ההורה כ'איש מקצוע' לחינוך / הרב אפרים כהן

כשנותנים מקום וחשיבות זה לזה, מכשירים את הקרקע לצמיחת האהבה והאמון. לילד יש צרכים שונים שאולי החשוב  שבהם הוא הצורך שיבינו את רגשותיו, הבנה זו מאפשרת לו ליצור קשר משמעותי עם האחר ו'להרגיש טוב עם עצמו'.

כתבות נוספות בנושא:

בציון המקובל עם סגולת החיד"א: נשיא המועצת התפלל לרפואת בנו
כשעה לפני התאונה הקשה: הגר"א כהן הרקיד את מאות התלמידים • צפו
עבר ניתוח חירום ואושפז בטיפול נמרץ: הידרדרות במצבו של בן נשיא המועצת
הצינור פגע בבנו של נשיא המועצת בדרכו חזרה מהישיבה; מצבו מוגדר קשה

בס"ד

ההורה כ'איש מקצוע' לחינוך

מצוות נר חנוכה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק. המושג 'חנוכה' הוא תחילת התווית דרך לתכלית רצויה ונאותה. ההרגל מביא אותנו למקום שאין בו התחדשות והמעגלים יכולים לחזור על עצמם בלי תכלית ובלי תיקון של שגיאות. הדלקת נר חנוכה רומזת להאיר באור חדש את ליבנו, ולחזק בנו את האמונה שאפשר להתחיל מחדש גם מה שכבר נראה לכאורה הרוס ומחולל. 'שתכלה רגל'- עד שיכלה כוח ההרגל, 'מן השוק'- ההרגלים של הרחוב,  שלא נבחנו היטב אם הם ראויים ומספיקים ושצריך לראותם ולבדקם לאור הנר, אם יש דרך לחדש בהם לתכלית הטוב.

חנוכיה - אילוסטרציה (פלאש 90)

כולנו חושבים שאנו מקשיבים, אבל הקשבה היא מלאכה נכבדה שמצריכה השקעה לא קטנה של כוחות הנפש והגוף, ריכוז, שחרור מדעות קדומות, נטרול רגשות שליליים, הימנעות מביקורת ועוד. אין ספק שיש מה ללמוד ושווה להתאמץ כי התוצאות משמחות ומועילות גם אם המצב נראה לכאורה 'אבוד'. "…תאמין שאפשר לתקן".

לידתו של עם ישראל ביציאת מצרים, הייתה במבנה משפחתי דווקא- "וְיִקְחוּ לָהֶם אִישׁ שֶׂה לְבֵית אָבֹת שֶׂה לבית" (שמות י"ב ג'). גם האופן שבו נמנה הפרט הישראלי לפני הקב"ה היא למשפחותם- שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כָּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם: (במדבר א' ב')

התורה נתנה ערך מרכזי לקדושת המשפחה וממילא למערכת היחסים בתוך המשפחה יש חשיבות גדולה ביותר. בבית היהודי הילדים אמורים לגדול ולהיות בשלים להגשים את ייעודם כל אחד לפי כוחו ואופיו בצורה המיטבית ולמצוא את הדרך הראויה בהנהגתם בדרך המצוות ובדרך ארץ- "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט וגו' ". (בראשית י"ח י"ט)

תפקיד ההורים בזה, הוא להנהיג את הבית בדרך שתועיל ככל האפשר למטרות הנעלות הנזכרות. בד"כ קוראים לזה- חינוך, חינוך הילדים. אין ספק שזו מטלה מאתגרת ביותר ומצריכה תשומת לב רבה, התבוננות ולמידה לדעת מה ואיך לפעול כך שנהיה שליחים טובים לתועלת ילדינו ברוחניות ובגשמיות.

בדורות האחרונים העולם ידע שינויים מרחיקי לכת שלא היו כמותם במשך כל הדורות, כגון המהפכה התעשייתית והטכנולוגית, השינויים העצומים שהביאה המדיה למיניה, השינוי במעמד הכלכלי והחברתי של האישה, מעורבות השלטון ביחסים הבינאישיים בתוך הבית ועוד ועוד. כל זה עושה את המשימה החינוכית לאתגר רציני שמצריך היערכות ולמידה משמעותית.

מפורסמת תשובת החזו"א לשאלה- 'ממתי מתחיל החיוב לחנך את הילד?'. החזו"א השיב לשואל שזה עתה נולד לו בן- "עשרים שנה קודם". כלומר אם אתה מחנך את עצמך או אז אפשר שתחנך את ילדיך. הפעולות והמחדלים שלנו כהורים משפיעים על ילדינו הרבה יותר מהמילים שאנו אומרים להם. המילים נשמעות רק כאשר הן תואמות את מה שהילד רואה במעשינו. לכן, השאלה הראשונה שיש לשאול היא- 'איך ראוי לנו לנהוג ומה המסר הנראה מזה?'

 ראשית יש לברך על השליחות החשובה שניתנה לנו ולדעת שככל שניטיב לעשות אותה כך גם ניטיב עם נפשנו. "וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּדוֹ…." הביא לתוצאות מרחיקות לכת עד שכל הישועה- "לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה וְשָׂשׂן וִיקָר" (אסתר ח' ט"ז) וכן-  "…וְזִכְרָם לֹא יָסוּף מִזַּרְעָם" (שם ט' כ"ט), צמחה מהאמונה של אסתר באומן שלה. אומן הוא 'בעל המקצוע' של אמון ואימון, הוא מאמן ומעורר אמון. הדרך להגיע לכך היא ע"י תקשורת כנה וחיובית.

בדורנו יש נטייה להתייחס ל'כבוד' בעיקר לזווית השלילית שקרובה למשמעות 'גאווה'. משום כך יש לגיטימציה לנהוג בקלות ראש (כמעט) בכל דבר ולא ברור עד כמה נשארה חשיבות ל'זולת'. אבל תנאי מוכרח לקשר אמיתי וחיובי הוא לתת בליבנו כבוד לזולת וצריך לראות שהבית מצוי באווירה כללית שמכבדים זה את זה, גדולים וקטנים. כשנותנים מקום וחשיבות זה לזה, מכשירים את הקרקע לצמיחת האהבה והאמון. המצווה הכללית- 'ואהבת לרעך כמוך' שייכת בעיקר בבית והיא אפשרית מתוך יחסי כבוד דווקא.

לילד יש צרכים שונים שאולי החשוב  שבהם הוא הצורך שיבינו את רגשותיו, הבנה זו מאפשרת לו ליצור קשר משמעותי עם האחר ו'להרגיש טוב עם עצמו'. מכאן, התהליך החינוכי יהיה יעיל יותר והאווירה המשפחתית תהיה יותר הרמונית. כמובן שצריך ללמוד להקשיב באופן שיעודד את הילד לשתף עמנו את חוויותיו, לחזק את הקשר בינינו ויעזור לו להתמודד עם אתגריו.

כותב המאמר – הרב אפרים כהן מנחה הורים ומטפל רגשי – "הכח לצמוח"
[email protected]

הרב אפרים כהן

[pdf-embedder url="http://www.jdn.co.il/wp-content/uploads/2016/12/הרב-אפרים-כהן.JPG.pdf" title="הרב אפרים כהן.JPG"]

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אני עובדת בחינוך והייתי רוצה לקבל סיפור \ כתבה וכו' בנושא הכח לצמוח \ הכח שטמון בכל אחד
תודה רבה!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture