צילום: פלאש 90

"גבול הרצועה לא יחזור להיות רגוע בתקופה הקרובה" / חגי הוברמן

בג'יאהד האסלאמי ובחמאס בחרו להסלים את המצב המתוח בגבול הדרומי, אך לא צפו את התגובה הישראלית. בצה"ל נערכו כבר למבצע רחב היקף, אבל רגע לפני כן הגיעו הצדדים להסכם על חידוש הפסקת האש. האינטרסים להבערת הדרום ותג המחיר שישראל גבתה מהחמאס

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כשאזרחי ישראל עלו על יצועם ביום שני בלילה, הם לא העלו בדעתם שבתוך שעות ספורות, בשעה 7 בבוקר, כשישכימו לעמל יומם, הם ימצאו עצמם במצב של סף מלחמה עם החמאס ברצועת עזה.

יום שלישי השבוע, היה היום הקשה ביותר ביישובי עוטף מאז "צוק איתן". עשרות פצמ"רים ורקטות נורו לעבר שטח ישראל מרצועת עזה. אחדים מהם פגעו ישירות ביישובים – בחסדי שמים לא היו נפגעים מצידנו. הנס של כמעט פגיעה בגן ילדים ושל פגיעה ישירה בבית בנתיבות ללא נפגעים, היה גלוי. לראשונה מזה זמן רב צה"ל שינה את ההוראות לתושבי העוטף וביקש מהם לשהות במרחק של 15 שניות ממקום מוגן.

במקביל לירי מהרצועה, חיל האוויר תקף באמצעות מטוסי קרב, מסוקי קרב וכלי טיס נוספים עשרות יעדי טרור של חמאס בעזה, בתוכם מחסני רחפנים המיועדים לטרור, מחרטה לייצור רקטות ומנועי רקטות, אמצעי לחימה ימי מתקדם, מתחמים צבאיים, מחנות אימונים ואתרים לייצור אמצעי לחימה. דובר צה"ל ציין כי לאורך כל היממה הותקפו 65 יעדי טרור.

בצה"ל נערכו לאפשרות של מבצע נרחב. התוכניות רועננו בשבועות האחרונים, הכוחות מתוגברים מאז 'יום הנכבה', ובכמה מוקדים נפרסו סוללות של כיפת ברזל ובוצעה היערכות מבצעית ומודיעינית משלימה – הכול מתוך מחשבה שעדיף להיערך לכל אפשרות שלא תבוא, בתקווה שלבסוף לא נזדקק לה. כמו שנאמר בגמרא (לגבי הכהן הגדול שהוליך את השעיר המדברה בעיצומו של יום הכיפורים והיה רשאי לאכול אם היה מרגיש חלש): "אינו דומה מי שפיתו בסלו למי שאין פיתו בסלו".

אתמול (ד') בבוקר, אחרי לילה ארוך של ירי רקטות ותקיפות מנגד, השתררה רגיעה בגבול הרצועה – רגיעה שברירית אשר בשעת כתיבת שורות אלו, יום רביעי בבוקר, עדיין לא ברור אם תתקבע כרגיעה ארוכה והבנות 'צוק איתן' יחודשו, או שמדובר בהפוגה קלה לקראת חידוש המערכה. ההסלמה נעצרה אתמול בבוקר, כי נראה ששני הצדדים, למרות ההכרזות למרות ההצהרות הלוחמניות, לא ממש מעוניינות בגלישה לסבב מלחמה נוסף דוגמת 'צוק איתן'. ישראל, מצדה, נהנתה לחזור למדיניות של 'שקט ייענה בשקט'.

אבל לחיים לפעמים יש דינמיקה משלהם, בעיקר כשמדובר בחיים הביטחוניים של מדינת ישראל. ההיסטוריה הצבאית של ישראל מוכיחה שהיא נגררה לא פעם לעימותים צבאיים שלא תכננה ולא רצתה בהם, כתוצאה מהתנהלות 'מתגלגלת'. כך היה בדיוק לפני ארבע שנים, באירועים שהובילו למבצע 'צוק איתן'.

יממת חילופי האש בגבול עזה היתה תוצאה של ההסלמה הזוחלת מזה חודשיים, ביוזמת החמאס, שניסה להפוך הגדר למוקד טרור, עם תחילת "צעדות השיבה".

והתפרעויות המונים בקרבת גדר הגבול. החמאס נכשל במהלכו. ההמונים לא חדרו לישראל. לאחר שנכשל אפשר החמאס לחוליות לחתוך את הגדר ולנסות לחדור לישראל, בליווי עלייה מכוונת במפלס האלימות והטרור – אירועי ירי, הנחת מטענים לאורך הגדר, חדירות מחבלים לשטח ישראל, שיגור עפיפוני תבערה ורחפני נפץ, ירי ועוד.

אירועי יום שלישי היו שלב חדש במקביל להמשך דפוס האירועים הקודם. עם שחר שיגר הג'יהאד-האיסלמי לפחות 27 פצצות מרגמה לעבר מספר מוקדים ביישובי עוטף עזה. היה זה הירי המאסיבי ביותר מאז מבצע "צוק איתן" והראשון מאז תחילת "צעדות השיבה". פצצות המרגמה שוגרו בזמן הסעות תלמידים לבתי הספר ואחת נפלה בשטח גן ילדים. רוב פצצות המרגמה יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל".

כאמור זו לא היתה פעולה של החמאס, אלא של הג'יהאד האסלאמי, תגובה על חיסול שלושה פעילי הזרוע הצבאית של הארגון בעת התקפת צה"ל נגד נקודת תצפית של הארגון. היתה זו תזכורת לכך שתנועת חמאס שולטת אמנם ברצועת עזה, אך יש לה שם שותף זוטר, עצבני ומסוכן, שהיא מסרבת לפרוק מנשקו. יש לכך סיבה: בעוד הנהגת חמאס עובדת עם האיראנים פחות או יותר, אך שומרת על חופש הפעולה שלה, הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני עובד עבור האיראנים ונתון במידה רבה למרותם.

Wissam Nassar/Flash 90

הג'יהאד בשימוש איראן

לעימות בדרום, באופן פרדוכסלי, יש קשר גם לאירועי השבועות האחרונים בצפון הארץ. והקשר הוא החוטים האיראניים. איראן עמדה בתקופה האחרונה במצב לא פשוט. היא איבדה בכל מיני תקיפות מסתוריות אמצעי לחימה, שמועות עקשניות מדברות על הבנות מרחיקות לכת בין ישראל וסוריה שעל פיהן הצבא הסורי יתפרס לאורך הגבול עם ישראל – אבל הפעם בלי מטריה של איראן וחיזבאללה, שיישארו הרחק מאחור, אם בכלל יישארו על אדמת סוריה. במצב הזה, הדרך של איראן לאותת לישראל, לסוריה ולכל העולם "אנחנו עדיין בשטח", היא להפעיל את הזרוע שלה ברצועת עזה – הג'יהאד האסלאמי. הבערת החזית בעזה נועדה להקל את הלחץ הישראלי על הפעילות האיראנית בסוריה. מקרה קלאסי של אסטרטגיית הכלים השלובים.

החמאס אישר לג'יהאד האסלאמי את שיגור המרגמות ביום שלישי בבוקר, מתוך הנחה, שהתגלתה כשגויה, שהתגובה הישראלית תהיה רפה, כדי לצאת ידי חובה, ובכך יסתיים הסבב הנוכחי של העימות.
והם טעו.

באותו שלב נמנע חמאס מהשתתפות פעילה בירי, אולם התגובה הישראלית הנרחבת, שכללה תקיפת עשרות יעדים, ובעיקר השמדת המנהרה בדרום הרצועה (עליה נרחיב בהמשך), יצרה עליו לחץ עצום להגיב – מצד פעיליו ומצד חברי הארגונים האחרים.

בחמאס לא רצו לאבד שליטה על השטח, חששו להיתפס כמי שיושבים על הגדר ולא לוקחים חלק פעיל במאבק הפלסטיני – והחליטו להצטרף לירי. סביר שגם התסכול הנמשך מהמצב הכללי ברצועה, והתקופה הממושכת שבה יושבים פעילי הארגון בחוסר מעש, תרמו להחלטה לפעול.

חשוב לציין: התסכול של החמאס אינו נובע מהתסכול של תושבי עזה. אלה תסכולים שונים. התושבים מרוגזים על המצב הכלכלי וההומניטרי הקשה ברצועה, תוצאה של פעילות החמאס בעצמו. הנהגת החמאס, האחראית על הרצועה, מתוסכלת מחוסר הצלחתה ליצור איזון אסטרטגי עם ישראל, ומהאדישות הכללית כלפיו בעולם כולו, ובעיקר בעולם הערבי.

עם זאת, בחמאס הקפידו לאשר ירי רק ליישובים הסמוכים לגבול הרצועה, ולא להרחיבו בשלב הזה גם לערים מרוחקות יותר – מאשדוד ובאר שבע ועד תל אביב. קצה טווח הירי השבוע היתה העיירה נתיבות.

לא שברו את הכלים

בישראל התלבטו אתמול ושלשום על עוצמת התגובה. הדעה הרווחת היתה שנדרשת פעילות נחרצת כדי להבהיר לחמאס שנחצה כאן קו אדום. אבל מנגד גם בצד הישראלי נשמרו שלא לשבור את הכלים, וביקשו להימנע ככל הניתן מנפגעים פלסטיניים. זה התבטא בתקיפת יעדים של החמאס אחרי שהיה ברור שהמחבלים נטשו אותם. היעדים הושמדו, אבל התקיפות הסתיימו כמעט ללא נפגעים פלסטיניים, כולל אנשי חמאס.

זה נועד בעיקר כדי לאפשר לחמאס להימנע מגלישה למערכה נרחבת. במקביל להטו מחדש קווי הטלפון בין ירושלים לקהיר, ובין קהיר לעזה. גם למצרים יש אינטרס מובהק שלא לאפשר גלישה של גבולם המזרחי, הגבול עם ישראל ועם רצועת עזה, לעימות צבאי נוסף.

תג מחיר מהחמאס

ירי הרקטות היה ביוזמת הג'יהאד האסלאמי, אבל לחמאס זה עלה במחיר שהוא מן הסתם לא ציפה ולא ייחל לו – אובדן מנהרה נוספת. צה"ל ממשיך לקחת לחמאס מנהרה אחר מנהרה, וניצל את ההסלמה השבוע כדי לחסל מנהרה ייחודית שחפר חמאס.

המנהרה הזו התגלתה כבר לפני למעלה מעשרה ימים. מדובר במנהרה התקפית של החמאס באזור מעבר כרם שלום בדרום הרצועה, מנהרה שנייה באזור כרם שלום החולי והנוח לחפירה בשבועות האחרונים. התוואי שלה ייחודי, אם כי לא חסר תקדים: המנהרה שנחפרה ברפיח העזתית מערבה לתוך שטח מצרים, ואחרי שנחצבה כקילומטר בתוך השטח המצרי ביצעו החופרים תפנית דרומה ואז מזרחה, והתקדמו לתוך שטח ישראל עד למרחק של כ-900 מטרים בתוך שטח ישראל, עד מעבר כרם שלום – צינור החמצן העיקרי של העזתים. כך נוצרה מנהרה בדמות האות ח'. והדבר המשמעותי ביותר: מדובר במנהרה מבוטנת עם לוחות בטון, שמכניסה ישראל לרצועה לצורך שיקומה. נקודה למחשבה ולהסברה כלפי כל אלו שטוענים שישראל לא מספיק נדיבה בהכנסת חומרי בניה לרצועה לצורך שיקומה…

בצה"ל מכנים את המנהרה הזו דו"ש: מנהרה דו שימושית ייחודית שנועדה מצד אחד להעביר אמצעי לחימה מעזה לסיני ומסיני לעזה ובנוסף ניתן לשלוח בתוכה את "נוחבה" – כוח המנהרות המיוחד של חמאס שיכול לצאת מרפיח ודרך מצרים לחדור למעבר כרם שלום. ההערכה היא שחמאס לא השלים את חפירת המנהרה והוא הכין אותה ליום פקודה, כלומר למערכה הבאה מול ישראל.

בצה"ל התכוונו לפוצץ את המנהרה במהלך השבוע בכל מקרה, אולם בעקבות מטח פצצות המרגמה של הג'יהאד האסלאמי הוחלט לפוצץ אותה כבר ביום שלישי. חיל האוויר תקף בכמה נקודות את המנהרה והוציא אותה מכלל שימוש.

זוהי המנהרה השנייה המנוטרלת באזור המעבר הזה. הקודמת חוסלה ב-כ"ז בטבת, 14 בינואר. זוהי המנהרה העשירית במספר שצה"ל מסכל ומנטרל במהלך שנת תשע"ח, בהתאם לפקודת הרמטכ"ל גדי אייזנקוט לסיים את נטרול המנהרות החודרות של החמאס מעזה לישראל עד לסיום הקדנציה שלו בעוד חצי שנה. לצה"ל, בנושא זה, יש בהחלט סיבה טובה לחוש גאווה על הצלחותיו. לפני כמה שבועות נתגלו וחוסלו מנהרות נוספות שחדרו לשטח הארץ. אור לב' בניסן סיכל צה"ל ניסיון של ארגון הטרור חמאס לחדש תוואי מנהרת טרור התקפית במרחב כרם שלום. בשבת פרשת מצורע, כ"ט בניסן, הושמדה מנהרת טרור התקפית של ארגון הטרור חמאס שחדרה לשטח ישראל במרחב ג'באליה, באזור קיבוץ מפלסים. חשיפת המנהרה חשפה גם את האמצעים הטכנולוגיים החדישים שצה"ל מפעיל לאיתור מנהרות באזור הגבול עם עזה, פיתוחים ישראליים מקוריים. עם חשיפתה של המנהרה פעלו כוחות הביטחון לאטום אותה בעזרת עשרות מערבלי בטון שהובאו למקום. ביום שבת כ"ז באייר הושמדה מנהרת טרור התקפית נוספת של ארגון הטרור חמאס במרחב מעבר ארז. היתה זו מנהרה שאותרה בשלבי חפירה בפרימטר הביטחוני, מטרים ספורים משטח ישראל, ויועדה לחצות את הגבול ולהגיע בסמוך למעבר ארז וליישובים בעוטף.

בחמאס מבינים גם שהם עומדים לאבד את תווך אסטרטגי מבחינתם – התווך הימים. בשבוע שעבר פורסם כי מערכת הביטחון החלה בהקמת מכשול ימי בצפון הרצועה. בזרוע הצבאית של חמאס מבינים שאת הפעולה שביצעו לפני ארבע שנים, במהלך 'צוק איתן', כאשר ארבעה לוחמי 'הקומנדו הימי' שלהם הצליחו לחדור לישראל דרך הים ולתקוף את בסיס צה"ל בזיקים דרומית לאשקלון, יהיה קשה להם למחזר כשהמכשול הימי יושלם. גם פעילות כזו תיהפך לנוסטלגיה רחוקה, חסרת יכולת מימוש בעתיד.

ולמרות כל ההצלחות, ראוי שגם הצבא לא ינוח בנושא הזה על זרי הדפנה. תמיד עלולה להיות הפתעה, מהמנהרה היחידה שצה"ל לא הצליח לאתר.

המבחן הבא

בהנחה שהפסקת האש שהושגה לפנות בוקר תכובד, המבחן המשמעותי הבא בעזה קרוב מאוד: יום שלישי הבא, יום ה'נאכסה' – ה-5 ביוני למניינם, היום שבו פרצה מלחמת ששת הימים לפי התאריך הלועזי.

עוד קודם לכן, מחר (יום שישי), צפויה להתקיים צעדה נוספת תחת הסיסמא "מעזה לחיפה, דם אחד וגורל משותף". כך שגם אם כרגע תשתרר רגיעה ברצועה מבחינת ירי הרקטות ותקיפות חיל האוויר – גבול הרצועה ממש לא יחזור להיות רגוע, לפחות בתקופה הקרובה.

קשה לדמיין את הפער האדיר בין המציאות בגבול הצפוני של הארץ, למציאות בגבולה הצפון-מערבי. בסוריה עומדת מדינת ישראל בפני הישג אסטרטגי שלא היה כמוהו: איראן וחיזבאללה יורחקו מהגבול עם ישראל, אם בכלל יישארו בסוריה, ומול ישראל תהיה כתובת אחת בעלת אחריות על כל הקורא בשטח – הנשיא הסורי אסד, לא בדיוק חובב ציון, לא בדיוק דמות מופת מוסרית, אבל בהחלט אדם מבין עניין, שאיתו אפשר לעשות עסקים וגם לאיים עליו במקרה הצורך. בגבול הרצועה כבר 13 שנה אנחנו לא מצליחים להתמודד אסטרטגית עם מתקפות הרקטות והפצמ"רים. רק נודדים מסבב לחימה אחד למשנהו, עם הפוגות בין סבב לסבב, בלי לשנות את המציאות.

כמה תודות צריכים לומר לקב"ה שלפני 18 שנה סיכל את כוונתו של אהוד ברק לסגת מהגולן, וכמה סכלות היתה בהחלטתו של אריאל שרון לסגת מרצועת עזה.

הטור פורסם הבוקר בעיתון 'יום ליום'

דיווח: מגעים להשגת הסכם רגיעה ארוך טווח מול חמאס

צה"ל חושף: אלו יעדי הטרור שהותקפו בעזה • צפו בתיעוד

הג'יהאד האסלאמי בתיעוד מתוך עזה: כך נראים המטחים לעבר ישראל

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מי שהוליך את השעיר המדברה ביום הכיפורים לא היה הכהן הגדול

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture