קורות חייו ופועלו של ראש הישיבה הגאון רבי דוד יצחק מן זצוק"ל

מסע ההלויה יצא בשעה 11 מהיכל ישיבת "כנסת חזקיהו" לבית החיים ברכסים • יתד נאמן משרטט את קורות חייו ופועלו של ראש ישיבת כנסת חזקיהו ברכסים מאז שנולד בתל אביב בשנת תש"ד ועד יום פטירתו

כתבות נוספות בנושא:

ברוך דיין האמת: הרבנית מרת אסתר זכאי נפטרה בשיבה טובה
טרגדיה קשה בבורו פארק: החתן נפטר שבועות לפני יום חתונתו
לאחר יסורים קשים: החסיד שהיה מעמודי התווך של הקהילה בלונדון נפטר
טרגדיה בבני ברק: הבחור החשוב יהודה לייב לנדא נפטר מהמחלה הקשה

אבל כבד ירד אתמול על עולם התורה והישיבות רבנן ותלמידהון לומדי התורה והוגיה, עולם הישיבות ויראי ה' די בכל אתר ואתר, עם היוודע הידיעה על הסתלקותו לשמי רום של ראשי ישיבת "כנסת חזקיהו" מחשובי ראשי הישיבות ומרביצי התורה, אשר השיב אתמול את נשמתו המזוככת בייסורים לבוראה לדאבון ולמגינת לב בית ישראל והמוני תלמידיו ומעריציו.

הגאון רבי דוד מן זצ"ל נולד באלול תש"ד לאביו הגאון הגדול רבי מרדכי לייב מן ראש ישיבת בית יוסף בתל אביב ולאחר מכן ראש ישיבת בית הלל בבני ברק, וחבר מועצת גדולי התורה. בבית זה שהושתת על תורה ועבודת ה' ללא גבול, עלה ונתעלה בקדושה ובטהרה ברום המעלה כשכל עתותיו מוקדשים לעמל התורה ושקידתה.

עוד באתר:

[postim]

בבית זה גדל כאיש תורה אשר האמת היא נר לרגליו וכבר בילדותו ניכרו בו כל אותן תכונות שילוו אותו כל חייו: גאונות מיוחדת וזיכרון מדהים, אצילות נפש ועדינות, כשחוט של חן וענווה אופפים את ישותו. בילדותו למד בתל אביב אך מוריו הודיעו לאביו כי צריך לנצל את כישרונותיו העילויים לעליה בתורה ויר"ש.

ינק תורה ויראת שמים מאז היותו רך בימים

כבר בהיותו ילד כבן תשע שנים עבר ללמוד בישיבת "תפארת ציון" בבני ברק ע"פ הוראת מרן החזו"א, ולאחר מכן עבר ללמוד בישיבת פוניבז' לצעירים אצל מרנן הגאונים הגדולים רמי"ל ליפקוביץ זצוק"ל ויבדלחט"א ראי"ל שטינמן שליט"א. כשהגיע לישיבה פוניבז' לצעירים פקע שמיה עוד כילד בכישרונותיו המזהירים ובהתמדתו המופלגת כמו במידותיו הנעלות והנאצלות ובנעימות הליכותיו ואורחותיו עם אלוקים ואנשים.

בתוך תקופה קצרה לאחר בר המצוה עבר ללמוד בישיבת פוניבז'. עם בואו להיכל הישיבה התגלו בו תכונות נעלות וכישרונות נדירים אשר הפליאו כל רואיהו כשם שהפליאה שקידתו שלא ידעה גבולות והתמדתו שלא היה לו שיור.

יחד עם הכשרונות המזהירים וזיכרון מדהים זכה שכל רז לא אניס ליה, כשהוא רוכש ידע עצום ובקיאות מדהימה בכל מכמני התורה ומשחר בחרותו ניכר בו כי יועד לגדולות וכל חייו הם בלתי לה' לבדו.

קרבתו המיוחדת לראשי הישיבה

בהיכל ישיבת פוניבז' היה מבכירי הישיבה בגאונותו ובשקידתו בתורה ובכל הנהגותיו והליכותיו בקודש. הוא דבק במו"ר מרן הגרא"מ שך זצוק"ל מרן הגר"ד פוברסקי זצוק"ל ובמרן הגרש"י רוזובסקי זצוק"ל. ראשי הישיבה ראו בור סוד שאינו מאבד טיפה אשר עדיו להאיר את שמי היהדות באור תורתו וגדלותו והאצילו עליו מאוצרות רוחם לקנין עולם.

לקירבה מיוחדת זכה אצל מרן הגרא"מ שך זצוק"ל והיה לאחד מתלמידיו המובהקים. מרן זצוק"ל פרס את חסותו עליו באהבה עצומה ומתוך שראה שעדיו לגדלותו הרעיף השפעה עצומה בצורה יוצאת מן הכלל.

מאז בואו להיכל הישיבה לא ידע מאומה מלבד לימוד התורה שהיתה משוש כל חייו. כל חייו ומהותו נסובו סביב התורה הקדושה אשר בעמלה יגע ונתעלה. הוא היה יושב ולומד בהיכל הישיבה מבוקר ועד לילה בלי הפסק והיה סועד את גופו ואת נפשו בלחמה של תורה.

פרק האיש מקדש

בהגיעו לפרקו בשנת תשכ"ז נישא לרעייתו הרבנית שרה תחי' בת הגאון הגדול רבי אליהו מישקובסקי זצוק"ל ראש ישיבת כנסת חזקיהו ורבה של כפר חסידים, שבחר בו כחתן לבתו.

לאחר נישואיו ישב ועמל בתורה יומם ולילה, בהיכל הישיבה הק' מתוך ריתחא דאורייתא מופלאה. הוא עמל בתורה בצורה נפלאה והיה מן היחידים והמיוחדים שבדורנו בעומק העיון של תורה, כפי שהעידו עליו גדולי ישראל, שהיה חד בדורו בעמקות התורה.

נכנס לנעליו הגדולות של ה'שווער'

בשנת תשל"ג מינהו חמיו הגאון הגדול רבי אליהו מישקובסקי זצוק"ל לכהן כר"מ בישיבת כנסת חזקיהו. ומאז במשך כארבעים שנה מסר שיעורי תורה בהיכל הישיבה. בשנת תשמ"א עם פטירתו הפתאומית של חמיו ראש הישיבה זצוק"ל מונה לכהן כראש ישיבת כנסת חזקיהו ומאז החל במסירת שיעורים כלליים בהיכל הישיבה כסדרם בפני המוני התלמידים.

שיעוריו היו לשם דבר ונודעו בעומקם ובחריפותם ובהיקפם הנרחב בכל סוגיות התלמוד. זכה לאלפי תלמידים אשר ביקשו לדלות עוד ועוד מתורת רבם ושתו בצמא את דבריו כאשר לכל מילה שיצאה מפיו הייתה משמעות עצומה בקרב התלמידים בהעמדת יסודי הלימוד.

דמותו המיוחדת

דמותו המאירה והמיוחדת האירה תמיד בפני התלמידים אשר ראו בעצם דמותו מושגים נעלים ונאצלים של עמל התורה ללא סייג ושיעור מתוך מסירות עצומה ובלתי מצויה, גם מתוך צער ומכאוב.

שיעוריו היו לשם דבר בבהירות מיוחדת במינה סלל דרך ונתיב בכל סוגיא וסוגיא והפך בה כל עקוב למישור. תלמידיו מציינים כיצד הצליח להאהיב עליהם את התורה בנעימות ובאצילות שהקרין. הוא השקיע את כל כולו בהסבר כל סוגיא ואפילו הקשה ביותר לכל אחד ואחד מתלמידיו, וידע למצות את הבנתו של כל תלמיד עד תום.

בעשרות שנות הרבצת תורה הצליח להאהיב עמלה ויגיעה של תורה על כל אחד מתלמידיו. שיעוריו המתוקים שנאמרו בלהט סחפו את הבחורים לטעום מצוף התורה באהבה אין קץ. תלמידיו מציינים כי בליבם של כל התלמידים שזכו ללמוד בשיעורו נחקקו יסודות תורניים כנכסי צאן ברזל בסוגיות הש"ס.

היה נערץ על כל תלמידי הישיבה אשר רכשו ממנו קנייני נצח של תורה והלכה יר"ש ומידות טובות. הם ראו בו דמות אבהית המבקשת אך ורק את טובתם וחפצה לנווטם במסילה העולה בית ה'.

תלמידיו ראו בו דמות מיוחדת שהקרינה על כל אחד ואחד מאור פנים בטבעיות ובפשטות כשלא החזיק כל טיבותיה לנפשיה. קשריו עם תלמידיו היו מאופיינים בעומק ואיכות גם לאחר שהקימו את בתיהם. תלמידיו הרבים חשו כבתוך משפחה אחת גדולה. זו היתה התחושה שהעניק לכלל התלמידים וכך בנה את הישיבה באחווה ורעות מיוחדים.

לא רק "ראש ישיבה"

כל חייו ידע מכאובים אך שום דבר לא מנע ממנו מלהמשיך ולהתייגע בתורה ובעמלה. לפני כשנתיים חלה במחלה קשה והתייסר ביסורים נוראים. למרות יסוריו המשיך בעבודת ה' מתוך עמל ויגיעה והמשיך למסור שיעורים בהיכל הישיבה מתוך יסוריו הקשים, והיה בכך סמל לעמלה של תורה מתוך יסורי גוף ונפש. הוא לא הניח לתחלואי הגוף לשבור את רוחו. כל משוש חייו היה בלימוד התורה ובעמלה ופניו היו מאירות בשמחת התורה.

לצד גאונותו וגדלותו בתורה, היה מושלם במידות שבין אדם לחברו. האהבה והמאור פנים שהיה מקרין ומרעיף על כל מי שבא בשעריו היה בזה ביטוי לאצילות מידותיו ולשלמות נפשו.

מלבד תפקידו כראש ישיבה, עסק רבות בענייני צדקה וחסד שהוא מסייע למשפחות רבות ולמשפחות אברכים ובני תורה. הוא נשא על כתפיו נזקקים ושבורי לב ודאג להם כאב רחום במסירות רבה ומיוחדת, ביתו היה פתוח לרווחה בפני כל.

הוא חש שכל בעיה של הזולת כבעייתו הפרטית וידע בחן מיוחד לומר מילה טובה ולנסוך תקוה בלבבות. בהארת פנים מיוחדת שלו הצליח לשמח ולעודד נדכאים ולעורר חיוך על שפתותיהם.

חיבוריו התורניים

במשך השנים זכה להדפיס ספרים רבים אשר האירו את עולם התורה, ספרים שעלו על שולחן מלכים וזכו להמלצות חמות ונלהבות.

הוא הוציא לאור שלושה ספרים "באר מרים" הלכות מלכים, ספר שזכה להמלצה חמה ונלהבת של מרן הגרא"מ שך זצוק"ל, סוכת דוד על מסכת סוכה ושני ספרים יד מלך על רמב"ם בהלכות ממרים ויד המלך על הלכות חובל ומזיק שלשה כרכים ספרו תהילה לדוד על שולחן ערוך אורח חיים יורה דעה ואבן העזר, ובכך נוסף על קודשים שהכין לדפוס ותשעה כרכים של הספר די באר על התורה ובו בקיאות עצומה בכל מפרשי חז"ל נביאים וכתובים. ספרים אלו הם מתוך שיעורים בעיון שמסר מידי ליל שבת בהיכל הישיבה הקדושה.

בתקופת מחלתו עמל רבות על ספרו תהילה לדוד בהלכות קודשים והכינו לדפוס אך לא זכה להוציאו לאור.

סוף דבר

לפני כשלוש שנים חלה במחלה קשה ומאז הלך ונחלש, אך גם בתקופת מחלתו המשיך למסור שיעורים כל עוד היה בכוחו למסור שיעורים. בימים בהם נבצר ממנו למסור שיעורים ביקש מבנו הרב הגאון רבי יהושע שליט"א למלא את מקומו ולמסור שיעוריו במקומו.

אתמול אחר הצהריים התדרדר מצבו ובשעה ארבע השיב את נשמתו המזוככת ביסורים לבוראה. הלוויתו תצא היום בשעה 11 מהיכל ישיבת כנסת חזקיהו במקום בו הרביץ תורה ארבעים שנה לעבר בית החיים ברכסים.

הותיר אחריו

הותיר אחריו את רעייתו הרבנית תחי' בנים ובנות כולם זרע ברך ה'.

בניו הרבנים הגאונים רבי יהשוע שליט"א – מ"מ בראשות ישיבת כנסת חזקיהו; רבי משה שליט"א, ר"מ ישיבת דברי מרדכי בב"ב; האברך רבי רפאל אליהו אליעזר שליט"א, מחשובי האברכים בכולל הגר"א ברמת השרון; בנו הבחור מרדכי לייב שליט"א.

ובנותיו הנשואות לרבנים הגאונים שליט"א רבי יעקב פרבשטיין שליט"א, דיין בביה"ד של הגר"נ קרליץ שליט"א; רבי משה סגל, מרבני ביהמ"ד להלכה בהתיישבות; רבי חנוך אלבק שליט"א, מו"צ בהר נוף ירושלים; רבי יעקב זלצובסקי שליט"א, נו"נ בישיבת כנסת חזקיהו; רבי נפתלי שטרן שליט"א, נו"נ בכולל נר ישראל ברכסים; רבי ישראל שרייבר שליט"א, מחשובי האברכים בירושלים; רבי יעקב שפירא שליט"א מחשובי האברכים ברכסים; רבי שמואל שולמן שליט"א, מחשובי האברכים בכנסת חזקיהו ברכסים.

ואחיו הרבנים הגאונים: רבי משה מן שליט"א, ראש ישיבת "באר יצחק" ירושלים; רבי אליהו מן שליט"א, מראשי ישיבת אור ישראל בפ"ת; רבי חיים מן שליט"א, מראשי ישיבת אוצרות התורה בב"ב; רבי אברהם ישעיהו מן שליט"א, מראשי ישיבת תפארת משה בב"ב; רבי יוסף מן שליט"א, ראש כולל בית הגל בב"ב; רבי אליעזר יהודה מן שליט"א, ר"מ בישיבת דברי מרדכי בב"ב; רבי ישראל מאיר מן שליט"א, ר"מ בישיבת בית מתתיהו; ואחיותיו הנשואות לרבי יוסף חיים גרינברגר שליט"א ורבי שמואל גריינמן שליט"א ואלפי תלמידים המבכים מרה את הסתלקותו של מורם ורבם הנערץ.

ת.נ.צ.ב.ה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture