הלכה ורפואה • הרגעת לחץ נפשי תוך חילול שבת

עובדת סוציאלית נקראת בשבת מביתה על ידי צוות רפואי בבית חולים, בבקשה שתבוא לשהות על יד אישה שמטופלת על ידה, בשביל להרגיע את נפשה בשעה קשה זו. האם הדבר מותר?

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
חיפה נגד מיכאלי: "הפעלת הרכבלית בשבת היא בניגוד גמור לסיכומים בנושא"

עובדת סוציאלית העובדת באחד ממרכזי הרפואה במרכז הארץ, פנתה בשאלה הנוגעת לחילול שבת, כדלהלן:

אחת מהמטופלות שלה מאושפזת במצב סופני, והיא הביעה את חששה בפני העובדת הסוציאלית, שאם ילדיה ישהו על יד מיטתה בזמן פטירתה, הם יאבדו את עשתונותיהם ולא יוכלו לתפקד כראוי, ומשום כך היא ביקשה והתחננה שהיא תהיה על ידה בזמן הפטירה.

שאלתה היא, כיצד תעשה אם יתקשרו אליה מבית החולים בשבת, ויבקשו ממנה לבוא מיד לבית החולים, האם מותר לה לחלל שבת עבור הרגעת נפש החולה בשעה קשה זו?

תשובה: השולחן ערוך פוסק בהלכות שבת (אורח חיים סימן שו סעיף ט), שחולה מסוכן הנוטה למות המבקש שיקראו לקרוביו המצויים בעיר אחרת, באופן שיש איסור מגזירת חכמים ללכת לאותה עיר (כשהיא מחוץ לתחום שבת), מותר לומר לאינו יהודי שילך ויקרא להם, ואף שיש איסור מדברי חכמים לומר לאינו יהודי לעשות מלאכה האסורה ליהודי, מכל מקום הדבר מותר, לפי שחכמים לא אסרו באופן זה, כדי שלא תיטרף דעתו של החולה ועל ידי כך יתקצרו חייו (ראה משנה ברורה שם ס"ק מא).

השולחן ערוך כתב הלכה זאת גם בעניין גירושין בשבת (שם סימן שלט סעיף ד), שאף שיש איסור מגזירת חכמים לגרש את האישה בשבת, שמא יבוא הבעל לכתוב את הגט בשבת, ויעבור על איסור תורה של 'כותב', מכל מקום במקרה שהבעל מצוי במצב סופני, ומבקש שיתנו לאשתו גט בשבת, ומנמק את בקשתו בצורך חיוני (כגון, שאינו רוצה שהיא תיזקק למצוות 'ייבום'), באופן זה התירו חכמים שיינתן הגט בשבת, כדי להרגיע את נפש החולה.

משתי ההלכות הללו אנו למדים, שחכמים התירו את גזירותיהם עבור הרגעת נפשו של חולה מסוכן, אבל לעבור על איסורי תורה עבור הרגעת חולה. אמנם, במאמר הקודם ("אכילת כבד כריש לריפוי מחלה מסוכנת") הבאנו מקורות בהלכה, שגם על איסורי תורה מותר לעבור כדי שהחולה המסוכן יהיה רגוע.

ונראה, שיש שתי סוגים שונים של הרגעת חולה כדי למנוע התדרדרות במצבו הרפואי: הסוג הראשון, הוא כמו הדוגמאות המובאות לעיל, שאין קשר בין הפעולה שמבקש שיעשו עבורו, לריפוי מחלתו, כגון שהוא מבקש שקרוביו יהיו עמו, או שמבקש לתת גט לאשתו, ועל ידי מילוי בקשתו הוא יהיה רגוע יותר, באופנים אלו לא התירו איסור תורה עבור כך. הסוג השני, הוא כשבקשת החולה שייכת לרפואת מחלתו, כגון חולה סופני המבקש לאכול כבד של כריש האסור באכילה מן התורה, כדי להתרפאות ממחלתו, שהוא משוכנע שהדבר יועיל לו, באופן זה התירו לו לעבור אף על איסורי תורה כדי להרגיע את נפשו, מאחר שיש קשר ישיר בין מניעת קיצור חייו על ידי טירוף הדעת, ובין הפעולה האסורה.

לפי זה בנידון שאלתנו, מאחר שבקשתה של החולה הסופנית שהעובדת הסוציאלית תהיה נוכחת בזמן פטירתה, אינה נובעת מפחד חסרון טפול רפואי ראוי, אלא מסיבות אחרות של רוגע נפשי שאינו שייך למחלה או לרפואה, מותר לה לעבור על חילול שבת של גזירות חכמים, אבל אין לחלל שבת באיסורי תורה.

לכן, אם קוראים לה לבוא לבית החולים בשבת, עליה לבקש מנהג שאינו יהודי שייקח אותה ברכבו, וכך תעבור על איסור מדברי חכמים של 'אמירה לגוי', אבל אין לה לנהוג בעצמה ברכב, שפעולה זו כרוכה באיסורי תורה רבים.

הכותב – הרב יעקב וינר שליט"א, עומד בראש מוקד רפואה והלכה בארגון יד שרה, אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture