קבר רבי חיים פלאגי זצ"ל. צילום: ויקיפדיה

הילולא קדישא: יומא דהילולא של הגאון רבי יוסף פלאג'י זצ"ל

היום י"ב תמוז יומא דהילולא של הגאון רבי יוסף פלאג'י זצ"ל בן הגאון רבי חיים פלאג'י זצ"ל. רבי יוסף פלאג'י חיבר עם אחיו רבי אברהם פלאג'י את הספר 'ויוסף את אברהם' מעלותיו של יוסף הצדיק, שיצא לאור בשנת תרמ"א

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

היום י"ב תמוז יומא דהילולא של הגאון רבי יוסף פלאג'י זצ"ל בן הגאון רבי חיים פלאג'י זצ"ל. להגאון רבי חיים פלאג'י היו שלשה בנים. הראשון ממשיך דרכו וממלא מקומו רבי אברהם פלאג'י מחבר הספרים ויען אברהם. וימהר אברהם ועוד. השני הגאון רבי רחמים ניסים יצחק פלאג'י מחבר הספרים יפה ללב, יפה תלמוד ועוד. והשלישי הגאון רבי יוסף פלאג'י.

הרב הגאון רבי יוסף פאלג'י זצוק"ל נולד בשנת התקע"ה בעיר תהלה המפוארה אזמיר שבתורכיה, לאביו הגדול שר התורה רבנו חיים פאלג'י זיע"א הוא היה בנו השלישי בתפארת מפואר ובן זקוניו, היה יד ימינו של אביו ושמשו תדיר, ובמשך למעלה משלשים שנה לא זזה ידו מתוך ידו מבוקר עד ערב, היה מלווה את אביו לבתי כנסיות ולבתי מדרשות, בחול ובשבת ובימים נוראים ולבית הטבילה הן בקיץ הן בחורף, (ספר חלקם בחיים דרוש ל"א בהספדו על אביו במלאת השנה) גם היה לו לעזך ואחיסמך בהגהת ספריו ובהדפסתם, (ספר פני חיים בתחילת הספר), וכל רגע פנוי היה מנצל ללמוד תורה מפי אביו, גם ביושבו על מדין בין דין לדין ובין גברא לגברא (חלקם בחיים שם דף עט ע"א).

היה הוגה בספרי אביו וחיבוריו היו לו לעזרה מידי עוברו בהם קורא ושונה היו מורים לו איזו הדרך ישכון (לב חיים חלק ב' דף קמג ע"ג), לאביו היתה נחת רוח גדולה בעזרתו וכמו שמתאר זאת רבנו בהספדו הנדפס בספר חלקם בחיים (שם) ושם קרא על עצמו מאמר חז"ל (בברכות ז') גדול שימושה יותר מלימודה, יתר זמנו היה מנוצל ללימוד תורה ש"ס עם תוספות וחידושי מהרש"א ובכתיבת תשובות שחלקם נדפסו בספרי אביו ואחיו ופתיחת ספרו ויוסף אברהם.

בהספדו על אביו סיפר את אשר חלם עליו וזה דבר החלום. "יען ראיתי בחלומי, ויחלום יוסף, ליל ד' יום ג' לחודש אדר שני שנת תרי"ט בא סימן (תהלים צ' י') ואם בגבורות שמונים שנה שראיתי בעיני שעט"ר מעלת הרב אבא קדישא ז"ל הכ"מ דהיה כותב ספר תורה חדש על ידי סופר חכם מובהק, ואשתוממתי על המראה איך יתכן זה שכבר כתב וקיים מצות כתיבת ספר תורה זה זמן רב בזמן מוהר"ר הגדול זה הי"ם גדול ז"ל, ומוה"ר הגדול מר זקיני אור היר"ח ז"ל בהיותו בן כ"ב שנים כתב ספר תורה נאה ויפה על ידי סופר מהיר ומובהק, ואמרתי בחלומי ביני לבין עצמי כיון שזכה להיות נשיא ר"מ ור"מ והורמנא דמלכא יר"ה ובירא"ט הוא נשיא ותואר מלך כמו דמאן מלכי רבנן, ולכך כותב ספר תורה שני".

"ואת חטאי אני מזכיר היום שלא הגדתי מזה לאבונא מרנא ז"ל ביודעו ומכירו גודל חסידותו וחושש לדברי חלומות, כל שכן לדבר מצוה, והיה דוחק עצמו לחומרא יתירה לכתוב ספר תורה שני, אי לזאת לא אמרתי לו והוא רחום יכפר לי ואני לטובה נתכונתי שלא יהיה לבו נוקפו בזה החלום באיזה צד ויצטער אותו צדיק על זה ויניח עול הציבור והיחיד ללמוד בספרי הפוסקים ז"ל אם לכתוב ספר תורה שני או לא. ואמרתי בליבי כיון שכבר כתב בנערותו בן כ"ב שנה וקיים (שמות טו ב) זה אלי ואנוהו, ספר תורה נאה, בקלפים משובחים, דיו נאה, קולמוס נאה, לבלר אומן ובקי, סופר וחכם מובהק משה מסופרי יעבץ ז"ל, והביאו לתוך ביתו ויחד לו בית מיוחד לכתוב אותו בשובה ונחת בישוב גדול והיה סובל עול הסופר עליו שהיה מאכילו ומשקהו ויצא משובח ומפואר כתיבה תמה והראיה שהן עתה אחר שעבר ששים שנה נראה שהוא חדש שנכתב מקרוב".

"ובכן לכתוב ספר תורה שני היה עושה כן והיה קשה הדבר מכל אנפי ומה גם ריבוי ההוצאות וכו'. ועל ענין החלום נראה הפתרון שבא לי בשנת תרי"ט היינו שבאותו זמן נשלמו חמשים שנה שכבר כתב ספר תורה לשמו והיינו שחמשים שנה קרוי עולם כמ"ש וכו', ובא רמז שזכה בימיו ימי עולם לקיים מצות עשה (דברים לא יט) ועתה כתבו לכם וכו' ונעשה נס שהיה מוצל מאש וקרא בו חמשים שנה, ובא החלום במספר השנה בסימנא ואם בגבורו"ת שמונים שנה והראו לי מן השמים על העתיד רמז הרומז לנו שהיה לו להחיות שני חיים כמנין שמונים והותר וכן היה שעלה לשמים וכו' בן שמונים והותר וכו' ". (חלקם בחיים שם).

חידוש גדול מחדש הרב דאף בדברים רוחניים שולט עין הרע כן כתב בתשובות שבשו"ת לב חיים ח"ג סי' צט דף צט ע"ב דגם כשמתעסק בדבר מצוה שולטת עין הרע, והביא מעשה שהיה בעיר איזמיר בש"צ אחד שהיה ת"ח ומיוחס כבן ארבעים ואמיץ כח וקולו ערב ונעים, וביו"ט של ר"ה עבר לפני התיבה והתפלל שחרית, וקריאת התורה, והתפלל תפלת מוסף, ותקע הוא בעצמו כל התקיעות, והטילו עליו רבים עינא בישא, באומרם מה כחו יפה הש"ץ הלזה, ובאותו יום של ר"ה נחלש חולשא יתירה ולא נשאר כח לעמוד לפני התיבה להתפלל אפילו בנחת ובקול נמוך והיה מוטל על ערש דוי מעט זמן, ונלב"ע ר"ל ותלו כל העולם הדבר על עין הרע שהטילו עליו והגם שהיה הענין מ"ע דאורייתא, משום דעין הרע שורה אפי' כשעוסק בדבר מצוה ע"ש וע"ע בספר ענף עץ אבות עמ' קל"ז,

רבי יוסף פלאג'י חיבר עם אחיו רבי אברהם פלאג'י את הספר 'ויוסף את אברהם' מעלותיו של יוסף הצדיק, שיצא לאור בשנת תרמ"א, ואת הספר 'יוסף את אחיו' סוגיות בתלמוד, שיצא לאור בשנת תרנ"ו. בסוף ספרו האחרון, הותיר ביד בנו חכם בנימין פלאג'י להוציא יתר חידושיו.

נערך והוגש ע"י הרב יוסף חיים אוהב ציון

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture