Yonatan Sindel/Flash90

הגיע לשולחנם של גדולי הפוסקים: שינוי הנוסח ב'מנע מגיפה מנחלתך' בעידן הקורונה

תקופת הקורונה הביא עמה שאלות הלכתיות רבות מעניינות ומסקרנות. אחד מבכירי עולם הישיבות החליט לברר האם עידן הקורונה נקרא 'מגיפה' של ממש ואז אפשר לשנות את הנוסח מ'מנע מגיפה' ל'עצור מגיפה' על פי שבט המהר''ם. השאלה הגיעה לפתחם של גדולי הפוסקים וחלקים מהם אף הכריעו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו

מגיפת הקורונה הביאה בכנפיה שאלות וספיקות רבים שלא נשאלו מעולם, אנשים נקלעו לסיטואציות שאינם מצויות בזמנים רגילים והשאלות התעוררו בזה אחר זה, נושאים רבים נידונו בבתי המדרשות ובהיכלי הישיבות, זה בארוכה וזה בקצרה.

בימים אלו לקראת צום עשרה בטבת התגלה פולמוס חדש ומרתק, המתחיל במציאה שגילה הבה"ח ח.מ. ני"ו, – בסידור 'אוצר התפילות' המביא בשם פירוש 'עץ יוסף' בשם סידור הר"ר הירץ (להרב נפתלי הירש טרייויש זצ"ל) שכתב בסדר אמירת 'אבינו מלכנו', על בקשת 'אבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתך'.

וכך נכתב: 'מנע מגפה. מהר"ם בעידן ריתחא אמר עצור מגפה'. וביאור הדברים, כי נוסח 'מנע' נתקן בזמן רגיל בו אין מגיפה, ואז הבקשה היא מכאן ולהבא שה' ימנע וידאג שלא תבוא עלינו מגיפה, אך בזמן שהמגיפה כבר מהלכת – או אז יש לומר 'עצור' מגיפה, וכמו שנאמר בפסוקים בכמה מקומות 'ותעצר המגפה'.

הבה"ח הנ"ל החליט לברר את מקורות הנוסחאות השונות בדורות הקודמים, וטרח ויגע לברר ולחקור אחר הגירסאות השונות, והעלה את דבריו במאמר מסודר שראה אור בקובץ הנכבד 'ירחון האוצר' של חודש טבת תשפ"א [הכותב אף הדגיש שהמאמר נכתב בעשרת ימי תשובה, ונדחתה גמר כתיבתו עד לזמן זה, שנוגע לצום עשרה בטבת בו נוהגים לומר אבינו מלכנו].

גולת הכותרת במאמר הנ"ל, הוא תשובות גדולי ישראל שליט"א שנדרשו לחוות דעתם בשאלה מרתקת זו – ע"י הבה"ח הנ"ל, האם גם בזמננו במגיפת הקורונה יש לשנות את נוסח התפילה מ'מנע' ל'עצור' או לא.

לא נאריך בזה ולא נביא כאן את כל תורף מאמרו המושקע של הבה"ח הנ"ל, ורק נציין כי בתחילה רבנים רבים שהבה"ח פנה אליהם נמנעו מלהסכים לשנות הנוסח, זה מחשש שמא אי"ז מגיפה ודבר ככל הלכותיה, וזה מחשש לקבוע ולפתוח פה לשטן כי אכן יש כאן מגיפה של ממש, וזה מחשש להיות הראשון שיקום וישנה ויתן פתח לשינויים נוספים.

גם מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א רבה של רמת אלחנן, וחבר מועצת גדולי התורה שנדרש לשאלה זו בעשי"ת ע"י הבה"ח הנ"ל, השיבו ש'לשנות נוסח, צריך כתפיים רחבות, וגם בזמני המגיפה שהיו בעבר, לא מצינו ששינו את הנוסח'.

אך חידוש מעניין היה בעת שהשאלה נשלחה לקודש פנימה, בי"ז חשוון תשפ"א, למרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א ע"י תלמידו חביבו הג"ר אליהו מן שליט"א, האם לפי"ד מהר"ם גם בזמננו יש לשנות הנוסח, ותשובתו המפתיעה של מרן הגר"ח שליט"א הייתה – כי אכן כן, יש לשנות הנוסח ולומר 'עצור מגיפה'.

כמו"כ מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית, שנשאל בשאלה זו השיב כי חשיב כזמן מגיפה ויכולים לומר באבינו מלכנו 'עצור' במקום 'מנע', אך אין חיוב לכולם ולשנות (וגם יתכן שמהר"ם עצמו רק נהג בעצמו לשנות ולומר, ולא שהורה לרבים לעשות כן).

לדברים אלה גם הצטרף הגאון הגדול רבי אביגדר הלוי נבנצל שליט"א – שאמר שגם הוא מצטרף לדברי מרן הגר"ח שליט"א שיש לשנות הנוסח מ'מנע' ל'עצור' (ואמנם הוסיף שלגוף הנידון, ניתן לבאר שהקב"ה ימנע את התפשטות המגיפה הלאה).

בתחילת השבוע פרסם גם הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו שליט"א מכתב ובו הצטרף לדברי מרן שר התורה שליט"א לשנות את נוסח 'אבינו מלכנו' ולומר 'עצור מגיפה מנחלתך".

נשוב ונאמר, כי אכן רבנים רבים לא ששו ולא הסכימו לשינוי הנוסח, ודבריהם מובאים במאמרו של הבה"ח הנ"ל בארוכה, ולא באנו בזאת להכריע ולומר הלכה פסוקה, אלא רק לציין את הפולמוס שהתעורר, ואת הדעות לכאן ולכאן, ולהלכה למעשה ישאל כל אחד את רבו וכך יעשה.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture