השגריר באוקראינה ל'חדשות JDN': "האוקראינים מחכים שהחסידים יגיעו"

מיכאל ברודסקי שנכנס לתפקידו לפני שבוע מספר בראיון ראשון על ההיערכות לקיבוץ באומן: "האוקראינים נערכים היטב, הגיעו כבר 7000 מתפללים" • הוא חושף את הפקת הלקחים מאסון מירון ומעדכן כי ההיערכות היא לעד 60 אלף מתפללים

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
בנט: "אנחנו בתוך גל האומיקרון - נלחמים בכל האמצעים שיש לנו"

הדיפלומט מיכאל ברודסקי, איש משרד החוץ מזה שני עשורים, נחת לפני שבוע בקייב עם מינויו לשגריר ישראל באוקראינה. ללא "ימי חסד" החל מיד לעסוק בהיערכות ל"קיבוץ" השנתי הגדול בראש השנה באומן. אמש, שעות לאחר ביקורו הראשון בציון הקדוש, העניק ראיון ראשון ל'שחרית' ול'חדשות JDN'.

"זה בשבילי פעם ראשונה, אני אף פעם לא הייתי באומן", הוא מספר בהתרגשות. "אני עוד צריך להפנים את מה שראיתי ומה שהרגשתי, זה משהו עוצמתי. ההיערכות, התנועה של האנשים, זה מרתק. שמעתי הרבה על אומן לפני זה, אבל להגיע לשם ולראות את זה בעיני זה שונה, זה חוויה מיוחדת". מיכאל אף מגלה לנו שהוא שוקל לשהות במקום במהלך ראש השנה ולהשתתף ב"קיבוץ".

היערכות כוללת

"אתמול היינו לנו פגישות כאן בקייב עם ראשי הרשויות הרלוונטיות, פגשנו את המשטרה, את החברה שאחראיים על טיפול במצבי חירום, משרד הבריאות ושירות הביטחון האוקראיני", הוא מעדכן. "היום הגענו לאומן, קבוצה גדולה של אנשי השגרירות ודיפלומטים, כולל הקונסולית, קצין המנהלה, הסגן שלי ואנשי משטרה שהגיעו במיוחד מישראל כמשלחת מקדימה לתאם את הפעילות במהלך החגים מול האוקראינים".

"באומן היה יום מאוד אינטנסיבי, פגשנו את המושל וראש העיר, פגשנו כמובן את הקהילה, את הרבנים, ביקרנו בכל המקומות החשובים, בקבר של רבי נחמן, בקלויז, ובעוד מקומות. נפגשנו גם עם בתי החולים האזוריים כדי לבדוק את ההיערכות שלהם לקראת ראש השנה. דיברנו איתם על המצב הבריאותי, יש הנחיות ברורות מבחינת אוקראינה וגם מבחינת ישראל".

"בסך הכל התמונה נראית בסדר, יש במקום יציבות, ויש שליטה של המשטרה והרשויות המקומיות, כמובן שיש בעיות שמוכרות, הן לא השתנו מהשנים הקודמות, אותן הבעיות שקיימות לאומן, אבל בסך הכל אני מרוצה מרמת התיאום בין המשטרה שלנו למשטרה המקומית והגישה של הרשויות המקומיות שלוקחות את הנושא ברצינות".

נערכים לעד 60 אלף מתפללים

בתום שבוע של מגעים, השגריר הטרי מסכם בחיוב את התרשמותו מהתנהלות הממשל המקומי. "אני התרשמתי שהאוקראינים נערכים היטב להגעת המתפללים, הם מודעים לכך שהשנה יהיו הרבה מתפללים כי שנה שעברה לא ניתן היה להגיע, נכון להיום יש במקום כבר קרוב ל-7000 מתפללים, אבל מצפים למספר הרבה יותר גבוה". לדבריו, ההערכות נעות בין 20 ל-60 אלף מתפללים שיגיעו השנה.

"אנחנו מעורבים בכל התהליך ועוקבים אחרי מה שקורה, גם נשמח לסייע בכל נושא, חנכנו היום את החפ"ק הקונסולארי שיפתח לקראת החג, תהיה נוכחות של נציגי הקונסוליה באומן שיוכלו לתת שירות לאזרחים במידה ויזדקקו, אני מקווה שהכל יעבור בשלום, אנחנו כאן לשירות האזרחים הישראלים".

"אני רוצה לנצל את השיחה שלנו גם כדי לקרוא לכולם לשמור על ההנחיות, גם לפני היציאה מישראל וגם במהלך השהייה באומן ולקראת החזרה לישראל. יש כללים מאוד ברורים. המטרה שלנו זה למנוע בעיות ושהחג יעבור בשקט ובשלום".

"ההתנהגות של חלק מהאנשים שמגיעים לאומן היא לא הולמת, לא עושה כבוד לאף אחד. אני רוצה לקרוא לכולם לשמור על הסדר, לשמור על החוק, במיוחד בתקופה כזאת מורכבת של קורונה חשוב להקפיד לקיים את כל הנהלים שאוקראינים דורשים, שלא שונים מהכללים בישראל. אם מבקשים בארץ לחבוש מסכות במקומות סגורים, אז האוקראינים דורשים, גם כאן מבקשים לשמור מרחק. מצפה שיתנהגו כאן כמו שמתנהגים בישראל, שתכבד גם את המקומיים ומכבדת את עצמם".

*הופקו לקחים ממירון

ברקע האסון הקשה בהר מירון בו נהרגו 45 איש בעקבות הדוחק, באוקראינה החליטו לקחת את נושא הבטיחות ברצינות יתר ונערכים גם בהיבט הזה. "יש בעיה שלא נוכל לפתור עכשיו, זה הנושא של הבניה הבלתי חוקית והבטיחות, זה נושא קריטי שנתנו אליו הרבה תשומת לב", אומר השגריר ברודסקי.

"השוטרים האוקראינים היו בארץ באסון במירון כאורחי משטרת ישראל וראו את מה שקרה, הם טוענים שהפיקו לקחים יחד עם החברה הישראלים ונקטו בכל האמצעיים. אם כולם ינהגו כחוק, אז אני בטוח שהכל יעבור בשלום".

"תהיה נוכחות גבוה של שוטרים, יותר משנה רגילה, גם אנחנו נשלח משלחת של קצינים בכירים משטרת ישראל שיסייעו למקומיים".

"כולם מחכים להגעת מתפללים"

השגריר מסרב להתחייב, אבל מביע אופטימיות גבוהה שהעלייה לאומן לא תיתקל בתקלות: "הם מעוניינים שיבואו, זה לא סוד שהם מתפרנסים מהגעת התיירים והמתפללים, הם רוצים שהכל יעבור ללא תקלות, הפרנסה שלהם תלויה בזה. אוקראינה כבר אישרה שהקיבוץ הגדול יתקיים".

"מבחינת ישראל, נכון להיום, אין מניעה לצאת לאוקראינה, אבל כשחוזרים צריך בידוד ובדיקת קורונה שלישית. נכון להיום, הקיבוץ מתקיים, להגיד לך בוודאות שהכללים לא ישתנו? אני כמובן לא יכול, אבל מהאוקראינים שמענו שהם נערכים ויוצאים מתוך שהחגיגות של ראש השנה מתקיימות כמו בשנים עברו, להבדיל משנה שעברה שלא נתנו לרוב האנשים להיכנס".

לשאלתנו הוא מעדכן על מצב התחלואה באוקראינה ומספר כי "יש מגמה שלילית, מספר החולים, אבל זה לא עלייה דרמטית. להבנתי הם לא הולכים לנקוט באמצעים חמורים בתקופה הקרובה. יש להם בעוד מספר ימים חגיגות 30 לאוקראינה ונערכים לקבלת משלחות רמות דרג, והדבר הבא מבחינת זה ההיערכות לאומן, הם עובדים קשה וכולם יוצאים מנקודת הנחה שזה מתקיים. כולם מחכים להגעת מתפללים".

"יש פרויקט לבניית שדה תעופה"

בראיון מתייחס השגריר גם לנושאים שמצריכים פתרון קבוע, ללא קשר לקורונה. הוא מספר על המאמצים לשפר את הטיפול הרפואי באזור וגם נותן תקווה שאולי יום אחד נוכל לטוס ישירות לאומן.

"ישראל תרמה בעבר לבית החולים המקומי חדר ניתוח, רופאים ישראלים מגיעים לאזור ומתנדבים לסייע. מה שאנחנו יכולים לעזור, גם במישור של משרד הבריאות וגם במישור של משרד החוץ, אנחנו מסייעים. אנחנו סיירנו בבית החולים המחוזי, הם נערכים לסייע למקרה הצורך גם לחולי וגם לחולים ממצבים חירום אחרים, יש מיטות אשפוז פניות והכנה לכל מה שנדרש".

"יש פרויקט לבניית שדה תעופה, יש התעניינות גם מצד חברות ישראליות צריך להמשיך לקדם את זה. זה כמובן לא יקרה כל כך מהר אבל יש תוכניות כאלה. בסופו של דבר מדובר בעניין מסחרי, אם יהיה עניין מסחרי אז זה יקרה, זה לא תרומה, צריך להיות לזה היגיון כלכלי", הוא מדגיש.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תודה רבה לנציגים שלנו באופוזיציה.
אתם עושים עבודה מצויינת, תמשיכו ככה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture