הנוירונים והסינפסה. כך עובד המוח. הרצאותיו המרתקות בזום של הרב אפרים שבדרון מנהל מקראות

לאומית שירותי בריאות מזמינה את הציבור לסדרת הרצאות זום של הרב אפרים שבדרון מנהל מכון מקראות

כתבות נוספות בנושא:

יוקר המחייה והעולם החרדי: ליברמן, זו הבעיה האמיתית / שחר וולף
אנחנו לא סוג ב' / יצחק רביץ, ראש מועצת קרית יערים - טלזסטון
להעתיק את מחאת יוקר המחייה ליוקר הדיור / עו"ד נתן רוזנבלט
סיכומו של שבוע: למרות הסיכון, דרעי כבר לא מסוגל לשתוק יותר / שמואל קרמרסקי

שמעתם פעם על הנוירונים ועל הסינפסה ? מכירים את הדופמין או האדרנלין, המלטונין והסרטונין? אם המילים האלה נשמעים לכם כמו סינית, ואם מעניין אתכם להכיר את המוח של עצמכם או התנהגות הילדים המאתגרים, הכתבה הזאת בשבילכם.
בתוך מוח של בן אדם נמצא לוח חשמל עם מליארדי חוטי חשמל דקיקים, המהווים כמות עוצמה, יותר מכל חוטי החשמל של העיר ניו יורק.
מה השוני בין מי שסובל מבעיות קשב וריכוז, תזמון, אימפולסיביות או היפראקטיביות?
אתם מוזמנים לשמוע הרצאה מרתקת של הרב אפרים שבדרון מנהל מקראות – מכון הקריאה של ברנשטיין.
כדי להבין את הדברים נביא כמה דוגמאות קצרות כדלהלן:
הציבור בחתונה מסתובב לו ליד הבר כשהוא מלווה בצלילי השמחה הבוקעים מהתזמורת, פניהם קורנים מאושר והנאה ובוחרים להם את המאכל והמשקה האהוב עליהם. תוך כדי דיבור אחד עם השני הם יודעים בדיוק לבחור את מה שהם אוהבים, מזיזים את הבקבוקים עם המשקה הפחות אהוב, שולפים דווקא את המשקה והמאכל שעושה להם טוב. מה הסיבה שהמוח מצווה עליהם בטבעיות להזיז דברים ולבחור משהו מסויים?
האברכים נוסעים לציון רשב"י במירון, כבר מעל שעתיים הם יושבים דחוסים במושב האחורי של הרכב הקטן והם משוועים לצאת החוצה להתמתח, קפיצות קלות ומתיחות יעזרו להם להרגשה המעיקה שהם מרגישים. למה זה קורה ?
הילד יושב לו בכיתה וכל דקה שתיים הוא קם, מתמתח, מפהק ולא מסוגל לשבת במנוחה. המלמד צועק ומזכיר את שמו כל רגע, הוא אינו מבין למה הוא לא מסוגל לשבת רגוע כמה דקות, להתרכז ולהקשיב בחומר הפשוט והכל כך מרתק למשמע אוזן. מה גורם לסיטואציה הזאת?
יושבים בסעודת שבת וכל בני המשפחה ממושמעים ואוהבים מאוד את ההתכנסות ביחד, שמיעת הסיפורים ודברי התורה מפי האבא והאח המבוגר. כולם, חוץ מילד אחד שמציק לכולם. הוא לא קשוב, לא מרוכז ומנסה כל הזמן למשוך תשומת לב. כמובן שזה מפריע לכולם וגם מרגיז את שאר בני הבית. הוא מפריע להם לשמוע ולהתרכז. פה מושך ושם צובט, הופך את כוס השתיה, מרים את כולם מהשולחן. בקיצור שישו ושמחו. ההורים כועסים, האחים והאחיות מתחילים לבייש אותו ולצעוק עליו והמצב הולך מסתבך. בטח חשבתם לא פעם למה דווקא הילד הזה מרגיז ומציק כשכולם יושבים בשקט ובנחת.
המלמד עומד מול כל הכיתה ומלמד את האותיות, אח"כ את הנקודות, קריאה פתוחה וקריאה סגורה, צירופי מילים וכללי שוואים. ישנם כמה ילדים שמחשבותיהם פורחות באוויר. הם לא מבינים על מה מדובר ונתקעו בשלב מסויים. המלמד רואה אותם כמה פעמים ביום, מניחים את הראש שלהם על היד בצורה מאונכת, מציצים החוצה וחולמים על הציפורים והאילנות בחוץ. כמה הם חופשיים לעוף ולטייל, ואני כלוא כאן ללא מעש וללא תכלית, כך חושבים להם הילדים האלה שוב ושוב. המלמד שם לב לדברים מהצד, מוציא אנחה חרישית וממשיך הלאה. כמה הוא יכול להתעכב בגללם. הכיתה כולה חייבת להתקדם…
האברך צועד לו לכיוון הכולל, מסתכל שוב ושוב על השעון בלחץ. כבר כמה ימים שהוא מאחר לכולל וראש הכולל כבר כועס עליו. כבר קיבל קנס כספי לא קטן והורדה מהמילגה החודשית. וכך תוך כדי שהוא מזדרז הוא שומע צלילים ערבים לאוזן. האברך מאוד אוהב מוזיקה נעימה של כינורות ונבלים ופתאום ללא התראה מוקדמת הוא נעצר לידם, ציפור קטנה לוחשת לו לאוזן: מאוחר, אתה מפסיד את הכולל ואת המילגה, ראש הכולל יצעק עליך. הציפור לוחשת והוא ממשיך לעמוד לו 10 דקות, רבע שעה ואפילו חצי שעה. אח"כ הוא מורט את שערות ראשו ואינו מבין למה שוב נכנס לסיטואציה הקשה הזאת.
אפשר להביא עוד עשרות דוגמאות. אך בואו נעצור ונחשוב מה קורה כאן…
מה המשותף לכל ההקדמות הקצרות שהובאו לעיל ? למה אנחנו בוחרים את האוכל האהוב לנו ואת הנעימות הערבות לאוזן? למה יש ילדים שמציקים ומפריעים, ולמה ישנם ילדים שחולמים ואינם מתקדמים עם כולם ?
על מערכת התגמול במוח שמעתם פעם ?
על מליארדי הנוירונים הנמצאים במוח של כל אחד ואחת מאיתנו, ידעתם ?
מה קורה עם המידע שאנחנו רואים, השמיעה שאנחנו שומעים, הנגיעה שאנחנו נוגעים. איך הם מועברים במוח ואיך אנחנו מבינים דברים חדשים. איך אנחנו מרגישים את מה שאנחנו מרגישים.
לפני הרבה שנים, כשהמבוגרים שבינינו היו ילדים, ידענו שיש ילדים טובים וילדים רעים. הילדים הטובים יגדלו לתפארת וירוו מהם רוב נחת, ואילו הילדים הרעים, צריך לחנך אותם ביד קשה, להראות להם את נחת זרועותינו, שיבינו שלא כדאי להם להיות רעים. לצערינו, ההתנהגות הזאת איתם ברוב המקרים לא היטיב איתם, אדרבה זה רק החמיר את המצב.
היום אנחנו יודעים שאין דבר כזה ילד רע. אנחנו יודעים מה התהליכים שקורים בתוך המוח. מה מפעיל אותנו ומה גורם להתנהגות הבעייתית של הילד שרוצה להיות טוב אבל התהליך המתרחש בתוך המוח גורם לו לקשיים שאיתם הילד ואנחנו מתמודדים.
מה בעצם קורה במוח? מהו תהליך המידע שאנחנו חווים, מרגישים, מריחים ורואים? מה גורם לנו להבין דברים, להרגיש אותם, לחוות חוויות ולהרגיש הרגשות?
הרב אפרים שבדרון בהרצאה מרתקת בליווי המחשות מקצעויות של מומחי מוח עולמיים המאפשרים לנו להבין את התהליכים הנפלאים שהטביע בנו הבורא. תהליכים אדירים המראים את מה רבו מעשיך ה', כשבתוך מוח קטן נמצאים מליארדים עצבים העובדים בשיתוף פעולה מדוייק ועושים את מלאכתם על מנת שהמוח יוכל לתפקד.
זה רק חלק מהרצאה נרחבת על הגורמים ואם נדע את זה נבין יותר טוב את הילדים המאתגרים.
ואחרי שנבין את הדברים העמוקים המתרחשים בתוך המוח, נוכל להבין למה יש ילדים עם בעיות קשב וריכוז. ילדים היפראקטיביים וילדים עם בעיות התנהגותיות אחרות.
עוד לפני תקופת הקורונה מסר הרב אפרים שבדרון הרצאות במרכזי הרפואה של קופת חולים לאומית ובמכון למורים. כעת בגלל המצב, ההרצאות עברו לזום.
מורים, הורים, רופאים ומטפלים סיפרו בהתפעלות על ההרצאות המרתקות והממחישות ומייעצים להורים או מורים, וכן מטפלים ובעלי מקצוע שלמדו וראו דברים חדשים ששפכו אור על המתרחש במוחו של הילד.
אתם מוזמנים להירשם להרצאת זום מרתקת ומקצועית ביום שלישי ט' חשון תשפ"א 27/10/20 בשעה 9 בערב.
ההרצאה בחינם. הרשמה חובה.
להרשמה היכנסו לקישור הזה לחצו כאן>>>

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מעוניית להשתתף בהרצאה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture