החרדים נוהרים לפריפריה: עשור אחרי פסילת בג"ץ – בחריש מכריזים ניצחון

'מקומי JDN' ממשיך בסדרת הכתבות על התפתחות הקהילות החרדיות בערי הפריפריה • מהנתונים המרשימים ניתן ללמוד כי רבים מחליטים לקבוע את מושבם בערים אלו • השבוע: חוסר העניין של הציבור הכללי בחריש החזיר את העיר לחרדים • פרק 10

כתבות נוספות בנושא:

הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
חיפה נגד מיכאלי: "הפעלת הרכבלית בשבת היא בניגוד גמור לסיכומים בנושא"

'מקומי JDN' ממשיך במעקב אחר הקהילות החרדיות המתפתחות בערי הפריפריה. בסדרת כתבות המתפרסמות בחודשים האחרונים אנו מנסים לעקוב אחר מגמת המעבר של אלפי משפחות חרדיות לערי הפריפריה. בשבוע שעבר סיקרנו את ההתפתחות החרדיות במעלה אדומים, השבוע נסקר את הגרעין הראשון שהתיישב בעיר חריש, זאת שסומנה כבשורה הגדולה לפתרון מצוקת הדיור החרדי.

העיר חריש מציעה פתרון אטרקטיבי במיוחד עבור אלפי משפחות עם עתודות בניה בסדר גודל של 30,000 יח"ד. מיקום העיר על כביש 6, בסמיכות למרכז – כ-25 דקות נסיעה מאלעד, 40 דקות מבני ברק וקצת יותר משעה מירושלים, זאת לצד מחירי דירות נמוכים, מביאה זוגות צעירים רבים לבחור את חריש כמקום מושבם. הבניה בחלקים גדולים בעיר הותאמה לאופיו של המגזר החרדי כמו בנינים נמוכים, שטחי ציבור רבים, גינות ופארקים לרוב ורחוב מרכזי הבנוי בדומה לרחוב ר' עקיבא בבני ברק.

כיום ישנם כ-9 חברי מועצה בעיר ומתוכם 6 דתיים שבתוכם נמנה ראש העיר מר יצחק קשת, דבר המצביע על כך שרוב תושבי העיר הינם דתיים. וכך גם מעידים תושבי העיר החרדים, "צביון העיר מאוד תורני ומכבד", הם מספרים.


שלבי בניה מתקדמים בבניינים בשכונת החורש

בעיר מספר קהילות של הציבור הספרדי כשהמרכזית שבהן היא קהילת "לעבדך באמת" – הקהילה בראשות הגאון הרב אשר זיגדון שליט"א ובנשיאותו של מרן הגר"ש בעדני שליט"א, מונה כ 450 משפחות המתגוררות בפרויקטים שנבנו על ידי עמותת הקהילה שזכתה במכרזים בשטחים אלו. לקהילה יש כיום תלמוד תורה במבנה שקיבלו מהעירייה, בית ספר בית יעקב ומספר כוללים ברחבי העיר. רבים מבני הציבור החרדי רוכשים דירות בסביבת הקהילה שבמרכזה ניצב בית המדרש "לעבדך באמת" בו מתקיימים מנינים ושיעורים סביב השעון.


בית הכנסת "לעבדך באמת" בראשות הגר"א זיגדון שליט"א

קהילת תולדות אהרון – בשל העובדה שמשרד השיכון הוציא מכרזים ל-12,000 דירות בחריש הממוקמות ב-5 שכונות שונות, נוצר קושי אצל קבלנים למכור דירות בעיר. פעילי דיור בעיר טוענים כי חלק מקבלנים הודיעו כי הם מוכרים את הפרויקטים בהם הם זכו לציבור החרדי בלבד.

עד שהפרויקטים יהיו מוכנים, עברו קבוצת משפחות לשכירות בעיר ופתחו במקום בית הכנסת, כוללים דק"ק תולדות אהרן, מקוה טהרה, תלמוד תורה, בית חינוך לבנות. במעמד מיוחד שהתקיים השבוע בראשות מרן גאב"ד ירושלים שליט"א וכ"ק מרן אדמו"ר מתולדות אהרן שליט"א הוכרז על הקמת בתי הכנסת של קהילות – קהל פרושים, ברסלב, משכנות הרועים, והקמת מוסדות התורה והחינוך בדרך ישראל סבא. בהם תלמוד תורה, בית חינוך לבנות וכוללי אברכים.

קהילת ברסלב – בראשות הרב טייכנער שליט"א שזכתה בקרקע ל-70 דירות. כאמור, קהילה זאת צפויה להקים בקרוב מוסדות התורה והחינוך. בהם תלמוד תורה, בית חינוך לבנות וכולל לאברכי הקהילה.


כ"ק מרן אדמו"ר מתולדות אהרן שליט"א בעיר


קהילת "תולדות אהרון" חריש

שכונת "בצוותא" הנמצאת בסמיכות לפרויקטים המשווקים בימים אלו לציבור החרדי ובה דירות רבות אשר שווקו דרך תוכנית "מחיר למשתכן", צפוייה לאכלס משפחות חרדיות רבות שזכו בהגרלות בדירה במקום. השכונה כבר בנויה והרוכשים ממתינים לקבלת טופס 4 כדי להיכנס לדירות.

בשכונה רכשו כ-250 משפחות חרדיות שמאוגדות תחת "איגוד הזוכים חריש" שהוקם על ידי אברכים שראו כי אחוזים גבוהים מהזוכים בשכונה הינם חרדים וכדי להתארגן ביחד לקראת הקמת הקהילות במקום הם הקימו את הארגון. בארגון מדגישים כי לשכונה פוטנציאל של כ-1500 דירות ומסמנים אותה המקום העיקרי לציבור החרדי בעיר.

לאור ההתפתחות המרשימה של העיר ומאות המשפחות שצפויות לאכלס את שכונת "בצוותא", בימים האחרונים הוכתר הרה"ג רבי שמואל דוד רייסנר שליט"א, רב קהילת "עטרת שלמה" מודיעין עילית, לכהן כ"מרא דאתרא" בשכונה ובעיר בכלל.


הגרש"ד רייסנר שליט"א עם אברכי חריש

בנוסף, החל בחודשים האחרונים החלה להתגבש בעיר הקהילה ליטאית "חפץ חיים" אותה מוביל הרב אוריאל זלזניק שליט"א, זרת לאחר שחברת "נופי אלונים" נתקעם עם מספר בנינים שלא הצליחה לשווק לציבור הכללי. בניינים אלו צפויים להתאכלס בקרוב. חברי הקהילה העתידית מקווים שלאחר סיום השיווק של חברת "נופי אלונים". הקבלן שבונה פרוייקט בסמוך (ועקנין) יחל בשיווק עבור הציבור החרדי כפי שהצהיר.

קהילות אלו מהוות את הבסיס הראשוני עליו תקום חריש החרדית, כלל הקהילות עוסקות בפעילות של הרחבת חברי הקהילה בין היתר על ידי רכישה בשוק חופשי. בעקבות העובדה שמשרד השיכון הוציא מכרזים לכ-12,000 יח"ד בחריש בתקופה קצרה, נוצר קושי אצל הקבלנים למכור דירות בעיר, חלקם הודיעו כי הם מוכרים את הפרויקטים אותם הם בונים לציבור החרדי בלבד.


שכונת בצוותא

עד היום נבנו בחריש כ-12,000 יח"ד, בשנה הקרובה יצאו למכרז שכונה חדשה בשם "חריש דרום" (שם זמני) עם 1650 יח"ד. כמו כן שטח נוסף (טרפז) עם כ-650 יח"ד. כאמור, כיום המצב הוא שקבלנים אינם מצלחים לשווק את דירותיהם לציבור הכללי כך שישנו פוטנציאל עצום "להחזיר עטרה ליושנה" וליישב את חריש בחרדים כפי שתוכננה מראש.

כזכור, לפני עשור העמותות החרדיות שהתמודדו על מכרזים לבניית בניינים בעיר נפסלו ע"י בג"ץ. למעט 570 דירות ששוקו והתאכלסו בציבור החרדי במקביל שאר העיר שווקה לציבור הכללי. אך עם הזמן התברר, שהציבור החילוני אינו מתחבר לעיר דבר המתבטא בהתעניינות נמוכה מאוד מצדם. רוכשים מהציבור הכללי היו בעיקר משקעים והם אינם מתגוררים בעיר, בעקבות כך, המצב כיום הוא שישנם אלפי דירות בנויות בעיר שעומדות שוממות למכירה או להשכרה.


תלמוד תורה "תורת חיים" חריש



אחד הפרויקטים של קהילת "לעבדך באמת" (450) דירות


כינוס זוכי חריש מחיר למשתכן

דגם של שכונת "בצוותא"

חריש דרום

הדמיית שכונת בצוותא בחריש


פרויקט המשווק בימים אלו לציבור החרדי מול בצוותא

 

ל"ג בעומר בתולדות אהרון חריש

הבניה במתחם חפץ חיים

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בעז"ה כן ירבה וכן יפרוץ!

השופטים הארורים רצו לגנוב את העיר מהחרדים, אבל מי שאומר בית פלוני לפלוני, הוא הקובע, שוב רואים את הרשעות של השופטים שרצו לגזול את כבשת הרש

הנתונים בכתבה אינם נכונים כלל,לקהילת לעבדך באמת אין ת"ת ואין בית ספר לבנות ואין כוללים בעיר,למעט אחד בקהילה,וכל אחד שקונה דירה בפרויקט של הרב זיגדון נספר כאחד מהקהילה למרות שאין לו שום השתיכות לקהילה,הקהילה משתמשת בת"ת ובית ספר לבנות בראשות הרב דוד פרטוש שליט"א

בע"ה
איפה אפשר לקבל פרטים על הפרוייקטים,
מי שמעוניין לקנות,

בעזרת השם חריש תהיה עיר דתית, צריכים להמשיך לקנות שם דירות עד שנהיה רוב, על אפם ועל חמתם של שונאי הדת, כעת מתגלה שהחילונים בכלל לא היו מעוניינים לגור שם רק פשוט לא פירגנו עיר עבור החרדים, כשבאים לעיר חילונית הם צועקים שמשנים את יעוד העיר וכשרוצים לבנות עיר במיוחד לחרדים הם שוב צועקים, היפוקריטים

מהנתונים בשטח האוכלוסיה הצפויה להגיע לפרויקט החדש בחריט מתחלקת לשתיים ליטאים פוסט מודרניים מצד אחד ומצד שני מאות קיצוניים מקהילות העדה החרדית ונטורי קרתא.

בעדה החרדית מבטיחים להפוך את חריש לבית שמש מספר 2

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture