35 שנים לפטירת ראש ישיבת מיר מרן הגר"נ פרצוביץ זצוק"ל – סקירה מרתקת

מאמר מיוחד לרגל ציון 35 שנים לפטירת ראש ישיבת מיר מרן ראש הישיבה הגאון רבי נחום פרצוביץ זצוק"ל.

 

המכתב בכתב ידו של רבי נחום פרצוביץ זצוק"ל שנחשף בשבועות האחרונים מלמדים על הקשרים של גדול ראשי הישיבות בדור האחרון מרן הגאון רבי נחום פרצוביץ עם כ"ק מרן האדמו"ר מליבאוויטש זי"ע. ומה דרש הרבי מליובאוויטש מהגר"נ פרצוביץ ביחידות? הסיפור על ראש הישיבה ששיעוריו נהפכו לצאן ברזל בכל היכלי הישיבות • מיוחד ובלעדי לjdn מאת הרב שבתי ויינטראוב יו"ר מכון באהלי צדיקים ומחבר הספר בסוד שיח הקשרים של האדמו"ר מליובאוויטש עם גדולי ישראל


כשיבקר אצל כ”ק אדמו”ר שליט”א מליובאוויטש יזכיר נא את נחום בן קישא לרפואה שלימה

היום ח"י בחשון חל 35 שנים לפטירתו של גדול ראשי הישיבות בדורות האחרונים, מרן הגאון האדיר רבי נחום פרצוביץ זצ"ל. עד היום רבבות בני התורה ותלמידי הישיבות הם תלמידיו בזכות "שיעורי ר' נחום" הנלמדים בכל הישיבות.

מרן ראש הישיבה הגאון הגדול רבי נחום פרצוביץ זצ"ל נולד בשנת תרפ"ג לרב אריה צבי פרצוביץ, נכדו של הרב שלמה הכהן מווילנה (בעל ה"חשק שלמה"). בבחרותו למד אצל גדול הדורות מרנן ורבנן הגאונים רבי ברוך בער לייבוביץ' ורבי אלחנן וסרמן הי"ד.

בתקופת השואה האיומה  ברח יחד עם ארבע מאות בני ישיבת מיר לשנחאי שבסין. נישא לבתו של מרן הגאון רבי  חיים שמואלביץ זצ"ל, ראש ישיבת מיר. משנת תשכ"ה החל לכהן כראש ישיבת מיר בירושלים. במשך השנים העמיד אלפי  תלמידים, מהם רבנים וראשי ישיבות בארץ ובעולם. נחשב לאחד מגדולי ראשי הישיבות שקמו בדור האחרון. ושיעוריו הם נכסי צאן ברזל בעולם הישיבות. וכל מי שלמד סוגיא ישיבתית יודע שבלי שיעורי ר' נחום קשה מאד להבין את הסוגיא לעומקה ולרחובה ובזכות זה נהפך לראש הישיבה בה"א הידיעה של הדור האחרון. את מקומו כראש ישיבת מיר ממלא חתנו הגאון הגדול רבי  אשר אריאלי.

הקב"ה שתל בדורנו את המנהיג המיוחד להנהגת הדור שלנו

בשנת תשל"א ביקר הגאון האדיר רבי נחום פורצוביץ זצ"ל ראש ישיבת מיר אצל כ"ק מרן הגה"ק מליובאוויטש זצ"ל בהתוועדות בבית מדרשו בשכונת קראון הייטס וישב שם במשך כמה שעות והאזין לדברי תורתו של האדמו"ר.

לאחר ההתוועדות בה השתתף  נכנס מרן הגר"נ פרצוביץ לפגישה ממושכת עם האדמו"ר מליובאוויטש ביחד עם הרבנית הצדקנית בתו של הגר"ח שמולביץ שכיהנה באותה תקופה כמנהלת בית יעקב.

מפרטים שדלינו מאותה פגישה מרתקת עולה כי הגר"נ פרצוביץ שהה שעה ארוכה ובעיקר שוחח עם האדמו"ר מליובאוויטש בלימוד התורה ובעניני עבודת ה' וההבדל בין דרך החסידות לשיטת המוסר הליטאית.

בין הדברים סיפר מרן ראש הישיבה לאדמו"ר מליובאוויטש, כי כ"ק אדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש זי"ע התארח  בבית אביו שהיה רב בעיירה טרוקי בליטא, והוא זוכר שאת הרבי הריי"צ ליוו שני אברכים.  כששמע הבי מליובאוויטש את הסיפור הוא  חייך ואמר שהוא היה אחד מהם, והשני היה החסיד ר' אברהם זלמן גוראריה ז"ל.

הגאון רבי אשר אריאלי שליט"א

הוא יושב בניו יורק ומכיר את מוסדות החינוך בירושלים

הרבנית מרת עטל פרצוביץ ע"ה ביתו של מרן הגר"ח שמולביץ סיפרה  שהרבי מליובאוויטש  דיבר עמה הרבה בענין עבודתה החינוכית. היא התפעלה מאד ואמרה שהרבי יושב בניו יורק אבל יודע פרטי פרטים על מוסדות החינוך בירושלים.

לאחר היחידות אמר הגר"נ פרצוביץ לתלמידיו: "הרבי מליובאוויטש הוא אדם גדול וגאון עצום גם לגבי הדורות הקודמים, וכל-שכן לגבי דורנו זה".

הוא תיאר את התרשמותו מפגישתו עם מרן האדמו"ר מליובאוויטש  במשפט קצר: "ראה הקב"ה בצדיקים שהם מועטים עמד ושתלן בכל דור ודור". והוסיף לבאר כי כ"ק אדמו"ר היה נחשב לגאון וצדיק גם בדורות קודמים אבל הוא שמתאים במיוחד להנהגת הדור שלנו.

הרבי מליובאוויטש דרש שיפרסם את שיעוריו בספרים

כשהיה ביחידות, ביקש ממנו הרבי שיפרסם את שיעוריו בספר. בעת מחלתו שסיפר על כך, אמר שכנראה צפה כ"ק אדמו"ר ברוח קדשו שיגיע זמן שלא יוכל לכתוב ר"ל, והצטער שלא עשה כן מיד. ספריו יצאו לאור לאחר פטירתו בשם "חידושי רבי נחום" ו"שיעורי רבי נחום". בקשה נוספת שהפליאה את הגר"נ פורצוביץ כאשר האדמו"ר מליובאוויטש תבע ממנו  שימסור שיעורים גם בעת ביקורו הקצר בארה"ב.

דבר פלא שקרה לאחר חזרתו של הגר"נ פרצוביץ לארץ הקודש  התעניין הרבי מליובאוויטש  אצל הגאון רבי יעקב משה לייזרסון זצ"ל, מראשי ישיבת "תורה ודעת" שהיה ידידו של הגאון רבי נחום פרצוביץ, אם ר' נחום פרצוביץ אמר  לפחות שלושה שיעורים לאחר היחידות, הרב לייזרסון ענה לאדמו"ר מליובאוויטש שאכן מסר שלשה שיעורים לאחר הפגישה עם הרבי.

כמה שנים אחר כך  כשהתגברה מחלתו שלח אליו מרן האדמו"ר מליובאוויטש  מספר מסרים אישיים על ידי שלוחים שונים  שעליו להמשיך לומר שיעורים על אף מצב בריאותו הקשה. תלמידיו מספרים שמרן ראש הישיבה הגר"נ פרצוביץ זצ"ל ראה בכך מופת גלוי של הרבי מליובאוויטש, כי בדיוק שהגיע הבקשה של הרבי מליובאוויטש שימשיך בשיעוריו,  הציעו לו הרופאים שלא יתאמץ ולא ילמד לתלמידים, ואכן ר' נחום היה בהתלבטות גדולה האם להישמע להוראות הרופאים או שמע עליו להמשיך במסירת השיעורים ובבדיוק הגיעה ההוראה השמיימית של הרבי מליובאוויטש להמשיך למסור שיעורים. ר' נחום התבטא שראה בכך רוח הקודש גלויה.

בזכותו יושפע שפע רב על כלל ישראל

לקראת יום הולדתו של הרבי, ביום י"א בניסן תשל"ב, שלח מכתב ברכה אל הרבי: לרגל יום הולדתו של כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א. תפלה לשוכן מרומים, שיאריך השם-יתברך ימי מלך הרבי מליובאוויטש על ממלכתו, ותחזינה עיניו בשוב ה' ציון במהרה בימינו אמן. ובזכותו יושפע שפע רב על שומעי לקחו ועל כלל ישראל, להושע בכל מילי דמיטב ובגאולה שלימה במהרה בימינו אמן. תפלת מ. נחום פרצוביץ. 

מבקש להזכירו לרפואה אצל האדמו"ר מליובאוויטש

מכתב היסטורי ונדיר מהגאון הרב נחום פרצוביץ, ראש ישיבת מיר, בו מבקש מידידו הגאון הגדול הרב יעקב משה לייזרסון מניו יורק להזכירו לפני אדמו"ר מליובאוויטש לרפואה שלימה, בעקבות מחלה שממנה סבל. המכתב מערב שבת קודש פרש שמיני פה עיר הקודש ירושלים הוא מאחל לידידו "הרב הגאון המפורסם כש"מ מהרי"מ שליט"א" מזל טוב לאירוסי בנו היקר,  ולאחר איחולי ברכות לרב לייזרסון, מעדכן הגר"נ פרצוביץ אודות פרטי מחלתו  וכותב שלצערו לא יכול לבשר על הטבה בבריאותו ומספר לו שהמשיך במשך זמן חורף למסור את השיעורים כסדרן אם כי לא ברמה הנדרשת, ואז במפתיע  הוא מבקש מידידו: "כשיבקר אצל כ”ק אדמו”ר שליט”א מליובאוויטש יזכיר נא את נחום בן קישא לרפואה שלימה”. ראה צילום המכתב.

בהמשך המכתב הוא מתמקד בעניין לימודי קצר ולאחר מכן חותם בברכות חמות.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לרוב הפרטים במאמר אין סימוכין או תיעוד, לא למה שנאמר ביחידות וגם לא לדברים שאמר הגרנ"פ לתלמידיו.
נא לסייג את הדברים או לפחות לומר כי הדברים הם בגדר שמועות.
גדלותו של האדמו"ר מליובביץ' אינה צריכה תימוכין ואפילו לא מראש ישיבת מיר, כך גם חכמת תורתו.
בעניין הנהגתו השנויה במחלוקת ושנגדה יצא מרן הרב שך באופן חריף וחריג, לא מצאנו מי מגדולי ראשי הישיבות שצידד ותמך באדמו"ר.
כמובן שהכל באהבה…

היום זה היארצייט בליובאוויטש או של הגר"נ?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו