Yonatan Sindel/Flash90

נתניהו שוחח עם ליצמן וליברמן: לפתור את נושא הגיוס וללכת לבחירות במועדן

במפלגות החרדיות מקווים כי נתניהו אכן רציני בכוונתו, וכי ליברמן יעדיף להישאר עוד כמה חודשים במשרת שר הביטחון ויאפשר להתקדם עם החוק למרות השינויים הנדרשים. היום שוחח רה"מ בנושא עם סגן השר ליצמן ועם שר הביטחון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום בנפרד עם סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן ועם שר הביטחון אביגדור ליברמן, מתוך מטרה לפתור את משבר חוק הגיוס ולהביא לאישור החוק בקריאה שנייה ושלישית. ממפלגת הליכוד נמסר כי "יש רצון משותף לפתור את נושא הגיוס וללכת לבחירות במועדן". עוד נמסר ממפלגת השלטון כי "הדיונים יימשכו בשבועות הקרובים".

כזכור, אחרי שחוק הגיוס החדש אושר בקריאה ראשונה, בתמיכת יש עתיד ובהיעדרות הסיעות החרדיות, ביקשה המדינה מבג"ץ להאריך את מועד פקיעת החוק הנוכחי מחודש ספטמבר – המועד שקבע בג"ץ לפני כשנה, עד לחודש אפריל 2019 – תום מושב החורף, וזאת, מתוך מטרה לצלוח מעל המהמורות הפוליטיות ולהביא את החוק, לאחר אי אילו שינויים לאישור הכנסת לקריאה שנייה ושלישית.

אך בג"ץ החליט להיענות חלקית לבקשת המדינה לדחות את מועד פקיעת חוק גיוס החרדים וקבע כי על הכנסת להעביר חוק גיוס חדש עד ל- 2 בדצמבר 2018. למרות שמדובר בדחייה של ארבעה חודשים, המשמעות היא כי לממשלה יש חודשיים בלבד מיום פתיחת מושב הכנסת ועד לפקיעתו של חוק הגיוס הנוכחי.

במערכת הפוליטית מעריכים כי החלטת בג"ץ מגבירה משמעותית את הסיכוי כי הבחירות יוקדמו וזאת בשל חוסר יכולתה של הקואליציה להעביר את חוק הגיוס החדש בקריאה סופית בפרק זמן זה. יחד עם זאת, ההחלטה הסופית בעניין תהיה של ראש הממשלה בנימין נתניהו שיכריע האם לנסות בכל זאת להעביר את החוק החדש למרות סדר הזמנים הקצר או לוותר ולהעביר חוק לפיזור הכנסת בתחילת מושב החורף, ואחרי העברת חוק פיזור הכנסת תשוב המדינה לבג"ץ ותבקש הארכה נוספת עד לאחר מועד כינון הממשלה הבאה.

גורם חרדי אמר לJDN כי בכל מקרה מדובר במצב מורכב ולכאורה לא יהיה מנוס מהקדמת הבחירות. ראשית לכל חשוב לציין כי בכל מקרה לא מדובר בקיצור משמעותי של חיי הקואליציה, שכן בכל מקרה, מושב החורף הקרוב אמור להיות המושב האחרון של הכנסת הנוכחית. עם זאת, הוא מזכיר כי בהוראת האדמו"רים החברים במועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, הודיע סגן השר ליצמן כי אם התיקונים לחוק לא יתקבלו – הם ייאלצו לפרוש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הודיע כי בכל מקרה הוא לא יסכים לצמצם את הקואליציה ולהמשיך עם ש"ס ודגל התורה בלי אגודת ישראל, וכי במקרה כזה הוא יפרק את הממשלה ויקדים את הבחירות. במקביל, שר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע כי יתנגד לשינויים, וקיים חשש כי יחליט לפרוש אם יקבלו את דרישות החרדים, ובכך יביא אף הוא להקדמת הבחירות.

עם זאת, הגורם הפוליטי החרדי הזכיר כי נתניהו אמר לאחרונה לראשי מפלגות הקואליציה "אני מעוניין שהבחירות יתקיימו סמוך למועד החוקי". לדבריו, במפלגות החרדיות מקווים כי נתניהו אכן רציני בכוונתו, וכי ליברמן יעדיף להישאר עוד כמה חודשים במשרת שר הביטחון ויאפשר להתקדם עם החוק למרות השינויים של המפלגות החרדיות, ובכך יוכיח לשר האוצר משה כחלון שפתח בשבוע האחרון בקמפיין בחירות נרחב, כי הקדים מעט.

ח"כ אורי מקלב מדגל התורה הביע את ביטחונו בכך שניתן, למרות הדד ליין הקצר של בג"ץ, להעביר את חוק הגיוס בקריאה שנייה ושלישית. "תהליך החקיקה נמצא בסופו כך שלוח הזמנים החדש יאפשר את סיום חקיקת החוק שעיקרו הכרה בערך ובחשיבות המשך לימוד התורה בארץ ישראל", אמר מקלב.

יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ יואב בן צור אמר בתגובה כי "ממשלת ישראל צריכה לרכז כעת את כל המאמצים על מנת לתקן עוולה רבת שנים ולהסדיר את מעמדם של טובי בחורינו, לומדי התורה, המקדישים את כל זמנם ומרצם למען ארץ ישראל וחיזוק צביונה היהודי" עוד הוסיף ח"כ בן צור: "לא די להצהיר שוב ושוב שישראל היא מדינה יהודית, יש לפעול על פי הערכים היהודיים גם אם הדבר דורש טיפול בסוגיות רגישות כמו עצירת הרדיפה של לומדי התורה והסדר מעמדם ע"פ המועד שנקבע ע"י בג"ץ".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture