צילומים: יהודה פרקוביץ

הפצת הזוהר, אסון מירון וממשלת הזדון: האדמו"ר מאשלג בשיחת חג

לראשונה בחייו התיישב האדמו"ר מאשלג לשיחת חג עם יעקב מלמד שם הוא חשף את הכל על דרכו הייחודית. החל מהנערות דרך הקמת החסידות ועד להפצת הזוהר בעולם כולו, וגם: מה הוא הבטיח לטראמפ קודם הבחירות לנשיאות בארה"ב • בלעדי

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

דלת הפלדלת הפשוטה נפתחת בחריקה משהו ודמותו של הגבאי הנמרץ, חגור באבנט חסידי צר עומדת שם – מסמנת לי להיכנס אל תוככי הבית. אני נכנס בצעדים מהוססים לבית הבני ברקי הפשוט ומגלה את בעל הבית – כ"ק האדמו"ר מאשלג שליט"א יושב בראש השולחן כשהוא באמצע שיחה ערנית עם עוד אחד מאלפי שוחרי פניו שמחכים למוצא פיו.

כ"ק אדמו"ר רבי שמחה אברהם הלוי אשלג שליט"א הוא רק בתחילת שנות השבעים לחייו אבל כבר מנהל אימפריה של ממש, הכוללת: בית מדרש, כולל אברכים, הפצת ספרי זוהר ושעות של קבלת קהל לעדת חסידיו ומעריציו. אבל הוא די לו בקיתונו הצר ובאורח חיים פשוט וספגני.

ערב חג הסוכות. התקופה העמוסה של השנה, המונים מתזזים כאן ברחוב רבי עקיבא הסואן, נכנסים לחנות אחר חנות בכדי לערוך את קניותיהם לחג הקרב ובא. אבל כאן, בבית הפשוט ברחוב שד"ל 4 העולם כמו עצר מלכת. הריהוט כאן פשוט אבל בהבחנה חדה יותר, בעל הבית – האדמו"ר מאשלג מתנהג עוד יותר בפשטות.

האדמו"ר מזמין אותי לשבת בסמוך אליו ומורה להגיש לי שתייה קרה, רק לאחר מכן הוא יפנה מזמנו העמוס לענות לשאלותיי הרבות. כשהאות ניתנה האדמו"ר מתחיל לספר את תולדות חייו, והאמת, כשהאדמו"ר מדבר ניתן רק לעצום את העיניים ולהרגיש איך הדברים מתרחשים ממש כאן ועכשיו. שפתו הציורית והכריזמה ששוטפת אותו מותירה אותי בפה פעור, וכך אני מוצא את עצמי מאזין לו בשקיקה שעות ארוכות באמצע יום בהיר של ערב חג.

משלים את זעקתו של סבא קדישא

אז מה בעצם הביא את האדמו"ר להשקיע את כל חייו בהפצת ספרי הזוהר? אני הנסה לגשש באי נעימות. האדמו"ר מחייך חיוך רחב, נשען לאחור על כסא העץ המרופד ופותח במונולוג מרגש: "סבי, בעל הסולם זיע"א, בשנים שטרום השואה האיומה הודיע בשער בת רבים כי יש לעלות באופן מיידי ארצה, למקום אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה. רבים תמהו אז על דבריו של סבי, והיו אף שזעמו עליו וכינו אותו "ציוני", כזה שמתיימר להקים את היישוב מחדש בישראל".

הרבי ממשיך ומספר את קורות הימים ההם. עיניו עצומות למחצה, מוחו חרוש קמטים ודיבורו שוטף כנהר המתגבר על גדותיו. "האנשים הרבים שהתוועדו לדבריו של סבא קדישא, לגלגו, צחקו, ורבים אף יצאו נגדו. אבל סבא נשאר בשלו והמשיך לקרוא לעם היהודי לעלות ארצה. סבא הסמיך את דבריו על דברי הזוהר הק' בעניין הגאולה אך העם כולו העדיף להתעלם מדבריו".

הימים נקפו בזה אחר זה עד שהצורר הנאצי ימ"ש עלה על כס השלטון ואירופה בערה בדם, אש ותימרות עשן. היהדות נחרבה, קהילות שלמות נגדעו בזה אחר זה, דמם של נערים ואימותיהם התערבבו יחד. ימים נוראים שכמותם לא ראה העם היהודי מאז ומעולם. שש מיליון יהודים נעקדו על קידוש השם במהלך הימים הללו".

"מיד עם תום השואה הצליחו פליטים רבים לעלות ארצה על ידי ארגונים שונים" מספר האדמו"ר, "אני זוכר את עצמי הולך בתור נער צעיר ברחובות תל אביב, אנשים היו משתוממים לראות ילד יהודי עם פאות מסולסלות בשני צדי לחייו והיו נעצרים לשאול אותי מה שמי. "שמחה אשלג" הייתי משיב לעומתם, והם כתגובה היו פורצים בבכי מר".

לפליאתי סיפרו עוברי האורח כי הם זוכרים כיצד סבי הקדוש, עמד על גבם ועורר אותם לעלות ארצה אך הם סרבו. "כמה משוגעים היינו", אמרו לי העוברים ושבים, ואז הכתה בי גודל ההכרה של כוח הסבא הקדוש, כוח מיוחד שיכל לראות מסוף העולם ועד סופו בזכות הזוהר הקדוש".

הרבי מספר לי כי זה בדיוק מה שהוביל אותו לקחת החלטה משמעותית, כזו שתשפיע על כל חייו העתידיים. לדבריו הוא החליט ללמוד ולהאיר את תורת הזוהר הק' בכדי לזכות בדבריו הקדושים שאמר כי על ידי לימוד הזוהר יצאו עם ישראל מהגלות הנוראה בה הם שרויים. "עד היום", מספר לי הרבי כשרטט של התרגשות ניכרת בקולו, "דמעותיהם של העוברים ושבים מול עיני, קריאותיהם מהדהדות באוזניי, וליבי נקרע בקרבי על זה שלא זכו לשמוע בקולו של הסבא. לפחות אני החלטתי לעשות מעשה ולזכות את עם ישראל כולו בכדי שיצא מהגלות, בכדי שיקרב את ביאת המשיח".

בכוח הזוהר להוציא את עם ישראל מהגלות

"עשר ספירות", "גלות", "גאולה", "מוח" ו"לב" הם מילים שנאמרות כאן בכל מספר דקות. הרבי נראה כמי ששולט היטב בכל עולם הקבלה, הוא משוטט שם ממש כבתוך שלו, ואף משתף אותי בדברים רמים ונשגבים העומדים ברומו של עולם. אנוכי הקטן מנסה לתמוה, "הלא כבר למדנו שאסור ללמוד קבלה רק לאחר שמילא כרסו בש"ס ובפוסקים, אם כן כיצד האדמו"ר פועל שגם אברכים צעירים, ואפילו נערים ילמדו את ספר הזוהר"?

הרבי שוב מחייך, שוב מוחו חרוש קמטים, ושוב הוא מצטחק לעברי, "אם היו יודעים את כוונת הגמרא מה זה 'מילא כרסו' לא היו שואלים שאלות. אין הכוונה עד שילמד את כל התורה כולה, ממש לא. צריך להיות מונח בלימוד. אבל בוודאי שחובה על כל אחד ואחד לקבוע זמן ניכר ביום ללימוד הקבלה. לא דברתי ללמוד עכשיו רזין דרזין, אך לקרוא זוהר אין בכך כל בעיה, גם לא לילדים".

במהלך השיחה שארכה שעות ארוכות האדמו"ר לא מתאפק להציג בפני פירושים נוראיים על יום הכיפורים וחג הסוכות. נראה שזה טבוע בדמו. במשך שעה ארוכה מסביר לי האדמו"ר מדוע מתעוררת בכייה והתרגשות עצומה על העם היהודי בעת אמירת "כל נדרי". בדבריו מסביר הרבי בנועם כי תפילת 'כל נדרי' איננה להתיר את נדרי המתפללים, אלא להתיר את נדריו של הקב"ה. "ישנם נדרים שהקב"ה גוזר במהלך השנה ואותם לא ניתן לבטל רק בתפילת 'כל נדרי' בכניסת יום הכיפורים שעה שארון הקודש פתוח ושני ספרי התורה עומדים משני צידיו של בעל התפילה".

הרבי מוסיף ומסביר כשעיניו עצומות למחצה, "שעת כל נדרי היא שעה נעלית מאוד, רעש גדול נעשה אז בשמיים וזוהי השעה הנעלית ביותר של השנה. שעה שאנו בני תמותה מסוגלים ויכולים לבטל כביכול את נדריו של הקב"ה בעצמו. האווירה הזו ששוטפת את העולם כולו. אווירת הקדושה הזו היא גורמת לעם היהודי כולו להתעורר בבכייה, אלו רגעים נעלים שאין אוזן ועין יכולים לתאר ולשער". דבריו של האדמו"ר נאמרים במתינות ובנעימות, ואני הרחוק מעולם הקבלה כרחוק מזרח ממערב נשאב אל תוככי העולם הפלאי הזה, נשבה בקוסמו של האדמו"ר, וכמעט שוכח את המטרה שלשמה באתי לכאן.

ההבטחה הפלאית לטראמפ והתוצאה המפתיעה

סיפור מופלא שחים לי הגבאים אודות הפצת הזוהר של האדמו"ר שיש בכוחה לחולל פלאים. הסיפור שהיה נשמע מעט תלוש באוזניי קיבל את אישורו של האדמו"ר שבענוות חן אישר את הפרטים המופלאים. הימים היו אז ימי בחירות סוערות בארצות הברית המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ נלחם על כס הנשיאות אל מול המועדת הדמוקרטית הילרי קלינטון. כמו רבים אחרים מהעם היהודי היושב בציון, האדמו"ר מאשלג הביע את רצונו שטראמפ ייבחר לנשיאות.

ממחשבה למעשה, הרבי בלוויית מספר מצומצם של מקורבים הגיע למשרדו של יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל מרק צל לפגישה בארבע עיניים. במהלך הפגישה שאל הרבי את מרק, "אתה מעוניין שטראמפ ייבחר לנשיאות ארצות הברית". צל השיב כי בוודאי שהוא מעוניין אך על פי הסקרים שהוא מחזיק בידיו אין לכך כל אחיזה במציאות. לדבריו בכל הסקרים קלינטון מובילה בפער אדיר וניכר לעומתו של טראמפ שדשדש הרבה מאחור.

האדמו"ר הודיע לו בצורה שאינה משתמעת לשני פנים: "תחייג בבקשה לטראמפ". מרק צל, צחקק, והתחמק. אך האדמו"ר לא הירפה וביקש שוב תחייג למזכירות של טראמפ ותאמר כי אם הוא יתחייב מספר דברים אני אבטיח לו שהוא ייבחר לנשיאות. בלית ברירה מרק חייג ללשכה של טראמפ שם הודיעו לו כי דונלד עסוק כעת. מרק סינן באי נעימות כי יושב אצלו אדמו"ר הבקי בסודות הקבלה והוא מצהיר כי אם טראמפ יתחייב על מספר דברים הוא מבטיח לו שהוא ייבחר לנשיאות.

עשרים דקות חלפו מאז, והטלפון במשרדו של מרק צל צלצל. מעברו השני של הקו עמד דונלד טראמפ שמעוניין היה לשמוע מה יש בפיו של האדמו"ר. הרבי השיב לעומתו של מרק שייאמר למועמד הרפובליקני כי אם הוא מתחייב לקיים את הבטחותיו לעם ישראל ולמדינת ישראל הוא ייבחר לנשיאות. טראמפ הרהר קמעא ואז הבטיח כי הוא מתחייב למלא את הבטחותיו.

הרבי כשחיוך נסוך על פניו אמר ליו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל מרק צל שיגיד לטראמפ כי הוא מבטיח לו שהוא זיכה בנשיאות. באותו ערב יצא האדמו"ר והודיע לשורת אברכים מתמידים שיתכנסו במשך מספר שבועות מידי יום ללימוד הזוהר הקדוש ברציפות להצלחתו של דונלד טראמפ. הימים נקפו בזה אחר זה עד לתוצאה המפתיעה. העם כולו היה מופתע מהיבחרו של טראמפ, מלבד האדמו"ר מאשלג שכבר צפה זאת הרבה לפני.

לא יכולתי להסתיר את פליאתי מן הסיפור, אך האדמו"ר בענוות חן השיב לעומתי: "זה ממש לא שראיתי באיזה רוח הקודש שהוא יבחר או משהו כזה. הדברים פשוטים מאוד, בכוח הזוהר הקדוש ניתן לעשות הכל. גם לבחור נשיא לארצות הברית. ברגע שהוא התחייב על הדברים שביקשתי ממנו, הפצתי את הזוהר, קיימתי משמרות לימוד להצלחתו וידעתי בוודאות שהוא ייבחר לתפקיד הנחשק, למרות הסיכויים האפסיים".

ארבע שנים חלפו מאותו היום, ושוב פעם נערכו בחירות בארצות הברית, גם אז הנשיא טראמפ התמודד מול הנשיא של היום ג'ו ביידן. הרבי גם הפעם כבפעם הקודמת התקשר ליו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל מרק צל ושאל אותו האם הוא מעוניין שטראמפ ייבחר לנשיאות ארצות הברית. צל השיב שבוודאי. האדמו"ר אמר לעומתו "הפעם המחיר יהיה יותר יקר מהמחיר הקודם. פעם שעברה בקשתי רק הבטחה, כעת אני מבקש תשלום".

לפליאתו של יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל מרק צל הסביר הרבי כי הפעם הוא צריך תרומה הגונה מהמפלגה על מנת להעמיד עשרות אברכים שישבו וילמדו ברציפות את ספר הזוהר הקדוש. הרבי הבטיח לו כי אם הוא יעשה כן אז בוודאי שטראמפ ייבחר לנשיאות. מרק צל התחמק מן התרומה והסוף ידוע לכולם. טראמפ נחל תבוסה מהדהדת במרוץ שסיים את משך כהונתו בבית הלבן.

סיפורו המצמרר של מתנדב זק"א במירון

האדמו"ר לוגם מעט מכוס השתייה שהונחה בפניו וממשיך לספר לי עד כמה גדול עניין הפצת הזוהר. "היה זה בשבת שמיד לאחר ל"ג בעומר האחרון", מספר האדמו"ר, "הגעתי למירון בכדי לשהות שם בשבת, היה זה לאחר האסון הנורא והמחריד שהתרחש במקום וליבי נשבר בקרבי. בצהריי יום השבת ניגש אליי מתנדב זק"א ואומר לי" "אתה הרב אשלג מהזוהר?", השבתי בחיוב. המתנדב קרא לי לפינה צדדית וסיפר לי את הדבר המופלא הבא".

הרבי בשיחה לכותב השורות

"הגעתי למירון שעות לפני האסון הנורא", כך מתנדב זק"א, "ראיתי את הבחורים שלכם מחלקים כאן אלפי שקיות עם ספרי זוהר בחינם, לקחתי אחד והמשכתי הלאה. בכל ההר כולו ראיתי אלפי בני אדם מסתובבים עם השקיות שלכם ובתוכם ספר הזהור הקדוש. העניין פרח מזיכרוני עד שמכשירי רטט והבנתי שהתרחש כאן אסון בסדר גודל שלא נראה כמותו".

המתנדב המשיך וסיפר לאדמו"ר: "הגעתי לזירה ועיניי חשכו, ראיתי על גרם המדרגות מספר גופות, ראיתי שם כובעים, גרביים, נעליים, גמרות זרוקות, ספרי תהילים של הנפטרים זרוקים במקום, אבל דבר אחד לא ראיתי. את ספרי הזהור שלכם. זה היה תמוה בעיניי הרי כמעט כולם הסתובבו כאן עם הספרים האלה איך זה בדיוק שכאן אני לא מוצא את זה?"

"עד שנפלה בי ההכרה", סיפר המתנדב לאדמו"ר "מי שהחזיק את ספר הזהור פשוט לא היה במקום, מי שהחזיק את ספר הזוהר פשוט ניצל מהטרגדיה הנוראה הזו". האדמו"ר מחייך לעברי חיוך שובה לב ואומר: "אתה מבין? זה לא המצאה שלי, ספר הזהור הוא מגן ושומר על עם ישראל כולו. על ידי לימוד הזהור ניתן לצאת מהגלות. דווקא בגלל זה היצר הרע מנסה לגרום שאנשים לא יפתחו את הספר הזה ולכן כל היום אנשים מתחמקים מללמוד אותו. ברגע שיבינו מה המשמעות של הספר הזה תראה עד כמה ילמדו בו ויעמיקו בו. זה קרש הצלה לכל דבר ועניין".

כי תעביר ממשלת זדון – הממשלה תיפול מהר

אני מנצל את ההזדמנות שאני יושב לצדו של האדמו"ר ואני שוטח בפניו את השאלה הבאה: רבים מוטרדים מאוד מהקמת הממשלה החדשה ששמה לעצמה מטרה לפגוע בכל הקדוש והיקר. מה דעת האדמו"ר בעניין. האדמו"ר מהרהר קמעא ואז אומר בהינף יד: "תראה, הממשלה הזו לא תחזיק הרבה זמן. בטוחני שתפילות עם ישראל כולו בימים הנוראים "כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ" תפעל רעש גדול בשמים ותביא להתמוטטות הממשלה הזו.

מלבד הנהגת החסידות האדמו"ר אף מוכר כאדם שמומחה לקריאת כתובות. כששמעתי על כך הרמתי את גבותיי בפליאה ולא הבנתי בשביל מה צריך להיות מומחה לקריאת כתובות. השאלה נקרה במוחי והרהבתי עוז לשטוחה בפני האדמו"ר שהסביר לי את העניין המרתק. "פעמים רבות", אומר האדמו"ר, "ישנם זוגות שנתקלים בקשיים רבים אחרי הנישואין, הם מחפשים סגולות, עצות וברכות, אבל הם לא מודעים לכך שהכל נובע בגלל בעיה קטנה שנמצאת בכתובה שלהם. על פי המקובל לנו בכתובה נמצא שורר הבית כולו, כיסודות הבניין ועל כן אם יש שם בעיה קטנה זה יכול להשפיע על הזוג באופן ישיר ביותר".

כזה היה עם זוג שנתקלו בבעיות רבות לאחר נישואיהם, הם ניסו הכל, פנו לחכמים, לרבנים ולדאמורי"ם, אך ישועה לא נראתה באופק. יום אחד הם שמעו על הרבי מאשלג וניסו לבדוק אולי משם תצמח להם הישועה. הם הגיעו למעונו של האדמו"ר והציגו לו את הכתובה. הרבי עיין ממושכות ואז הצביע על שורש הבעייה בין שורות הכתובה. מיד ניסח הרבי כתובה מחדש עם שני עדים וכלל הבעיות באו על פתרונן בשלום.

וזה לא מקרה בודד, אלפי זוגות נעזרו באדמו"ר וראו ישועות פלאיות. לדברי החסידים ששחים עמדי אלפים של ממש מגיעים לכאן עם כתובות בכדי שהאדמו"ר יבדוק האם יש שם איזשהו תקלה או בעיה המשפיעה על חייהם. האדמו"ר באורח רוחו מקבל את כולם באהבה אין סופית, בודק את הכתובות, משיב מה שמשיב ומרעיף טללי חיבה על המוני מייחלי פניו ומבקשי הישועה.

סיפורי המופת שמתרחשים כאן בבית הצר יש בכוחם למלא ספרי עב כרס, אבל נדמה כי בעל הבית עצמו – כ"ק אדמו"ר רבי שמחה אברהם הלוי אשלג יעדיף להניף את ידו בתנועת ביטול ולייחס את המופתים הרבים בזכותו של הזוהר הקדוש, משאת חייו מאז היותו לאיש. לאורך השיחה כולה, הרבי ממעט לדבר דברי חולין ולוקח אותי יחד עמו לעולמות גבוהים, מגביה אותי טפחיים מעל לקרקע, מפשיט בפניי את מהות הסוכה, את עומקם של ארבעת המינים ואת גודל השמחה ששרויה בעולמות העליונים בשמחת תורה.

האדמו"ר, הגאון הצדיק רבי שמחה אשלג, הוא אדם מורם מעם, כזה שלא מסתנוור מהכבוד והעטרה אותה הוא נושא. הוא יהלך בשולי הדרכים, ימעט להופיע בפומבי ויעשה הכל הכי בשקט שרק ניתן לעשותו. הוא אדם לא מבוגר, אך הוא אדם שהקדיש את כל חייו לשם המטרה אותה הוא הציב לעצמו כבר בראשית דרכו: לקרב את ביאת המשיח. כשאני יוצא מן הבית הצר לרחוב החולין פתאום נופלת בי ההכרה המרעישה הזו: ספק אם ישנם עוד יהודים רבים שכאלה שמצפים כל העת, בכל רגע נתון לביאת המשיח.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
3 2 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

במחילה על הקושיה. הזוהר הגן על לומדיו והגמרות והתהילים לא?? נסתרות דרכי ה'.

אסור לקחת צדקה מגוי, וזה כולל את טראמפ. שנאמר "ביבש קצירה תישברנה". כך שהתרמת הרפובליקנים לצורך לימוד הזוהר מאריכה את הגלות, ולא מקצרת אותה.
שונה הדין אם טראמפ עצמו היה רוצה לתרום, שאז יש פוסקים לקבל משום שלום מלכות. אך בלא זה אסור לקבל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture