שיקלי הובך השבוע. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

סיכומו של שבוע: תתעוררו, אין לנו "אחות בבית המלך" / שמואל קרמרסקי

המסר הסמוי בהקלטות שקד בניסיון לשפר את התדמית של בנו, הסוף לזהירות כלפי "הממורמר" גנץ, גם השבוע נאלמו הג'ינג'ים המשפטיים, לשיקלי יש לפחות איך להסביר את שינוי עמדתו ומי הח"כ שהזהיר השבוע מהפיכה צבאית בישראל

1.

אין הרבה אנשים במערכת הפוליטית והתקשורתית שמאמינים שההקלטות מהדברים של שרת הפנים איילת שקד נגד בכירי הממשלה הם אותנטיים. על לנו כמובן לקבוע מי צודק, אבל כן שווה לציין שזאת לא הפעם הראשונה שאותו עיתונאי מפרסם הקלטות של אותה שרה, באיכות לא רעה, שאיך שהוא משרתות אותה.

ההקלטות לא מגיעות בחלל ריק, הדברים מגיעים בסוף עוד שבוע בו שקד נאלצה להתקפל שוב ושוב לדרישות רע"מ, בחוק החשמל לבתים לא חוקיים, במחיקת חובות לטייבה, ועוד שלל דברים שאנחנו אפילו לא יודעים עליהם.

מה יותר טוב מהקלטה שלה תוקפת את שר החוץ יאיר לפיד, שנוא נפשם של אנשי הימין, בכדי להטיב במעט את טורי סוף השבוע בעיתונות הדתית. על השרך גם פספסנו את המסר הסמוי בהקלטה: "לפיד כל שבוע עושה פיגוע ונפתלי מחלץ" – שקד, הפוליטיקאית המקורבת ביותר לראש הממשלה נפתלי בנט, מנסה לשקם את תדמיתו ההרוסה אחרי הפניית הגב לפוטין והנמנום של השר המתורגמן עם שקית שלצידו.

לשקד תמיד נוח שאנשים בימין עוד יקוו שהיא תהפוך את עורה ו"תחזור הביתה". שקד, שנמצאת עמוק עמוד באחת הממשלות הגרועות ביותר בהיסטוריה למחנה הלאומי, לא מפסיקה לשחק אותה עם "כאבי בטן" עוד מלפני הקמתה.

הרווח שלה כפול: גם בממשלה מודאגים כל העת מהאפשרות שתביא לפירוקה, מה שמאפשר לצבור הישגים אישיים ופוליטיים על גבם של אגפי השמאל, ועל הדרך גם בימין יש לה קהל אוהדים פתטי שעוד מחזיק בתקווה הקלושה ש"אחות לנו בבית המלך".

"ככל שעובר הזמן הקרע יהיה יותר גדול, אי אפשר לשחק בשני המגרשים ולהגיד עוד שנה אני יחזור ותקבלו אותי", התייחס לנושא ח"כ אוריאל בוסו מש"ס בראיון איתי השבוע. אבל גם הוא מחזיק תקווה קטנה בלב: "תשמע, כל מי שיפיל את הממשלה יקבלו אותו בימין בזרועות פתוחות, כי אנחנו נזיז את האגו האישי בצד, בסוף צריך להציל את המדינה".

למי ששכח, שקד הובילה בעבר בסקרים רבים כמנהיגה אפשרית של הימין אחרי עידן נתניהו, בליכוד היו רבים שהעריכו אותה, וגם תפקודה כשרת משפטים העניק לא נקודות זכות. אך נראה שזקנותה מביישת את צעירותה.

2.

ממורמר נוסף בממשלה הזאת, הוא שר הביטחון בני גנץ. עד היום היה נהוג בממשלה ללכת סביב גנץ כאילו מהלכים על משטח ביצים, מחשש שמה ראש הממשלה החליפי לשעבר יתגעגע לשררה ויערוק לימין.

השבוע משהו קרה. גם למפלגת העבודה וגם למר"צ נמאס. גנץ הכריז על שישה ארגונים של החזית העממית ביהודה ושומרון כארגוני טרור, צעד שבממשלה הקודמת, בפרט בממשל הקודם בארצות הברית, היה עובר מתחת לרדאר חוץ מכמה גינויים משמימיים באירופה.

לראיה, עד הגינוי של מחלקת המדינה, התקשורת הישראלית כלל לא טרחה לסקר את החלטת גנץ. אחרי שהאמריקאים גינוי, גם בישראל נפתחה מקהלה של אנשי שמאל נגד המהלך, רק שהפעם השמאל בממשלה.

אבל אם זה לא הספיק לבני ממורמר גנץ, במשרד החוץ של יאיר לפיד האשימו את מערכת הביטחון במחדל אי העדכון של האמריקאים, ועד עכשיו ראש הממשלה נפתלי בנט, שכיהן בעבר כשר הביטחון, לא יצא להגנת הצעד של גנץ, למרות שדי ברור שהוא בעדו. למרות שעם סטייקיית הדעות של בנט, לכו תדעו.

3.

בפינתנו השבועית: לאן נאלמו ונעלמו שומרי הסף הג'ינג'ים? היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ומי שהפך את עצמו לשומר סף מטעם עצמו – אליעד שרגא, יו"ר של התנועה למען איכות השלטון בישראל. מיכאל שמש דיווח ב'כאן חדשות' כי מנסור עבאס ביקש מאיילת שקד להכריז על היישוב מע׳אר בו הוא מתגורר כעיר, שקד חתמה כצפוי על הבקשה.

כרגיל, תעשו תרגיל של דמיון מודרך מה השניים היו עושים אם דבר דומה היה מתרחש כשדרעי שר הפנים.

4.

ח"כ עמיחי שיקלי עבר השבוע 'שחיטה פומבית', בצדק, אחרי שבירך בתשבחות את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לכבוד יום ההולדת (אגב, מזל טוב, בן 72).

"נתניהו נכשל בביטחון בדרום, הוא פחות מרשים בטיפול בנושאי ימין. מבחינה דמוקרטית לא נכון שראש ממשלה יהיה כל כך הרבה זמן בשלטון", אמר שיקלי במהלך מערכת הבחירות האחרונה נגד ראש הממשלה.

למען האמת, יש צדק בסיום בדברים של שיקלי, אני מסכים עם חלקם. אבל אין ספק שכולנו מתפקחים אחרי הממשלה הרעה שהקימו כאן בנט ושקד, ראשי מפלגתו של שיקלי. יש לנתניהו חסרונות, הרבה חסרונות, אבל עכשיו אנחנו רואים עד כמה הוא הרע במיעוטו.

שיקלי יכול להסביר שאחרי שראה מה ראש המפלגה שלו עשה, עד כמה נתניהו עדיף עשרת מונים. נראה שאין חולק על כך שהוא היה ראש ממשלה בעל שיעור קומה כפול ומכופל מ"ראש ממששת המנדטים" שלא מפסיק להביך אותנו.

בשונה ממנו, נראה שכל מפירי ההבטחות האחרים במפלגת ימינה, יכולים לספק הסברים פחות מנומקים להפכפכות שלהם. בטח גם את אמירות העבר שלהם עיתונאי השמאל הדהדו השבוע בהתרגשות (לא באמת).

5.

בתקשורת התרגשו השבוע לשימוע את הביקורת של ח"כ ישראל אייכלר נגד נתניהו. אין משהו שמחמם את ליבם של אנשי השמאל, יותר מהחלום ש"החרדים התפקחו הברית עם נתניהו".

"הפקדנו את עתיד עולם התורה באשליות של נתניהו ארבע פעמים. הוא כל הזמן השלה אותנו, את עצמו בעצם, שאוטוטו הוא הולך לנצח. אחרי הבחירות הראשונות שהוא הפסיד היינו צריכים להגיד 'אתה צריך ללכת, להכיר בעובדה שאתה הפסדת".

אבל לפני שאתם פותחים בחגיגות, אל תדמיינו שזה אומר שאייכלר התקרב במילימטר לעבר הממשלה.

הנה ציטוט שלו מהשבוע שזכה לפחות כותרות: "הגזרות שאותה ממשלה גוזרות נגד השכבות החלשות ונגד המסורת היהודית הן אנטי דמוקרטיות, אנטי חברתיות או אנטי דתיות. זו בדיוק נקודת הרתיחה שכל הלבה יכולה להתפרץ החוצה ולהצית הפיכה צבאית של קצינים וחיילים מסורתיים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו