המגנומטרים בשערי הר הבית. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

4 שנים אחרי: גלאי המתכות שהסעיר את המזרח התיכון שוב על הפרק

כארבע שנים אחרי שהצבת המגנומטרים בהר הבית פתחה גל של אלימות מירושלים עד רבת עמון, והוסרו תוך כניעה כפולה ומביכה של ישראל – עולים שוב הקריאות לעשות סדר במובלעת ההאשמית בבירת ישראל ישראל • תזכורת היסטורית כואבת

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בעקבות הפיגוע הרצחני בעיר העתיקה קוראים בירושלים להציב מגנומטרים בכניסה להר הבית – לא מדובר בידיעה מאמש, מדובר בידיעה מלפני כארבע שנים – במה שמכונה פרשת ה"מגנומטרים" או "מהומות הר הבית" שניראת כמו ידיעה שצפויה לחזור על עצמה בימים הקרובים.

בכ' תמוז תשע"ז פתחו המחבלים מוחמד אחמד מוחמד ג'בארין, מוחמד חאמד עבד אללטיף ג'בארין ומוחמד אחמד מפדל ג'בארין בן 19, באש ברחבת הר הבית ורצחו את השוטרים בני העדה הדרוזית רס"ם האיל סתאוי, ורס"ם כמיל שנאן.

באופן כמעט אוטומטי, כחלק מהפקת הלקחים מהפיגוע הקשה, הוחלט להציב גלאי מתכות – או מגנומטרים בפי כל, בשערי הכניסה למתחם הר הבית, במטרה למנוע ממחבלים לנצל את חופש הפולחן במקום למוסלמים בכדי להכניס כלי נשק ולבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון במקום.

באופן לא מפתיע, למרות שהצבת המגנומטרים נועדה להגן על חיי אדם ולמנוע טרור, אנשי הווקף המקבלים את ההוראות ממלכת ירדן וכביכול אמונים על שמירת הסדר בהר, הודיעו שלא ייכנסו להר הבית כל עוד מוצבים גלאי מתכות בכניסותיו. המופתי של ירושלים, מוחמד אחמד חוסיין, הוציא "פתווה" האוסרת על מוסלמים להיכנס להר הבית דרך גלאי המתכות המופעלים על ידי שוטרי מג"ב ישראלים.

הפרעות אחרי הצבת הגלאים. צילום: ויסאם השלמון/פלאש90

ההכרזות הלוחמניות של מנהיגי ירושלים המוסלמית הובילו להתפרעויות אלימות של המון ערבי. המונים ערבים התקבצו לקיים את תפילותיהם מחוץ למתחם ההר בסמוך לעמדות המשטרה ולאחר מכן פחתו בסדרת אירועים אלימים במקום.

במזרח ירושלים המשיכו ההתפרעויות בכל ערב במהלך השבוע שלאחר הפיגוע והגיעו לשיאן ביום שישי שלאחר מכן עם תפילות יום השישי והכרזתם של ארגוני טרור על יום זעם במזרח ירושלים וביהודה ושומרון. בעימותים האלימים והמהומות שנערכו במזרח ירושלים נהרגו 3 פלסטינים שהשתתפו במהומות בהן הותקפו שוטרים, ונפצעו מאות. למחרת נהרג בעימותים פלסטיני נוסף. במהלך הערבים שלאחר יום הזעם נפצעו עשרות פלסטינים בעימותים במזרח ירושלים.

החל מיום הזעם התרחבו המהומות לרחבי יהודה ושומרון. נרשמו עימותים בחברון, בית לחם, רמאללה, תקוע, בית אומר, נעלין, סינג'יל, כפר קדום ומחסום קלנדיה. אלפי פלסטינים השתתפו בהתפרעויות. ביום הזעם בלבד, נפצעו 400 פלסטינים בהתפרעויות בירושלים וביהודה ושומרון, ובשבוע שלאחר מכן נפצעו עוד עשרות פלסטינים בקלקיליה, עיסאוויה, אבו דיס, חיזמה, נבי סאלח, ענאתא וקלנדיה.

גם בעזה לא טמנו את ידם בצלחת ובמהלך יום שישי נערכו הפגנות פלסטיניות סמוך לגדר המערכת שהתדרדרו להתפרעויות ועימותים עם צה"ל, תוך יידוי אבנים ושריפת צמיגים. במהלך העימותים נהרג מחבל פלסטיני מירי של כוחות צה"ל. בימים שלאחר מכן, שוגרו רקטות מהרצועה לעבר יישובי עוטף עזה שהתפוצצו בשטח פתוח ולא גרמו לנפגעים.

עוד 2 תקריות יותר מידי

במקביל לאירועים שהתפתחו בעקבות הר הבית, שם כידוע שולטת באופן רשמי הממלכה ההאשמית, והתדרדרו מירושלים דרך יו"ש עד לרצועת עזה, אירעו 2 "תקלים" ישירות מול השלטון הירדני.

עשרה ימים אחרי הפיגוע הרצחני בהר הבית, אירע פיגוע דקירה בסמוך לשגרירות ישראל בעמאן, בדירת מאבטח ישראלי במתחם. מקומי בן 17 דקר במברג את זיו מויאל, קצין ביטחון ישראלי, המאבטח נפצע באורח קל והשיב בירי שכתוצאה ממנו חוסל המחבל ובעל הדירה. במקום שירדן תראה את עצמה כאחרית לניסיון רצח של דיפלומט ישראלי בשטחה, היא בחרה להאשים את ישראל ולדרוש להעמיד לדין את מויאל באשמת רצח.

מויאל עם נתניהו. צילום: לע"מ

האירוע הצטרף לתקרית מלפני חודשיים, שגם בה הירדנים הפכו את היוצרות. אזרח ירדני הגיע לאזרח באמתלה של ביקור דתי בכותל וניצל את ההזדמנות לבצע פיגוע דקירה באזור שער האריות, שם פצע גבר בן 37 נפצע באורח בינוני. המחבל, מחמד עבדאללה סלים אלקסאגי, אזרח ירדן בן 57, חוסל במקום. כצפוי, הירדנים לא אהבו את זה, ובמקום להתנצל על המחדל בכך שאזרח מדינתם מגיע לישראל ומבצע פיגוע, הם פתחו בעוד מופע זעם מזרח תיכוני.

"ממשלת ישראל, מתוקף היותה הכוח שאחראי על הכיבוש, נושאת באחריות על הירי לעבר אזרח ירדני במזרח ירושלים היום, מה שהביא למותו", מסר שר ההסברה הירדני ודובר הממשלה, מוחמד אל-מומני. שר ההסברה הוסיף כי ארצו "מגנה את הפשע המתועב שבוצע נגד האזרח הירדני, ודורשת מישראל לקבל את כל הפרטים בנוגע לפשע הזה". לדבריו של דובר הממשלה, משרד החוץ הירדני עוקב באמצעות שגרירות ירדן בישראל אחר פרטי התקרית שבה נהרג אל-כסג'י.

כניעה ואז עוד כניעה

וכך, כשמאבטח ישראלי נצור בשגרירות ישראל בירדן, ומאות אלפי ערבים מתפרעים בירושלים, יהודה ושומרון, גבול עזה וגם ערבי ישראל במשולש לא טומנים את ידיהם בצלחת, הצליחו במדינה כמעט הכי נחלשת באזור את המעצמה האזורית.

בלילה שבין ה-24 ביולי ל- 25 ביולי, 11 יום אחרי הפיגוע ברחבת הר הבית בו נרצחו 2 שוטרים, הקבינט המדיני-ביטחוני החליט להסיר את גלאי המתכות ומצלמות האבטחה ולהחליפם במצלמות מתקדמות. חכו, זה לא נגמר.

המהומות נמשכו, וישראל התקפלה שוב. גם לאחר הסרת גלאי המתכות, הפלסטינים סירבו להיכנס להר הבית והמשיכו את העימותים בבירה מדי ערב. חמאס והפת"ח הכריזו גם על יום שישי שאחריו כיום זעם במזרח ירושלים. רגע לפני הורה ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו להסיר גם את התשתיות החדשות שעליהן היו אמורות להיתלות מצלמות האבטחה. צעד זה הוביל את ההנהגה המוסלמית בירושלים לאפשר למוסלמים לחזור ולהתפלל בהר הבית.

גם זה לא ממש סיפק את הטרוריסטים. במהלך יומי השישי התבצרו עשרות פלסטינים במסגד ואלה פונו ונעצרו על ידי כוחות הביטחון. פלסטינים התעמתו עם כוחות הביטחון במספר מוקדים גם ביהודה ושומרון.

הנדל. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

יצוין שבמהלך שבוע וחצי של המהומות אירועו מספר פיגוע טרור רצחניים. שלושה מבני משפחת סלומון נרצחו בעת סעודת ליל שבת שמחבל חדר לישוב חלמיש וביצע בביתם פיגוע דקירה. בפתח תקווה נדקר נהג אוטובוס ונפצע בינוני עד קשה.

כאילו בלי קשר, נשלח ראש השב"כ דאז נדב ארגמן לדון בשחרור המאבטח ואנשי השגרירות הישראלים הנצורים בה. באמצעי התקשורת דווח שהירדנים התנו את שחרור סגל השגרירות בהסרת גלאי המתכות בהר הבית, אך לשכת ראש ממשלת ישראל הכחישה זאת. בפועל כאמור, המגנומטרים הוסרו והמאבטח חזר הביתה.

סיבוב חוזר

פחות משעה אחרי הפיגוע ביום ראשון בו נרצח אליהו קיי הי"ד, קרא שר התקשורת יועז לבחון מחדש הצבת מגנומטרים בעיר העתיקה בירושלים. "נצטרך לבחון מחדש את תפיסת המגנומטרים הישראלית", אמר הנדל בפתח ישיבת הממשלה. "כל אדם שנכנס לעיר העתיקה צריך לעבור בידוק זהה".

כמה שעות לאחר מכן דווח כי הנדל פנה לגורמים ביטחוניים כדי לקדם את הצבת הכלי לאיתור כלי נשק, בטענה כי לממשלה הנוכחית יחסים טובים עם ירדן ואפשר להגיע להסכמות בנושא.

האם אנחנו בדרך לעוד סיבוב של אלימות? אִם ה' לֹא יִשְׁמֹר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
2 1 הצבעה
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נא לתקן בהקדם, הר הבית אי אפשר לכנות מובלעת אשמית, זה הבית שלנו אבינו מלכינו מחכה לנו שם, ולשם אנו מתפללים, שם היה בית המקדש דוד המלך קנה את המקום וכיבוש הרומאים לא זכה בזה, או שכיבוש במלחמת ששת הימים החזיר לנו את זה,
המגיפה בזמן דוד המלך היתה על שלא שאלו בית המקדש, גם היום יש מגיפת הקורונה,
המחבל אתמול הסתובב בהר הבית לפני הפיגוע ולא פגע ביהודים שם אלא ירד לפגוע ביהודים שהתפללו בכותל המערבי, יש כאן רמז משמים שהגיע הזמן לבנות את בית המקדש

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture