Wissam Nassar/Flash 90

למרות ההנחיות מאיראן, בחמאס ובג'יהאד העדיפו לעצור את הירי

לדברי תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, "החמאס והג'יהאד האסלאמי הבינו כי לא משתלם להם להמשיך את סבב הירי הנוכחי לאור תגובת צה"ל הלילה". הפרשן הותיק לענייני המזרח התיכון פנחס ענברי מסביר כי חמאס לא יניח את הנשק, אבל מחפש הסדרה בעזה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"החמאס והג'יהאד האסלאמי הבינו כי לא משתלם להם להמשיך את סבב הירי הנוכחי לאור תגובת צה"ל במהלך הלילה", כך אומר היום (רביעי) תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים, בתדרוך לכתבים זרים.

לדבריו של תא"ל. במיל. קופרווסר הסבב הנוכחי משקף אתה בעיה המובנית של ארגוני הג'יהאד השונים ברצועת עזה – הרצון להיות מחויבים לרעיון הג'יהאד מצד אחד ומן הצד השני הצורך לשמור ולדאוג לרווחתם של תושבי רצועת עזה. קופרווסר מציין את הפגיעה של אחד הטילים שנורו מכיוון עזה בקו המתח של החשמל, שסיפק חשמל לרצועה, כאחד הסיבות שהביאו את החמאס להבנה כי המשך הסבב הנוכחי עלול להכעיס עוד יותר את תושבי רצועת עזה הסובלים גם כך מבעיה קשה של אספקת חשמל.

"אחת הסיבות לשינוי הקו האסטרטגי של המאבק של החמאס שהוביל ל'צעדת השיבה' הוא ההבנה כי המחיר שאותו תגבה ישראל על ירי טילים לעבר שטחה הוא כבד לחמאס. זה לא אומר כי החמאס יפסיק לעשות זאת או לחפש דרכים עוקפות לסוגיה של המלחמה נגד ישראל", אומר קופרווסר.

להערכתו של קופרווסר מה שאפשר את קידומה של הפסקת האש בזמן כה קצר הוא העובדה שכיום, ובניגוד ל-2012 ו-2014 ישנו ממשל שונה בארה"ב. כזכור אז ממשל אובאמה ניסה להכניס גורמים תומכי חמאס כטורקיה וקאטר לתווך בין ישראל לחמאס, דבר שגרם להתמשכות המו"מ בין הצדדים. כיום המדינות המערבות בסיפור הן שונות והדומיננטיות שלהן היא אחרת: ממשל טראמפ, מצרים, ערב הסעודית ואיחוד האמירות, להערכתו של קופרווסר העבודה הזו היא שהביאה בין השאר את החמאס להבנה כי אין להמשיך את הסבב הנוכחי.

"לחמאס ישנן בעיות רבות ברצועת עזה ואחת מהן היא כמות הארגונים ה פועלים מתוך הרצועה שקשה לה להשתלט עליהן", אומר קופרווסר וממשיך בתדרוך ומעריך כי ברור לישראל כי עדיף שהיה שלטון אחר ברצועת עזה: "אמנם הרש"פ אינה שונה בהרבה מן החמאס מבחינת המחויבות של למלחמת הג'יהאד בישראל, אך הפער בין ישראל לבין הרש"פ הוא קטן יותר מהפער עם החמאס או עם הג'יהאד האסלאמי. בסופו של דבר מדובר בהחלטה של העם הפלסטיני, איזה ממשל הוא מבקש שישלוט עליו, האם הוא רוצה ממשל שדואג לאוכלוסייה שלו, כן או לא? לצערי הרב אנו רואים לא רואים זאת מתרחש לנגד עינינו".

על המעורבות האיראנית בליבוי הסבב הנוכחי אומר קופרווסר כי יש לקחת את הדברים בהקשר האזורי. "איראן המתוסכלת לאחר המכה שחטפה בנאום פומפאו ובהצהרה הרוסית לגבי הנוכחות הרוסית, מבקשת להראות כי היא עדיין שחקנית באזור, שיש לקחת אותה בחשבון. זו הסיבה מדוע דחפה איראן לקיום "מצעד השיבה", זו הסיבה להתרברבות של סינוואר בטלוויזיה לגבי הקשר עם החיזבאללה ועם סולימאני", קופרווסר מסיים בדבריו ואומר כי "זו הסיבה מדוע איראן אינה רוצה ביציבות במזרח התיכון".

פנחס ענברי, חוקר בכיר של ‘המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה’ ופרשן ותיק לענייני המזרח התיכון, טוען כי למרות סבב הלחימה האחרון, שהיה הסוער ביותר מאז מבצע ‘צוק איתן’, עזה עומדת בפני שינוי. “מי שהתחיל את הסבב הנוכחי הוא הג’יהאד האסלאמי שקיבל הנחיה מאיראן ‘לנקום’ את התקיפות שלנו בסוריה נגד האיראנים. חמאס לא רצה בזה אבל הצטרף כדי לא להישאר מאחור”, אומר ענברי בראיון ל’מידה’.

לדבריו, “חמאס רואה שהמכשול התת-קרקעי שישראל בונה ברצועה הולך ונשלם וכל סיפור המנהרות ייגמר בקרוב, זה שינוי אסטרטגי מבחינתו. צה”ל חייב להמשיך לעשות עבודתו בלי להתחשב בחישובים פוליטיים, אבל יחיא סינוואר (מנהיג חמאס בעזה) כבר מתכונן ליום שאחרי המנהרות. הוא חושש לאבד את הצעירים בעזה ומבין שבלי המנהרות, הדרך היחידה שעזה תשרוד היא אם יתקרב למצרים ויפתח באופן מלא את המעבר ברפיח”.

לדבריו, למרות שאיראן היא המממנת העיקרית של חמאס, "הכסף האיראני הולך אך ורק לזרוע הצבאית. כרגע סדר העדיפויות שונה וחמאס חושש מפני ‘אביב ערבי’ בעזה. סינוואר צריך לייצב את הכלכלה ולטפל בבעיות של מים, אבטלה ותשתיות כדי לשרוד, ואם הוא יצטרך לדכא מרד מצד התושבים הוא לא זקוק לטילים, מספיקים לו רובים”.

שרת המשפטים איילת שקד הצהירה אתמול כי “כיבוש עזה על השולחן” ושנבחנת גם אופציית מיטוט שלטון חמאס. לדברי ענברי, לישראל אין אינטרס להוציא את חמאס מעזה: “יש לנו שני אויבים בין הירדן לים: רמאללה ועזה, ואני ממש לא בטוח מי מהם מסוכן יותר. אבו מאזן מנסה להפוך אותנו למדינה מצורעת ובניגוד לחמאס הוא זוכה ללגיטימציה בינלאומית, גם אם היא מצויה לאחרונה בנסיגה”.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

היכן הם שני ה"גיבורים" שלנו מר ביטחון ביבי את איווט יודעים לדבר גבוה גבוה ומתקפלים מול מטח קאסמים עלוב! 48 שעות זוכרים???? כבר אפשר לחשוב על גבאי או לפיד יאלה בחירות………..

לחמ"ס היה כדאי לעצור את הירי לעבר ישראל כי הם יודעים שישראל תתקוף בחזרה וחבל להם לאבד את התחמושת. הם מעדיפים שהתחמושת תגדל להם בזמן שיהיה שקט מצד צה"ל כדי שהם יוכלו להזרים לרצועה יותר תחמושת ורק עוד כמה שנים של שקט פתאום יבוא הבום מעזה לכוון ישראל. וחבל שיש בממשלה הישראלית כסילים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture