסח, לקח הגוי את החיטים וטחנם. הגוי, החליט "להדר במצוה" ובעיצומו של שביעי של פסח, התנדב והכין לחם עבור הלקוח היהודי. מיד עם צאת החג הגיש לפניו פת אפויה כדת וכדין. אלא, שפת זו נעשתה מקמח של יהודי שהוחמץ בפסח, ונמצא שהיא "חמץ שעבר עליו הפסח".

שאלה זו הובאה בשו"ת "בית הלל" (סימן קל"ב, והובאה ב"משנה ברורה" סימן תמ"ח ס"ק ט') ה"משנה ברורה" מביא את דברי ה"בית מאיר" אודות שאלה זו, שאף על גב שפסק המחבר שחמץ שעבר עליו הפסח אסור בין בשוגג ובין באונס, לא כל האונסין שוים, ובאונס כזה שלא היה יכול כלל להעלות על דעתו שיאפה הנוכרי מקמחו חמץ, בודאי לא קנסוהו חכמים. לפי זה, יש לומר שגם באופן זה, שבעל המפעל לא היה אמור לחשוב שהמנהל שלו יגלה רוח מסירות כה גדולה ובעיצומם של ימי החופש יילך ויקנה עבורו גלוטן, נחשב הדבר כ"אונס כזה שלא היה יכול כלל להעלות על דעתו" ולכן יש מקום לומר שאין בזה איסור של חמץ שעבר עליו הפסח.

זאת ועוד, ה"בית הלל" עצמו פוסק, שבאופן שהגוי אפה עבורו את הלחם מהקמח של היהודי, מותר ליהודי למכור את הפת הזו לגוי, ויקבל תמורת הפת כסף. והגוי יאכלה או ייתן לגוי אחר לאוכלה. לכן, גם במקרה של ה"גלוטן" החמיר בעל המפעל ונקט באופן זה. הוא לקח את הגלוטן, ומכרו למפעל של גויים שמייצרים מזון לא כשר, וכך לא היה חשש שישתמשו בגלוטן זה לצורך יהודים, ואילו הוא עצמו קנה גלוטן אחר כשר למהדרין ללא שום חשש.

להשלמת סידרת המאמרים שעסקו בענייני "חמץ שעבר עליו הפסח". הננו להביא עוד כמה עניינים כלליים: ה"מנחת יצחק" (חלק ו' סימן קל"ה) מזכיר "תיקון לתיקון" בגין "חמץ שעבר עליו הפסח": שאלה הופנתה אל ה"מנחת יצחק" על בית הכנסת בו נהגו שכל אחד שמביא "תיקון" ליארצייט, משקה חריף ועוד, אלא שבאזור זה הסוחרים לא היו מוכרים את החמץ. ה"מנחת יצחק" ממליץ שבאופן זה, יעשו תיקון ל"תיקון" ובמקום משקה יביאו כסף, והגבאים יקנו משקה ממקומות בדוקים.

שאלה מעניינת נוספת המובאת ב"מנחת יצחק" (חלק י' סימן מג) עוסקת בהבדלים השונים בהלכה לגבי שעת יציאת החג. השואל מעורר, שישנה בעיה מצויה, שהרבנים המוכרים את החמץ לגוי, רוכשים אותו חזרה עבור בעליו מיד עם צאת החג לפי הזמן הנהוג, בעוד שלמעשה, יש רבים מהיהודים שמכרו דרך אותם רבנים, הנוהגים את שעת צאת החג לפי זמן רבינו תם, ונמצא שלשיטתם הם רכשו את החמץ בפסח. ואף אם הם רוכשים חמץ לאחר הפסח מיהודים שאינם נוהגים כרבינו תם, הרי, אותם יהודים זכו בחמץ לפני הזמן, ונמצא שחמץ זה הוא חמץ שעבר עליו הפסח. ה"מנחת יצחק" מצדד, שבאופן כזה יהיה מותר לאכול מחמץ זה, שהרי מה הסיבה שהחמירו על שוגג ואונס בחמץ שעבר עליו הפסח משום שאם נתיר לו ב"שוגג או אונס" הוא יבוא לכתחילה להשהות חמץ שעבר עליו הפסח ולומר שזה באונס או בשוגג. אבל כאן לא שייך טעם זה שהרי העושים זאת נוהגים כך בהיתר גמור, לפי שהולכים כדעת רוב הפוסקים ולפי מנהגם.

אדם הקונה בחנות של יהודי שאינו שומר מצוות בזמן שעדיין מצויה סחורה שיוצרה אחרי הפסח, אינו יכול לרכוש חמץ ממנו, שהרי זה חמץ שעבר עליו הפסח. לכן יש לבדוק לפי קוד הייצור האם המוצר יוצר לאחר הפסח, שכן אם יוצר וסופק לחנות לפני הפסח הרי זה איסור גמור.

ישנם מוצרים שמיוצרים אחר הפסח במהירות, כגון לחמים וכדומה, ולעומתם ישנם מוצרים אשר החמץ שיוצר לאחר הפסח מגיע לחנויות לאחר זמן רב, ולעיתים זמן רב מאד, כגון, "חמצוצים" אשר מיוצרים בחוץ לארץ והם חמץ גמור. לכן, יש לשים לב ולנהוג בחכמה לגבי כל מוצר ומוצר.

לבירורים והערות: [email protected]

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture