המאבק על חוק הגיוס: עדיף כלום מאשר "הרע במיעוטו" / שמואל קרמרסקי

למה עדיף להילחם בחוק הגיוס, למרות שהמחיר הוא בלי חוק בכלל? • בליכוד מציגים, בצורה מביכה אמנם, שהשבת חשובה להם והם מתביישים בחילולה • האבא הסביר לילדים: "הנדל רוצה שאנחנו נצהיר בטלפון שאין לנו חלק בגדולי ישראל"

כתבות נוספות בנושא:

יוקר המחייה והעולם החרדי: ליברמן, זו הבעיה האמיתית / שחר וולף
אנחנו לא סוג ב' / יצחק רביץ, ראש מועצת קרית יערים - טלזסטון
להעתיק את מחאת יוקר המחייה ליוקר הדיור / עו"ד נתן רוזנבלט
סיכומו של שבוע: למרות הסיכון, דרעי כבר לא מסוגל לשתוק יותר / שמואל קרמרסקי

1.

ביהדות הנאמנה חגגו השבוע את הפלת החוק לגיוס בני הישיבות והאברכים, בזכות הצבעה אמיצה של חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי ממר"צ, שבחרה מסיבותיה שלה ללמד את ראשי הקואליציה ללקח ולהעניק להם הפסד צורב באחד מחוקי הדגל שלה.

עדת מלומדים מטעם עצמם מיהרו לתקוף את הנציגות החרדית על מלחמתה נגד החוק, בטענה כי הוא הרע במיעוטו ואפילו טוב, כי הוא נותן פטור מגיל 21. לפני שתשכנעו, אפרט כאן בקצרה מעט מן הסיבות למה מדובר בניצחון כל כך גדול ליהדות החרדית.

המאבק בין הציבור החרדי לחילוני בנושא הגיוס לא הולך לשום מקום, הוא כאן בשביל להישאר עד ביאת משיח צדקנו במהרה, לכן ההתנהלות צריכה להיות אסטרטגית ולא טקטית, עם ראייה גם של עשור קדימה ויותר.

ככל שעובר הזמן, המוסכמות בנושא משתנות לרעת החרדים, המכסות גדלות, התמריצים לגיוס עולים והסנקציות מתרחבות. החוק שנחקק בקואליציה עם החרדים ב-2015 היה גרוע יותר מחוק טל, שהיה בתורו גרוע יותר מקודמו, ונראה שהחוק הבא שיחוקק בהסכמה חרדית, יהיה גרוע ממנו.

המאבק של הנציגות החרדית היא, מאיפה תהיה עמדת הפתיחה במשא ומתן הקואליציוני הבא. אם החוק הנוכחי עובר בהסכמה, גם אם בשתיקה, זאת נקודת הפתיחה במו"מ, אם החרדים מבהירים, כפי שהבהירו השבוע בקול זעקה גדולה, שהחוק הוא רע מיסודו ובלתי מקובל לחלוטין, אז נקודת הפתיחה תהיה בחוק הקודם שבג"ץ ביטל.

אבל בינתיים החוק הקודם יבוטל וכל בני הישיבות יהיו חייבים בגיוס, יאמרו האומרים. בהנחה שכולנו מסכימים על כך שהמשטרה הצבאית לא תפשוט על ישיבות מיר, פורת יוסף ובעלזא, החשש שנותר הוא מהתקריות המוכרות, כשאדם מזדהה מסיבה כלשהיא בפני שוטר ומתגלה כעריק. כמה מקרים כאלו יהיו בשנה? 20? 50? 100? גם אם נגיד אפילו מאתיים! ההיסטוריה מלמדת שאחרי תקופה קצרה ומחאה נרחבת הם משתחררים, זה עדיין עדיף מאשר להסכים לחוק שיביא להריסת אלפי נשמות יהודיות מידי שנה בשנה, במספרים שרק ילכו ויתנפחו.

אגב, ייתכן והחשש הוא לחינם. על פי חוק שירות בטחון, הצבא רשאי לגייס, הוא לא חייב, בפועל הצבא כלל לא שולח צווי גיוס לאזרחים הערבים, בתקופות קודמות אחרי שבג"ץ ביטל את חוקי הגיוס הצבא גם לא שלח לחרדים צווי גיוס, לא מן הנמנע ואולי אף סביר להניח שזה מה שיקרה גם הפעם. ואם זה לא יקרה, לחרדים תהיה עילה לעתירה לבג"ץ על אפליה.

מהרגע שנקבעו המכסות, לפני שנים, הוקמה מנהלת החרדים בצה"ל שקיבלה משימה מבצעית – לעמוד ביעדים. בצבא כמו בצבא, עושים הכל כדי לעמוד ביעדים. אז יש את הכמה מאות נושרים רח"ל, יש להבדיל גם כמות של אנשים מקהילות מסוימות שמתגייסים אחרי כמה שנים החתונה ומשמשים בתפקידים תורניים בצבא, ואז יש את החלק שעליו מנהלת החרדים נלחמת, חייל אחרי חייל, כדי להגיע ליעדים. זה אומר להקשות על דיחויים, להשקיע מיליונים על יחסי ציבור ושיווק, גם בכלי תקשורת המכנים את עצמם חרדים, ממש מלחמה על שולי עולם התורה.

אבל יכולים להיות סנקציות כלכליות? זה טיעון ממש מעניין כשהוא מגיע מאזור חיוג שהתנגד לכל הצעת שיתוף פעולה עם הממשלה בחצי השנה האחרונה, גם תמורת מיליארד שקל לישיבות תמורת היעדרות מליל הצבעות אחד. לא מסכימים לחוק רע בשביל כמה שקלים, לא מסכימים לחוק שיביא להרס אלפי נשמות יהודיות מידי שנה, כדי שלאליטה הישיבתית יהיה יותר מרווח בישיבה, ערבות הדדית קוראים לזה.

ובואו נדבר רגע על הפטור מגיל 21. קודם כל, מדובר ביוזמה עם אפס חשיבה מבחינת יוזמי החוק, הם מגדילים את המכסות ומקטינים את ההיצע. אם עד היום התגייסו צעירים מגיל 18 עד גיל 28, כלומר חתך גיל של 10 שנים, הם רוצים למלאות את אותן מכסות ויותר מכך בכמעט שליש מהגיל הרלוונטי.

ויש לנושא של הפטור מגיל 21 זווית נוספת, שחלקכם פחות תאהבו לשמוע וגם לי לקח קצת זמן לעכל אותו. חברי הכנסת החרדים, שלוחא דרבנן, נשלחו לכנסת על ידי מרנן ורבנן גדולי ישראל, במטרה אחת מרכזית: לדאוג לעולם התורה! כל השאר בונוס.

הח"כים החרדים צריכים להקדיש את רוב מרצם לדאוג לבחורי הישיבות והאברכים, לדאוג לאברך בן 22 שרוצה לצאת מהכולל? זה נחמד, זה כדאי, זה ראוי, זה יפה, אבל זה בונוס, אם יש אנרגיה פוליטית פנויה. לח"כ החרדי אין מנדט לשים את החרדי העובד לפני בחור הישיבה, לפני הנשמה היהודית שבסכנת גיוס, הוא לא יכול להתפשר על חוק רע כי הוא טוב למישהו שרוצה לצאת לעבוד, זה אפילו לא בא בחשבון.

אבל למען האמת, כל מה שכתבתי כאן לא ממש רלוונטי, הסיבה האמיתית שאנחנו נגד חוק הגיוס היא כי כך הורו לנו גדולי ישראל.

2.

הסתבכתי השבוע, שלא מרצוני אבל לשמחתי הרבה, עם דוברו האישי של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו – עופר גולן. זה לא אהב את הביקורת החריפה שנמתחה ביום ראשון השבוע מעל דפי העיתון נגדו ונגד מפלגת הליכוד, על חילול השבת המחפיר שביצעו בליל שבת האחרון.

במקום לומר: סליחה, טעיתי, לא יקרה יותר, הדובר הנ"ל, כתגרן בשוק, בחר לפעול בכוחות והודיע לי על ניתוק כל שיתוף פעולה והסרתי מקבלת מידע מטעם המפלגה. התירוץ מבחינתו היה כי שיקרתי, במקום להודות בטעות התחפר בה, אולי מתוך בושה גדולה, וטען כי טרם נכנסה שבת בעת שליחת ההודעה (ביום שישי בשעה 17:37! שבת יצאה למחרת בשעה הזאת…)

אמנם מדובר בצעד פחדני וקטנוני, אבל אני דווקא רואה בה צעד חיובי, בליכוד מתביישים בחילול שבת. אחרי המחאות החוזרות ונשנות בפעמים הקודמות, ראשי המפלגה עיכלו שהדבר פסול, עד כדי בושה גדולי שהופך לזעם על מי שחושף את חרפתם.

יו"ר השדולה למען שמירת השבת ח"כ משה אבוטבול עשה לעצמו מנהג למחות על כל חילול שבת (זכיתי שימחה גם על ההתנכלות כלפי, תודה רבי משה), הוא זועק, לפעמים הזעקה נשמעת ולרוב למרבה הצער לא, עד שיש כאלו שמתייחסים אליו כ"שוב הנודניק הזה עם השבת", אשרנו שיש לנו בכנסת נציגים שהם "נודניקים" כאלו.

3.

בשבת האחרונה התארחתי אצל קרובי משפחה בירושלים, האבא הוא יהודי חרדי "סטנדרטי", הוא ורעייתו עובדים לפרנסתם, לא סגורים מידי ולא פתוחים מידי – המיינסטרים של הציבור החרדי, לפחות בעיני.

בסעודת ליל שבת סיפר לילדיו (מגדול ועד קטן, כולל הסבר מפורט ומנומק לבת ה-8) על מודעה שהייתה בבית הכנסת, עליה חתמו כל רבני הקהילה. במודעה, שפורסמה בהמשך למלחמה שסוקרה כאן בהרחבה בין שר התקשורת יועז הנדל לוועדת הרבנים לענייני תקשורת, נכתב כי הציבור מתבקש לחתום על טופס ביטול מותנה לקווים ברשותו שביכולתו לוותר עליהם.

טופס ביטול מותנה: טופס עליו חתמו בשבועות האחרונים אלפי-אלפי חרדים, שמופקד אצל וועדת הרבנים, עם בקשה מחברת הסלולר לנתק את הקו במקרה שייאלצו על ידי משרד התקשורת להפר את החוזה שחתמו עם הלקוחות ולא לעמוד בכללי ועדת הרבנים.

במודעה הנ"ל התבקשו לחתום רק מי שיש לו קו שאינו זקוק לו מאוד, כמו הקווים שיש לרבים עבור הילדים בבית וכדו'. לצד זאת, הוצע למי שמעוניין, לחתום על כל הקווים שברשותו, עם הבטחות חמות ברוחניות על מי שיעשה זאת. כאמור, לא חובה.

האבא מספר לילדים שיחתום על הטופס עבור הקו הטלפון האישי שלו (תאמינו לי, לא קו טלפון מיותר), האימא מצטרפת לשיחה ומצהירה כי גם היא תחתום (קו עוד יותר לא מיותר), למרות שזה אפילו לא חובה.

"לטאטי לא יהיה טלפון", שואלת הילדה בת ה-11, והוא משיב: "כן, יהיה טלפון בעבודה, יהיה טלפון בבית, ואם אני בדרכים לא יוכלו להשיג אותי".

"אחת מגזרות היוונים הייתה", הוא מספר לילדים, "כתבו לכם על קרן השור אין לכם חלק באלוקי ישראל. השר הנדל רוצה שאנחנו נצהיר בטלפון שאין לנו חלק בגדולי ישראל. היהודים אז וויתרו על השוורים, אנחנו נוותר על הטלפונים".

יש שיגידו שמדובר בדוגמה קיצונית, אבל בתוך עמי אנוכי יושבת, זאת התודעה בה חיים רוב הציבור החרדי, לא מה שהנדל שומע מלהקת חסידיו ברשתות החברתיות…

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בנושא הגיוס זה בדיוק מה שאני שומע מאנשי הרב אויערבך, חבל מאוד שרק עכשיו מתחילים להבין את מה שר' שמואל אויערבך טען, וכמו שאמר ח"כ פרוש לפני כמה שנים, שאם כל היהדות החרדית יעמדו כחומה בצורה ויצאו למחאה אחת גדולה ובהודעה שלא יתייצב איש בלשכת הגיוס, היו פוטרים את כל נושא הגיוס, אין אפשרות לגייס בכח את כל בני הישיבות.

בתכל'ס החברים שלי שיכלו לקבל פטור לא יקבלו, וכיון שהם נוסעים להמשך ישיבה בתות"ל המרכזית 770, הם יאלצו להסתדר בדרכים שונות ומשונות.
"בזכות הצבעה אמיצה של חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי ממר"צ"
בושה וכלימה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture