פלאש 90

ביטקוין, P2P ובורסה: הצעירים החרדים שסוחרים בשוק ההון • פרק שני

מה אתם יכולים לעשות עם 10,000 ש"ח בחשבון הבנק שלכם? • מגזין 'חדשות JDN' עם הצעירים החרדים המשקיעים בשוק ההון: הצורך בחוזק מנטלי, חשבון דמה, הזהירות ממינוף והלוואות ומדוע גם הם חוששים ממטבעות הקריפטו? • פרק שני

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

תארו לעצמכם שיש לכם כעת 10,000 ₪ בחשבון הבנק. בהחלט לא סכום גדול מידי, אבל סכום נחמד שאתם שומעים לשעת חירום. נניח טיפול שיניים חירום במקרה הרע, או לרכישת תפילין מהודרות לבר מצווה של הילד בעוד שנתיים במקרה הטוב. כרגע, הסכום הזה לא נחוץ לכם בשביל התזרים החודשי הרגיל. מה כדאי לעשות עם הכסף?

הפרק הראשון בסדרה:

לצאת ממירוץ העכברים: הצעירים החרדים שסוחרים בשוק ההון • הצצה

אופציה ראשונה היא, לשמור אותו בחשבון הבנק שלכם, בעובר ושב. תמיד נחמד להדפיס את דפי החשבון בכספומט או להיכנס לאתר הבנק – אם יש לכם אינטרנט ביתי מסונן – ולגלות שאתם נמצאים ביתרת זכות. אבל, במקרה כזה, הכסף שוכב בלי לעשות כלום.

ואז קיבלתם הצעה מהבנק. בוא תפקיד את הכסף שלך בתכנית חיסכון, ותקבל בתמורה ריבית. כמה תקבלו? ובכן, ריבית הפריים עומד כיום על 1.6%. אם תקחו הלוואה מהבנק, תשלמו פריים פלוס מספר אחוזים נוספים. אם תתנו לבנק הלוואה, או כמו שהם קוראים לזה: "פיקדון", תקבלו בתמורה פריים מינוס. בסופו של דבר, תישארו עם משהו כמו 0.2 אחוז ריבית על הכסף שלכם, כמובן תלוי במספר שנות הפיקדון, סכום הכסף שאתם מפקידים והאם תשברו את החיסכון בדרך.

מה תעשו עם כסף ששוכב בצד? • צילום: Nati Shohat/Flash90

למה בעצם הבנק נותן לכם ריבית על הכסף שאתם מפקידים אצלו? כי את הכסף הזה הוא מלווה לאנשים אחרים. כלומר: על אותו סכום שהוא נותן לכם 0.2% במקרה הטוב, הוא יגבה בשל שירותי התיווך שלו בסביבות 5% ריבית ממבקשי ההלוואה. תארו לעצמכם מתווך שמציע לכם 10 ₪ בחודש על דירה אותה ישכיר לאחרים תמורת 2,500 ₪. הייתם מסכימים?

היגיון פשוט זה, מביא אנשים רבים לבדוק אופציות נוספות. אנחנו בפרק הראשון התמקדנו במסחר בבורסה, ונמשיך את הראיונות שלנו בפרק הנוכחי בשוק ההון, אך רק כדאי שתדעו: יש עוד אפשרויות רבות כיצד להרוויח כסף תמורת הכסף שלכם. לדוגמה, הלוואות P2P. עולם של הלוואות חברתיות, בהם תקבלו אתם את מרבית אחוזי הריביות תמורת הכסף שאתם מפקידים, ולא החברה המעניקה את ההלוואות.

למרות שאנו בכתבות העוסקות באפשרויות להרוויח כסף מהכסף שלכם, לא ניתן לעסוק בתחום ההלוואות בלי להזכיר את התשואה הטובה ביותר עבור הכסף שלכם, אם אתם פונים לאפיקים של הלוואות: גמ"ח. הדרך הטובה ביותר לקיום מצוות צדקה, הוא על ידי הענקת הלוואה ללא ריבית שתאפשר לנצרכים לעמוד מחדש על הרגליים, ולהתבסס מחדש.

ובחזרה לאפשרות להרוויח כסף מכסף, בלי לעבוד. אנחנו חוזרים אל המרואיינים שלנו, אותם אברכים צעירים שבחרו להתחיל לסחור בבורסה.

איך אתם יודעים כיצד לבחור מניה רווחית?

דוד, פרקטי כרגיל, מסביר: "אני משקיע בקרנות סל ובמקביל עוקב אחרי קרנות השקעה של משקיעים מצליחים כמו וורן באפט, קאתי ווד ואחרים".

מענדי, עושה שימוש בסורקי מניות. "באמצעותם אני בודק אלו מניות עשויות לעלות ולספק לי תשואה נאה לפי תחזיות האנליסטים, אלו מניות לא נסחרות תמורת מכפיל רווח עתידי גבוה מידי, וכמה כסף הרוויחו בפועל אותם חברות. את שמות החברות אני בודק וקורא את הדוחות שלהם, וכאשר חברה מוצאת חן בעיני אני מחכה לשעת כושר, כאשר מחיר המניה יורדת מעט, ואז משקיע שם כסף".

יהודה בכלל בחר בדרך הפשוטה. "אני משקיע באמצעות אחד מבתי ההשקעות המורשים לפעול בישראל, ופועל לפי המלצות המומחים שלהם".

הסיפור של הערשי, שהפסיד כסף בבורסה, מעניין אותנו יותר מכל השאר. "השקעתי כסף לפי המלצות של חברים, בלי להבין בדיוק מה אני עושה. כך יצא ששמעתי מחבר שהתשואה של חברה פלונית גרמה לו בשנה החולפת לרווח של עשרות אחוזים, השקעתי גם אני באותה חברה. אך מה שהיה נכון לפני שנה, כנראה שלא היה נכון לתקופה בה אני השקעתי כאשר המניה הייתה במחיר שיא, משם רשמה ירידות משמעותיות".

"לא ניתן לתזמן את השוק" • צילום: pixabay

כיום, ארבעתם מסכימים כי כדי לבחור שיטת השקעה, יש צורך קודם כל להציב יעד. לאן אתם רוצים להגיע ובשביל מה אתם משקיעים בבורסה? כאשר תדעו לענות על השאלה, תדעו לבחור את שיטות ההשקעה שלכם.

"מי שהמטרה שלו היא התעשרות קלה ומהירה, חייב לקחת סיכונים גדולים יותר. אם תשקיעו כסף בסקטורים הנחשבים לתנודתיים יותר, אז למרות שאין דרך לתזמן את השוק, ניתן לעשות כל מיני משחקים של מסחר תוך יומי או מסחר לטווח הקצר. הסיכוי שלך להפסיד אחוז נכבד מהכסף שלך גדול מאוד, אבל אם תצליח – תרוויח סכומים גבוהים יותר".

"אבל אם אתה מציב לעצמך יעד ריאלי, למשל להצליח לחתן את הילדים ואתה קובע לעצמך סכום חודשי קבוע שאתה מפריש לחשבון ההשקעות שלך, אתה צריך לשאוף ליעד ריאלי של 8-10% תשואה שנתית. במקרה כזה, אתה בוחר במניות סולידיות, עם עדיפות לחברות המחלקות דיבידנד שגם אותם אתה משקיע מחדש בתיק שלך. במקרה כזה, לא תהפוך להיות הנגיד המפורסם, אבל הסיכון גם נמוך משמעותית".

"וכמובן, חשוב להדגיש: אין מושג של השקעה בטוחה. תמיד תמיד יש צורך להיות עם יד על הדופק, לקרוא את מדורי הכלכלה, להישאר מעודכנים ובשעת הצורך לדעת אם שווה לחתוך הפסדים ולמכור לפני שהמניה תמשיך לצלול, או האם שווה להשאיר את המניה בתיק שלך, ולהמתין לעליה שתבוא".

מענדי, שכבר התגלה כמי שמתייחס למסחר בבורסה בזווית היושב על ספת הפסיכולוג, מוסיף המלצה חשובה למתעניינים במסחר. "גם אחרי שהתייעצתם עם מומחים, בחרתם יעד, בדקתם שיש לכם את הכסף להשקעה ואתם יכולים לקחת את הסיכון, אל תמהרו לסחור על אמת. קודם כל, תפתחו חשבון דמה באחד מבתי ההשקעות המעניקים אפשרות זו ללא תשלום".

"תבדקו את עצמכם. תרכשו כביכול מניות, תעקבו בזמן אמת האם אתם מרוויחים כסף או מפסידים. כך, מלבד עצם הלימוד המעשי בלי להסתכן, תוכלו גם לבדוק את עצמכם נפשית: האם אתם מסוגלים לראות שאתם מפסידים כסף ולא להיכנס להתקף חרדה? האם תצליחו להמשיך לחשוב בהיגיון גם כאשר המניה שלכם צוללת כלפי מטה בלי לפרוש לחלוטין ולהפסיד סכומי עתק? רק אם אתם חזקים מנטלית, תדעו שאתם יכולים להרוויח כסף. אחרת, גם אם בתאוריה אתם יודעים מה לעשות, בזמן אמת, הלחץ והחרדה יכניעו את ההיגיון שלכם ותפסידו".

דוד, פרקטי כהרגלו, מסיים עם המלצה משלו: "אל תתייחסו לבורסה כאל הימורים. מדובר במסחר רגיל כמו בשוק וכמו במכולת השכונתית. תתייחסו לכך בהתאם, תשקיעו זמן ותצברו ידע. אל תסמכו על המזל שלכם".

"בנוסף, חשוב לדעת כי אין דרך לתזמן את השוק. נניח ואתם עוקבים אחרי חברת טסלה, והחלטתם לרכוש מספר מניות בחברה. תמתינו שהמניה תרד, ואז תכניסו את הכסף. אין לכם באמת דרך לדעת האם רכשתם בנקודה שהמניה במחיר הנמוך ביותר שלה. ייתכן והיא תמשיך לרדת עוד, לפני שתחזור לעלות. מצד שני, החלטתם למכור מניה כאשר תגיע לסכום מסויים. מכרתם? אל תרוצו לבדוק האם היא המשיכה לעלות או שמא החלה לרדת. הרווחתם את הסכום המסויים בפרק הזמן שציפיתם לו? תהיו מרוצים. אל תהיו יותר מידי חמדניים. אם אתם לא רוכשים את המניה לתמיד אלא מתכננים למכור אותה כעבור פרק זמן מסוים, תעמדו מאחורי ההחלטה שלכם".

אתם מדברים על הפסדים. האם ניתן להפסיד את כל סכום ההשקעה?

יהודה מסביר: "אלא אם השקעתם אצל נוכל שסיפר לכם שהוא משקיע בבורסה ונמלט עם הכסף אחרי השקעת פונזי, אתם כמעט ולא יכולים להפסיד את כל הכסף שלכם. נדיר שחברה נמחקת לחלוטין".

"לכן, אם תבחרו חברות חזקות ומוכרות, תפזרו את הכסף שלכם בין חברות צמיחה לחברות ערך, בין סקטורים שונים וכו', הסיכוי שלכם להפסיד ירד משמעותית. גם אם חברה אחת תתברר כהשקעה לא מוצלחת, עדיין בסך הכל תיק ההשקעות שלכם יהיה ברווח. כבר לימדו אותנו חז"ל: "לעולם ישליש אדם את מעותיו, שליש בקרקע ושליש בפרקמטיא ושליש תחת ידו". גם אם שמתם את הכסף שלכם כולו בבורסה, תחלקו אותו. חלק בחברות מזון, חלק באנרגיה, חלק בחברות הובלה וכך הלאה".

לסיום, אנחנו שואלים אותם האם הם השקיעו גם בתחום מטבעות הקריפטו. הביטקוין ודומיו.

תשובות חד משמעיות אם הם מושקעים בקריפטו או לא – לא קיבלנו. אבל מתברר כי כולם בחנו בשלב כזה או אחר את האפשרות. מענדי מסביר מדוע מדובר בהשקעה בעייתית.

"אם בבורסה יש צורך בעצבי ברזל כדי לדעת לעבוד בניגוד לאינסטינקט, להשקיע כסף דווקא כאשר השוק בירידה ולמכור דווקא כאשר השוק בעליה, בתחום מטבעות הקריפטו, הם כל כך תנודתיים שקשה מאוד לקבל החלטות נבונות בתחום".

מטבעות הקריפטו. תנודתיים מאוד • צילום: pixabay

"אין שום יכולת מעשית לדעת האם בהשקעה ארוכת טווח הביטקוין יעלה, או שמא יימחק כליל. לצורך העניין: מחר ארה"ב מחליטה להכיר בביטקוין כמטבע חוקי ורשמי, אין ספק שמחירו יזנק משמעותית. אך אם מחר הבנק העולמי ומדינות העולם יחליטו להילחם בקריפטו ולהוציאו אל מחוץ לחוק, הוא עלול להימחק סופית והמשקיעים יישארו בלי כלום".

"כאשר מדובר במשהו שהערך שלו נקבע אך ורק על בסיס אמון של בני אדם, שבמהלך 3 חודשים בלבד הגיע לשיא של כל הזמנים עם שווי של 64,000 דולר לביטקוין בודד, ואז התרסק ואיבד חמישים אחוז מערכו וכבר מתאושש חזרה ונמצא שוב בדרכו כלפי מעלה, קשה מאוד להתעסק עם השוק הזה. אין הרבה אנשים שיכולים לראות כיצד הם מפסידים חמישים אחוז תוך ימים בודדים ועדיין ימתינו לעליות, אם יבואו. הסיכון גבוה מידי".

אחרי כל הטיפים של המשקיעים, המרוצים ושאינם, תוספת המלצה שלי, בהתבסס על ניסיון מר של חבר קרוב שסירב להתראיין לכתבה. אם התייעצתם עם מומחים, בדקתם את הזוויות ההלכתיות, אתם חושבים שאתם חזקים מספיק מנטלית והחלטתם להתחיל להשקיע: לעולם, אבל לעולם אל תעשו זאת עם כסף שלא שלכם.

אתם תשמעו מילים גבוהות על "מינוף", אפשרות להרוויח כסף מכסף שלא שלך אלא מהלוואות שתקבלו, ועוד כל מיני הצעות מהסוג הזה. תברחו מהם כמו מאש. תשקיעו רק את הכסף הפנוי שלכם, ולא כסף שאינו שלכם.

כך, גם אם תסיימו בהפסד כספי, הפסדתם. אבל אתם יכולים להמשיך בשגרת יומכם. אם הפסדתם כסף שלוויתם, העול הזה יישאר על צווארכם לעוד הרבה שנים וההרפתקאה הקטנה שלכם תסתיים עם הרבה מאוד עוגמת נפש.

גם בסיום הפרק השני של מגזין החג נציין: מדובר רק בכתבה המסקרת את התופעה המתפשטת בציבור החרדי, ומבקשת להאיר את הנושא. אין לראות בנכתב משום המלצה. לפני השקעה, תבדקו היטב עם יועצים מוסמכים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ביטקוין בע"ה מטבע העתיד להשקעה ולא למסחר. אין בן דוד בא עד שתכלה פרוטה מן הכיס והכל יהפוך לכסף ווירטואלי.

באמת כולם מדברים על השקעות בבורסה

צריך להיזהר מ P&P ההלואה היא בד"כ למסורבים בבנקים, וללא כל אחראיות מצד החברה המתווכת. (שלוקחת עמלה מכובדת על כל הלוואה מהלווה והמלווה.) ומכיוון שיש סודיות, אין דרך לדעת מי הלווה שלא משלם. ולחברה אין תמריץ מסוים לפעול במרץ להשיג את הכסף. כי הם מקבלים את רוב העמלות שלהם מיד. וגם אצלם מקסימום מדובר במניעת רוח…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture