החרדים נוהרים לפריפריה: עיר התורה של הנגב – נתיבות • פרק 14

'מקומי JDN' ממשיך בסדרת הכתבות על התפתחות הקהילות החרדיות בערי הפריפריה • מהנתונים ניתן ללמוד כי רבים מחליטים לקבוע את מושבם בערים אלו • השבוע: סקירה מיוחדת של מרכז התורה בצפון הנגב - העיר שמכונה בפי רבים "בני ברק של הדרום"

כתבות נוספות בנושא:

הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
חיפה נגד מיכאלי: "הפעלת הרכבלית בשבת היא בניגוד גמור לסיכומים בנושא"

לאחר חופשת חנוכה קצרה, 'מקומי JDN' חוזר למסע בערי הפריפריה וממשיך בסקירה אחר הקהילות החרדיות המרשימות מתפתחות בערים אלו. בסדרת כתבות המתפרסמות בחודשים האחרונים אנו מנסים לעקוב אחר מגמת המעבר של אלפי משפחות חרדיות לערי הפריפריה. בפרק האחרון סיקרנו את ההתפתחות החרדית בטבריה, השבוע אנו מדרימים לעיר נתיבות המכונה בפי רבים "בני ברק של הדרום".

העיר הדרומית שממוקמת בצפון הנגב משמשת כמגדלור החרדי של האזור כולו. כיום מונה נתיבות כ-42,000 תושבים כאשר 50% מתוכם משתייכים לזרמים כאלו ואחרים בחברה החרדית, הקהילה החרדית בנתיבות חיה כיום בהרמוניה נפלאה ומשמשת כדוגמא לקהילות חרדיות מתפתחות כיצד מקימים קהילה תורנית איכותית בסביבה מעורבת.

כינויה של נתיבות כעיר התורה של הדרום וכמרכז רוחני הגיע לה ביושר בזכות הישיבות היוקרתיות המפארות את העיר. ישיבת הנגב – שכר שכיר שהוקמה על ידי מרן הגאון רבי יששכר מאיר זצוק"ל נחשבת לאחת מהישיבות המרכזיות בעיר. כיום עומד בראשות הישיבה הגר"א לוי שליט"א שאך לאחרונה התמנה לחבר במוצעת גדולי התורה של דגל התורה. ישיבת הנגב ידועה כישיבה שהעמידה תלמידים רבים שמשמשים כיום בתפקידי מפתח בעולם התורה כדוגמת הראשון לציון הגר"י יוסף שליט"א ומרן הגאון רבי יורם מיכאל אברג'ל זצוק"ל, שאף הקים בעצמו מוסדות רבים ברחבי הארץ ובנתיבות בפרט.

הגר"ד יוסף שליט"א בשיעור בעיר

בנוסף, בשנים האחרונות הוקמה בעיר ישיבה נוספת שזוכה לתהודה רבה – ישיבת "יקירי ירושלים" בראשות הגר"ח כהן שליט"א, בנו של הגאון רבי יהודה כהן שליט"א. כיום מונה הישיבה כ-180 בחורים מהמובחרים שבעולם הישיבות כאשר הצפי בשנים הקרובות להכפיל את מספר הבחורים בישיבה.

כמו כן, נתיבות מתפארת במוסדות תורה המפארים את עולם התורה באזור הדרום, בעיר קיימים עשרות כוללים לאברכים מצוינים. ביניהם הכולל המפורסם של מוסדות "קול רינה – רב פעלים" בראשות הגאון הרב החיד"א שליט"א, בנו של מרן הגר"י אברג'ל זצוק"ל, בכולל זה הנחשב לגדול והמרכזי שבעיר לומדים כ-500 אברכים.

בנוסף, בנתיבות עשרה תלמודי תורה לבנים ומספר דומה של בתי ספר 'בית יעקב' לבנות. ניכרת בעיר מגמת עליה במספר תלמידי כיתה א' בכל שנה וכיום אין מקום לכיתה א' מה שיצריך לשנה הבאה לפתוח עוד כיתות לבנים ובנות. בעיר פועלים כ-250 בתי כנסת ובהם מתקיימים אלפי שיעורים מידי שבוע.

טיול בין הזמנים לבני הישיבות

בעיר נתיבות מתקיימות קהילות רבות המפארות את המקום – כאמור, הקהילה מיסודו של מרן הגר"י אברג'ל זצוק"ל, קהילת בני תורה ספרדים בראשות הגאון הרב דנון דנין שליט"א, הקהילה הליטאית בראשות הגאון הרב שמואל מונטג שליט"א, קהילות של רבני משפחת איפרגן, קהילות של רבני משפחת אבוחצירא, קהילות של רבני משפחת שריקי, קהילת חב"ד וקהילת ברסלב. לקהילות קודש אלו נוספים עשרות רבנים ראשי כוללים המפארים כאמור את עולם התורה של אזור הדרום.

הגודל של הקהילה החרדית בא לידי ביטוי בבחירות המקומיות בהן זכו הרשימות החרדיות בששה חברי מועצה (חמשה נציגים של מפלגת 'שס"ג' וחבר נוסף ממפלגת 'יחד') מתוך חמשה עשר, כשמתוכם מכהנים כיום סגן ר"ע ומ"מ ר"ע. ראש העיר אף מחזיק יועץ לענייני חרדים על מנת לקדם את הפעילות למען הציבור. בראשות העיר עומד מר יחיאל זוהר כבר למעלה מ-30 שנים. בקהילה מדגישים כי זוהר נמצא ביחסים מצויינים עם הקהילה החרדית ונהנה מתמיכתם מדי בבחירות.

כאמור, העיר נתיבות זוכה לגידול מתמיד במספר התושבים ובניגוד לערי האזור, העיר נמצאת במצב של הגירה חיובית ומתפתחת כל העת. ההגירה החיובית ממנה נהנית נתיבות בשנים האחרונות באופן כללי, מתבטאת בעיקר במגזר החרדי כאשר אלפי משפחות חרדיות מחליטות לקבוע את מושבם בעיר. המשפחות מתיישבות בעיקר בשכונות החדשות המוקמות בשנים האחרונות בעקבות הגידול המסיבי בתושבי העיר. אלפי משפחות נוספות צפויות להתאכלס בשנים הקרובות בפרויקטים של מחיר למשתכן.

בצד שמאל של התמונה ניתן לראות את תכנון השכונה החרדית החדשה עם 1700 יח"ד

כמו כן, שכונה חרדית חדשה "רמות מאיר" אושרה לאחרונה ועל פי התוכניות יהיו בה כ-1,700 יח"ד. בשכונה שתוכננה עבור ציבור שומרי התורה מתוכננים מבני ציבור רבים הכוללים מוסדות ובתי כנסת בהתאם לצרכי התושבים.

בנוסף לאמור ישנם מאות משפחות חרדיות שמהגרות לשכונת 'נתיבות מערב' אף שהשכונה אינה בגדר 'שכונה חרדית'. ברחבי השכונה נבנים מספר פרויקטים המותאמים לציבור החרדי, זאת בנוסף למשפחות שגרות בפרויקטים מעורבים. שלפי הערכות בשכונת נתיבות מערב צפויות להתאכלס כ-1500 משפחות חרדיות.

פעיל חרדי מרכזי בעיר מספר בשיחה עם 'מקומי JDN' על המעלות של המקום, "אם אתם מחפשים לקנות דירה באזור חרדי ללא הצפיפות של גוש דן וכמובן במחירים שפויים ביחס לאזור המרכז, נתיבות בהחלט יכולה להוות בשבילכם את המענה מתאים לכך". לדבריו, "יש פה חיי תורה מרשימים לצד תנאים גשמיים ברמה גבוהה".

מעמד סיום הש"ס בנה שעברה

הרה"צ רבי מרדכי שריקי שליט"א בנתיבות

הילולת הבבא סאלי

מסיבת חנוכה לחונכי וחניכי 'פרויקט חונכות המרכזי'

חנוכת מכון חכמי ספרד בעיר נתיבות

הכנסת ספר תורה לישיבה לצעירים שע"י מוסדות בבא סאלי בנתיבות

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture