Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

קושנר: "ייתכן שמדינה נוספת תחתום בימים הקרובים על הסכם עם ישראל"

יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב התייחס להסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות: "העובדה שישראל לא נוקטת צעד פרובוקטיבי לסיפוח יאפשר לחזור למו"מ עם הפלסטינים". היועץ לביטחון לאומי של טראמפ: "נתניהו היה תחת לחץ פוליטי גדול לספח חלקים בגדה המערבית, אבל העדיף ללכת לשלום"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, רמז הערב (חמישי) כי ייתכן הסכם נוסף בין ישראל למדינה ערבית בקרוב. "סיכוי טוב שמדינה נוספת תגיע להסכם עם ישראל בימים הקרובים", אמר קושנר בהצרה שמסר לעיתונאים בבית הלבן בעניין ההסכם שנחתם בין איחוד האמירויות לישראל. לפי הערכות, המדינה הבאה תהיה בחריין, שתמיד הייתה קרובה יותר לישראל, אך חששה להפגין זאת.

הוא בירך על ההסכם שהתבצע בתיווך ממשל טראמפ ואמר כי הוא מקווה "שהעובדה שישראל לא נוקטת צעד פרובוקטיבי לסיפוח יאפשר לחזור למו"מ עם הפלסטינים". עוד אמר יועצו של הנשיא כי הוא "מקווה שישראל לא תתקדם עם סיפוח אלא אם כן תהיה בינינו הסכמה בנושא. אני מניח שנדון על זה מתישהו בעתיד אבל בינתיים נתמקד על מימוש ההזדמנות שנוצרה".

לדברי קושנר, פרטי ההסכם סוכמו לפני כשבוע, ואושרו סופית רק אתמול. הוא הוסיף כי המגעים בין ישראל לאיחוד האמירויות נמשכו זה שנה וחצי. על הביקורת מצד הפלסטינים אמר קושנר כי הדבר היה צפוי – אך יאפשר להם "יותר מקום" ליד שולחן הדיונים.

גם היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, רוברט אובריאן, התבטא בנושא ואמר כי נתניהו "היה תחת לחץ פוליטי גדול לספח חלקים בגדה המערבית, אבל העדיף ללכת לשלום". אובריאן סיפר כי אחד המנהיגים אמר בשיחת הטלפון המשולשת ששנת 2020 היתה קשה, "וסוף סוף יש לנו חדשות טובות".

קושנר הוסיף כי "אני מודה לנשיא. הנשיא מעודד אותנו לנקוט בגישה חדשנית, הוא משתמש בהיגיון בריא ומנסה לאחד אנשים ע"י פנייה למכנה המשותף. הוא השיג דברים שאחרים לא הצליחו להשיג. זה מביא תקווה לכך שבעיות העבר לא דנות אתכם לקונפליקט. עכשיו יהיה ניתן לקחת טיסה מדובאי לתל אביב – צעד מדהים בשביל השלום בעולם, לארה"ב, לישראל ולאבו דאבי".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירך מוקדם יותר בהצהרה שמסר בבית הלבן על ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות על הסכם לנרמול היחסים ואמר כי "המשא ומתן היה לעתים מתוח והצדדים עבדו עליו הרבה זמן". טראמפ הוסיף: "מצפה שעוד מדינות מוסלמיות ילכו בעקבות איחוד האמירויות. דברים קורים שאיני יכול לדבר עליהם עדיין".

טראמפ אמר בנאום אחרי פרסום ההצהרה כי "ההסכם ייקרא 'הסכם אברהם', רציתי לקרוא לו על שמי אבל חששתי שלא יבינו". טראמפ הוסיף כי "אני רוצה לברך את כל האנשים שמאחוריי, קרה דבר מדהים – משהו שאי אפשר היה להשיג ב-25 שנים. ערכתי שיחה עם נתניהו ובן זאייד שהסכימו להגיע להסכם שלום. כולם אמרו שזה בלתי אפשרי".

"מוחמד הוא אחד מהמנהיגים הגדולים בעולם הערבי", הוסיף הנשיא האמריקני, "אחרי 49 שנים, המדינות ינרמלו את היחסים, יחליפו שגרירויות וישתפו פעולה בתחומי התיירות, החינוך והביטחון". לדבריו, "שתי המדינות הסכימו להגיע לשלבי ניסוח סופיים של הסכם שלום. הן ינרמלו באופן מלא את היחסים, יחליפו שגרירים, ויתחילו בשיתוף פעולה מלא בתחומים רבים, כולל חינוך, מסחר, ביטחון ותיירות. זהו רגע היסטורי אמיתי".

טראמפ כינה את ההסכם, שנעשה בטלפון בתיווך אמריקני, כ"פריצת דרך משמעותית בין שתי חברות גדולות שלנו" והוסיף כי יכלול, בין היתר, טיסות ישירות בין שתי המדינות, פתיחת שגרירויות, השקעות, ושיתוף פעולה בתחומי הביטחון והבריאות בנושא הקורונה. שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן יצא לארה"ב בימים האחרונים כדי להשתתף בגיבוש פרטי ההסכם.

הנשיא האמריקני המשיך: "לא הייתה התקדמות כזו מאז 1994 בתחום השלום במזרח התיכון, זהו צעד חשוב לאיזור בטוח ומשגשג יותר. אני מצפה ממדינות נוספות ללכת בעקבות איחוד האמירויות. אנחנו מדברים עם אומות אחרות, טובות וחזקות, על נרמול היחסים, ולכן סביר שתראו עוד מקרים כאלו".

"ההסכם יתן גישה רבה למוסלמים לבקר באתרים האיסלאמיים ולהתפלל במסגד אל אקצא. קורים דברים נוספים שאני לא יכול לדבר עליהם כרגע אבל גם הם חיוביים מאוד. אני רוצה להודות לאיחוד על האומץ שלהם בחתימת ההסכם. ההסכם הרשמי בין המדינות ייחתם בבית הלבן בשבועות הקרובים".

טראמפ אמר במסיבת עיתונאים שקיים לאחר ההכרזה: "היחסים הנהדרים בין המדינות מתקיימים מזה כשנה, ואפשר לחיות בעולם בלי מלחמות. אנו מצפים להצטרפות של מדינות נוספות למהלך". בהמשך הדגיש כי "עובדים על ההסכם תקופה ארוכה מאוד, וכרגע מדובר רק בישראל ובאיחוד האמירויות".

הוא הוסיף: "אם תסתכלו מה קורה מאז הנסיגה מהסכם הגרעין תוכלו לזהות תהליך נגד איראן. אני שוקל לחתום עמם הסכם חדש לפני הבחירות לנשיאות". הוא אמר עוד: "אני מברך את מחמד בן זייד על כך שהוא הראשון לקחת חלק בתהליך הזה. בשבועות הקרובים צפויה חתימה רשמית בבית הלבן".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר כי "זהו יום היסטורי. אחרי תיווך דיפלומטי של הנשיא טראמפ, ראש ממשלת ישראל נתניהו ונסיך הכתר האמירתי מוחמד בן זייד חתמו על הסכם לנרמול מלא של היחסים בין שתי האומות הגדולות שלהם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture