נתניהו בשיחת טלפון עם טראמפ ועם יורש העצר. צילום: קובי גדעון / לע"מ

גורם מדיני: "הריבונות על הפרק – טראמפ ביקש להשהות זמנית את ההכרזה"

"לבקשת הנשיא טראמפ ובתמיכתה של איחוד האמירויות, ישראל תקפיא את הכרזת הריבונות על אזורים שנקבעו בחזון הנשיא לשלום", נמסר בהצהרה המשותפת לישראל ואיחוד האמירויות. פקיד בכיר בבית הלבן: "הניסוח נבחר בקפידה והוא משקף הבנה של שלושת הצדדים שמדובר בדחיית המהלך ולא בביטולו". סמוטריץ: "וויתור על הזדמנות היסטורית לריבונות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בהצהרה משותפת לארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות שפורסמה הערב (חמישי) בה הכרז על נרמול היחסים בין המדינות נכתב בין היתר כי "בזכות פריצת דרך דיפלומטית זו ולבקשת הנשיא טראמפ ובתמיכתה של איחוד האמירויות, ישראל תקפיא את הכרזת הריבונות על אזורים שנקבעו בחזון הנשיא לשלום ותמקד את מאמציה כעת בהרחבת הקשרים עם מדינות אחרות בעולם הערבי והמוסלמי".

גורם מדיני בכיר אמר כי "הריבונות על הפרק ומחויבים לה. ממשל טראמפ ביקש להשהות זמנית את ההכרזה כדי לממש תחילה את הסכם השלום ההיסטורי מול האמירויות". מהליכוד נמסר: "הרבה פייק ניוז בתקשורת סביב הסכם השלום ההיסטורי. ראש הממשלה נתניהו מחוייב לריבונות ולארץ ישראל. בפעם הראשונה בתולדות ישראל הוא הביא ״שלום תמורת שלום״. ראש הממשלה יציג את כל העובדות והפרטים בהצהרה מיוחדת בשעה 20:00".

בכיר בליכוד הוסיף כי "השמאל הישראלי והעולמי תמיד אמרו שאי אפשר להביא שלום עם מדינות ערב בלי שלום עם הפלסטינים. שאין שום דרך אחרת חוץ מנסיגה לקווי 67', פינוי ההתנחלויות, חלוקת ירושלים, והקמה מדינה פלסטינית. פעם ראשונה בהיסטוריה שראש הממשלה נתניהו שבר את הפרדיגמה של 'שטחים תמורת שלום' והביא 'שלום תמורת שלום'".

בכיר בבית הלבן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "ישראל, לעתיד הנראה לעין תהיה ממוקדת בבניית מערכת יחסים ואחר כל היתרונות שיכולים להיווצר בעקבות מערכת יחסים חדשה זו עם המדינה הזו. אנו גם מכינים את הקרקע לביצוע יותר נורמליזציות והסכמי שלום עם שחקנים אזוריים אחרים".

פקיד בכיר בבית הלבן, שהיה מעורב בגיבוש ההסכם בין ישראל, ארה"ב ואיחוד האמירויות, צוטט ב'ישראל היום' אומר כי "בהצהרה המשותפת נאמר במפורש ועל דעת כל הצדדים שמהלך החלת הריבונות נדחה". הפקיד הדגיש כי "הניסוח נבחר בקפידה והוא משקף הבנה של שלושת הצדדים שמדובר בדחיית המהלך ולא בביטולו".

"עשו על המתנחלים סיבוב"

ח"כ בצלאל סמוטריץ הגיב: "‏נרמול היחסים עם איחוד האמירויות הוא צעד חשוב, אבל הוא אינטרס שלהם מול איראן כאויב משותף לא פחות משהוא אינטרס שלנו ולכן לא יעלה על הדעת שאנחנו נידרש "לשלם" בתמורתו בהקרבה של אינטרס חיוני כמו החלת הריבונות ביהודה ושומרון והורדת איום הקמת מדינת הטרור הפלשתינית מסדר היום".

עוד הוסיף: "‏"הישג אדיר": וויתור על הזדמנות היסטורית להחלת הריבונות. החייאה מחדש של שיח שתי המדינות של השמאל אחרי שנים שהימין הוריד אותו מהפרק (תקשיבו לטרמאפ ולאמירויות). והכל בשביל לחתום על "הסכם שלום" עם מדינה שמעולם לא היתה איתנו במלחמה… ביבי קלאסי. לא ימין ולא אמין".

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ אמר כי ״הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות בתמורה לביטול כוונות הסיפוח, מוכיח בדיוק נמרץ את מה שמרצ מדגישה: הדרך לנורמליזציה עם העולם הערבי תבוא רק כאשר ייפסקו אשליות הסיפוח המסוכנות של הימין, ונשוב למו״מ מדיני על פתרון שתי המדינות".

ראש מועצת בית אל שי אלון אמר בתגובה לדיווחים על כך שישראל הסכימה לדחות את ביצוע החלת הריבונות ביו"ש ובקעת הירדן תמורת נרמול יחסים עם איחוד האמירויות: "עשו על המתנחלים סיבוב. העתיד שלנו נמצא ביהודה ושומרון ובהחלטות אמיצות שיקבלו מנהיגינו. לא בהסכמים שהיום נחתמים ומחר לא שווים את הנייר עליו נכתבו. מכרו אותנו".

ראש מועצה מקומית אפרת שהיה בשיח עם נציגי הממשל האמריקני סביב תוכנית המאה ומי שהוביל את התמיכה בו אומר בעקבות הציוץ של הנשיא האמריקני טראמפ כי "ההסכמה הישראלית לדחיית החלת החוק הישראלי בישובים היהודים ביהודה ושומרון היא מחיר ראוי" והוסיף "אני בטוח ששינוי הכיוון בתפיסה כי ההתיישבות אינה מכשול לשלום ימשיך להוביל אותנו גם בעתיד ומתוך כך ראוי שנכין את עצמנו להחיל את החוק הישראלי ביוש".

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן ואומר: "אם אכן מדובר בעיסקת דחיית הריבונות תמורת הסכם שלום עם איחוד האמירויות, הרי זהו דבר חמור מאוד. זכותנו הנצחית על יהודה ושומרון וזכויות האזרח של הישראלים החיים ביו"ש, אינם נושא למשא ומתן לא עם השכנים הקרובים ולא עם השכנים הרחוקים. אנחנו מברכים על כל הסכם שמנרמל את מזרח התיכון ובלבד שלא יושג על ידי ויתורים על אדמת מולדת. הציפייה שלנו שכפי ראש הממשלה יודע להיות לולייאן פוליטי בזירה פנימית, יידע גם בזירה הבין לאומית להביא את הריבונות אשר הבטיח לעם ישראל אין ספור פעמים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture