ניר חפץ. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

ספאם ציבורי ועדות דרמטית: כשאין ציפיות אין הפתעות / שמואל קרמרסקי

אט אט הסיקור מהעדות הדרמטית שוקע • בפרקליטות "מספימים" את הציבור בערמות של רכילות • יש דברים שאפילו מתן כהנא לא מעז לעשות, בשביל זה יש "חרדים" שמתדלקים את הנדל • כמה עלתה משלחת האבטחה לחופשת לפיד?

כתבות נוספות בנושא:

יוקר המחייה והעולם החרדי: ליברמן, זו הבעיה האמיתית / שחר וולף
אנחנו לא סוג ב' / יצחק רביץ, ראש מועצת קרית יערים - טלזסטון
להעתיק את מחאת יוקר המחייה ליוקר הדיור / עו"ד נתן רוזנבלט
סיכומו של שבוע: למרות הסיכון, דרעי כבר לא מסוגל לשתוק יותר / שמואל קרמרסקי

1.

יש רבים שהופתעו השבוע לשמוע את עדותו של עד המדינה ניר חפץ על תנאי מעצרו שהובילו אותו לחתום על הסכם עד מדינה ומעלים תהיות לגבי אוטנטיות העדות שנסחטה ממנו. "אינקוויזיציה", כלשונו. תסלחו, אבל אני לא הופעתי.

מי שיש לו צפיות מופתע, מי שיודע ואיכל כבר שמערכת המשפט ואכיפת החוק בישראל מושחתת מייסודה, לא מופתע. מי שאין לו צפיות יכול מקסימום להיות מופתע לטובה וזה כנראה לא צפוי לקרות בקרוב.

אבל למי שקשה עם העדויות הדרמטיות יכול להירגע, בימים בהן העדות העסיסית סיפרה על מעללי נתניהו, הדברים הין בכותרות הראשיות. כמו בעדות אילן ישועה, עם הגעת התור של ההגנה לחקירה הנגדית, הסיקור האינטנסיבי שוקע.

אנחנו כאן ב'שחרית' עשינו ועושים מאמץ לסקר את העדויות במשפט גם בימים שפחות נוחים לגילדה ומביאים גם את הציטוטים מהדיונים שפחות מסתדרים עם תזת השוחד, מרמה והפרת אמונים שמכרו לנו כאן במשך שנים.

2.

לצד זאת, אי אפשר להתעלם מהניסיון של הפרקליטות "להספים" את האוזן הציבורית ואולי אף אוזני השופטים. גם בעדויות קודמות ובפרט בעדות של חפץ, הקדישו נציגי התביעה שעות וימים לשלל פריטטי רכילות שמתאימים אולי למגזין רכילותי על ראש הממשלה לשעבר נתניהו.

חפץ מספר בפירוט עד כמה נתניהו עסק בתקשורת "יותר מביטחון" (חחח) ומגולל באריכות טרחנית על פגישות שנערכו על החלום של נתניהו להקים "פוקס ניוז ישראלי" ועוד ועוד. כל המלל הזה לא קשור בשום צורה לכתב האישום.

הפרקליטות מנסה לשכנע את הציבור שנתניהו עשה דברים לא ראויים בתחום התקשורת (גם על זה אפשר להתווכח, אבל הגיד) ומקווה שלא נשים לב שההוכחות להאדמה החמורה על שוחד קלושות על סף הלא קיימות.

גם חפץ, וגם ישועה, נאלצו להודות פעם אחר פעם כמי שכפאם שד שחלקים מכובדים מתוך 315 סעיפי האישום של "ההיענות החריגה" ב'וואלה' לא היו חריגים כלל. בבדיקות שביצעו 'פרויקט 315' של גיא לוי ועו"ד עדי סבו מוכח לעין כל שחלקים רבים מסעיפי האישום על סף הבדויים.

חלק מהמקרים בהם הפרקליטות כותבת בכתב האישום ש"הדרישה נענתה" ומתברר שממש לא, באחרים מתברר שמדובר בהודעת דוברות סטנדרטית שפורסמה בכל כלי התקשורת, ובמקרים המשעשעים מתברר שבכלל לא מדובר בנתניהו כמו למשל כתבה נגד סילבן שלום שירדה לבקשת רעייתו.

וכל זה מתברר בזכות עבודה עצמאית של 2 אנשים פרטיים עם כמה תרומות קטנות. כלי תקשורת ענק, עם תקציב של מאות מיליוני שקלים, עם דסק חדשות מנופח, לא הצליחו לעלות על המידע שכל אחד יכול למצוא בבדיקה פשוטה ברשת. אבל גם מזה אני לא מופתע, כשאין ציפיות אין הפתעות.

3.

על השר לשירותי דת מתן כהנא אפשר להגיד הרבה דברים רעים, הרבה מאוד דברים רעים. למען האמת, עיתוננו מלא מידי יום בדברים רעים שהוא עושה ליהדות בישראל, למסורת בישראל, לשמירת מורשת ישראל.

אבל דבר אחד ויחיד אפשר להגיד לשבחו, הוא לא מעז לדבר על גדולי ישראל. בשונה מחבריו לממשלה, כהנא ממש קנאי לכבודם של גדולי ישראל. גם בשיחות סגורות לא תשמעו אותו או אנשיו אומרים מילה אחת רעה על רב בישראל.

אפשר אמנם לתהות מה זה שווה כשהוא אמנם מכבד את דעת גדולי ישראל אבל אז משליך אותה לפח ועושה בדיוק ההיפך, אך ביחס לזלזול הבוטה הגובר נגד דברי חכמים, גם המעט הזה הוא חשוב וראוי לציון. לא שזה יוריד בגרם את הביקורת החריפה שנמתח עליו גם בשבוע הבא.

מול כהנא מתייצב השר יועז הנדל ועדת מעריציו המתחזים לחרדים. לב יהודי אמיתי לא יכול שלא להזדעזע מהמופע המחפיר של השר גלוי הראש, שמציג את עצמו כבוגר הציונות הדתית, מעז פנים ומתחצף לגדולי ומאורי הדור שהטריחו עצמם לבוא ללשכתו על נושא שבציפור נפשם.

אך ליבי הזדעזע כפול ומכופל שראיתי ושמעתי אנשים המגדירים את עצמם כחרדים טוענים כי ענקי הדור שהתייצבו בלשכת הנדל "נמשכו על ידי עסקנים ולא מבינים על מה מדברים". עפ"ל.

מה לנו לבוא בטענות לנציב תלונות על הציבור השופט בדימוס אורי שהם שתוקף את הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף כשאנשים כביכול "משלנו" מדברים סרה בגדולי ישראל.

יש לפעמים שאנחנו מיותרים בסיפור. חז"ל כבר אמרו הכל. וֶהֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִּכָּוֶה; שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָף, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ.

4.

בינתיים, הממשלה משיכה לעופף (מסתבר שמשפחת בנט היא חלק ממשחה מורחבת של חובבי תעופה). לפי נתונים שאספה העיתונאית איילה חסון בערוץ 13, למעלה ממחצית מהממשלה שהתה בחו"ל לפחות שלושה ימים בחודש האחרון, חלקם אף למעלה משבוע.

ברשימה נמצאים אורית פרקש הכהן (צרפת והאמירויות), איילת שקד (ארה"ב), אלי אבידור (הונדורס), אלעזר שטרן (צרפת), יועז הנדל (ארה"ב), יואל רוזבוזוב (קזחסטן, בריטניה ורוסיה – לא פחות מ-16 ימים בסך הכל), נחמן שי (אוסטריה), ניצן הורביץ (גרמניה), עיסוואי פריג׳ (6 ימים), תמר זנדברג (סקוטלנד), קארין אלהרר (סקוטלנד, איחוד האמירויות ומצרים).

על הדרך הצליח שר החוץ יאיר לפיד לחמוק מתחת לרדאר לחופשת סופ"ש קצרה באירופה, ממש במקביל להבנה התגבשת במשרד הבריאות שהווריאנט החדש מסוכן, ובעקבות העובדה שביום שני החל ביקור רשמי בלונדון, איש כמעט לא שם לב.

בנוסף לביקורת המתבקשת על העובדה שהשרים מוותרים העבודה האמיתית במשרדם לפגישות ברחבי העולם שהקשר שלהן לתפקיד לא ממש ברור, עולה התהייה כמה כסף משלם האזרח הישראלי על הרכבת האוויריות הזאת. למשל, כמה עלתה משלחת האבטחה לחופשה של שר חוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד?

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture