ארגון "משמרת השבת" פתח במסע הסברה על שמירת השבת בעידן הדיגיטלי

כחלק ממסע ההסברה יקיים הארגון שורת כנסים בכל הריכוזים החרדיים ובהם ייחשף הציבור באופן מעמיק למציאות הדיגיטלית ולנידונים הכרוכים בשימוש במכשירי החשמל המצויים בשימוש כמעט בכל בית. מאות כבר השתתפו בכנס ההסברה הראשון בסדרת הכנסים שנערך במודיעין עילית

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

ארגון 'משמרת השבת' פותח במסע הסברה לציבור הרחב. כחלק ממסע ההסברה הנרחב יקיים הארגון שורת כנסים בכל הריכוזים החרדיים בהם ישתתפו רבנים ומומחים אשר יציגו בפני הציבור את הנידונים הכרוכים בשימוש במכשירי החשמל המצויים בשימוש כמעט בכל בית כדוגמת מקררים, מזגנים, מיחמים וכן מדי מים ועוד. חלק ממכשירים אלו מיוצרים בשנים האחרונות באופן שונה לגמרי מהאופן בו יוצרו אך לפני שנים אחדות והם פועלים באמצעות מערכת חיישנים דיגיטליים ענפה המשפיעים על פעילות המכשיר כל העת.
ארגון 'משמרת השבת' הוקם בשנת תשע"א ביוזמת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל כדי לברר את האסור והמותר במכשירים הדיגיטליים המתפתחים ולנסות לאתר פתרונות לשימוש ללא כל חשש חילול שבת.
בייסוד הארגון ובהכוונתו השתתפו שורה ארוכה של גדולי ישראל, מרנן ורבנן הגר"ש וואזנר זצ"ל ויבדלחט"א הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קנייבסקי, הגר"ש כהן, הגר"נ קרליץ, הגר"ש בעדני, ושורה ארוכה של גדולי וחשובי מורי ההוראה.
בעזרת צוות רבנים ומומחי אלקטרוניקה מהשורה הראשונה שוקד הארגון כל העת על מיפוי מכשירי החשמל ובדיקת השפעת החיישנים הדיגיטליים על פעילותם. במקרה של מכשירים האסורים לשימוש בשבת פועלים ב'משמרת השבת' לפתח התקנים מיוחדים המבטלים את השפעת החיישנים על פעילות המכשיר ומאפשרים להשתמש בו בשבת לכתחילה ולכל הדעות.
מפאת חשיבות הנושא והיקפו הרחב, נערכים כנסי ההסברה במתכונת מוניציפאלית וקהילתית בכדי לתת למשתתפים את האפשרות המיטבית ללמוד את הנושא לעומקו.
הכנס הראשון בסדרת הכנסים שעורך הארגון התקיים במודיעין עילית בבית המדרש המרכזי בהשתתפות המרא דאתרא רב העיר מודיעין עילית הגאון רבי מאיר קסלר.
כבר לפני הכנס התברר למארגנים כי ישנה התעניינות רבה בקרב הציבור להשתתף בו והמקום צר מלהכיל את כל המעוניינים להשתתף. בעקבות כך הוצב מסךברחבה שעל יד בית הכנסת באמצעותו הועבר הכנס בשידור חי. ואכן, מאות האנשים שלא הצליחו להיכנס עקב חוסר מקום, צפו בכנס דרך המסך ברחבת בית הכנסת.
בכנס הוסבר למשתתפים על המציאות הטכנית המורכבת של מכשירים דיגיטליים וחיישנים, איסורי השבת הכרוכים בה והמחשת הפתרונות האפשריים אשר מנתקים פיזית את כל החיישנים, הלחצנים וההשפעות השונות, בליווי מצגת ותמונות. בחלקו האחרון של הכנס נערך פאנל מרתק במסגרתו השיבו מומחי 'משמרת השבת' לשאלות מהקהל בנושאים טכניים והלכתיים הכרוכים בשימוש במכשירים דיגיטליים בשבת.
לפני הכנס נשאל מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי בעניין ההשתתפות בכנס, והאם יש חשש ביטול תורה. מרן שר התורה השיב בזה הלשון: "זה חשוב מאד ובוודאי לא נקרא ח"ו ביטול תורה".
את הכנס פתח רב העיר מודיעין עילית הרב מאיר קסלר שאמר כי זהו קידוש השם גדול כאשר מתכנסים מאות רבות של אנשים לשמוע את פרטי ההלכות המתחדשות לאור התקדמות הטכנולוגיה.
הרב קסלר הוסיף שמלבד הנידונים ההלכתיים שבמכשירים הדיגיטליים, יש לדעת שמי שמתיר שימוש בחיישנים ורישומים דיגיטליים בשבת, יכול להפעיל כך כל מכשיר, כמו רכבים ורכבות, מחשבים וטלפונים. בהקשר לזה ציטט את דברי הרמב"ם שחכמים גזרו איסור 'מוקצה' בשבת כדי לשמור על הטעם שנאמר בפסוק "למען ינוח". לאחר מכן הודה לארגון 'משמרת השבת" שעוסקים במסירות במחקר העניינים לפרטיהם, בהעברת המידע כהלכה לציבור ובפיתוח הפתרונות המתאימים לשימוש במוצרים ללא כל חשש.
בהמשך הוקרנה מצגת עם דברי הרבנים, בה נראה מרן שר התורה שליט"א מורה לרבני 'משמרת השבת' שברישומים דיגיטליים והגברת זרם חשמלי יש חשש מלאכה דאורייתא.
הרב אליהו בייפוס מרבני 'משמרת השבת' סקר את פעילות הארגון מאז הקמתו ע"י מרן הגרי"ש אלישיב. הרב בייפוס אמר בדבריו כי הנושאים הטכנולוגיים במכשירי החשמל בעידן הדיגיטלי מורכבים ביותר ומשכך יש לברר ולנתח אותם בצורה עמוקה, להעמיד את הנידונים בצורה הנכונה ואז להביאם לפתחם של גדולי הדור.
בהמשך, הרצו בפני הנוכחים הנדסאים ומומחים הפועלים מטעם 'משמרת השבת' והמחישו בעזרת מצגות ואביזרים טכנולוגיים את ההבדל הרב בין המכשירים שבהם השתמשו לפני העידן הדיגיטלי והמכשירים בהם משתמשים היום, כשמכשירים רבים שבהם משתמשים ביום-יום מופעלים באמצעות מערכות דיגיטלית. המומחים סקרו בפני הנוכחים את הפתרונות שכבר הושגו ב'משמרת השבת' לשימוש במכשירים אלו בשבת ללא חשש.
בחלקו האחרון של הכנס נערך פאנל מרתק במסגרתו השיבו מומחי 'משמרת השבת' לשאלות מהקהל בנושאים טכניים והלכתיים הכרוכים בשימוש במכשירים דיגיטליים בשבת.
כאמור, כנס זה הינו הראשון בסדרה, ובתקופה הקרובה יערכו בקרוב כנסים במתכונת דומה בשאר הריכוזים החרדיים.
לבירורים בנושא שימוש במכשירי חשמל בשבת ולקבלת חומר ניתן לפנות ל'משמרת השבת' בטל: 072-2164422 או בדוא"ל: [email protected]

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture