הנסיך הקדוש לבית אבוחצירא שבורח מעיני ההמון ומחולל ישועות • מיוחד

ברכותיו הפכו כבר מזמן לשם דבר בעולמם של מבקשי הישועה, אך הוא ישנא את הפרסום, יתעב את הציבוריות ויברח מעיני הזרקורים • לכבוד החג מסיר יעקב מלמד את הלוט מעל דמותו הטמירה והנעלמת של הגה"צ רבי משה אבוחצירא שליט"א

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

העיר נתיבות היא עיר גדולה לאלוקים, היא טומנת בחובה היסטוריה עשירה בה גדולי עולם למשפחת אבוחצירא המפוארה החליטו להשתקע בה. החל מאבי המשפחה סידנא בבא סאלי זיע"א ועד עצם היום הזה כאשר באבא ברוך שליט"א ומספר מבניו ונכדיו מתגוררים בעיר אשר זוכה לעדנה. העיר מונה ישיבות רבות, תלמודי תורה, בתי כנסת ומרכזי חסד פעילים. זר כי יקלע לעיר יוכל בקלות לעצום את עיניו ולחוש כיצד האוויר במקום קדוש יותר, טהור יותר, מעודן יותר.

בטבורה של העיר לא הרחק מהיכל ישיבת 'שכר שכיר', ישיבה אשר עד לא מכבר כונתה בשם "ישיבת הנגב" שוכן לו בית פשוט למראה, מחופה באבנים פשוטות אך תכונה של ממש ניכרת בחצר הבית כמעט לאורך כל שעות היממה. אנשים נכנסים ויוצאים, רכבי שרד מתמקמים בחניית הבית באורח קבע ובעליהן נכנסים אף הם אל תוככי הבית הפשוט. בעיני התושבים זו המציאות שבשגרה כאן אך רבים ירימו גבה ויתפלאו הרי "בבא ברוך" אינו מתגורר כאן, אם כאן על מה ההמולה.

אבל נכון, באבא ברוך אינו מתגורר כאן, אך בנו חביבו, הגאון הצדיק רבי משה אבוחצירא שליט"א מתגורר כאן, הוא אדם לא מבוגר, אך זקנו יורד על פי מידותיו, הוא ספון באוהלה של תורה יום ולילה לא ישבתו, אך כל זה לא עזר לו לברוח מעיני הזרקורים, לברוח מעיני ההמונים שפוקדים את עיר הישועות – נתיבות. הוא סולד ממעמדי "קבלות קהל" למיניהם, בורח כמטווחי קשת מגבאים, משמשים, יחצני"ם ומתווכים, אך למרות הכל, ואולי דווקא בגלל זה, הכבוד רודף אחריו, רודף ורודף, לא נותן לו מנוח.

גאון במשפחתו

הגאון הצדיק רבי משה אבוחצירא הפך לשם דבר בפני עצמו בהיכלה של משפחת אבוחצירא המפוארה. יש שיגידו בזכות עומק עיונו, אחרים יצדדו בכח הברכה הסגולי שהוא ניחן בו, ויש שיצדיקו את ההמונים שפוקדים את מעונו בזכות העובדה שהוא איש צנוע ועניו, כזה הרחוק ת"ק פרסה על ת"ק פרסה מחיי פאר והדר. כך או כך, שמו הפך במהלך השנים האחרונות לשם דבר, רבים יזכירו את שמו בסילודין, לא יפספסו אף שיעור שלו, ועל כל דבר, קטן כגדול יכנסו למעונו בכדי להיוועץ עמו ולקבל את הכרעתו הברורה בנושא, כל נושא אשר יהיה.

רבי משה עצמו גדל והתחנך על ברכיו של סבו הענק, סידנא בבא סאלי זיע"א. יחד עם אביו וסביו הוא הגיע להשתקע בעיר נתיבות, שם הוא זכה לחזות בפלא האדיר הזה שנקרא "בבא סאלי". בתור ילד הוא היה מגיע רבות לבית של סבא, עומד בפתח החדר הצר ולוגם מלוא פיו את מה שרואות עיניו. את הישועות הרבות שנערמו בבית הצר, את שקידת התורה המופלאה, ובעיקר את הרזין דרזין, דברים נוראיים שעד היום שומר אותם רבי משה עמוק עמוק בליבו ולא יספרם לאיש. סודות כמוסים שמלבדו אין איש בעולם שראה או שמע עליהם.

רבי משה התחנך במשך כשנתיים ימים בביתה של אשת סביו, הרבנית מרים אבוחצירא ע"ה. מבדיקה שאני עורך אני מגלה כי מי ששלח את הילד משה לגדול על ברכי הסבתא הצדקת היה הסבא קדישא ה"באבא סאלי" זיע"א אשר רצה שהילד משה ישהה במחיצת הסבתא שהתגוררה ברחוב סורוצקין בירושלים. ואכן, עד לפטירתה במהלך תאונת דרכים בשנת תשמ"ה גדל הילד בצל הסבתא שהייתה צדקת נוראה.

מי שעוד חינך את רבי משה היה הגה"צ רבי דוד יהודיוף חתנו של סידנא "בבא סאלי" זיע"א. רבי משה אבוחצירא בעצמו מכנה אותו "רבי המובהק". יודעי דבר מספרים כי שניים אלה הם אשר התוו את חינוכו של הנער הקטן שהפך ברבות השנים לאחד מצדיקי הדור אשר מתהלך בהצנע לכת ובורח מן הכבוד.

גדלותו של רבי משה היא פלאית ממש, יעיד על כך המשפט הבא שאמר כ"ק האדמו"ר רבי פנחס אבוחצירא שליט"א מבאר שבע: "הבאבא סאלי היה בדורו, רבי מאיר היה בדורו, ורבי משה בדורנו". משפט חסר תקדים בייחס למשפחת אבוחצירא אך האדמו"ר רבי פנחס שב על המשפט מספר פעמים והדגיש שוב ושוב כי זהו סדר הדורות, "באבא סאלי, באבא מאיר ורבי משה".

רבי משה אבוחצירא הוא אדם שרב הנסתר בו על הגלוי. אחד מתלמידיו הקרובים אומר לי, "אתה יכול לשהות במחיצתו שעות על גבי שעות, להגיע לכל שיעור שלו, להתפלל במחיצתו שלושה תפילות ביום, אבל אז אתה מגלה שאין לך אפס השגה בקצהו של הבנאדם הזה, אתה פשוט לא מכיר אותו. הוא מסתיר את עצמו באלף הסתרים, עושה הכל באין רואים, הוא לא סובל את הכבוד, הוא אדם שמגלה טפח ומכסה עשרה, ללא גוזמה".

בית גידול לתורה

רבי משה לא הפך ביום אחד להיות אדם שרבים משחרים לפתחו, גם לא ביומיים. נדמה כי בכדי להתחקות ולעמוד מקרוב על דמות דיוקנו צריך ללכת אחורה במסע הזמן לאותם השנים, שנות הזוהר, בהם הוא זכה להיות סמוך לסביו הענק רבי ישראל אבוחצירא זיע"א. משה הנער, היה מגיע רבות לביתו של הסב, הוא היה סועד על שולחנו גם את סעודות השבת, כאשר הוא לא היה מפספס אף תנועה, דיבור או הגה שהוציא הסב המלאך.

כשהוא הגיע לגיל מצוות זכה משה הצעיר שסביו טרח להגיע לשמחת הבר מצווה שנערכה בחצר ישיבת הנגב שבעיר נתיבות. קשר מיוחד היו לו עם הסב, קשר רוחני שאולי ניתן ללמוד מעט מהמעשה הבא: היה זה שעת צהריים סתמית של יום שלישי בשבוע, משה הצעיר נכנס לבית והתלונן על כאבי בטן עזים.

הוריו שראו את מצוקתו לקחו אותי מיד לרופא, אשר במבט חמור סבר הורה כי משה הצעיר צריך לעבור באופן מיידי ניתוח בבית החולים. ההורים הכינו את בנם לקראת הניתוח, אך ממש שעה קלה לפני אחד מידידיו של משה שהיה מקורב לבית הגדול של הסבא הזכיר את שמו לפני "בבא סאלי". רבי ישראל אבוחצירא תמה, "איזה משה?", והמשיך כשהוא מפטיר כלאחר יד, "מה פתאום, הוא לא צריך לעשות שום ניתוח, הוא בריא ושלם".

לימים סיפר הגה"צ רבי משה אבוחצירא שליט"א, כי אולי זה ישמע מוזר, אך ממש באותו הרגע הוא חש מצוין, הכאבים חלפו כמו לא היו. באי נעימות, הוא ניגש לרופא ואמר, "תראה, אבל אני מרגיש ממש טוב, לא כואב לי שום דבר". הרופא החליט לעשות עוד בדיקה אחת לפני הניתוח ולהפתעתו הוא ראה שאין מאומה. הכל תקין. הנער שב לביתו לא לפני שהוא עלה למעונו של הסב והודה לו על הברכה שחוללה מופתים בין רגע וכהרף עין.

קשר עז זה, הלך ונהיה הדוק יותר עד ליום המר והנמהר בו ה"בבא סאלי" השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה. חושך ירד לעולם. הנכד רבי משה לקח את הפטירה בצורה קשה מאוד. הוא בכה ימים ולילות על הסב הענק שהסתלק ממנו כשהוא בסך הכל נער צעיר לימים, שנה ומשהו אחרי הבר מצווה. אבל אז הוא החליט ללכת בדרכו של הסב, לשקוע באוהלה של תורה יום ולילה, לחזק ולעודד נשברי לב, להחיות נדכאים ולהושיע את ההמונים. לא שהוא רצה את הפרסום, חלילה, להיפך, אבל הוא לא יכל שלא להושיט יד ולעזור לכל אותם שבורים שמילאו את רחובות העיר נתיבות. ליבו הרחום, שהפך לאחד מסימני ההכר של רבי משה, לא נתן לו להצטנף בפינת בית המדרש השכונתי, הוא רצה הרבה יותר מזה.

בקודש פנימה

לפני מספר שנים, זכיתי אנוכי הקטן, כותב השורות לשהות בעיר נתיבות, היה זה באחד מימי ההילולא של עוד אחד מני רבות של צדיקי בית אבוחצירא. היה זה בשעת לילה מאוחרת. ניגש אלי ידיד וותיק והציע לי להצטרף ולהתלוות אליו בכדי להשתתף בסעודת ההילולא שעורך "רבי משה אבוחצירא". תחילה סירבתי, מה לי ולאבוחצירא? ניסתי להקשות. אך הידיד לא הרפה. "תגיע איתי, אני בטוח שתהנה", אמר בהחלטיות.


יצאנו אל הרחוב שהיה ריק לחלוטין באותה השעה, הגשם ניתך ארצה בעוז, הצטנפנו בתוך מעילי הצמר וצעדנו רגלית מספר דקות בודדות עד שהגענו למבנה די ישן, שם במרכזו ערך רבי משה את סעודת ההילולא. במעבר חד מהרחוב השומם, האולם היה מלא מפה אל פה, מאות אנשים עמדו שם, במרכז האולם ניצב שולחן רחב ועליו עשרות בקבוקי עראק ריקים. לא הבנתי היכן ה"באבא" רבי משה.

אבל אז הידיד הצביע עליו, "זה הוא", לחש הידיד ברטט של כבוד. הבטתי והשתוממתי, הוא לא מתהלך עם גלימת מקובלים, גם לא עם מצנפת הדורה, הוא נראה איש פשוט. כובע קנייט'ש רחב לראשו, חליפה ארוכה פשוטה וזקן כסוף שנותן תחושה של יראה וכבוד יחד. המונים עמדו שם מסביבו מתחננים לקבל מעט ערק. הצטרפתי אליהם ונעמדתי בתור בסבלנות, תוך כדי שאני מטה את אוזני שלא לפספס חלילה אף מילה שיוצאת מפיו. "אולי ברבות הימים", הרהרתי לעצמי, "אצטרך לכתוב עליו".

עמדו שם מאות אנשים, ללא הגזמה, עמדו צפופים מסביב לרבי משה, ממתינים לרגע שהוא יביט לעברם וימזוג להם כוס אלכוהול. את הכוס הם ישתו עד תומו בלגימה אחת כשהם יהיו בטוחים בשפע הישועות שירעיף עליהם ה' מלמעלה בזכות שתיית המשקה שהגיש להם המקובל הצעיר. אחרי חצי שעה, הגיע תורי, רבי משה מביט בי, עיניו רושפות אש, גופו מזיע מפאת הדוחק, הוא בוחר למזוג לי כוס יין שעולה ונשפך על גדותיו ומצווה עלי ללוגמו בבת אחת.

כשעיני עצומות לגמרי לגמתי את כוס היין, ואז הוא הושיט לי את ידו, בירך מה שבירך ואז המשיך והתפנה לעוד העשרות אם לא המאות שעוד עמדו שם בתור הארוך והבלתי נגמר הזה. בעודי מתהלך אט אט כשאידי האלכוהול צפים במוחי שאלתי שם את אחד מהעומדים בתור, "שמא יש לך סיפור לספר עלי על הצדיק?". בטח, הוא השיב, וכך הוא נם באוזניי.

מחולל ישועות ומופתים

היה זה לפני כמעט עשור שנים, לביתו נכנסו זוג אשר ציפו לילדים כבר שנים רבות, הם ניסו הכל, את כל הסגולות הטבעיות ושאינם, פקדו את קברי הצדיקים, ערכו תפילות בזה אחר זה, אך ישועה אין. כעת הם ניסו את מזלם. הם נכנסו למעונו של רבי משה וביכו את מר גורלם. רבי משה הסביר להם בצורה עדינה שככל הנראה זו טעות בכתובת. הוא לא מחלק ברכות, בוודאי שהוא לא מחולל ישועות.

אך הזוג לא הרפה, הם שמעו גדולות ונצורות על הנסיך לבית אבוחצירא ודרשו לקבל ברכה. רבי משה הרהר קמעא ואז דרש מהם לקיים משהו מסויים. למרות הבקשה הקשה הזוג התחייב. "אם כך", אמר רבי משה בקול עדין, "בזאת השנה תיפקדו בפרי בטן". הזוג היה המום, לכזו ברכה הם לא ציפו. ואכן, במלאות השנה הם זכו לחבוק בן זכר, כאשר כלל הרופאים עמדו נדהמים נוכח הישועה הכל כך לא צפויה הזו. "אתה מבין", אומר לי אותו אדם בהיכלו של רבי משה, "יש כאן ישועות כל היום, משהו מטורף, תנסה גם אתה".

סיפורים כאלה יש כאן בלי סוף, במהלך ההתחקות אחר דמותו הטמירה של רבי משה אני שומע על בחור ישיבה שעצר אותו מיד בסיום עוד אחד ממעמדי סעודות ההילולא הרבים שהוא ערך וביקש את ברכתו להתארס בקרוב, זאת לאחר שנות ציפייה ארוכים וקשים. רבי משה הביט בבחור ואמר לו, "תלמד טוב, אל תדאג, עד שבועות תתארס". מעבר לכל דימיון לא עברו מאז חודשים ספורים ממש והבחור התארס בשעה טובה ומוצלחת, ימים ספורים קודם חג השבועות. ויהי לפלא.

סיפור מופלא אני שומע מכלי ראשון, סיפור אשר התרחש ממש בימים האחרונים לאחר סערת בריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע. היה זה מיד לאחר ראש השנה אחד מבכירי השב"ס הגיע למעונו של הגאון הצדיק רבי משה אבוחצירא שליט"א וביכה את מר גורלו, "תראה הרב", הוא הסביר, "יערפו לי את הראש, זה מחדל חסר תקדים, כל העתיד שלי נמצא בסכנה נוראית". רבי משה הקשיב ממושכות וברכו בברכת ברכה והצלחה.

כשהבכיר בשב"ס יצא מן הבית פנה רבי משה למקורביו ואמר, "מה הוא רוצה ממני, אני לא מצליח להבין". ימים ספורים לאחר מכן במהלך השבת פנה שוב רבי משה לאחד ממקורביו לאחר סעודת יום השבת ואמר, "את רוב הישועה כבר פעלנו, לגבי השאר, השם יעזור". אותו מקורב לא הבין על מה רבי משה מדבר, אך שעות לאחר מכן, עם צאת השבת והדיווח על תפיסת ארבעת האסירים מתוך שישה, התבהרה התמונה. אני משמיע את פלאתי מן הסיפור, אך המקור שהיה עד לו מניף את ידו בביטול ומסביר לי כי אלו דברים שמתרחשים כאן דבר יום ביומו.

מלבד ישועות שנערמות כאן על השולחן להרים גבוהים, אני שומע על שעות רבות של עסק התורה, בלתי לה' לבדו. שיעורי שנמסרים מידי שבוע כאן בעיר נתיבות גורמות להמונים להתדפק על שעריו ולהאזין בשקיקה לאמרותיו שנאמרות בשפה עדינה, ברורה ונעימה. את שיעורו הוא יתבל בפלפול, דרוש ומוסר, כזה שיערב לאוזניים השומעות מכל גווני הקשת. בשיעור ניתן לראות אברכים מופלגים שיושבים לצדם של חובשי כיפות סרוגות. נערים מקועקעים לצד בחורי ישיבה חסידית. כולם מגיעים לכאן להאזין לשיעור השבועי. שיעור אשר יטעין אותם במטען רוחני כביר עד לשבוע הבא אז הם יבואו שוב להתבשם מפניני השפר של הצדיק.

בעודי מנסה להגיע ולהשלים את מלאכת הכתיבה על הגה"צ רבי משה אבוחצירא שליט"א אני מבין דבר אחד. גם אם אשקיע ימים ולילות ללא הפסקה לעולם לא אוכל להגיע ולהעלות על הכתב את דמות דיוקנו. הוא אדם משכמו ומעלה אשר יעשה הכל בכדי להסתתר. מידי יום הוא יהגה בתורה שעות ארוכות בבתי מדרשות ריקים ושונים ברחבי העיר נתיבות, הרחק מעיני ההמונים. הוא יתהלך בפשיטות, יברח מן הכבוד, אך מעטים הם הפעמים, בעידנא דחדוותא, אז פניו של הצדיק יהיו מוארים מתמיד, הוא יעניק "לחיים" ביד נדיבה ויוריק מברכותיו עד בלי די. ברכות שנאמרות כאן למטה, ברחבי העיר הדרומית, אך עושות רעש ענק בשמים, כאלו שמחוללות ישועות ופלאים גם למעלה מדרך הטבע.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מועדים לשמחה רציתי לדעת איך מגיעים לרב משה אבוחצירא?אפשר אולי לפרסם טלפון או היכן הרב מקבל קהל?אשמח לתגובה תודה

כתוב בכתבה שהוא לא מקבל קהל והוא בורח מיזה………….

מכיר טוב יהודי באמת קדוש רק חסר פרטים חשובים כמו שלמד את מרן הגרש אויערבך וכן חתנו של רבי יחיאל וכן חברותא מיוחדת עם בן דודו רבי שמעון בוסו ועוד

כמה כסף הוא שילם עבור הכתבה הזו ??????????

יהודי קדוש ששווה להכיר אותו.

מי ששאל כמה הוא שילם על הכתבה הזו, אני מכיר את הרב ובטוח שהוא מתמרמר על הפירסום שנעשה לו. חוץ מזה שהוא חי בדחקות ולא כאדמו"ר עם חצר ושמשים.

הוא מסוג האנשים שאתה מקבל מהם שוק בשתי דקות של שיחה. משהו מיוחד.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture