Yonatan Sindel/Flash90

סיכום שבוע: יממה של 'דיפ-סטייט' במסדרונות צלאח א דין / שמואל קרמרסקי

מה בנט וסער חושבים על ההתנהלות של עצמם, ולמה אנחנו לא דורשים תושבות מהשרים על השירות הממשלתי? • ההודעה של הפרקליטות על סגירת התיק נגד היהודים שחיסלו את המחבל מוסא חסונה היא תעודת עניות למערכת אי הצדק של ישראל

כתבות נוספות בנושא:

יוקר המחייה והעולם החרדי: ליברמן, זו הבעיה האמיתית / שחר וולף
אנחנו לא סוג ב' / יצחק רביץ, ראש מועצת קרית יערים - טלזסטון
להעתיק את מחאת יוקר המחייה ליוקר הדיור / עו"ד נתן רוזנבלט
סיכומו של שבוע: למרות הסיכון, דרעי כבר לא מסוגל לשתוק יותר / שמואל קרמרסקי

1.

מצבור ידיעות שהתפרסמו ביממה האחרונה מספקים לנו הצצה ל'דיפ-סטייט' המתנהל במסדרונות צלאח א דין בירושלים.

פרקליט המדינה, הודיע לסגן ראש מח"ש, משה סעדה, כי החליט לפטר אותו בכפוף לשימוע, אחרי שחשף את השחיתות במחלקה לחקירות שוטרים.

תא"ל במיל' גל הירש, שמועמדתו סוכלה עם הודעה דרמטית על פתיחה בחקירה נגדו, הסתיימה בעבירות מס מלפני 14 שנה.

היועץ המשפטי לממשלה, ששר המשפטים רוצה לתת לו סמכות להדיח ראש ממשלה, יוצא להגנת ההצעה של שר המשפטים ולא רואה את האירוניה.

ואלו רק דוגמאות בודדות מתוך האירועים שהתרחשו אתמול.

כרגיל, מערכת המשפט תספר לנו שהם פתוחים לביקורת, אבל בפועל – כשיש ביקורת הם צועקים הסתה. אין ביקורת על הפרקליטות, אין ביקורת על מח"ש, אין ביקורת על הייעוץ המשפטי לממשלה ואין ביקורת על בתי המשפט.

2.

"תראו, נתניהו לא מושלם. אבל הוא היה ראש ממשלה טוב מאד למדינת ישראל ולביטחונה. מרגע כניסתו לפוליטיקה סימנו אותו. גורמי שמאל בתקשורת, באקדמיה, בתרבות ובמשפט הפכו אותו לסמל הרוע המוחלט. הם האשימו אותו במתן רוח גבית לרצח רבין, למרות שבזמן-אמת הוא יצא נגד קריאות ״בוגד״ ותמיד התנגד לאלימות מכל סוג. כשהלך בהפגנה ברעננה שם היה מיצג של ארון קבורה שעליו כתוב ״רבין קובר את הציונות״—שזו מחאה חריפה אך לגיטימית, הדביקו לו כאילו שזה היה ארון קבורה שנועד לרבין עצמו והסתה לרצח(!).  וכך, 25 שנה. לא נתנו לו רגע של מנוח".

"לו נתניהו היה מודיע על הקמת מדינה פלסטינית או על מסירה מסיבית של שטחים לפלסטינים, כמו שאריק שרון עשה בערוב ימיו בלחץ החקירות, התקשורת ומערכת המשפט היו מחבקים אותו ו״מאתרגים״ אותו. הם היו מסבירים: ״לא בולמים התנתקות מיהודה ושומרון בגלל כמה סיגרים״.".

"אני יכול להעיד, לאחר 13 שנות היכרות קרובה, שביטחון ישראל וטובתה באמת חשובים לו. לו היה לי אפילו  בדל חשד שנתניהו ״סוחר״ בביטחון ישראל, הייתי הראשון לפעול להדחתו. אבל זה פשוט לא קרה. בגדול, ליבו במקום הנכון. הוא בפוליטיקה לא בשביל הכבוד או הכסף (שאין), אלא בשביל לדאוג לקיום עם ישראל בארצו".

"חבריי, אם הם יצליחו להפיל את נתניהו, יש חשש שהיורש שלו בימין יהיה ״מבוית״ על ידי התקשורת ומערכת המשפט, כל הזמן ינסה למצוא חן בעיניהם, ובוודאי לא יעז לבצע את השינויים הנדרשים בישראל. לצערי, גם פעולותיי והתבטאויותיי בנוגע לרפורמות במערכת המשפט מסכנות אותי מאותן סיבות, אך לא אשתוק. חייבים לשנות (לא לשבור) את השיטה בישראל. מנהיג ימין מפוחד לא יוכל לעשות זאת. לא את נתניהו הם רודפים, אלא את מחנה הימין כולו ואת תפיסותינו".

את הציטוטים הנ"ל כתב לא אחר מאשר ראש הממשלה נפתלי בנט, אחרי הגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו. כל מילה נוספת מיותרת.

3.

"למה צריך לתת משקל יותר גדול כשקובעים פה את האיזון, להכרעה הדמוקרטית של העם או להחלטה של אדם אחד שעומד בראש תביעה כללית? החוק קבע את נקודת האיזון כפי שהוא קובע לגבי כל תפקיד אחר".

"גם דמוקרטיה זה ערך. המחוקק הגיע למסקנה שזה מעשי. לכן הניסיון היום להגיד מה שכתוב בחוק לא רלוונטי ובוא נמצא איזון אחר, עם כל הכבוד, זו לא השאלה הנכונה, ישכנעו נא שיש להם מועמד יותר טוב, דרך יותר טובה. הדרך של להימנע מעימות וללכת לדרך של הכפשות ולהשוות את ארדואן לא תביא לצד השני ניצחון, אני קורא להם לסגת".

"השאלה אם נתניהו יכול להרכיב ממשלה אינה שאלה משפטית אלא פוליטית ולא נכון שבג"צ יתערב בסוגיה. החוק ברור. ראש ממשלה לא מחליפים באולם בית-המשפט אלא בקלפי".

את הדברים האלה אמר שר המשפטים כיום גדעון סער, בעבר ח"כ בליכוד, בתקופה שאחרי הגשת כתב אישום נגד נתניהו, את חלקם גם אחרי שהתמודד מולו על ראשון הליכוד. גם במקרה הזה, כל מילה נוספת מיותרת.

4.

התקשורת בישראל, וגם המדינית בארצות הברית, עסוקה מאוד בשאלה הרת גורל: האם תקום קונסוליה ברחוב אגרון בירושלים. האם בבניין, שכבר כיום משמש את ארצות הברית ודגלה מתנופף עליה, יישאר סתם בניין ששייך לארצות הברית או שהוא יזכה לשלט המכובד "קונסוליה".

ולא שאני חלילה מזלזל במשמעות הדיפלומטית החמורה של המעשה הזה, שתהיה למעשה הכרה בזכותה הלא קיימת של מדינת הטרור הפלסטינית שבעזרת ה' לא תקום – בעיר הבירה ירושלים.

אבל אני מרשה לעצמי לתהות למה האזרחים האמריקאים לא דורשים ממזכיר המדינה שלהם אנתוני בלינקן דין וחשבון לא פחות חשוב – למה למשל צריך לחכות לפעמים חצי שנה או יותר, ולעיתים אף לשחד קומבינטורים, בשביל לקבל תור בקונסוליה בתל אביב (שמשמשת בפועל כשגרירות).

בלינקן עסוק כל היום בלנהל את העולם, נוזף בישראל על הנושא הפלסטיני, מתחנן לאיראן לתת להם גרעין, מצנן את היחסים עם סעודיה בגלל פגיעה בזכויות אדם, אבל אף אחד לא בא אליו ואומר לו – תמונות מדיניות זה חשוב, אבל אולי כבודו יעשה קצת סדר במשרד המנופח שלו ששותה מיליארדים מכספי משלמי המיסים בארה"ב.

5.

בהשוואה לא מרחיקת, המצב דומה גם בישראל. כשאתם כועסים על הבירוקרטיה המעצבנת במשרד הפנים, או על התור הבלתי נגמר בדואר, אתם זועמים על "המדינה".

למדינה יש שם. יש שרת פנים, אולי כדאי שבמקום לטוס לאמירויות תעשה סוף לברדק ברשות האוכלוסין וההגירה. יש שר הבריאות, אולי כדאי שבמקום להתחנף לאבו מאזן יקצר את התורים ל-MRI. יש שר תקשורת, אולי כדאי שבמקום להכין קפה בפינג'אן מחוץ לקפיטול ידאג לשירות נורמאלי בדואר. יש שר לביטחון פנים, אולי כדאי שבמקום לרדוף יהודים בהר הבית ירדוף מחבלים בשער שכם. יש שרת כלכלה, אולי כדאי שתטפל בבעיה במעונות שיש כרגע לכלל אזרחי ישראל במקום לצלם סרטונים. יש שרת תחבורה, אולי כדאי שבמקום קבינט מגדרי תטפל בתורים לטסטים. אפשר להמשיך אבל נראה לי שהבנתם.

כעיתונאי מאוד מעניין אותי המו"מ של שקד עם רוטמן על חוק ההגירה, והזעם של הורביץ על צעדי של בנט, וחוק נתניהו של סער, אבל כאזרח אני הייתי מצפה מהם שישפרו את החוליים הבלתי נגמרים בשירות הציבורי. (אבל בפועל, אין לי באמת ציפיות מהם).

6.

ההודעה של הפרקליטות אמש על סגירת התיק נגד חמשת היהודים שחיסלו בלוד את המחבל מוסא חסונה בלילה הראשון של תשפ"א היא לא סוף טוב. היא תעודת עניות למערכת אי הצדק של מדינת ישראל.

הבושה היא שהחקירה הזאת בכלל נפתחה, הבושה היא שהיהודים האלו נעצרו ל-5 ימים, הבושה היא שהתיק הזה עבר מהמשטרה לפרקליטות, ותודה באמת שבסוף הם החליטו לרדת מהעץ.

כל יהודי עם ראש בריא הבין ברגע הראשון שתושב לוד, אבא לילדים, לא יוצא באישון לילה לירות בערבי תמים להנאתו. הסיטואציה הייתה ברורה, הצילומים מהמקום היו ברורים, רק במערכת המשפט התעלמו כדי לכסות על המחדל האמיתי.

המחדל האמיתי, שמצריך הקמת וועדת חקירה, עריפת ראשים, ואולי אפילו כתבי אישום, הוא אוזלת היד המשטרתית הבוטה באותו לילה ובאלו שבאו אחריו, שהובילו לרציחות יהודים ברחבי בארץ.

למרבה הבושה, גם חודשים אחר כך, בפרקליטות מתעקשים להגן על המחדל המשטרתי. "העובדה שניסו שוב ושוב להזעיק את המשטרה, שנוכח ריבוי האירועים לא היתה מסוגלת לתת מענה למצב הקשה שבשטח, הוסיפו אף הם לתחושת אי-הוודאות והפחד", אמרו אתמול בפרקליטות. האמת היא שבאותו לילה המשטרה הייתה רחוקה ממה שתואר, היא פשוט התעלמה מהמצב, כמובן עד שהיהודים שלפו נשק.

מי שניצל אל ההחלטה אתמול לעוד קצת הסתה הוא יו"ר בל"ד סמי אבו שחאדה. "‏גם רוצחי השהיד מוסא חסונה, לא יוגש נגדם כתב אישום. כלומר לא יתנהל נגדם משפט אפילו למראית עין. אתם יכולים לנחש לבד למה? כי מדובר ביהודים שרצחו ערבי. לזה קוראים דמוקרטיה מסוג מיוחד "יהודית" נטו על טהרת הגזע היהודי.
זה פשוט מתן אור ירוק לרצח הבא בהזמנת ותמיכת משטרת ישראל והמדינה". אין הוכחה טובה יותר לעובדת היותו מחבל מאשר שבחים מיו"ר בל"ד.

אם לצפות פני עתיד, יש סיכוי לא קטן שההחלטה תוביל בימים הקרובים לסבב פרעות חדש. נקווה שהמשטרה לא תשחזר שוב את המחדל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture