Yonatan Sindel/Flash90

שבת לכל: ועדת הכספים אישרה – גם מי שאינו דתי יוכל לסרב לעבוד בשבת

ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת משה גפני אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את 'הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה שבמסגרתה יוכל אדם לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי. ח"כ גפני: "חוק נכון למדינה יהודית ודמוקרטית שימנע אפליה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת משה גפני אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את 'הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה שבמסגרתה יוכל אדם לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין בפתח הדיון "הדיונים הראשונים התקיימו בוועדת עבודה ורווחה וביקשו שההצעה תגיע לכאן, הגיעה הצעה שאם יש מפעל שעובד בשבת ויש עובד שלא דתי, אומר העובד אני לא רוצה לעבוד ואי אפשר להתווכח בדומה לעובד. באו וטענו כי זה יכול למוטט מפעלים בישראל, המערכת תקרוס, אני לא מאמין שזו תהייה התמונה אבל זה מה שטענו. קבענו בעקבות זאת כי במידה שאדם שאיננו דתי ביקש לא לעבוד מכוח החוק וסבור המפעל כי הוא לא יוכל לתפקד בלעדיו, תתכנס ועדה שתורכב מנציגי שרים ותחליט בעניינו. אני רואה בזה חוק נכון למדינה יהודית ודמוקרטית שימנע אפליה".

ח"כ מיקי זוהר מהלכיד אמר כי "עובד אדם במפעל שעובד בשבת, הוא רוצה לצאת בשבת לפארק עם הילדים או ללכת לים, הוא לא רוצה להרוויח כסף בשבת, התחושה שלו היא רעה להרוויח כסף בשבת, למה שלא יאפשרו לו לא לבוא לעבוד בשבת? יש מי שחשוב לו 200 אחוז שכר, אבל אם מישהו מוכן לוותר על העבודה, תנו לו. זו מהות דמוקרטית בסיסית".

הצעת החוק תאפשר לעובדים לסרב לעבוד ביום המנוחה התואם את דתם, גם אם אינם דתיים. במסגרת החוק נקבעה ועדת שרים שתדון בבקשות של מפעלים להחריג עובדים מאישור כזה במידה והמפעל רואה בהפסקת עבודת אותו העובד בשבת ככזו שתביא לפגיעה משמעותית בפעילות התקינה של המפעל. החוק אושר בפעם השנייה לקריאה זו לאור בקשה להצבעה חוזרת.

הצעת החוק היא של חה"כ עליזה לביא, מיקי מכלוף זוהר, מיכל בירן, יעל גרמן, מיקי לוי, אורן חזן, רוברט אילטוב, בצלאל סמוטריץ', מאיר כהן, אלעזר שטרן, איל בן ראובן ויוסי יונה.

כזכור, הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים בחודש פברואר האחרון, ומטרתה לאפשר לעובדים לסרב לעבוד ביום המנוחה התואם את דתם בקומות עבודה להם יש היתר עבודה בשבת, לא רק אם מדובר בעובדים דתיים. זאת בניגוד למצב החוקי שהתקיים עד היום עפ"י חוק שעות עבודה ומנוחה, עוד משנות ה- 50'. עפ"י הצעת החוק עובד יוכל כאמור, לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי לפי דתו, גם אם לא הצהיר שהוא דתי וגם אם עד היום כן עבד באותו יום מנוחה. במסגרת הנוסח אותו אישרה הוועדה, ועדת שרים בראשות ראש הממשלה ושיהיו חברים בה גם השר לשירותי דת ושר העבודה והרווחה או נציגים מטעמם, תדון בפניות של מפעלים וחברות שיבקשו מטעמים מיוחדים לאפשר להם להמשיך להעסיק עובדים שיבקשו שלא לעבוד בשבת. התיקון בדומה לחוק הקיים מחריג מוסדות חיוניים העוסקים בביטחון הציבור, בריאות הציבור, מלונאות, ייצור חשמל ועוד.

החוק יכנס לתוקף מרגע פרסומו רק לעניין ועדת השרים שתתכנס אך יחול בפועל מבחינת אישורים לעובדים מה-1 בינואר 2019, במקביל ומרגע כניסת החוק לתוקף תתכנס הוועדה לדון בבקשות כל 3 חודשים, כך יוחלו המפעלים גם לאמוד את מצבם ולהחליט האם ברצונם לפנות לוועדה בבקשה להחרגה בטרם יכנס לתוקף בפועל. בנוסף השרים החברים בוועדת השרים יוכלו להעמיד נציגים מטעמם מתוך המשרדים שימלאו את מקומם בקבלת החלטות לגבי חריגים במסגרת דיוני הוועדה, במקרה שהוועדה תמצא כי טענות המפעל נכונות יהיה צורך בנימוק בכתב ואלה ידווחו לעבודת העבודה והרווחה אחת לשנה על ההיתרים שניתנו.

ועדת הכספים אישרה: גם חילוני יוכל לסרב לעבוד בשבת

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שלום וברכה
כדרך אגב נוחכתי בדיון המדובר וראיתי כמה דברים שארצה לעלות את זה בכתב
א) ח"כ משה גפני עומד על המשמר ועובד קשה מאוד בזמן שכמה ח"כ אחרים מתקיפים אותו לגבי חזותו היהודית, ויש לציין שהוא לא נבהל מפינהם כמו שכתוב ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה.
ב) הדיון המדובר היה על כפיה דתית, היה שם מישהו שהעלה את הרעיון שבעצם המתנגדים רוצים כפיה חילונית ואין כאן שום כפיה דתית כי מי שירצה לעבוד ומפעליו יעבוד יוכל לעבוד, ואני לא רואה את כל אלו שצעקו כפיה דתית צועקים כאן כפיה חילונית, אלא נותנים לגפני לעמוד לבד במערכה,
ג) ראינו שם בדיון שחברי כנסת דתיים הם עושים צרות צרורות לגפני נגד החרדים ודווקא החילונים לא עושים כ"כ צרות, אלו שהולכים עם הכיפות סרוגות צועקים לגפני שהוא גונב כסף לכוללים ולישיבות בזמן שהוא דואג לכולם,
ד) שמעתי שם איך שאחד (שהגיע להשתתף בדיון ולהביע דעה נגד החוק הזה) אומר לחבירו, למה גפני דואג כ"כ לשבת לא בגלל שהוא באמת חושב על יום השבת, אלא בגלל שהוא גם היה רוצה לעבוד בשבת והוא לא מפרגן למפעלים שכן עובדים בשבת להרוויח כסף, ככה הם מלכלכים עליו כשבם מתוסכלים.
כשיצאתי משם יצאתי משם עם הרגשה שגפני ראוי להערכה מרובה אפי' שאני לא קשור למגזר הליטאי

כמובן שאם אינם דתיים הם בכל זאת רוצים יום חופש כמו אצל הגויים שרוצים יום ראשון חופש ובבוקר הולכים לכנסייה אחר כך הולכים לים ואוכלים חזיר. גם החילונים.אין הבדל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture