סערת הגיור: המדינה תבקש דחייה מבג"ץ על מנת ללמוד את הדו"ח

המדינה תבקש דחייה של חצי שנה בעתירה שהגיש התנועה הרפורמית להכיר בגיורים בטענה כי עליהם ללמוד את דוח הגיור שהגיש השבוע שר המשפטים לשעבר משה נסים שהתייחס השבוע לביקורת ואמר כי "מי שמתנגד להמלצות, מחדיר לפה את הרפורמים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המדינה תבקש בתחילת השבוע מבג"ץ דחייה של חצי שנה בעתירה שהגיש התנועה הרפורמית להכיר בגיורים. ככל שבג"ץ יאשר את הבקשה, המשבר הפוליטי בסוגיה הטעונה יידחה – כך חשף יקי אדמקר באתר וואלה ניוז.

המועד האחרון לתשובת המדינה בעתירה הינו ביום ראשון הקרוב, אך ראשי הקואליציה החליטו לבקש את הדחייה בטענה כי עליהם ללמוד את דוח הגיור שהגיש השבוע שר המשפטים לשעבר משה נסים, אף שהחרדים כבר הכריזו ש"יש לקבור אותו".

במפלגות החרדיות מעדיפים להתמקד בשבועות הקרובים במאמצים לאשר סופית את חוק הגיוס. המשבר על הגיור בישראל החל בקיץ האחרון. שר הפנים אריה דרעי יחד עם שאר הסיעות החרדיות ביקש לקדם חוק גיור שמטרתו לחסום גיורים פרטיים של אורתודוקסיים ורפורמים, זאת בעקבות החלטת בג"ץ להכיר בגיורים פרטיים של אורתודוקסיים והחשש מכך שיכיר בעתיד מגיורים פרטיים של רפורמים.

נוסח החוק שאושר אז בוועדת השרים לחקיקה הוביל למשבר חריף עם הרפורמים ושאר הקהילות הליברליות של יהודי ארצות הברית, ובשל כך רוב השותפים בקואליציה התנגדו לקידומו. נתניהו הכריז על סיום המשבר לאחר שסיכם כי הממשלה והתנועה הרפורמית יבקשו את הקפאת ההליכים בבג"ץ, ובתקופה זו יגבש נסים את ההמלצות להסדר בסוגיית הגיור, וקידום החוק יוקפא.

נסים הגיש השבוע את המלצותיו לראש הממשלה בנימין נתניהו, והחרדים, כמו גם הקונסרבטיבים ביקרו אותן והטילו וטו על קידומן. שר הפנים אריה דרעי הודיע כי ידאג "שלא יעלו אפילו לדיון". הוא ביקש "לחזור מיידית להצעת החוק בנושא שהפצתי ואושרה בממשלה, שעיקרה – רק גיור ממלכתי של הרבנות הראשית יוכר בישראל", אך ביהדות התורה נוטים לקדם נוסח חדש או לתקן את החוק הקיים של שר הפנים, זאת לאור ניסוחים בעייתים שהתגלו בה.

על פי הדיווח של אדמקר, להצעה של נסים אין סיכויים רבים, אך היא תשמש סיבה רשמית לבקשת הדחייה מבג"ץ. לפי הצעתו, תוקם רשות גיור ממלכתית חדשה במקום זו שפועלת במשרד ראש הממשלה כיום. בראש הרשות יעמוד אדם שייבחר לתקופה של שש שנים בהסכמה של נשיא בית הדין הרבני הגדול ויו"ר הסוכנות היהודית בישראל.

נוסף לכך, רשות הגיור החדשה לא תהיה כפופה לרבנות הראשית, אך הדיינים המגיירים יהיו כולם אורתודוכסיים ויגיירו לפי ההלכה האורתודוכסית. עם זאת, הדיינים יתמנו על ידי ועדה של 11 חברים. הוועדה תורכב מראש הממשלה, שר המשפטים, הרבנים הראשיים, יו"ר הסוכנות היהודית או נציגיהם ובפועל יהיו בה דתיים וחרדים אבל יינתן בה גם ביטוי לרפורמים ולקונסרבטיבים.

לפי טיוטת החוק של נסים, הגיור בישראל ייעשה רק על ידי הרשות החדשה, קרי המדינה, באופן שמונע מרבנים רפורמים, קונסרבטיביים ואורתודוכסים לערוך גיורים פרטיים. בנוסף, גיורים שנערכו על ידי "קהילה יהודית מוכרת בחוץ לארץ" יוכרו לעניין חוק השבות, גם אם נעשו שלא על פי ההלכה האורתודוכסית. המשמעות היא כי גיורים רפורמיים יוכרו לעניין חוק השבות, בדומה למצב כיום.

בראיון לעיתון מקור ראשון התייחס ניסים לביקורת הרבה שנשמעה השבוע להמלצות הדו"ח שחיבר וטען כי "האנשים שגינו את הדו"ח לא קראו אותו. מי שמתנגד להמלצות שלי, מחדיר לפה את הרפורמים". לדבריו, "מערך הגיור הנוכחי הוא גוף מנהלי מעוך, אין לו מעמד ואין לו סמכויות. זו מציאות נוראית. ההחלטות של בתי הדין לגיור מבוטלות הרבה פעמים על ידי בתי הדין הרבניים".

לטענתו, מערך הגיור של היום לא הניב את התוצאה המקווה. "לא הייתה מערכת ידידותית מקרבת. הרבה אנשים חשבו להתגייר, אך החליטו שלא לעשות זאת בעקבות היחס שקיבלו. יש גם אנשים שלא מגיעים כיוון שהם בטוחים שלא יוכלו לעמוד ברף הנדרש בבתי הדין. אין מנוס מלכונן רשות גיור לאומית ממלכתית חדשה, שתפעל על פי דין תורה".

מאוחדים נגד חוק הגיור: עשרות רבנים חרדים ודתיים בקריאה משותפת • צפו

הראש"לצ הגר""ש עמאר במתקפה חריפה נגד המלצות ועדת הגיור

"נבקש לקדם את 'חוק הקמת מאגר יוחסין' כדי למנוע התבוללות"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture