דעת תורה • מותר לאסוף כסף ברחבת הכותל המערבי?

תופעת השנורר בכותל מערבי מוכרת ולעיתים מטרידה את המתפללים. המדינה מנסה לגרש משם את הקבצנים ורב הכותל שלח שאלה שהופנתה לגר"ח קנייבסקי שפסק בנושא

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

זמן רב מתקיים דיון נרחב סביב תופעת אוספי הצדקה בשריד בית מקדשנו – הכותל המערבי. מצד אחד, אין ספק כי מדובר בעשיית חסד ומצווה גדולה מאוד, אך מאידך, לעיתים הדבר מציק ומפריע למתפללים.

רב הכותל והמקומות הקדושים, הגאון רבי שמואל רבינוביץ שליט"א, שיגר בנושא זה שאילה אל הגאון רבי יצחק זילברשטיין. "ברחבת הכותל המערבי ישנם רבים שאינם שומרי תורה ומצוות הבאים להתפלל, ולחלקם זו פעם ראשונה בחייהם והמפגש הראשון עם יהדותם, והם חשים מוטרדים, ויש בזה חילול ה'. השאלה היא", כותב הרב רבינוביץ, "מה צריך לעשות בענין זה, או שמבחינתי שב ואל תעשה עדיף, ובמיוחד שיש בזה חילול ה'".

בנושא זה:

התעמרות • כתב אישום נגד אם ל-11 שקיבצה נדבות בכותל

הרב זילברשטיין השיב, שהעביר את השאלה לגיסו מרן הגר"ח קנייבסקי והוא נרתע מעצם המחשבה לאסור על עניים לאסוף צדקה, שהרי הכותל המערבי הוא מקום שיהודים מגיעים אליו כדי להתפלל, ובעיקר מתפללים שם על בניית בית המקדש, והרי חז"ל אמרו (סנהדרין, דף צ"ח עמוד א') שאין ירושלים נפדית אלא בצדקה, שנאמר 'ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה'. ובמסכת בבא בתרא (דף י' עמוד א') נאמר, 'אמר רבי יוחנן, מאי דכתיב מלוה ה' חונן דל, אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאמרו, כביכול עבד לוה לאיש מלוה'. ואם כן, במקום כזה, איך אפשר למנוע את הזכות לתת צדקה?".

"עוד סיפרתי לגיסי שליט"א", מציין הרב זילברשטיין, "שאין יום אחד שאין גויים בכותל המערבי, ועל ידי כך התקיים בנו 'כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים'. סיפרתי לו שכשהגעתי פעם לכותל ביום של שלג, ובקושי היו שם יהודים, הבחנתי בגויים שבאו להתפלל. במקרה אחד, שמעתי כומר שמוצאו ככל הנראה מיוון, מתפלל 'אלוקים תציל את הכלכלה של יוון'. ואם כך, כשעניים מגיעים לבקש צדקה מהגויים הללו, הרי זה חילול ה', כי הרי אסור לבקש צדקה מנכרים! על כך הסכים גיסי ואמר, שאם רואים עני הניגש לבקש צדקה מגוי, יש להזהירו להפסיק, ואם אינו שומע -מותר להרחיקו משם".

"כמו-כן, אם רואים עני המטריד את המתפללים בצורה משמעותית, בצורה לא מכובדת, ועושה זאת קצת בעזות, יש לבדוק אחריו, אם הוא אכן עני, שהרי שלמה המלך אמר (משלי, י"ח כ"ג) 'תחנונים ידבר רש ועשיר יענה עזות', ואם הוא מתנהג בעזות, יש מקום לחוש שמא אינו עני… אבל בכללות, מלבד שתי הדוגמאות הנ"ל, אין זה מנהג יהודי לאסור על עניים לאסוף צדקה, ובפרט בכותל המערבי, ששם צריכים אנחנו במיוחד לזכות הצדקה, כדי להביא את הגאולה".

לאחר התשובה, שב הרב רבינוביץ ושאל את הרב זילברשטיין כי "האיסור החוקי לאסוף כספים קיים מזה שנים רבות, עוד בטרם שהתמניתי לרב הכותל המערבי, ונובע מחילול ה' של מטרידנים. האכיפה נעשית על ידי המשטרה. ובדרך כלל רק נגד מטרידנים. לצערנו, רוב הקבצנים פונים לגויים. כיון שאני ואנשיי לא פועלים ולא עוקבים אחרי כל פעולה. השאלה היא, האם לדרוש שהמקום יהיה הפקר למרות חילול ה', או שיש לחדד שהפעילות צריכה להיות נגד 'מטרידנים', ושב ואל תעשה?".

הגר"י זילברשטיין השיב לו כי "אם כדבריכם, שרוב העניים מבקשים נדבה מהגויים, יש להזהירם שלא לעשות כן, ואם עושים כן יש להרחיקם. כמו כן, אלו שמתנהגים שלא בדרך ארץ למקום מקודש כזה, וגורמים לחילול השם, יש להזהירם להתנהג כמו שצריך להתנהג בבית ה', ואם אינם שומעים, יש להרחיקם.

"ומה שאתם טוענים, שזה לא קשור אליכם, ומכל מקום אתם יכולים לחדד את הפעילות אצל השלטונות כיצד לטפל בענין זה, ולכן כדאי לחדד ולבקש בדרכי נועם מהמשטרה, ולומר להם שאחד מעמודי העולם הוא חסד, ולא יתכן שבמקום קדוש כזה לא יהיה חסד. אבל בכל זאת, כל מי שגורם לחילול הי, יש להרחיקו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ממתי יש לבעלים שעשו עצמם בעלים על הכותל קשר עם דעת תורה

לשמעון לא צריך לקנאות למי שעושה, ועושה הרבה מעבר, מספיק לראות איך הכותל נראה בצד הרוחני שלו (לא התיירות, זה תמיד יהיה שם גם בלי רב הכותל). ולראות איך נראה קבר ר' שמעון בר יוחאי, בגלל הקנאה והקנאות המזוייפת.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture