David Cohen/Flash90

קנאות או שכפול ג' / י. ליכט

שעות לפתיחת הקלפיות, מאמר מיוחד

כתבות נוספות בנושא:

יוקר המחייה והעולם החרדי: ליברמן, זו הבעיה האמיתית / שחר וולף
אנחנו לא סוג ב' / יצחק רביץ, ראש מועצת קרית יערים - טלזסטון
להעתיק את מחאת יוקר המחייה ליוקר הדיור / עו"ד נתן רוזנבלט
סיכומו של שבוע: למרות הסיכון, דרעי כבר לא מסוגל לשתוק יותר / שמואל קרמרסקי

קרן האור הקטנטנה הקיימת במערבולת המיותרת ששמה מערכת בחירות שלישית תוך שנה, היא הזכות שיש לנו הזדמנות נוספת לקיים את מצוות רבותינו הקדושים להצביע ג' – אזא גרויסע מצווה (מצווה כה גדולה ! ) כלשון קודשו של המלאך האלוקי האדמו"ר מבעלזא זי"ע. זוהי הזדמנות ללבן ביסודיות שוב את ההשקפה הטהורה, היצוקה לנו מרבותינו, מול כל המסלפים והמפקפקים למיניהם.
בימים כתיקונם, כיהודים רציניים ועדינים, אין לנו בכלל דין ודברים מול כל סוג של קנאות פרועה שאף פעם עדיין לא הוכיחה את עצמה, ואף לא מתייחסים לכך בכלל. ברוך השם שאנו מעל זה, אנו מנסים לחנך להיות יותר נעלים מהשיח הרדוד, והלא מכובד בלשון המעטה, של ההצקות וההשתלחות מעל גבי קירות הערים החרדיות, ומהפשקעווילים והפמפלטים וכתבי עת המפוזרים בכל חור אפשרי. 
אולם בעת בחירות, שההכרח לא יגונה, אסור לנו להפקיר את הזירה ההסברתית, כי חזקה על תעמולה שאינה חוזרת ריקם, בפרט לאור המשוב החיובי ביותר שקיבלנו על המאמרים הקודמים בשני מערכות הבחירות הקודמות, בהם נחשפו המונים רבים לראשונה למושג 'ענה כסיל כאולתו', מערכות בחירות שלפתע לא נדם קולם ושחה קומתם של יראי ה' הנושאים ברמה את דגל הקנאות האמיתית, לפיכך החלטנו כי שוב אסור לשתוק בשעה קריטית כזו , ובמערכת בחירות בה הכל פשוט מונח על הכף, נמשיך ונתייחס למספר תגובות שקיבלנו על המאמרים הקודמים, ונחדד הלאה את ההשקפה התורנית של מאורי הדור בדרכה של אגודת ישראל. 

'שיתוף פעולה עם המזרחי'
 
מאז הבחירות האחרונות, כזכור נוצר שיתוף פעולה ביננו לבין קהילה דתית-לאומית של הרב דוד חי הכהן מבת ים. הם יצביעו לנו ואנחנו נדאג לצרכים שלהם, בלי לוותר מאומה מההשקפה שלנו. אך טבעי, שכל מפלגה מחפשת להשיג כמה שיותר מצביעים, בפרט לאחר שראינו שמנדט נוסף שלנו מתנדנד על פחות ממאה קול, ואם על הדרך אנחנו גם מחזקים קהילות דתיות שמבקשים בית תורני אמיתי, רק טוב יכול לצאת מזה.
אבל בשופרות הפרופגנדה של הקנאים יצאו בעליהום רדוד והזוי "הנה!!! אמרנו לכם!!! האגודה 'מתקלקלת  ונהפכת למזרחי"…  מיד נשלפים כל הציטוטים של גדולי ישראל נגד המזרחי, "והנה כעת 'רואים' כמה 'צדקו' אלה 'שחזו מראש' את החיבור של האגודה עם קהילת רבי דוד חי הכהן, ואשרינו שעוד בהונגריה התרחקנו מרבי דוד חי"….
כמה פרטים היסטוריים, לקלף את השקר והצביעות. ראשית, בבחירות הראשונות בשנת תש"ט רצו כל המפלגות הדתיות יחד, בחזית דתית אחת ומאוחדת, ללא התנגדות של אף גדול בישראל באותה התקופה. ברכותיהם של הרבי מבעלזא ומגור ושאר גדולי ישראל התנוססו בחוצות להצביע לחזית הדתית. החזון איש תמך ועודד בריש גלי, ואפילו הרב מבריסק שבבחירות בתש"ך לחם נגד חזית דתית, בבחירות הראשונות לא יצא נגד מהלך זה בכלל. זה היה הצלת הדת בתקופה הרלווטית וכולם הבינו זאת.
אמנם, גם מבלי להיכנס להיסטוריה, כל מי שטיפ טיפת הגינות ושכל ישר בקדקדו, מבין טוב מאוד שלא נעשה כאן לא חזית, ולא התחברות ולא התקלקלות ולא כלום, קשקוש שרק מוחות עקומים מסוגלים להנפיק והכל בשם המטרה הקדושה של מפלגת 'אסור להשתתף'. לא וויתרנו כהוא זה מעמדתנו ההשקפתית ולא כמלוא הנימה, לא הענקנו להם שום נציגות ושליטה במפלגה.
אדרבה, ההיפך הוא הנכון, קהילתו של הרב הכהן היא זאת שמתרחקת מהמזרחי, כי הם מבינים סוף סוף כמה דרך זו הובילה לחילוניות ולהתפרקות רוחנית, וכקהילה ברמה תורנית גבוהה מקהילה דת"ל מצוייה, הם עזרו אומץ והחליטו להתקרב אלינו ! אין לנו אלא לעודד את זה ולקבלם במאור פנים כאחים אוהבים החוזרים יותר לכור מחצבתם.
הקנאים גם מבינים דברים פשוטים אלו. חלקם בוודאי. רק הצורך הדחוף לחפש איך לחבל ולהשחיר, לאחר שמזמן נגמרו להם הטיעונים, גובר על ההגינות, וכך הם נהפכים שוב לחוכא ואיטלולא.
במקרה הפוך, בו קבוצה של דגל התורה שלא קיבלה מקום במפלגה, הפכה מיד כלגיטימית לחוס בצל כנפי הקנאים. איך שהגמל לא רואה את דבשתו  
ברם. אם 'בהתחברות למזרחי'  ל"ע עסקינן, נבוא כבר חשבון עם התופעה הבזויה והמרושעת, של התחברות חלק מחוגי הקנאים עם אנשי חמאס ואנשי שמאל קיצוני ושאר שונאי ישראל !
היחידים שתמכו רשמית בבחירות באנטישמי ג'רמי קורבין שבנס ניצלו ממנו יהודי אנגליה, התחברות עקבית והשתתפות בהפגנות לצד כל קיצוני ומטורללי העולם, מקומוניסטים ועד איסלאמיסטים ואנשי חיזבאללא ימח שמם, היו אנשים מחסידי סאטמאר וממפלגת אסור להצביע. המטרה מקדשת לכם את כל האמצעים גם השפלים והאנרכיסטיים ביותר.  התחברות לגויים שונאי ישראל ורוצחים, הינה הצלת עם ישראל ו'כיבוד האומות', אבל סיכום עם קהילת ר' דוד חי הכהן מבת ים, שגם אם חלוקים אנו על השקפותיהם הלאומית, הרי אחים שלנו הם ונקרב אותם, הינה 'התחברות לרשעים'. 
צבועים. טלו קורה. 
 
'לא למדנו את ספרי בעל הדברי יואל'
 
עוד טענה 'ניצחת' הם משמיעים, "שאם היינו לומדים בספרי בעל הדברי יואל בוודאי היינו משתכנעים מאיסור השתתפות בבחירות", "שאף גדול לא ענה תשובה נגדית לספרי בעל הדברי יואל", וכן כהנה וכהנה טענות ממין זה.
ראשית, מנין להם ? ואולי עברו על זה גאונים וצדיקים ממחייבי הבחירות ולמרות הכל הורו להמשיך ולהצביע ? שנית, אדרבה ואדרבה, השאלה המהדהדת היא, הרי ידעו כל גדולי עולם אלו המחייבים את הבחירות, שגדול מסויים מאמריקה כתב ספר לאסור את הבחירות, מדוע לא התעניינו לקרוא אותו? מדוע למשל הגאון רבי משה פיינשטיין, לא הסתקרן לשמוע 'דעת תורה', וללבן את הענין מנקודת מבט הלכתית 'בלתי משוחדת' כפי שמופע לראשונה אך ורק בספר הקדוש האמור ? 
כך, שעצם שאלה זו, למה אולי לא קראתם את הספר הזה, היא עצמה התשובה. גדולי ישראל, רוב רובם ככולם חייבו ודרבנו את ההצבעה, ואינם זקוקים להוציא ספרים בכדי להצדיק את עצמם.   
זווית נוספת בנושא זה. עצם זה שכביכול לא ענו בספר לדברי יואל אינו טענה עניינית כשלעצמה, קחו לדוגמה את בעל התכלת מראדזין זי"ע, שהיה לכל הדעות אדם גדול, גאון עצום ובעל מוח ענק, שחקר ובדק בכל העולם את עניין התכלת, וכתב כ-4 ספרים בו הוכיח מכל התורה כולה שחייבים ללבוש בזמננו תכלת. וכי כלל ישראל קיבל את התכלת שלו ? וכי טרחו לענות לספרים המקיפים שהוציא לזה ? לא ולא. דבר זה לא מוריד מגדולתו וקדושתו של בעל ה'תכלת' זי"ע, אבל בכל זאת, כלל ישראל לא נוהג כמוהו למרות ש'אף אחד לא ענה'…
שורה תחתונה. יש לגדולי ישראל טביעת עין לראות נכוחה, מתיצריך לצאת למערכה נגדית, ומתי אין לקיים ויכוח פומבי, לעיתים כי אין בכלל הוא אמינה שעיסוק בעניין יכול להביא לשינוי עמדה בצד הנגדי, גם מול ההוכחות הכי חותכות. למען השקט והשלום העדיפו בדרך כלל כמה שפחות להתייחס. 
 
לא פוסקים מאגדתות
 
מלבד זאת, במסגרת מאמר זה לא ניכנס לנושאים למדניים, ואיננו באים לנסות אפילו באופן אישי לחלוק על הספר ויואל משה.
אולם לטענה הנפסדת כביכול ואין תשובה לזה, ולא מכירים את תוכן הספר ו'אף אחד' לא ענה על זה תשובות, על זה צריך להודיע ולפרסם ששקר הוא, ולשקר אין רגליים.
יצאו כמה וכמה חיבורים שהתווכחו עם טיעוני הקנאים. אלא מאי, ראשית, כל מי שהעיז לכתוב ולהפריך שורה אחת מטיעוני הקנאים, הרי שמיד הוא מואשם בציונות, ובהתחברות, ובעמיראצות וכו' וכו', על כך שהעיז בכלל לחשוב שזה מותר. 
כך לדוגמה באופן כללי החוברת המדהימה "ובחרת בחיים" שיצאה לאור בבחירות האחרונות, בו מתייחסים באופן מעמיק ומפורט לכל הטענות והמענות שבספרי הקנאים. כמובן שיצאו בשצף קצף על ה'מחבר הציוני' שנמשך אחר הבלי השקר של הרבנים המזרחיים…  
שנית, רבים מגדולי ישראל שכן ענו או כתבו תשובות להלכה לא פרסמו זאת  (חלקם נגנזו בכדי לא לעורר מדנים, וחלקם כן פורסמו, או פירסמו שהם עיינו להלכה ). ישנם בעניין מכתבים חשובים ומעניינים של גאב"ד קוממיות זי"ע, וגאב"ד טשאבע זי"ע, של הקהילות יעקב זי"ע ועוד רבים וטובים. אבל מה זה משנה לעובדות ? הקנאים ימשיכו לכתוב ולשכתב, שההוא לא יודע ללמוד, וההוא סתם מזרחי, ההוא חזר בו וההוא טעה…
בכלל, ספר ויואל משה הוא ספר דרש הבנוי על אגדות מדרשים ומאמרי חז"ל, שבהם תמיד יש הרבה יותר מדרך אחת איך לפרשן ולהסביר מאמרי חז"ל אלו. לפיכך כבר אמר גאב"ד טשעבין זי"ע על הספר דברי יואל שלא פוסקים מאגדתות. 
הויואל משה הוא ספר מוסר והשקפה המנסה לבאר את הסתכלות התורה על היחס למדינה ולחילונים, לדמות מילתא למילתא וכן הלאה. ועל זה יש לרבותינו לא מעט השגות והסברים שונים שלא נופלים במאום מזה. כידוע כל אחד יכול להתמקד במאמרי חז"ל מסויימים ולהסביר אותם באופן הנוטה להשקפתו – משיטת הרה"ק מסאטמר זי"ע עד לקצה השני שיטת הרב קוק ע"ה ( שגם נימק את דרכו על מאמרי חז"ל וכתב כמה וכמה ספרים ).
מי שרבו מורהו ללבוש תכלת, או לא להצביע בבחירות, בוודאי מחוייב להתנהג כמצוות רבו, כי על זה מושתת הדת על ציות ואמונת חכמים, גם אם אומר על שמאל שהוא ימין, אבל מכאן ועד לכפות את דעת המיעוט הקולני על כלל הדור ועוד על גדולי הדור באופן אגרסיבי ביותר, ולתלות בהם את הקולר כי "לא עיינו בספרים שלנו"  הדרך רחוקה ולא הגונה !
 
רק לכם מותר ?
 
גם מבחינת מסורת הדורות, איך טיפלו מנהיגי הדור בכל הדורות מול אתגרים רוחניים מבחוץ, תואם את דרכנו לא לטמון ראש בחול בזעקות 'איני מכיר', אלא לנסות לעזור לעצמנו באופן אחראי ומיושב, אפילו בלי מאה אחוז הצלחה, כל שניתן לעשות אפילו רק להפחית קצת מעוצמות הגזירות יש להמשיך להשתדל ולפעול. 
ככה נהגו מול הקונגרס בהונגריה שהיה ברובו בידיים רפורמיות ( כפי שהארכנו במאמר בבחירות הקודמות ) עד שהתפצלו מהם כשקיבלו אישור להכרה כקהילה סטטוטורית עצמאית מהשלטון. כך נהגו חברת מחזיקי הדת ששלחו צירים לפרלמנט האוסטרי מיסודו של מהר"י מבעלזא זי"ע ומורנו הגאון רבי שמעון סופר גאב"ד קראקא זי"ע. ובכל הדורות היו שתדלנים ועסקנים שבאו במגע עם השלטון בדורון ותפילה ומעט מאוד במלחמה. ככה שרדנו. 
הרי גם חוגי הקנאים יש להם צירים וראשי ערים וכו' בארה"ב, ונאלצים לעשות פשרות מסויימות בעניין החינוך באירופה ובארה"ב, והכל בהסכמה. הם לא שרפו פחים, ולא עצמו עיניים כבת יענה "איני מכיר", הם יושבים יפה כמו טאטילעך עם השלטון ומגיעים להבנות וגם ל"ע לפשרות. (האיום הכי גדול שהם אמרו, שאם לא תהיה ברירה, הם יצטרכו לעבור דירה… נחיה ונראה).
מה שונה זה מאיך שאנו נוהגים בארץ ? רק לכם מותר ? מה הצביעות הזו ?
אירועים גדולים של חוגי הקנאים, מתחילים בנתב"ג שהקימו ומנהלים 'הציונים', מלווים במשטרה 'הציונית', ממשיכים בנסיעה בכבישי הארץ שסללו 'הציונים', ונהנים משלל תשתיות שבנו והקימו ומתחזקים 'הציונים'.
שאלתי איש מחוגי הקנאים לפשר הדבר ? ענה לי ההוא " אין ברירה. הציונים השתלטו בכוח על ארץ ישראל בניגוד לרצוננו".  נו, אז למה טענה זו לא תקיפה וקבילה לגבי הבחירות ? הם שולטים כאן בניגוד לרצוננו, בדיוק, ולכן אין מנוס מלהשתתף במשחק הדמוקרטי שבו (עדיין) נותנים לנו לקחת בו חלק, וככה להציל את מעט הצביון היהודי וזכויות הציבור החרדי. וכי רק בשביל להפיק מסע מוצלח וראוותני מותר להכיר דה פקטו שיש מדינה ? ולהציל יהודים ויהדות לא ? איפה טיפת ההגינות וההגיון ?
לפנות לשופט 'הציוני' של 'וועדת הבחירות הטמאות' בכדי שיפסול את המיזם הענק – מועצת הקהילות של אגוד"י זה בסדר, אז מותר להכיר ולהתחבר ולהשתתף, ולהוסיף חטא על פשע לאחר מכן לפנות לנציג מרצ ! בוועדת הבחירות בהלשנות שוא שיפסול מספר קלפיות חרדיות בגין זיופים שלא היו, גם זה בסדר ומותר, ורשימת ההתעללות הזו עוד ארוכה מאוד, אבל שומו שמיים פשוט מאוד להצביע לרשימה חרדית הנלחמת עבור התורה והיהדות זה הפשע החמור עלי אדמות ! היש סתירה וצביעות יותר בולטת מזו ?!
 
יד אחת משמיצה והשנייה פושטת יד 
בהמשך לאותה מערכת סתירות מהותיות, מיניה וביה, לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלימה, גם יד אחת משמיצה ומפיצה פשקעווילים ופייק ניוז, ויד שנייה ללא בושה פושטת יד ומבקשת טובות מנציגי אגוד"י בכל התחומים, מהנחות ארנונה, סידורי ויזה, התערבות בביטוח לאומי, עזרה לרשיונות של מוסדות, וסיים בהקלות בעת מעצר… אבל חסרי בושה אלו אינם מבינים את הנבזות שבכך.
"מה הבעיה, וכי גמחי"ם של קנאים לא עוזרים לכלל הציבור שכן מצביע" ? מיתממים הם בחזרה. 
וכי אנחנו האגודאים הקדשנו מלחמת חורמה אידאולוגית ואישית בגמחי"ם הללו ומחבלים ללא ליאות בהצלחתם, ואחרי זה באים להנות מהם ?? 
וכי באנו בטענות על שהציבור הקנאי משתמש ונהנה מכלל ארגוני החסד של אנשנו, העוזרים לכל יהודי ללא שום הבדל ? 
לא ולא. תביעתנו הפשוטה והכי הגיונית היא : אתם נלחמים זה מאה שנה בשיניים חשופות באגדו"י, תולים בהם את הקולר בכל דבר רע, משתפי"ם, ציונים, מזרחיסטים, מה לא, אבל אין לכם טיפת בושה וטיפת דרך ארץ, מבלי להסמיק לבוא לאותם נציגים שאתם כה מתנגדים להם, לנצל אותם ולבקש מהם סיוע על כל צעד ושעל ?!
היש סתירה יותר גדולה מזו ? היש כפיות טובה יותר מכוערת מזו ?
גם אנחנו מתנגדים לחילונים ובאים לנציגיהם לבקש טובות. אבל זה בדיוק ההבדל במהות השיטה ביננו לבינם. אנחנו הרי לא מדמיינים "שאיני מכיר", ולא מתעלמים מקיומם, לא מתגרים בהם, אלא דווקא כן מכירים דה פקטו שיש מדינה, שאנחנו מיעוט וצריך להסתדר עם השלטון והרוב הלא חרדי, להגיע לדו קיום טכני וענייני, להיות אחראיים ולהשתתף במערכת הפוליטית ככלי אפקטיבי ולגיטימי להגשמת צרכנו, וכך באופן הדדי החילונים גם צריכים להגיע לטובתנו ואנחנו לטובתם.
אבל אתם הרי במהות מתנגדים לכל התפיסה הזה, יש לכם "אלטרנטיבה" הרבה יותר טובה, עוצמים עיניים וזועקים "איני מכיר" בגרון ניחר, אין לחילונים זכות קיום, שופכים אש וגופרית על כל מי שלא מסכים ולא נכנע לכם, ואם משהוא בכל זאת "לא מסתדר", יש את "פיתרון הקסם" להתפרע בהפגנות בלתי יעילות ומשניאות.
וכמובן שגם זה לא עוזר, אבל אל דאגה, תמיד אפשר לבוא להתחנן עם הפרצוף המסכן אצל נציגי אגוד"י, שזה עתה גמרתם לחרף ולגדף, אבל אתם יודעים שכיהודים רחמניים הם בוודאי שוב ינסו לעזור, ואם מגיע פיתרון תוכלו שוב לצאת בפרופגנדה בעיקר אצל התורמים באמריקה "ראו איך ניצחנו, וכמה האגודה משתפי"ם"…
ככה זה לצערנו עובד. ואולי הגיע הזמן לנציגנו לשים לזה סוף. אל תצביעו כהוראת רבכם, אבל המינימום שאפשר לדרוש, זה לפחות, אל תפריעו !
 
'מפלגת תורה ויראה'
 
כבר עמדנו על כך, שבסך הכל הקנאים שכפלו לאט לאט את כל מה שאגודת ישראל עשתה, מאות אלפי יהודים סיימו את הדף היומי מיסודו של אגוד"י, כולם חוץ מפורשי ציבור אלו, אבל שכפלו את הרעיון לדף הקהילה ! הרי חלילה לא ללמוד ולסיים את הש"ס באחדות יחד עם כל כלל ישראל. 
מי שזוכר ומכיר את ההיסטוריה יודע, כמה בליסטראות וזעם חטף מכיוונם המוסד הקדוש "בית יעקב", שהציל פשוטו כמשמעו את בנות ישראל וכך את כל עתיד עם ישראל מחילון. מה הם לא העלילו על המוסד הזה. אבל באיטיות אופנתית, הם העתיקו את זה, וכיום אין בת אחד שלא לומדת בבית ספר, לא בשם 'בית יעקב' יכונה חלילה, אלא בית רחל ! 
וכן הלאה, הם יצאו נגד עיתונים חרדים, ויש להם כיום מספיק עיתונים משל עצמם. יצאו נגד עצם ההתאגדות של כלל חוגי היהדות החרדית בארגון ייצוגי אחד של אגוד"י בפולין, מחששות שונים ומשונים, אבל שכפלו את זה בארה"ב בלי למצמץ תחת שם אחר : התאחדות הרבנים דארה"ב וקנדה.
תרשו לי להגיד בוודאות די גבוהה, לא ירחק היום בעוד שלושים או ארבעים שנה, וכולם יצטרפו למערכת הבחירות. נראה הזוי ?
הרי כבר כיום אין להם פנים מול כל הגזירות של השלטון החילוני, שחלקם מתאפשרים בגלל אי הצבעתם ( בסיבוב הראשון היה חסר מנדט אחד ! בשביל להקים ממשלת ימין שעדיפה לחרדים מהשמאל, וכאוס שלטוני של שלושה מערכות בחירות ). אבל מה יעשו בעוד ארבעים חמישים שנה, כאשר ההבדל בין רוב חרדי בכנסת לבין מיעוט חילוני שישלוט ברוב החרדי יהיה רק בגלל הפסד של כמה מנדטים של הציבור הקנאי ? לא יוכלו לעמוד מול זה,
אז בל נתפלא, אם כמו כל המיזמים האחרים שלנו שלבסוף העתיקו, כך לא תישאר להם ברירה עם הבחירות.
אולי לא יתאים להם להשתלב באגוד"י, יפתחו איזו מפלגה עצמאית, נניח מפלגת 'תורה ויראה', שתשחק אותה יותר אדוקה מאגוד"י, בשמחה רבה, אין לנו בעיה עם זה, העיקר שיפסיקו לתת לחילונים את השלטון על מגש של כסף. 
עדיין לא הצליח אף אחד להסביר איך למען השם לא להצביע בבחירות זה להילחם בציונים ? כאשר בדיוק ההיפך הוא הנכון, לא להצביע זה הדבר שהכי נותן להם כוח !
האמת המרה היא : לעולם הם לא נלחמו בציונים ! אנחנו אגודת ישראל נלחמים בציונים ! והם למרבה הבושה והכלימה רק נלחמים בנו !
אך עד שתחזרו בכם, כולנו מצטרפים בהתלהבות ובמסירות יהודית להצלחת התנועה הקדושה אגודת ישראל, המקור והמורה דרך לעסקנות יהודית טהורה, אנו עוזרים לעצמנו וגם מקיימים מצווה אדירה של קידוש שם שמיים, ושותפות עם כל המפעלים האדירים שנותר בזכותם. אשרינו שזכינו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
17 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

רוצה להסביר את שיטתך, תסביר, אך מכאן ועד לבטל את דעתם של גדולי תורה וענקי רוח שסברו ההיפך, המרחק גדול, בוש והכלם!

עונה להם כמו שצריך !!
פיצוץ של מאמר !!

כדרכם של לבלרים שלא קראו ולא שנו, כל המגדל הזה שאתה בונה, שנראה כאילו בנוי לתפארת, הכל מתמוסס במעט עיון ונסיון להבין, זה אפילו לא נקרא לטהר את השרץ בק"נ טעמים, זה ברמה הרבה יותר רדודה ונחותה. כל שורה שנכתבה כאן ניתן לבטל במחי יד, אך כמובן שלא כאן המקום להסביר, ובמיוחד למי שכנראה לא רוצה או לא מסוגל להבין.

יוסי, שפו על הסבלנות לקרוא את כל המאמר..

עובדה זה עובדה!
עוד לא קם אחד שהפריך את הספר הקדוש ויואל משה וכמה שתכתוב לא יעזור לך ולא ישכנע אף אחד, מה שאנו רואים בחוש איך שאגודת ישראל הופכת לאט אבל בטוח למפלגה מזרחיסתית ולא ירחק היום ואחד מחברי הכנסת שלכם יהיה איתמר בן גביר או ברוך מרזל, ומה שכתב ר' יואל מסאטמר זצ"ל אמת ויציב הוא והאיסור בתוקפו עומד, ואין אנו משתתפים בבחירות האסורות ומקדשים שם שמים.

כל הכבוד כתבת טוב כדת של תורה הלוואי שהם יפנימו, אבל יש הרבה שלא הולכים להצביע בגלל שאין להם נציג או שאינם במועצת האומנם ?

לא מתאים לכם לפרסם את התגובה שלי???

אם זה מאמר מיוחד וגם שעות לפתיחת הקלפיות – אזי הוא חלש ביותר. לא כך כותבים תעמולה הזולה, חבל!

שיהיה ברור
אין באף מקום בויואל משה
שכתוב שע"י הבחירות מביאים במקום אידישקייט את ההיפך
כך שאי אפ' לומר שבעל הויואל משה אוחז שנציגי אגוד"י מביאים לעקירת התורה,
בעל הויואל משה אוחז שאחרי הכל זה לא מתיר להשתתף עם החילונים,
ולכן כל מי שבעל הויואל משה אינו מרבותיו הרי הוא חייב להצביע
ואם לא הוא עובר על ארור על אשר לא יקים את דברי התורה הזאת.

מצטרף ליוסי השני

אם הכותב נהנה להשתלח בחוגי סאטמאר העדה ובריסק ועוד אז שיהנה אבל אם הוא חשב להשפיע על אלו שמתנדנדים אז הנוסח התוקפני והמתלהם ובעיקר ההכללה להכפיש ציבור של רבבות על פשעי יחידים רק גורם ריאקציה

זוועה
ככה לזלזל בגדולי התורה?
אלו ואלו דברי אלוקים חיים וניתנו למשה בסיני
אתה פחות מכיר את הדרך שלהם ממה שאתה מכיר בכלל את הדרך שלך פעם הבאה תבדוק את זה יותר לעומק לפני שאתה כותב!!!

אכן..מאמר חזק ביותר!!!!!
תשובה ניצחת לכל הקנאים והקיצוניים למיניהם…..

מאמר נוקב נכון ומדויק
כל מילה זהב

וואו פשוט מאמר מדהים!!!

מאמר אדיר !!
סוף סוף מסיימים אם השתיקה המוזרה הזו נגד התעמולה הארסית שלהם

בגדול אני חושב שלא כדאי לצאת מול הדעות שהקנאים מפיצים בקרב החסידים הרי מי שמחפש את האמת שואל את רבותיו,
כתוב "שאל אביך ויגדךזקניך ויאמרו לך" ולא הפאשקווילים והאנשים המתלהמים בשיטבלאך ובמקואות סאטמר……
ומי שלא מחפש את האמת ויש לו שאלות על רבותיו אז מאמר זה לא יעזור לו הרבה וזה רק עושה שיש רח"ל שני צדדים אם לעשות את מה שהרבנים אומרים או…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture