כיצד נגרום לנער המתבגר להטות אוזן למשמיעים • מאמר חובה להורים

כולנו רוצים לזכות לכך שאנחנו וילדינו/תלמידינו נהיה קשובים זה לזה ונבין זה את זה. האדמו"ר מפיאסצנה הי"ד מתווה דרך ברורה ומשרטט ביד אמן את הדרך אל היעד הנכסף

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אחד מן העיקרים עליהם עומד החינוך ומבלעדיו לא ניתן לחנך הוא השמיעה. פסוקים רבים מתייחסים אל השמיעה כדבר הניצב בבסיס התהליך החינוכי כך למשל "שמע בני מוסר אביך", "לכו בנים שמעו לי" ועוד מקראות רבים המביעים את אותו רעיון.

ואם כך הם פני הדברים הרי ששומה עלינו כמחנכים לנסות ולהקנות לנו ולתלמידינו היקרים את אותה מיומנות בסיסית. אולם בטרם נוכל לעשות זאת שומה עלינו להתבונן ולעמוד על טיבה ומהותה.

יש שיפרשו את השמיעה כפשוטה – קליטת הקול באזני השומע ותו לא אולם הנחה זו שגויה ומוטעית כך קובע האדמו"ר הקדוש רבי קלונימוס קלמיש מפיאסצנה הי"ד בספרו 'דרך המלך' בפרשתנו ואת דבריו הוא מבסס ותומך, כדרכו בקודש, על ראיות רבות ומוצקות.

 

הגמרא (ברכות מ') מבארת את הכפילות בפסוק "והיה אם שמוע תשמע" ודורשת "אם שמוע בישן תשמע בחדש" וביאור הדברים – אם תחזור על הלימוד שלמדת בעבר ותשנן אותו שוב ושוב – תזכה להבין גם את הדברים שתלמד מכאן והלאה.

ולכאורה צריך ביאור, תמה האדמו"ר, היכן נרמזה כאן ההבנה בתורה? הן בפסוק מדובר על שמיעה גרידא וההבנה כלל לא הוזכרה בו! מכאן רואים אנו כי בעת שהתורה מדברת על שמיעה היא מתכוונת לא רק לשמיעה פיזית גרידא אלא גם למימד נוסף והוא ההבנה.

 

דבר זה מוכר לנו ממציאות היום יום וכולנו יכולים להיווכח בזאת בחוש – כאשר אדם טרוד במחשבתו ומאן דהוא מדבר אליו הוא לא באמת שומע את הדברים למרות שהם נכנסו לאוזניו.

 

ואם יטעה אי מי לחשוב כי הדברים נאמרו רק במישור המחשבתי מוסיף האדמו"ר ומביא ראיה הלכתית חותכת. הרמ"א פוסק בהלכות שופר (או"ח תקפח' סעיף ג') כדעת הגהת אשר"י שהשומע תקיעת שופר מב' אנשים יוצא ידי חובה ולמרות שכלל נקוט בידינו כי 'תרי קלי לא משתמעי' במקרה זה הדין שונה משום שחביבות המצווה גורמת לכך שהוא נותן את דעתו ושומע רק אחד מביניהם. (ליתר העמקה מומלץ לעיין בבית יוסף שהקשה על הדברים ובט"ז ס"ק ג' שביאר בטוב טעם ודעת)

"ומשמע מזה יותר, שאף שהאוזניים כשלעצמם לא היו שומעות כיון דתרי קלי לא משתמעי וקול אחד מדחה את השני, אך על ידי המחשבה והחביבות שומע את אחד מהם".

 

וכעת, לאחר שביסס את היסוד, עובר האדמו"ר לשלב הבא.

 

הדיבורים שאותם מוציא אדם מפיו אינם מילים שמקורם בפה ותו לא אלא הם עמוקים הרבה יותר ונובעים מעמקי נפשו כמובא בשם הבעל שם טוב על הפסוק 'נפשי יצאה בדברו'.

לכן, בכדי שאדם ישמע כדבעי ואף יבין את הקולות שסביבו עליו להיות מחובר לנפשם של משמיעי הקול ואם הוא איננו קרוב אליהם הרי שלא יוכל לשמוע את קולם שמיעה מעולה ולא יוכל להבינם ולרדת לעומקם!

 

על פי זה מסביר האדמו"ר את העובדה שאדם שומע פיזית את שפת החיות והעופות אולם בכל זאת איננו מבין את דבריהם למרות שמעלתו גבוהה בהרבה ממעלתם ולכאורה ראוי היה שיבינם.

והטעם הוא מאחר שהוא רחוק מהם ואין לו כל חיבור עמהם וממילא אין דרך שיוכל 'לשמוע' היטב -כלומר להבין את שפתם.

 

הנביא (ישעיה מב', יח') זועק 'החרשים שְׁמָעוּ' ועומק דבריו הוא קריאה אלינו – הפסיקו להתהלך כחרשים שאינם מסוגלים לשמוע אלא קנו וסגלו בנפשכם את החיבור לסובבים אתכם וממילא תוכלו לשמוע ולהבין את דבריהם.

 

והנה למדונו חז"ל (ברכות ה') שאדם הרואה כי יצרו מתגבר עליו יעסוק בתורה. נצחו מוטב ואם לאו יקרא קריאת שמע.

ויש להתבונן, אם לימוד התורה לא הועיל לו לנצח את המלחמה כיצד תעזור לו בזאת קריאת שמע? והרי קריאת שמע שלא בעונתה כלימוד תורה היא ואין לה מעלה עצמית על כל פסוק אחר בתורה?

אולם לדרכנו מאירים הדברים שהרי בקריאת שמע , יסוד אמונתנו, קוראת התורה 'שמע ישראל' וממילים אלו דרשו חז"ל (ברכות טו') 'השמע לאזנך מה שאתה מוציא מפיך'.

היצר הרע משתלט על מי שהוא כחרש ואינו שומע את קריאתם של כל העולמות הזועקים את גילוי כבוד מלכותו יתברך. במלחמה עם היצר תחילת הכל היא לא להיות חרש חלילה אלא לקנות, לחזק ולפתח את כח השמיעה. ברגע שנזכה לכח השמיעה ולהשתמש בו נשמע ראשית לכל את דברי הקדושה שאנו מוציאים מפינו ונקבל כח וחוסן לעמוד אל מול היצר וחילותיו.

 

 

כולנו מייחלים לזכות למעלת השמיעה. כל הורה לילדים וכל העוסק בחינוך מצפה ומייחל לרגע בו יזכה להקשבה מלאה מצד ילדיו ותלמידיו. חלק מן ההורים ומן העוסקים בתחום מייחלים גם להקשבה מסוג אחר – לזכות ולהיות קשובים לקולם של ילדיהם ותלמידיהם ולא להיות משולים חלילה לחרשים שאינם שומעים ואינם מבינים את רחשי ליבם וקולם.

 

מדברי קדשו של אותו קדוש וטהור הי"ד אשר הפליא בירידתו לעומק נפש האדם למדנו יסוד וחוק בל יעבור.

תנאי קודם למעשה לרכישת השמיעה הוא הקרבה והחיבור שבין הדוברים והשומעים. ככל שנזכה אנו להיות קרובים ומחוברים אליהם נוכל לשמוע ולהבין את צרכיהם וככל שנזכה לקרב ולחבר אותם אלינו נזכה שהם ישמעו את קולנו ויבינו את המסרים אותם אנו משגרים אליהם ומבקשים להטמיע בהם.

דברי קדשו הם נר לרגלינו במדרשה החסידית. משאבים רבים ומאמצים כבירים מושקעים במדרשה בכדי ליצור את הקרבה והחיבור מתוך אמונה וידיעה כי זהו הנתיב הבלעדי אל ההצלחה החינוכית ורק כך ניתן להגשים את החזון הגדול שהציבה לה המדרשה – לגדל דור של יראי ה', אוהבי תורה ואנשי מעשה.

יהי רצון שנזכה כולנו ליצור ולבנות את הקרבה והחיבור ובכך ליישם את הדברים על הצד הטוב ביותר!

הכותב הינו ר"מ ב במדרשה החסידית.

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture