הלכה ורפואה • הגדרתו ההלכתית של אדם 'צמח'

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

אדם הנשוי לאשה המשמשת כאחות בבית חולים נפגע בתאונת דרכים, וכתוצאה מכך הוא איבד את הכרתו והפך ל'צמח' (P.V.S). מידי פעם לבו חדל מלפעום והוא זקוק להנשמה וטיפול רפואי ("החיאה"). האם אשתו מחוייבת על פי ההלכה לטפל בו במצבים אלו, גם כאשר על פי ההבחנות הרפואיות אין רפואה למצבו?

מעשה אירע בבני זוג נשואים, שהבעל עבד כמהנדס בנין, ואשתו שימשה כאחות בבית חולים. באחד מהימים הבעל היה מעורב בתאונת דרכים קשה, בה נפגע פגיעת ראש חמורה וכתוצאה מכך הוא נותר ללא הכרה, ובהגדרה הרפואית הוא הוגדר כ'צמח'. על פי הפרוגנוזה הרפואית, חולה זה ישאר לצמיתות במצב זה ללא יכולת ריפוי בעתיד.

מידי פעם לבו של אותו 'צמח' חדל מלפעום ומקבל "דום לב", ויש צורך לבצע בו מיד פעולות החיאה. אשתו שמטפלת בו במסירות רבה, פנתה למכון לרפואה והלכה בשאלה, מה הן המחויבויות הרפואיות בהן היא מחוייבת על פי ההלכה במקרה זה? האם אדם השרוי במצב של 'צמח' מוגדר כחי לכל דבר, וכל פעולה שחובה לבצע בכל אדם יש לבצע בו? או שמא יש חילוק הלכתי בין עשיית פעולה אקטיבית המקצרת את חייו, שהיא בודאי אסורה, ובין פעולה פאסיבית של הימנעות מטיפול רפואי המאריך את חייו, שפעולה כזו מותרת?

נוסף על השאלה ההלכתית עצמה, ניכר היה שלשואלת עצמה יש רגש אישי הנוגע לשאלה, שהרי אם נצריכה לעשות כל פעולה המאריכה את חיי בעלה, הדבר יגרום לה לעגינות ממושכת יותר, ועל ידי כך היא נמנעת מהקמת משפחה ומהולדת ילדים.

על כן השאלות העומדות לפנינו במקרה זה הן כדלהלן: א – מה מעמדו ההלכתי של ה'צמח' לענין טיפולים רפואיים להצלת חיים. ב – האם ניתן לחייב לטפל בחולה כזה כאשר הדבר גורם לאחר סבל רב של 'עגינות' והימנעות מפריה ורביה.

תשובה: במסכת יומא (דף פה.) מובאת הלכה, שאם נפלה מפולת של אבנים על אדם בשבת, אף שמוחו מרוצץ, כלומר, שהוא קיבל פגיעת ראש קשה, מחללין את השבת – לפקח את הגל, כלומר, שחובה להסיר את האבנים גם תוך כדי חילול שבת, ואף שאנו יודעים בוודאות שגם לאחר שנציל את חייו הוא לא ישרוד מעבר ל"חיי שעה", כלומר שהוא ימות לאחר כמה שעות או ימים בודדים, בכל זאת יש חובה להצילו גם בשבת. עד כאן דברי הגמרא.

ניתן להסיק תשובה מסוגיא זו גם לשאלתנו, שמשם אנו למדים שישנה חובה לטפל ולהציל גם את חייו של אדם שאינו בהכרה, ואף כאשר אין שום סיכוי טבעי לרפואתו, ומותר לוותר לצורך הצלת חייו על כל מצוות התורה.

[בדברי פוסקי ההלכה מבואר עוד, שגם בכדי להציל אדם "שוטה" שאינו בריא בנפשו מסכנה, חובה לחלל את השבת. ואף שהיה מקום לומר, שמאחר והוא פטור מכל המצוות, אין לבטל עבורו את המצוות. עיין בספר ביאור הלכה לבעל ה"חפץ חיים", או"ח סימן שכ"ט].

מבט התורה הקדושה על חיי האדם אינו קשור כלל ל"איכות החיים", אלא עצם חיותו של האדם בדפיקת ליבו או בנשימתו – זו הגדרת ה"חיים". וכמו שמבואר במסכת אוהלות ש"מצב מוות" הוא רק כאשר נשמת האדם יוצאת מגופו. אבל כל זמן שהנשמה בגוף האדם, הוא נחשב כחי, שהאדם הוא אינו רק גוף גשמי בלבד, אלא חיבור של גוף גשמי עם נשמה רוחנית.

על כן, גם במקרים בהם החולה אינו בהכרה ואנו לא מבחינים בפעילות מוחית, בכל זאת אין מכך ראיה לסוף החיים, שהנשמה אינה תלויה בתפקוד המלא של הגוף, אלא גם דפיקת הלב לבדה, וכן האפשרות להחזיר לו את דפיקת הלב על ידי החייאה, משמשת כהוכחה על הימצאות הנשמה בגוף.

לסיכום: על פי ההלכה היהודית החיים הם ערך עליון, ועל כן ישנה חובה לטפל כל טיפול רפואי באדם המוגדר 'צמח' כמו בכל אדם רגיל, ומחללים עליו השבת ואת כל שאר המצוות כדי להציל את חייו. לכן, גם במקרה שלבו מפסיק מלפעום, יש לטפל בו בהחייאה מלאה כבכל אדם.

ואכן, הלכה זו מקשה לעיתים על בני משפחת החולה, מחמת טרחת הטפול הממושך ותופעות הלוואי הנגרמות מכך, כמבואר לעיל, והדבר שכיח גם במשפחה שאחד מבניה חולה במחלה קשה המצריכה טיפול תמידי. ובכל זאת, עליהם להתגבר על רגשותיהם ולזכור את דברי המשנה במסכת אבות (סוף פרק ה), "לפום צערא – אגרא", כלומר, שככל שהצער שמצטער האדם בעשיית המצוה גדול יותר, כך גם שכרו בעולם הבא גדל, ובזכות הטיפול המסור מתוך קושי, תבוא עליהם ועל צאצאיהם ועל כל עם ישראל ברכה והצלחה לדורי דורות.

הרב יעקב וינר שליט"א, עומד בראש מוקד רפואה והלכה בארגון יד שרה, אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות.

(אילוסטרציה: חן לפידות – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture