הלכה ורפואה • כיצד אשכנע את בני להפסיק לעשן?

האם מותר לבחור לעשן נגד רצון הוריו? ובכלל, האם יש היתר לעישון עפ"י הלכה? ומהו האיסור הנוסף בהתמכרות?

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

אל שולחן הרב יעקב וינר שליט"א, העומד בראש מוקד רפואה והלכה ביד שרה אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות, הגיעה שאלה מצויה וכואבת, וכך כותבת אימו של בחור ישיבה: אנחנו משפחה חרדית מבני ברק ובני הוא כבן 21. לאחרונה, הוא החל לעשן זה מאוד מפריע לי משום שאני מבינה שעישון מזיק לבריאות. בני מכבד אותי וכשהוא רוצה לעשן הוא יוצא מהבית ומעשן ברחוב. לטענתי שזה מזיק לבריאות הוא עונה "שיש לאדם זכות אוטונומית לעשות מה שהוא רוצה, כל זמן שזה לא מזיק לשני."
מה דעת התורה בנושא? אני בטוחה שאם ההלכה אוסרת עישון – הוא יפסיק.

תשובה: ראשית, עצם הדבר שהעישון מכאיב לך, בלי קשר לטענתך הצודקת, יש כאן ודאי חיוב של כבוד אב ואם, ועליו לעשות את מירב המאמץ בכדי להפסיק לעשן.

ולעניין העישון: מצאנו במסכת בבא קמא (צא:) שיש איסור תורה לאדם לחבול בעצמו. דין זה נלמד מהפסוק (בראשית ט', ה') "אך את דמכם לנפשותיכם אדרוש", שאסור לאדם לשפוך דמיו של עצמו. מהפסוק זה לומדים שאסור להתאבד או לחבול בעצמו. הרמב"ם כותב (הלכות רוצח פ"א ה"א) "שאין נפשו של זה הנהרג קניין גואל הדם (לקחת כופר לפטור רוצח) אלא קניין הקב"ה" ואם כן, מבחינת תורת ישראל אין לאדם זכות אוטונומית על גופו כשזה לא שייך לו.

בנוסף, טענתו שבעישון שלו הוא לא מזיק לאף אחד, אינה נכונה, היות ומסתכלים עליו, ואפשר ללמוד ממנו. כל אחד מאיתנו יכול להיות דוגמא לטוב או לרע.
בדברים (ד', ט"ו) כתוב: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" מכאן לומדים שאסור לאדם לסכן את עצמו. הרמב"ם בהלכות דעות (פ"א ה"א) כותב: "הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי ה' הוא, לפיכך צריך אדם להרחיק עצמו מדברים המאבדים את הגוף ולהנהיג את עצמו בדברים המברים ומחלימים".

ישנה עוד נקודה חשובה: יש לא להתרגל לעשן או לשום דבר שממכר וכו'. בבמדבר (ט"ו, ל"ט) כתוב: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם". מסביר ספר החינוך שכלול במצווה "לא תתורו אחרי עיניכם", שלא לעשות דברים שיגרמו לו להתמכר לתאוותיו של אדם, וכך הוא כותב "שאם תשית דעתך למלאות תאוותך הרעה פעם אחת, תמשיך אחריה כמה פעמים. ואם תזכה להיות גיבור בארץ לכבוש יצרך פעם אחת, יקל בעיניך לעשות כן כמה פעמים. כי התאווה תמשוך הבשר כמשוך היין את שותיו… ולפי הרגלם תחזק עליהם תאוותם… כל איש בהרגילו בתאוותו ובהתמידו בהם, יחזק עליו יצרו הרע יום יום. ובהימנעו מהם ישמח בחלקו תמיד בכל יום".

בטוחני שאחרי שתסבירי לו הנימוקים הללו, בנך היקר יפסיק לעשן ויגרום לך נחת ואושר.

אילוסטרציה: נתי שוחט – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אבקש ממנהלי האתר לפרסם את הדברים הללו למרות שאינם פופולריים בעת הזאת, אבל חשוב להשמיע גם צד שני, כדי לא לגרום לטעויות גדולות מדיי ותסכולים ושות'…. [את השורה הזו ניתן למחוק לפני הפרסום ואפשר גם לא]
א. על פי ההלכה, כמעט פשוט שאין לבן חיוב לעשות כל מעשיו על פי דעת הוריו. כיבוד אומר להאכילו וכו', מורא אומר לא לסתור את דבריו. זה מה שכתוב בגמרא וזה מה שכתוב בשו"ע. אמנם מסברא ניתן להרחיב את חיוב כיבוד הורים לעוד כמה וכמה דברים, כגון לערוך קניות ולשטוף כלים, אולם הבן אינו מחוייב מדין כיבוד הורים ללכת ללמוד תורה או מקצוע אחר, נראה מאד שיש בזה מעלה או אף מצוה אם כן ייסב להם קורת רוח, אך לומר שהוא מחוייב נראה לי לא נכון.
ב. גם אם הבן מחוייב בזה, כמו שהרב המשיב סבור, כדאי מאד מאד לאם לא לומר דבר זה לבנה, כיון שאינה חכמה גדולה ל'סגור' את הילד מכל צד, בדבר שמי שמעשן יודע שהוא קשה, וגם אם יפסיק מפני בקשתה לא בחכמה הדבר. והוא פשוט למי שמבין ולמי שלא אכמ"ל.
ג. מדין שמירת הגוף, כבר כתבו גדולי הפוסקים שאין בו איסור, וכפי שמפורסם דעתו של הגר"מ פיינשטיין, שכל דבר שעושים האינשי נכלל ב'שומר פתאים ד".
ד. זו חכמה מאד קטנה לאסור מדין שמירת הגוף לעשן, בשעה שכל אורח החיים שלנו הוא אינו בריא, הן במאכל ומשתה, והן בשימוש במכשירים עתירי קרינה, והן בחוסר פעילות גופנית, ועוד ועוד. אם לאמא השואלת יש משקל עודף, שתדע שזה מסכן את חייה לא פחות מהעישון של בנה, אז כאשר היא תעבור לתזונה בריאה בלי מרגרינה וריץ' ותאכל על פי דעת חכמי הרפואה באופן המועיל לגוף, ותסגל לעצמה אורח חיים בריא, תוכל לדבר אל בנה.
ה. אמנם מדרכי המוסר, כתבו הפוסקים שיש בזה פגם גדול. אך דומני שמי שינסה להיכנס לליבו של המעשן, יבין שעדיין הצדק איתו, כיון שבחור בגילו מכל מגזר אחר משופע במה שמכונה אצלם 'תרבות פנאי', וכן בחורות גם חרדיות, משופעות בחיי חברה ועוד כל מיני חוויות, נמצא שהציבור היחיד שאין לו מלבד הגמרא שום דבר, זה בחורי ישיבה, ואת הבילוי היחיד שיש להם מוציאים מחוץ לחוק!!
לסיכום: זו צדקות שלא במקומה. צריך להבין שלאדם יש צורך לעשות גם דברים שאינם מועילים אלא נותנים חוויה גשמית, זו בריאות הנפש של כל אדם, כדאי להבין את זה, ולא לצאת במלחמת מצווה כנגד המעשנים.
זו העצה שלי לאמא השואלת ולשאר ההורים. תבינו את הילד שלכם תממנו לו את הסיגריות ותרוויחו במקומות הבאמת חשובים הרבה יותר, מאשר שתנצחו או תפסידו במערכה הבאמת קטנטנה הזו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture