ראיון: ח"כ מנחם אליעזר מוזס מספר על בעל ה'אמרי חיים' זי"ע

שיחה עם שלוחא דרבנן ח"כ הר"ר מנחם אליעזר מוזס, מי שזכה במשך שבע שנים לשמש בקודש אצל ה"אמרי חיים" זצ"ל

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מהיכן החל הקשר שלכם עם הרבי ה"אמרי חיים" זצ"ל?

אני בא מבית ויז'ניצאי. אבי זצ"ל הכיר אותו עוד בימי אביו ה"אהבת ישראל" בגרוסוורדיין, כשהיה מגיע פעמיים בשנה לויזניצא לרגל יא"צ של אבות החסידות ה"אמרי ברוך" וה"צמח צדיק". כשאבי עלה לארץ, הגיע ישר לישיבת לומז'ה בפ"ת.

כשהייתי בן תשע וחצי אבי שלח אותי לבד לליל הסדר לרבי בבני ברק ואמר בשנינותו: אני שולח את בני יחידי למקום שיותר מארבע קושיות לא יהיו לו…  לחג השבועות אבי לקח אותי עמו לרבי והשאיר אותי שם כשהוא מסדר לי מקום בפנימיה של הישיבה.

איך אתם יכולים לתאר את הנהגתו של הרבי?

הקב"ה עשה חסד עם כלל ישראל אחרי השואה האיומה, שהיו מנהיגים כאלו ש'כלל ישראל' היה אצלם לפני 'ר' ישראל'.  הרבי ה"אמרי חיים" הגיע שבור ורצוץ מהמלחמה, והחל בעשיה הגדולה להקים את ממלכת ויז'ניץ מחדש ובראש ובראשונה דאג ל"חינוך העצמאי".

בשנת תשל"א, שנה לפני פטירתו של הרבי, היה משבר כספי גדול ב"חינוך העצמאי" והיה כנס אצל הנדיב המפורסם ר' יושע גולדפינגר בהשתתפות מרן הגר"י אברמסקי, מרן הגראמ"מ שך, כ"ק הרבי מגור ה"בית ישראל" וכ"ק הרבי ה"אמרי חיים". כשהגענו עם הרבי הוא שאל את רבי שלמה לורינץ זכרונו לברכה, מה המצב? והוא השיב לו: חזק, חלש…

הרבי נכנס ואמר שרצונו לומר כמה דברים. במגילת אסתר נאמר: "אם החרש תחרישי בעת הזאת רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר", למה מרדכי לחץ כל כך את אסתר הרי מדובר בסכנת חיים?! אלא היתה שנה שלמה עד הגזירה. מרדכי חשש שהישועה תבוא ממקום אחר בינתיים ונהיה חייבים להם את התודה. אם נזדקק לישועה מהממשלה, רווח והצלה חלילה יבוא ממקום אחר. ואת ובית אביך – ה'בית יעקב מיידל'… ולכן אני תורם עשרים וחמשה אלף דולר. ור' שמואל דסקל שהביא אותי, אני אומר בלי לשאול אותו, שגם יתרום כך. ומאותה מגבית נכנסו שני מיליון דולר ל"חינוך העצמאי".

אתם רוצים עוד דוגמא? ממשיך הרב מוזס ומספר: הגאון רבי הלל ויטקינד זצ"ל קיבל שני מגרשים בשיכון ויז'ניץ ושקל אם לפתוח שם את הישיבה. הוא נכנס לרבי יחד עם חתניו הגאונים רבי שרגא גרוסברד זצ"ל ורבי מרדכי מן זצ"ל והרבי שמח ואמר: זו זכות בשבילי שתהיה עוד ישיבה אצלי, בשיכון… רבי שרגא אמר לו: אולי הרבי לא מבין אבל מדובר בישיבה ליטאית. הרבי הגיב: במלחמה הרוחנית שיש לנו אין הבדל בין חסיד לליטאי ואני אבלחט"א השתתפתי עם הרבי בחנוכת הבית של הישיבה, שאמר "והלכה כבית הלל דמוסיף והולך" ונתן חמש מאות דולר תרומה למגרש הנוסף.

בכלל חשוב שתדעו שהרבי היה מיודד מאד עם מרן החזו"א זצוק"ל. עד היום בויז'ניץ יש גנרטור, ועוד יותר מכך, כשהעלו את ארונו של ה"אהבת ישראל" לכאן, רצה הרבי לקנות עוד חלקת קברים לידו ור' יעקב הלפרין לא כל כך רצה. מרן החזו"א אמר שיש לו 'נגיעה' כי הוא רוצה כזה שכן כמו ה"אהבת ישראל", ואצלו בבית רשם בכתב ידו הסכם בין ר' יעקב הלפרין לישיבת ויז'ניץ על מכירת מאתיים וחמישים חלקות שההכנסות יהיו לישיבת ויז'ניץ.

סיפר לי הרה"ח ר' עייבר וייס, כי כשהגיע אחרי המלחמה אמר לו הרבי שכדאי לו ללמוד "בתים מאכער", ושלחו ללמוד אצל מרן החזו"א, וכך ישב שעות ארוכות עם מרן וקיבל הנחיות מפורטות. מרן החזו"א אף התבטא על הרבי, שלולא הוא, בני ברק היתה נגמרת בבית שלו והוא הרחיב את גבולות הקדושה.

קשרי ידידות היו לרבי גם עם מרן הרב מפוניבז' זצ"ל. אני זוכר באחת השנים בהושענא רבא שמרן הרב הגיע לטיש. קשר מיוחד היה לו עם מרן הגראמ"מ שך זצ"ל. זכורני שרבי שלמה לורינץ זכרונו לברכה הגיע להזמין את הרבי לחתונת בתו הגדולה, והרבי שם את ההזמנה מתחת למפה הפרושה על השולחן. אחר כך הבנו שהרבי מתכונן ללכת. כשניסינו לדבר על לבו שהוא חלש הוא אמר כך: בחינוך העצמאי הוא השליח שלי. בפעילות נגד מרוץ מכוניות באשקלון בשבת הוא השליח שלי, אם כן אני חייב לו הכרת הטוב. ובאופן נדיר יצא הרבי לאולמי "וגשל". הגענו כשכבר יצאו לחופה ומרן הגראמ"מ שך זצ"ל התעקש שהרבי יסדר קידושין למרות שהוא היה ראש הישיבה של החתן וכך היה.

האם ניתן להצביע על פעלו של הרבי?

הרבי הקים דורות של יהודים שהגיעו מהשואה ומצבם היה בכי רע והיו להם קושיות… הם היו מאד שבורים והוא החיה את העצמות היבשות. הוא היה אב לכולם. אני זוכר איזה רוח חיים הוא הפיח בטיש'ן בלילות שבת ואיזה קשר היה לו עם כל אחד. הוא היה רגיל לומר: יש לכל אחד דף על ליבי אל תטנפו את הדף הזה! הוא הפך יהודים רבים לבעלי מדרגה שנהיו תורה'דיג לגמרי במושגים שקשה לתאר.

האם אתם יכולים לספר דברים שראיתם "בקדש פנימה"?

"בקדש פנימה" מתרצן הרב מוזס, אני יכול לספר לכם כל הלילה… רק אתן לך דוגמא ללמד אותך במי מדובר כאן. כשרכשו בירושלים ברחוב נחמיה מגרש למוסדות. היה זה מגרש מאד צר. בעל המגרש הסמוך בא והציע שאפשר לרכוש גם את שלו והיה חסר שלשת אלפים דולר. נכנסו לרבי והוא אמר להם: אין לי אלא אלף דולר ואני חוסך לסכום שבקשתם אבל לא בשבילכם אלא בשביל יהודי מגרוסוורדיין מיוצאי אשכנז שהיה יהודי נכבד והלוה ליהודים כסף ללא ריבית. כעת הוא מגיע לארץ ואני רוצה להעמיד לו בסיס טוב על מנת שיהודי כזה שעזר לאחרים שיעמוד איתן על רגליו. הוא ויתר על המגרש הנוסף למוסדות שלו והקים את היהודי ההוא, שלא הוא היה חסיד ויז'ניץ ולא צאצאיו אחריו. אצל הרבי לא היו חשבונות כאלו בכלל.

הוא חי "מסילת ישרים" יומם ולילה ודבריו היו שגורים על לשונו. בזמנים שלא הרגיש שאנחנו שומעים היה אומר בעל פה מסילת ישרים. כשאני הגעתי להיות משמש בקדש אצלו ביקש ממני שאקריא לו קטע במסילת ישרים, ובתחילה לא הבנתי שזה ה'חוזה' שלו איתי. קטע על החנפים ורעתם.

אסיים בעובדה מאחד מתלמידיו שנשאר ללא הורים אחרי השואה. הוא התחתן במוצאי ר"ח שבט. בר"ח בשחרית הרבי שר בהלל, למרות שהמנהג שלא שרים כל ר"ח רק כשחל בשבת או בחנוכה. אחרי התפילה אמר לחתן: אתה יודע למה שרתי בהלל, כי אני מחתן היום בן… אחרי כן שאל אותו הרבי: אצל מי עשית רישום נישואין? והוא השיב אצל הגאון רבי מרדכי יפה שלזינגר זצ"ל בתל אביב. הרבי אמר לו: לך ותזמין אותו לסידור קידושין. התלמיד נדהם והרבי אמר לו: צריך שיראו שיש כאן רב מכובד וצריך לכבד אותו וגם אחרים ילמדו ממני לכבד את הרב וזה מה שחשוב.

פעמים שהרגשנו כל כך קרובים ומאידך כל כך רחוקים. היה בחינה של "גילו ברעדה" אצל הרבי שלא ניתן לתאר בכלל, מסיים הרה"ח רבי מנחם אליעזר את דבריו.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture