האברך ביקש: "נא תביא לי עכשיו 18 סטים"

מה גרם לאברך שעיין בספר לזמן קצר לקנות ממנו 18 עותקים? מה גרם לאברך אחר לומר: "עכשיו אני יודע את התורה"? ומה יש בספר 'אלה המצוות' של מכון המאור שגורר אחריו התלהבות כה רבה? זה לא רק ספר ייחודי שעונה על הצורך שכל יהודי ידע את המצוות במלואן, אלא הרבה יותר מזה. כל התורה כולה על רגל אחת

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

מזה שנים ארוכות שבולט מכון המאור בהוצאת ספרי יסוד של ארון הספרים היהודי, ומאות אלפי כרכים ממגוון ספריו כבר קנו להם אחיזה בכל בית יהודי כמעט בכל רחבי העולם. הגאון הרב דניאל ביטון העומד בראש ההוצאה הגדולה הזו, כבר קיבל במשך השנים דברי תודה ושבח רבים על המפעלים החשובים והמיוחדים של מכון המאור. אבל הסיפור הבא הדהים גם את הרב, כפי שהוא מספר:
"יום אחד מגיע ללשכת ההוצאה אחד מהאברכים החשובים בשכנותי ורכש עותק של הספר אלה המצוות. הספר הינו בן חמשה כרכים עבי קרס לא ספר שקונים אותו בהיסח הדעת וכלאחר יד. אבל לאחר שבוע הוא מגיע שוב ללשכת ההוצאה וביקש 18 עותקים של הספר. אנו נדהמנו ושאלתי אותו: אתה בטוח שאתה מעוניין ב-18 עותקים, זה לצורך מסחרי? והוא אמר לי לא, תשמע אני קניתי את הספר הזה כמשלוח מנות לאבי שליט"א, הוא למד את הספר והתלהב כל כך, עד שקבע שהוא חייב שלכל אחד מנכדיו יהיה את הספר הזה, לכן ביקש שארכוש עותקים שיוכל לתם מתנה לכל אחד מהנכדים".
ויש סיבה מדוע התלהב אותו יהודי מספר 'אלה המצוות', שכן דומה ואין מי שלא יעיין בספר הזה ולו למספר דקות, כדי שיבין את הייחודיות והעוצמה הגלומה בספר, הנושא בו רעיון מקורי וייחודי.
מניין של תרי"ג מצוות כפי שמנה הרמב"ם ועוד פ"ז מצוות שמנו אחרים כפי שאמרו חכמינו, לעם ישראל, זה יסוד התורה, אבל כמה מאותן מצוות אנו מכירים? וכבר הזכירו גדולי ישראל, בניהם הסמ"ק והסמ"ג והרס"ג ועוד ועוד עד כמה חשוב שכל יהודי ויהודי ידע את סדר המצוות. בשל"ה הקדוש כבר כתב "צריך האדם לידע ולהתבונן בכל פרשה ופרשה, ולהבין ענין המצוות הכתובות בזאת הפרשה, הן מצוות עשה הן מצוות לא תעשה עד תשלום כל התרי"ג". וגדול הדורות מורינו המנחת חינוך כותב גם הוא בהקדמתו על ההכרח שעל כל אחד לדעת את כל התרי"ג: "…חובה על כל ישראל לידע אותם, כי המה יסוד התורה שבכתב ושבעל פה..".
ספר "אלה המצוות", עונה בדיוק על הצורך והחובה הזו להכיר את התורה השלימה ומציג את סדר המצוות על הסדר של הרמב"ם אחת לאחת, בכל מצוה הועתקו תחילה דברי הרמב"ם מספר המצוות שלו. אחר כך ההלכות המרכזיות של כל מצוה ודיני המצוה מדברי הרמב"ם, השו"ע והפוסקים, וגדולי האחרונים. כולל מקורות הערות והרחבת דברים למעיין על פי דברי הפוסקים, ראשונים ואחרונים.
כך נוספו מצוות שלא מנה הרמב"ם אך מנו אותם אחרים כמו הרס"ג הבה"ג ועוד וכך גם מצוות דרבנן. על זה נוסף קונטרס מיוחד ומורחב על ל"ט מלאכות השבת לפרטי פרטים ועיקרי הדינים, שהובא גם הוא בסוף הכרך האחרון. כל זה בתוספת מפתח עניינים לנושאי הש"ס, ועל פי סדר פרשיות התורה.
פנינה מיוחדת נוספה לספר עם קונטרס 'איבעיא להו' ובו תרי"ג קושיות, אחת לכל מצוה, ותרי"ג תירוצים נפלאים ומתוקים מדבש כדי לחדד ולפלפל ברוחב דעת בכל מצווה.
ומרגלית נוספת שמופיעה במדור הנקרא "טעמי המצוות" והוא ליקוט מראשונים ואחרונים על טעמי המצוות על כל מצוה ומצוה עשה ולא תעשה.
כך מי יקיים את הוראתו של הסמ"ע וילמד הלכה כל יום בסופו של דבר ידע על בוריו ובאופן מסודר את עיקרי התורה.
ואכן כפי שמספר אחד האברכים שרכש את הספר: "אני למדתי בישיבות שנים ארוכות ואז שמתי לב שאני יודע בעצם כמה דפים במסכת בבא קמא וכמה דפים בקידושין ועוד בכמה מסכתות אך איני בעצם מכיר את התורה. כשראיתי את הספר, החלטתי ללמוד בו על סדר, היום אני עדיין בעיצומו אבל מרגיש שרכשתי לי סוף סוף הכרה בחלקי התורה השונים". וכבר אני יודע איפה יש מחלוקת הראשונים או האחרונים וכדומה אם יש ספר עליו ניתן לומר. ללמוד את כל התורה כולה על רגל אחת – זה הספר".
והיום לאחר הצלחת היצירה התורנית הזו ורבים אומרים מי יראנו טוב גם אלו שאינם דוברי עברית לכן עמלים במכון המאור לתרגם לאנגלית לספרדית וצרפתית

אלה המצוות – ביאור לתרי"ג מצוות. ה' כרכים

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

היכן ניתן לרכוש את הספרים

בחנויות "יפה נוף" בסניף בר אילן 1 ירושלים, או בסניף ברטנורא 3 בני ברק

חזק. איזה ראיון של פרסומת

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture