צדיק מה פעל • תולדות חייו ופעליו של כ"ק אדמו"ר מויז'ניץ זצ"ל

העולם היהודי מבכה מרורים את הסתלקותו של כ"ק מרן אדמו"ר מויז'ניץ זצוק"ל לשמי רום • JDN מגיש את קורות חייו ופעליו של האדמו"ר מיום היוולדו ועד הסתלקותו הלילה בשעה 00:43 • אוי, מי ייתן לנו תמורתו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

כ

העולם היהודי מבכה כעת (ד') מרה את הסתלקותו של אביר הרועים נשיא מועצת חכמי התורה כ"ק מרן אדמו"ר מויז'ניץ זצוק"ל.

תולדות חייו

כ"ק אדמו"ר מויז'ניץ זצ"ל נולד בי"ג בסיוון שנת תרע"ו בגרוסוודיין שבהונגריה להוריו הרה"ק בעל ה'אמרי חיים' זיע"א והרבנית הצדקנית מרת מרגלית ע"ה, בתו של האדמו"ר הרה"ק רבי זאב מרחמסטריווקא זיע"א.

קרא עוד:

[postim]

כ"ק אדמו"ר מויז'ניץ שימש כאדמו"ר החמישי בשושלת המפוארת לבית ויז'ניץ, ונשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל מאז שנת תשמ"ט אז חודשה פעילות מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. כנשיאי המועצה שימשו בזמנו הרה"ק בעל ה'לב שמחה' מגור זצ"ל וכ"ק אדמו"ר מויז'ניץ זצ"ל, כשהאחרון מחזיק לבד בתפקיד עם פטירתו של הרה"ק בעל ה'לב שמחה' זי"ע.

7 (68)

בגיל 18 התמנה לרב בהונגריה

בילדותו למד תורה והתחנך על ברכי זקנו הרה"ק בעל 'אהבת ישראל' מויז'ניץ זיע"א, אליו היה דבוק וקשור בעבותות של אהבה. בגיל שמונה עשרה, בהיותו עדיין בחור צעיר לימים, התמנה על ידי אביו בעל ה'אמרי חיים' לכהן כרב בעיירה ווילחוביץ בהונגריה, שם היתה קהילה גדולה של חסידי ויז'ניץ.

נישואיו

ביום ב' בניסן תש"ב נשא לאשה את הרבנית מרת לאה אסתר ע"ה, בתו של האדמו"ר רבי חיים מנחם מנדל מדעעש זצ"ל.

החתונה נערכה בעיירה דעעש, ביום שישי, בהשתתפות מאות מחסידי ויז'ניץ ותושבי העיר ובראשות אדמו"רים ורבנים. משנפטרה רעייתו, נשא האדמו"ר לאשה את הרבנית הצדקנית מרת שיינדל תיבדל לחיים ארוכים, והוא בן שמונים וחמש.

האדמו

ההימלטות מציפורני הנאצים יימ"ש

בשנת תש"ד, בפרוץ מלחמת העולם השניה, החליטו בני המשפחה ובסיועם של בני המקום להימלט על נפשם ולעלות לארץ הקודש. בחודש אדר באותה השנה החל האדמו"ר את מסע הנדודים יחד עם רעייתו הרבנית לאה אסתר ע"ה ובתם תבדל לחיים ארוכים, כיום הרבנית מסקווירא.

בח' באייר חודשיים לאחר מסע הבריחה חצו את הגבול לרומניה דרך היער ובחסדי השם הגיעו לכפר טאשאד שברומניה. כשבועיים וחצי לאחר מכן – כ"ו באייר – עבר אביו האדמו"ר בעל ה'אמרי חיים' זיע"א אף הוא את הגבול ונפגש עם בנו. יומיים לאחר מכן – כ"ט באייר – המשיכו לבוקרשט, ובחודש אב עלו לרכבת לנסיעה לנמל קונסטנצה, משם הפליגו בספינת "מורינה" לחון את עפר ארץ ישראל.

ביום שני כ"ה מנחם-אב תש"ד, שלושה חודשים לאחר הבריחה מציפורני הנאצים, זכה לחונן את עפר הארץ כשמאות חסידי ויז'ניץ המתינו לקבל את פניהם בתחנת הרכבת בחיפה.

העלייה לארץ הקודש

עם עלייתו לארץ ישראל התמנה על ידי דודו הרה"ק בעל "דמשק אליעזר" זיע"א, לכהן כראש ישיבת "בית ישראל ודמשק אליעזר" ויז'ניץ בתל אביב.

בהמשך סייע בידי אביו להקים את קרית ויז'ניץ בבני ברק, ובמקביל כיהן כרב ואב"ד קרית ויז'ניץ בעיר. עם פטירת אביו האדמו"ר הרה"ק בעל ה'אמרי חיים' זי"ע ביום ט' בניסן תשל"ב, מונה תחתיו לאדמו"רות.

מקום מושבו נקבע בקרית ויז'ניץ בבני ברק, כאשר לצידו מונה אחיו כ"ק אדמו"ר מויז'ניץ מונסי שיבדלחט"א לאדמו"ר כשמקום מושבו נקבע בעיירה מונסי שבניו יורק.

האדמו"ר היה ידוע כמתמיד ולמדן עצום. התפילות והטישים בשבת ובימים טובים היו ידועים בחמימות ובהתלהבות, בזכות עבודתו בקודש סחף האדמו"ר וקירב יהודים רבים לאביהם בשמים והפכם לשומרי תורה ומצוות והולכים בדרכי היראה והחסידות.

yuyuy06250028 - עותק

חסידות ויז'ניץ

מעל ארבעת אלפים משפחות משתייכות כיום לחסידות ויז'ניץ, כאשר המרכז שוכן אחר כבוד בשכונה הבני-ברקית הנקראת על שמה – קריית ויז'ניץ. עם השנים נפוצו המעיינות, בין היתר התיישבו חסידים רבים בירושלים, אשדוד, אלעד, מודיעין עלית, רחובות, בית שמש, ביתר עלית, חיפה, ועפולה.

במהלך כהונתו הקים האדמו"ר מוסדות תורה וחסד, ישיבות, תלמודי תורה, כוללים, סמינרים ובתי ספר לבנות בהם מתחנכים למעלה מעשרת אלפים תלמידים ותלמידות.

צעירי ויז'ניץ בישיבות תיכוניות וליטאיות

האדמו"ר שם דגש בנושא החינוך כשחסידיו מציינים כי בנפשו היה הדבר: "כשראה אחרי השואה שחלק מהחסידים הורידו את הלבוש השבתי, בהם השטריימל, הקים האדמו"ר 'חבורות' ללימוד חסידות גם בישיבות תיכוניות וליטאיות בארגון תחת השם 'צעירי ויזניץ'. הרבי היה אומר: תורה וחסידות הם שני דברים שלא ניתן להפריד ביניהם", מספרים חסידיו.

בין תלמידיו וחסידיו בולטים היום בעולם התורה והחסידות עשרות רבנים ודיינים, ראשי קהילות ומשפיעים שמעבירים את תורתו ומשנתו.

visnitz ztl (3)

שנותיו האחרונות

בשנותיו האחרונות חלה הרעה במצבו הבריאותי והוא מיעט לצאת מביתו שברחוב אהבת שלום 17 בבני ברק. את סדר התפילות והטישים ניהלו שני בניו הרבנים הגאונים הצדיקים: כ"ק הרה"צ רבי ישראל והרה"צ רבי מנחם מנדל שליט"א.

 השאיר אחריו את בתו הבכורה הרבנית חנה חיה טווערסקי (הרבנית מסקווירא), את בנו ממלא מקומו כ"ק הרה"צ רבי ישראל הגר שליט"א, בתו הרבנית סאשה טייטלבוים (הרבנית מסאטמאר), בתו הרבנית שרה רוקח (הרבנית מבעלזא), בתו הינדא ארנסטר (אשת ראש ישיבת ויז'ניץ, הרה"צ רבי מנחם ארנסטר), ובנו רבי מנחם מנדל הגר שליט"א – אב"ד קרית ויז'ניץ.

בעוד כשבועיים ימלאו 40 שנות הנהגה בראשות כ"ק אדמו"ר מויז'ניץ זצוק"ל. עם פטירתו של נשיא מועצת גדולי התורה כ"ק אדמו"ר מויז'ניץ זצוק"ל, אבד אחד מגדולי האדמו"רים ומקברניטיה של היהדות החרדית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא אשכח לעולם את ההלויה של אביו זצוק"ל בעל ה"אמרי-חיים" בערב ש"ק ט' ניסן תשל"ב. רחובות בני ברק היו שחורים מאדם מקצה העיר ועד קצה העיר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture