פלאש 90

מי אמר שכהונה ארוכה זה רע? / שמואל קרמרסקי

בוועדת החקירה כנראה לא יודו בבעיה האמיתית, בכירי הממשלה נעלמו מהשטח, השר יגבה כל מחדל, ההיתממות של בנט-שקד אלקין, וסדום פינת עכו

כתבות נוספות בנושא:

"המשך אפליה ופגיעה מכוונת במגזר החרדי": התגובות לתוכנית האטומה
התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
בנט הצביע נגד חיבור חשמל להתיישבות הצעירה והותקף: "תתבייש!"
בנט: "אנחנו בתוך גל האומיקרון - נלחמים בכל האמצעים שיש לנו"

1.

מחדל הבריחה מכלא גלבוע בוודאי יתוחקר, אבל אל דאגה, או שאולי כדאי שכן תדאגו כי סביר להניח שהדרך הפשוט בסוף ששרשרת המזון ישלמו את המחיר. כנראה שוועדת הבדיקה הממשלתית שתוקם תאשים את הסוהרת שנרדמה, תבדוק למה הסוהרים שתפקידם לצפות במסכי מצלמות האבטחה פישלו ואיך אפשר להרים לוחית מהרצפה בתא כלא ולחפור מנהרה.

אבל קלושים הסיכויים שמישהו יבחן לעומק את הבעיה, שאיש בשב"ס ובממשלה לא מוכן להודות בה – המחבלים מנהלים את הכלא. לא מדובר באירוע ספציפי, מדובר במדיניות, מהדרג הגבוה ביותר, ועד הסוהר הפשוט ביותר – להשיג שקט בכל מחיר.

לכן מנהלי בתי הכלא מנהלים משא ומתן תמידי עם ראשי ארגוני הטרור בכלא על תנאי "האסירים הביטחוניים", לכן לא הפעילו את משבש השיחות לטלפונים המוברחים, לכן זוכים המחבלים לתנאי VIP, ועוד ועוד. לאיש אין רצון ואין גיבוי לשנות את המצב, דבר שידרוש עצבי ברזל לחודשים ארוכים ומוכנות להסלמה.

לאחרונה מדובר רבות על הצורך בהגבלת כהונה, לדעתי, צריך דווקא לשקול להאריך את כהונתם של ראשי מערכת הביטחון. המטרה המרכזית של כל ראשי מערכת הביטחון, שממונים כולם ל-3-4 שנים, היא לדחות בעיות.

אולי, אם הרמטכ"ל היה מכהן פה ל-8-10 שנים לא היה טעם לדחות כל סבב בעזה והוא היה דוחף לפתרון קבע, אם המפכ"ל היה מכהן עשור, הוא לא היה מורח את בעיית הערים המעורבות שהובילו לפרעות תשפ"א, ואולי ואולי אם נציבת שב"ס הייתה יודעת שהיא לא תוחלף בעוד שנתיים-שלוש היא הייתה טורחת להציג לדרג המדיני תוכנית אסטרטגית להחזרת השליטה הישראלית בבית הכלא.

אם זה לא יעבוד, כנראה שאין ברירה, אלא לפרק את השב"ס ולהרכיב מחדש.

2.

עוד רבות ידובר על הבריחה מכלא גלבוע, שצריך להודות שהוא לא ממש באשמת הממשלה הנוכחית, אבל אי אפשר להתעלם מהניהול הכושל שנזקף אך ורק לזכותה.

השר לביטחון הפנים עמר בר לב, שאמור לנהל את האירוע, פרסם בבוקר יום שני הודעה לפיה "לפנות בוקר עודכנתי על הבריחה". מישהו רוצה לעדכן את השר שתפקידו לנהל את האירוע ולא להתעדכן לגביו. אחרי זה הגיע לחפ"ק, הצטלם, ומאז לא נודעו עקבותיו.

גם ראש הממשלה נפתלי בנט לא טמן ידו בצלחת ומלשכתו נמסר כי "ראש הממשלה מקבל עדכונים שוטפים". גם שר הביטחון בני גנץ "התעדכן במאמצים המודיעיניים והמבצעיים". בפועל, אף אחד לא נראה בשטח.

לא צריך להרחיק לכת בכדי לדמיין אם נתניהו עוד היה בתפקיד ראש הממשלה, וכמובן היה מואשם באם כל המחדלים, אבל היה נמצא בשטח ובחפ"ק ומנהל הערכות מצב שעתיות ויורד עם הכוחות לפרטי פרטים עד לתום המרדף. אבל מהממשלה הנוכחית זה הרבה יותר מידי לצפות.

3.

ברקע המחדל המרהיב בשב"ס, עולה התהייה האם יש משהו שמישהו יעשה בגוף כלשהו שנמצא תחת סמכות השר לביטחון פנים עמר בר לב שהוא לא יגבה באופן אוטומטי.

בשנה שעברה, כלומר ביום ראשון השבוע, השתתף השר המגבה בטקס הרמת כוסית לרגל ראש השנה, והמסר שהיה חשוב לו להעביר לשוטרים זה שלא משנה מה תעשו – אני אגבה אתכם.

בזמן שוועדת החקירה לאסון מירון בקושי התחילה את עבודתה, השר כבר קבע בוודאות שהשוטרים לא אשמים.

"כבוגר ועדת אגרנט שהוקמה לאחר מלחמת יום הכיפורים לבחון את מחדלי המלחמה, אני מבטיח לכם, מפקדי סגל הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל, ולכל המפקדים והשוטרים באשר הם: הטעות והעוול שנעשו על ידי ועדת אגרנט, שהחליטה לבחון רק את צבא ההגנה לישראל, ולא את הדרג הפוליטי, ובוודאי לא גורמים נוספים – טעות זו אסור שתשנה. אני אעשה ככל שביכולתי למנוע שעוול שכזה ישנה", אמר בר לב. אתם הבנתם? כי אני לא ממש הבנתי מה קשר.

גיבוי למחדל אחד באירוע סוף שנה זה לא מספיק, הרי המשטרה יכולה להתפאר בסיכום שנת תשפ"א בהרבה יותר ממחדל אחד, בראש כמובן – פרעות תשפ"א. במקום להודות שהארגון עליו הוא אחראי לקה בליקוי מאורות מטורף וגם אחרי שהתבררו ממדי האירוע המשיכה לעצום עיניים – בר לב מיתמם ואומר: "הפתעה אסטרטגית". מה יכול להיות יותר חגיגי מהפתעה?

4.

"יש סיבה טובה מאוד מדוע חאן אל אחמר לא פונתה עד היום", אמר ח"כ יריב לוין לפני כמה חודשים, כשעוד כיהן כיו"ר הכנסת. בראיון ל'ערוץ כנסת' התיק סוד: "אני מכיר את הסיבה הזאת, לצערי אי אפשר לדבר עליה, אני חושב שלו היינו מציגים אותה כפי שהיא – רוב מוחלט של הציבור היה מבין מיד".

הבנטיסטים, ציבור קטן שמרוכז בעיקר ברשת החברתית טוויטר ויצדיקו כל מהלך של ראש ממששת המנדטים, קפצו על קטע הארכיון בהתלהבות רבה בכדי לחזור לטיעון הרגיל שלהם לכל מהלך מחפיר של הממשלה הזאת: אבל ביבי.

הבעיה, כרגיל, נמצאת בעובדות. בהנחה שלוין צודק ויש סיבה נסתרת לאי הפינוי, אז חברי הקבינט לשעבר, נפתלי בנט, איילת שקד וזאב אלקין – שבמערכת הבחירות האחרונה התייצבו באולפן 'סרוגים' בכדי להבטיח שאם אם הם יהיו בשלטון אז המאחז העברייני יפונה, כבר ידעו עליה.

5.

תקשיבו לסיפור המטורף שמביא כתב 'מקור ראשון' יאיר קראוס. לאחרונה תקפו ילדים והורים ערבים חבורה של ילדים יהודים בשכונה הדתית בעכו, אחד מהם איים ברצח על התושבים היהודים ושישוב אליהם אחרי שהמשטרה תלך.

תושב השכונה, מהנדס ברפא"ל במקצועו, ניגש לתחת המשטרה ודרש שתפתח תיק ותעצור את המאיים, אך החוקר הלא אדיב הסביר לו שהמדיניות של מפקד התחנה בעכו היא שבכל אירוע סכסוך פותחים תיק פלילי וחקירה באזהרה לשני הצדדים, המתלונן והתוקף.

"הסבירו לו בעדינות שחבל על המשרה הבכירה שלו ברפאל, ולפנים משורת הדין כדאי לו לסגת מהתלונה ולהימנע מרישום פלילי לכל חייו", מתאר קראוס את מה שקרה בתחנה.

אפילו בסדום לא חשבו על זה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture