מבט חסידי: השליח שסחב ברכבת שקים של חלב / הרב אריאל למברג

האם לא היה זה חוסר אחריות משווע, על גבול מעשה התאבדותי, מצד יוסף להמשיך ללכת למקום שבו מחפשים "נכלי דתות", רעיונות ותכניות, להרוג אותו?!

כתבות נוספות בנושא:

השלג במשנת רבותינו • הרב יוסף חיים אוהב ציון
השיחה היומית: הרב שמעון שפיצר • למה אין אנשים מתחזקים מידיעת הענין שיסורים מכפרים עוונות
צריך שאדם ידקדק בכל גם בגשמיות • הרב פנחס זביחי • צפו
הרמב"ם היומי • הלכות שגגות פרק י' • צפו
  • שייקי יחזור הביתה ויתפקד? זה תלוי בכם!

    תוכן מקודם

  • ממש בכמה צעדים אתם יכולים לעבור בנק לחצו לפרטים

    תוכן מקודם

  • מזעזע: "הילדים רצו לבעלי והוא לא זיהה אותם"

    תוכן מקודם

  • הייתי חוזרת הביתה ומחכה לאחותי הגדולה שתחזור עם פיתות לארוחת צהרים...

    תוכן מקודם

סיפר הרב חיים מלול מה הפך אותו מיהודי ליברל שהיה בכיר במשרד האוצר הצרפתי ולפתע הפך לשליח חב"ד: מי שהשפיע עלי והחזיר אותי בתשובה היה שליח הרבי הרב מולע אזימוב. "מעבר לפעילות בתוך פריז, היה ר' מולע נוסע מעיירה לעיירה כדי למסור שיעורים ולהקים קהילות חסידיות. באחת מאותן עיירות הצליח לגבש קהילה חסידית בת כ-15 משפחות, אבל נתקל בבעיה: הוא תבע להקפיד על שתיית חלב ישראל והדרישה נתקלה בקשיים. לא ניתן היה להשיג חלב ישראל בעיירות הקטנות, ומילא המבוגרים יוותרו על שתיית חלב, אבל ילדים – בלי חלב ובלי דגני בוקר?!"

"ר' מולע לא נאם ולא התוועד. פעמיים בשבוע, במשך תקופה ארוכה מאוד, היה גורר עצמו לתחנת הרכבת בפריז ועל כתפיו שני שקים גדולים מלאים בקבוקי חלב טרי. הוא היה עולה על הרכבת, נוסע לאותה עיירה ומחלק את בקבוקי החלב למשפחות שלו. בית אחרי בית היה נכנס עם שקי החלב כדי שלילדים יהיה מה לשתות…. המסירות ההרואית הזו העבירה את מה שלא היו יכולות ללמד ההתוועדויות העמוקות ביותר, זה נחרט בליבי ועשה בי מהפך".

"כמאבד עצמו לדעת"

בסיפור זה טמון ביאורו של הרבי על תמיהה עצומה בפרשתנו, איך‏ יוסף הסתכן והלך לבדו אל הבור?

כאשר אביו קרא לו ואמר "אני דואג לשלום אחיך, הם הלכו לרעות את הצאן בשדות החשוכים על יד שכם ולא חזרו", "לך נא וראה את שלום אחיך ואת שלום הצאן והשיבני דבר" – יוסף היה צריך לענות שתי מילים: "אבא, לא". השליחות הזו לא בשבילי, כי אם אלך, לא אחזור אליך!

גם מבחינה הלכתית, אם יוסף היה פונה לרב מורה הוראה ושואל אותו האם עליו לקיים את בקשת אביו וללכת אל אחיו השונאים אותו, הרב היה אומר, חד משמעית: לא! אתה לא צריך ללכת. וזאת משתי סיבות: מבחינה הלכתית עקרונית, מצוות כיבוד הורים איננה מצווה שחייבים לקיים אותה גם במחיר סכנת חיים; וספציפית במקרה הזה, לא היה כל טעם בהליכה אל האחים, משום שיוסף לא יכול היה למלא את שליחות אביו. הוא הולך ביודעין אל הסכנה, כשהוא לא יכול להשלים את המשימה ולחזור לאבא "ולהשיבו דבר על שלום האחים והצאן" – משום שהוא פשוט לא יחזור משם, כפי שאכן קרה.

השאלה מתעצמת בהמשך הפרשה: התורה רומזת, ורש"י מרחיב על כך, כי השם שלח ליוסף מסר מפורש על הסכנה הצפויה לו בהליכתו אל אחיו. ובכל זאת, יוסף התעלם מקריאת האזהרה והמשיך אל הבור.

וכעת השאלה על יוסף הופכת מתמיהה לתדהמה: האם לא היה זה חוסר אחריות משווע, על גבול מעשה התאבדותי, מצדו להמשיך ללכת למקום שבו מחפשים "נכלי דתות", רעיונות ותכניות, להרוג אותו?! וכלשונו הקשה של הט"ז: "היאך הלך אחריהם? והרי זה כמאבד עצמו לדעת, חס ושלום!".

המסר של כיבוד אב

הרבי מליובאוויטש (לקו"ש חלק ל"ה) מסביר את כל הסיפור באור מיוחד:

בתוך הסיפור על ילדי יעקב, מסתתרת האשמה בתוך האשמה: האחים לא כיבדו מספיק את יעקב אביהם. הם לא רק שנאו את הילד, יוסף, אלא גם התעלמו מכבודו של האב, יעקב. הרי עצם השנאה ליוסף הייתה העלאת פקפוק וטרוניה כלפי הנהגת יעקב, שאהב אותו מכל בניו.

והסיפור הזה מצטרף לסיפורים קודמים בתורה, המעידים על כך שהאחים לא נטו לייחס משמעות רבה לדעתו של יעקב אבינו: שמעון ולוי הפרו חוזה חתום וחיסלו עיר שלמה, בלי לקיים רגע של התייעצות מקדימה עם יעקב אביהם. ראובן הבכור מיהר להעביר את מיטת יעקב מאוהל רחל לאוהל לאה, בלי לשאול את אביו על נושא כל כך רגיש, ששייך לחלוטין להחלטתו האישית של האבא.

על הרקע הזה צריך להבין את האקט המסוכן של יוסף. יוסף המשיך והלך לדותן – לא למרות הסכנה שהייתה צפויה לו שם, אלא דווקא בגללה. בדרך המזעזעת הזאת, יוסף רצה ללמד את האחים איך מכבדים את אבא. אם אבא מבקש, אני אמשיך ואמלא את בקשתו, גם במחיר סכנה של ממש לחיים שלי. אפילו אם הבקשה של אבא לא תתקיים בפועל, זה לחלוטין לא חשוב. אבא מבקש וילדים מקיימים.

יוסף מתקומם נגד חוסר הכבוד לאבא, כדי להעצים את מקומו של האבא בחייהם. והטקטיקה שבה הוא בוחר היא השיטה העוצמתית ביותר שקיימת בעולם להעברת מסר: אם אתה רוצה להעביר מסר – תייצג אותו; אל תדבר עליו – תשדר אותו. תלך עד הסוף עם המסר שלך, והעולם כולו כבר ישמע ממנו.

אם כן, יוסף מתנהג כך בעצמו, כדי לתקן חולשה באמצעות דוגמה אישית. זה הבסיס להיתר ההלכתי להתנהגות מסוכנת, ועל פניו מופקרת, שכזו. נפסק להלכה ש"אדם גדול וחסיד וירא שמים ורואה שהדור פרוץ בכך, רשאי לקדש את השם ולמסור עצמו אפילו על מצווה קלה, כדי שיראו העם וילמדו".

הכתבות המעניינות ביותר

גם בשלג: הפרות סדר בא-טור בירושלים; 22 חשודים נעצרו • צפו
השלג כיסה את ירושלים בצבע לבן • גלריה ראשונה מהעיר המושלגת
משרד החינוך במרוץ למנוע את שביתת הפתע של המורים והגננות
פרופ' אש דחה את המלצת הצט"מ: חיסון רביעי לבני 18 ומעלה - רק לסובלים ממחלות רקע
כך אלרעי-פרייס פעלה מאחורי הגב של בנט שדהר למתווה המסוכן
נס בבני ברק: רכב איבד שליטה ועף לתוך החנות - הולך רגל ניצל ברגע האחרון • צפו
בחסות השלג: ערבים זורקים אבנים מצופות בשלג על יהודים סמוך לשער שכם • צפו
הדיון על ביטול הבידודים: שאשא ביטון תקפה "איפה העומסים בבתיה"ח?"
אבל בעולם ההלכה: זקן רבני אירופה הגאון רבי דוד משה ליברמן הסתלק לבית עולמו
שלג כבד בירושלים: מחר לא יתקיימו לימודים; כביש 1 נחסם לתנועה ונפתח בהמשך
המורים לוקחים אחריות במקום בנט: יפה בן דויד הורתה למורים לא להגיע מחר לבתי הספר
קרב על הירושה שאין עדיין: המועמדים לראשות הליכוד שמתחממים על הקווים
כמה ס"מ שלג ומתי הוא יפשיר? • חזאי 'חדשות JDN' אורי בץ עם התחזית
מנצלים את הרוחות: קייטסרפינג בחוף הים רגע לפני הסערה • תיעוד
שלג כבד בהרי ישראל: עדכונים, תיעודים ומפת החסימות • 'אלפיס' בישראל
נהג האוטובוס המשיך בנסיעה לפני שהאם הספיקה לקחת את העגלה עם התינוק; כך זה נגמר
עוגת שקדים / עטרה ז'ורנו
בדיקה אחת מחר - והמתווה שימנע בידוד לתלמידים נכנס לתוקף

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture