Yonatan Sindel/Flash90

הקרב על העלייה: המרוץ לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית הפך לדרמטי

פרישתו של השר שטרן הפכה את המרוץ לתפקיד הנחשק לכר פורה לדילים בין מפלגתיים • מי המועמדים האפשריים מטעם הממשלה ומי מקווה לזכות מההפקר • ואיך הכניסה החרדית צמצמה את השפעת הרפורמים • חדשות JDN עושה סדר

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

אחרי ששר המודיעין אלעזר שטרן מ'יש עתיד', שהיה מועמד מובטח לניצחון בבחירות על תפקיד יו"ר הסוכנות היהודית, נאלץ לפרוש מהמרוץ – הקרב שיוכרע בימים הקרובים הפך למתוח במיוחד ובעל השפעה רבה על הנעשה בכנסת ובממשלה.

המועמדים

שלל אנשים, מוכרים יותר ופחות, רואים את עצמם ראויים לתפקיד המכובד. על התפקיד מתמודדים נכון להיום 8 אנשים, ואלו הם:

מייקל אורן. היסטוריון, דיפלומט ואיש ציבור. כיהן כשגריר ישראל בארצות הברית בשנים 2009 עד 2013 וכיהן כחבר הכנסת העשרים וסגן שר במשרד ראש הממשלה מטעם מפלגת כולנו. אורן הוא מחברם של ספרים, מאמרים ומסות בנושא ההיסטוריה של המזרח התיכון.

עוזי דיין. פוליטיקאי ואיש צבא. כיהן כחבר הכנסת מטעם מפלגת הליכוד, יו"ר מפעל הפיס, היה אלוף בצה"ל ושימש כסגן הרמטכ"ל וראש המועצה לביטחון לאומי.

דני דנון. פוליטיקאי המכהן כיו"ר הליכוד העולמי. דנון כיהן כשגריר ישראל באו"ם וכסגן נשיא העצרת הכללית של האו"ם. קודם לכן היה שר המדע, סגן שר הביטחון, סגן יושב ראש הכנסת, יו"ר הוועדה לזכויות הילד, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות וחבר הכנסת מטעם הליכוד.

יפה זילברשץ. פרופסור חבר למשפטים. יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, שאחראית על חלוקת תקציב המדינה המוקדש להשכלה גבוהה לאוניברסיטאות ולמכללות הפועלות בישראל. כיהנה כדיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן וכמשנה לנשיא האוניברסיטה.

יתפור דיל? דני דנון. צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

פלר חסן-נחום. פוליטיקאית ויועצת תקשורת. ילידת בריטניה, חברת מועצת ירושלים הנושאת בתואר משנה לראש עיריית ירושלים ואחראית על תיקי קשרי חוץ, פיתוח כלכלי בינלאומי ותיירות. היא גם חברת הנהלה ברשות לפיתוח ירושלים. מאז 2016 מכהנת חסן-נחום כחברת מועצה במועצת העיר ירושלים, וב-2018 עמדה בראש סיעת "ירושלמים".

עומר ינקלביץ'. פוליטיקאית שכיהנה כשרת התפוצות, משקיפה בקבינט המדיני ביטחוני וכחברת הכנסת בסיעת "כחול לבן" מטעם מפלגת "חוסן לישראל". עורכת דין במקצועה.

אירינה נבזלין. יזמת ישראלית המכהנת כיושבת ראש דירקטוריון בית התפוצות, כנשיאת קרן נדב, וכמייסדת ויו"ר חברת Improvate. בנוסף, היא רעייתו של בכיר הליכוד ח"כ יולי אדלשטיין ובתו של לאוניד בוריסוֹביץ' נֶבְזְלִין, אוליגרך יהודי ישראלי-רוסי ואופוזיציונר למשטרו של ולדימיר פוטין.

מיכל קוטלר-וונש. היא חברת כנסת לשעבר ועורכת דין. נבחרה לכנסת ברשימת כחול לבן ועם כניסתה לכנסת עברה ממפלגת תל"ם לסיעת חוסן לישראל של "כחול לבן". בתו של פרופ' ארווין קוטלר, שהיה שר המשפטים של קנדה.

מועדים חלופיים

עם זאת, אחרי שהממשלה איבדה את מועמדה המרכזי, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד מסרב לוותר על שליטה בתפקיד הרם. לפיד שיגר מכתב לוועדת הבחירה בסוכנות בבקשה לדחות את הבחירות בכדי לאפשר לממשלה להתארגן על מועמד מטעמה לאחר פרישת אלעזר שטרן, בוועדת הבחירה סירבו לבקשתו של לפיד והבהירו לו כי הגשת מועמדויות נוספות לתפקיד תתאפשר עד היום.

יו"ר הוועדה הבוחרת, יעקב חגואל. צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90

בין המועמדים שבממשלה שוקלים נמצאת השרה לשעבר ציפי לבני. עם זאת, נציגי האגף השמרני בוועדה הבוחרת של הסוכנות, ביניהם נציג המזרחי, נציגת כחול לבן ויעקב חגואל צפויים להתנגד למהלך. צריך הסכמה של תשעה מתוך עשרה חברי ועדה כדי להיבחר ליו"ר הסוכנות.

גם שמו של שר התפוצות נחמן שי הוזכר כמועמד לתפקיד מטעם מפלגת העבודה והרפורמים. אולם, נכון לעכשיו לא נראה ששי יזכה לתמיכתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד.

המועמדים בעלי הדילים

מי שמקווה שפרישת שטרן תסייע לה היא השרה לשעבר ינקלביץ', הנתמכת על ידי יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ. למרות שלפיד לא שש לסייע לה להתמנות לתפקיד, ייתכן שבהיעדר מועמד אחר מהקואליציה, ובניסיון לרצות את גנץ שמשדר מרמור רב מהתנהלות עמיתיו השרים, הממשלה תבחר בה למעומד מטעמה.

מי שמעדיפים את תאוריות הקונספירציה יבחרו אולי להאמין שקרב על התפקיד הנחשק יש קשר לדרמה שהתרחשה בשבוע שעבר בליכוד. האם אדלשטיין מקווה שבתמורה לערעור מעמדו של נתניהו בליכוד, רעייתו תזכה לתמיכה שקטה של הממשלה?

יו"ר הסוכנות הקודם, יצחק הרצןג. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מועמד נוסף בעל סיכויים לא רעים הוא דני דנון, שצבר כוח רב לאורך השנים במוסדות הלאומיים השונים, ומחזיק בקשר טוב עם גורמים יהודיים ברחבי העולם. יש הטוענים כי ייתכן ויתפור דיל עם כחול לבן, לפיו הוא ייבחר לראשות הסוכנות ובתמונה ינקלביץ תזכה לתמיכת אנשיו בליכוד בבחירות לראשות קרן היסוד.

מי שאולי יפתיע למרות שההערכות לא נותנות לו סיכויים גבויים הוא מייקל אורן. הוא אולי לא מחזיק בקשרים במקומות הנכונים, אבל קורות חייו בהחלט מציבים אותו כמועמד ראוי לתפקיד. נולד בניו יורק בשם מייקל-סקוט בורנשטיין, גדל בעיירה ווסט אורנג' שבניו ג'רזי, בה משפחתו הייתה המשפחה היהודית היחידה וספג אנטישמיות, הגיע לראשונה לישראל כשהיה בן 15, שירת בצה"ל והיה לדיפלומט.

תהליך הבחירה

הוועדה הבוחרת מורכבת מ-10 חברים, נציגי שלושת הארגונים המרכיבים את הסוכנות היהודית – חמישה מההסתדרות הציונית העולמית, שלושה מהפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ושניים מקרן היסוד. כדי להיבחר נדרש המועמד לתשעה תומכים מבין העשרה.

לאחר מכן הוועדה ממליצה לחבר הנאמנים של הסוכנות היהודית על המלצתה והיא שצריכה לאשר את המינוי. בראש הוועדה עומד יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, יעקב חגואל ותחתיו מטעם ההסתדרות הציונית חברים בוועדה הרווי בליץ, רחלי ברץ ריקס, הלנה גלזר, ומאיר אזרי. נוסף להם מכהנים בוועדה חמישה נציגים של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה וקרן היסוד: מייקל סיגל, מארק וילף, ג׳יף שונפלד, סטיבן לואי, ודיויד קושיצקי.

נציגי הימין שהצליחו בבחירות האחרונות במוסדות הלאומיים לקחת את מוקדי הכוח אליהם – מינו ארבעה מההסתדרות הציונית (נציג כחול לבן, המזרחי, הארגונים וחגואל) ונציג אחד בלבד לרפורמים במקום שניים.

המועמד שנאלץ לפרוש, אלעזר שטרן. צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

עד לסבב הבחירות הנוכחי, היה לרפורמים ולקונסרבטיבים כוח וטו – שני נציגים בוועדה. בכוחם זה הם דרשו, וגם קיבלו מכל מועמד, הצהרות תמיכה והתחייבות פומביות כמעט בכל סוגיה. מגיור ועד כותל, מרעיון שתי המדינות ועד סוגיות פרוגרסיביות. מהרצוג ועד שרנסקי – איש לא עמד בפני כוח הווטו שהיה בידי הרפורמים.

בפעם הזאת, כללי המשחק השתנו. להסתדרות הציונית נכנסה בשנה שעברה "ארץ הקודש", הסיעה החרדית-אשכנזית. באופן רשמי, עומד בראשה הרב פסח לרנר מארצות הברית, שהצהיר בראשית הדרך כי מטרת העל היא "להחליש את הרפורמים".

כניסתה של "ארץ הקודש" למגרש, גימדה את כוחם של נציגי הרפורמים לנציג אחד בלבד, כך זכות הווטו ניטלה מהרפורמים, מה שיאפשר לבחור מועמד שלא יהיה מחיוב לזרמים ששמו להם למטרה להרוס את צביונה היהודי של ארץ ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture