קבלו טיפ מהחקלאים: כך תזהו מנגו הבשל לאכילה

חקלאי הערבה התיכונה מודיעים כי "המנגו בערבה מקדים, מתוק, איכותי ובשל כבר בימים אלו", ומעניקים מספר טיפים על מנת שנוכל לזהות בקלות מנגו בשל ומוכן לאכילה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מנגו בשל ומתוק. מגדלי המנגו בערבה התיכונה ממשיכים להוביל את החקלאות הישראלית ולספק 'פירות מקדימים' והחלו לספק השבוע מנגו בשל מתוק ואיכותי ראשון לעונה. חקלאי הערבה התיכונה בסיוע של חוקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית עומלים על מנת לאפשר יתרון יחסי ולהקדים את עונות הגידול תוך ניצול היתרון היחסי שבערבה התיכונה. המנגו נחשב לפרי טרופי הזקוק לחום משמעותי, מסיבה זו הוא גדל בעיקר באזורים כמו הערבה ובסובב כינרת. במדבר הישראלי- בערבה תיכונה, הימים החמים החלו כבר לפני מספר חודשים ופריחת המנגו הקדימה באופן משמעותי.

בשל כך, החלו בימים האחרונים חקלאי הערבה התיכונה לקטוף את פרי המנגו הגדל בטח של כ-500 דונם ולהעבירם לרשתות השיווק השונות ברחבי הארץ. הזנים אותם מגדלים בערבה ובשלים כבר כיום לאכילה: טומי ושלי. לדבריו של ארז ליכטנשטיין מגדל מנגו בערבה התיכונה: "מזג האוויר בערבה התיכונה מעניק לנו יתרון יחסי על פני מגדלי המנגו באזורים אחרים בארץ ומאפשר לנו לספק כבר בימים אלו פרי בשל מתוק ואיכותי לשווקים". רני סלע מנכ"ל 'יופי של ירקות' הוסיף: "החקלאות בערבה מאופיינת בגידולים איכותיים ומקדימי עונה – כך גם בגידול המנגו האיכותי הגדל בערבה. המנגו מהערבה בשל ומתוק בימים אלו ולכן מומלץ לחפש את הפרי מהערבה בשווקים בכל רחבי הארץ".

כמו כן, מגדלי המנגו עושים שימוש בתעלות הזנה של טוף מרום גולן, המאפשרות קליטה טובה יותר של ברזל, משפרות את כמות ואיכות היבול בצורה ניכרת. אבי מעוז, מחברת טוף מרום גולן מסביר: "לצד מחקרים בתחום ההשקיה וכו', במחלקת המו"פ בטוף מרום גולן אבחנו כי גידול המנגו זקוק לכמויות גדולות של ברזל. באדמה רגילה הברזל חודר לקרקע והעץ מתקשה לשאוב אותו. לכן נבחן מצע שכולו טוף איכותי ומאוורר, המקל על העץ לצרוך את הברזל לו הוא זקוק ומאפשר יבול גדול הרבה יותר".

חקלאי הערבה התיכונה מסבירים- כך תדעו שהמנגו שרכשתם איינו בוסר ובשל לאכילה:

צבעו הפנימי של מנגו בשל צהוב-כתום. בקשו מהמוכר לפתוח פרי לדוגמה, ממש כמו אבטיח.

התבוננו על צידו התחתון של הפרי (הפיטם). כאשר הפרי עדיין בוסר הוא נוטה פנימה אך כאשר הפרי בשל הוא מתנפח מעט ובולט כלפי חוץ.

התבוננו בנקודות הלבנות על הפרי. כאשר הפרי אינו בשל הם קטנות מאוד וכאשר הפרי מבשיל הם הופכות דומיננטיות יותר.

לפני אכילת הפרי חצו קלות על הפרי, במידה והמרקם קשה מאוד- מומלץ להמתין עוד יום-יומיים, אם המגע מעט רך- ניתן לאכול.

אם בכל זאת רכשתם פרי קשה, המנגו בדומה לאבוקדו מבשיל בטמפרטורת חדר. כאשר המנגו בשל, ניתן לאחסנו במקרר להארכת חיי המדף.

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה אייל בלום ציין כי חקלאי הערבה אינם מתפשרים על איכות הגידול ומספקים לרשתות גידולים איכותיים: "באמצעות ניצול היתרון היחסי של האקלים בערבה ומחקרים שמקדמים במו"פ ערבה תיכונה וצפונית חקלאי הערבה מספקים גידולים איכותיים. החקלאים בערבה מקפידים על איכות ושיווק גידולים טריים, בשלים ואיכותיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

קניתם מנגו? שלא תעזו לאכול אותו
מועצת הצמחים מזהירה מפני קניית מנגו מסוג 'שלי'. "המנגו בוסר, מי שיאכל אותו יתאכזב מאוד" זהירות! בימים אלו יוצאת מועצת הצמחים באזהרה לצרכנים, מפני רכישת מנגו מסוג 'שלי', אשר הינו מנגו בוסר ומוצע ברשתות השיווק ואצל ירקנים.

במועצת הצמחים הדגישו כי המנגו אינו בשל ולכן אינו טעים וגם לא מתאים למאכל.

זהירות! בימים אלו יוצאת מועצת הצמחים באזהרה לצרכנים, מפני רכישת מנגו מסוג 'שלי', אשר הינו מנגו בוסר ומוצע ברשתות השיווק ואצל ירקנים.

במועצת הצמחים הדגישו כי המנגו אינו בשל ולכן אינו טעים וגם לא מתאים למאכל.

לטענת מועצת הצמחים, הבאת פירות המנגו לחנויות מקורה בכך שהמנגו נראה כלפי חוץ יפה ובשל, ועל כן יש חקלאים שמתקשים להתאפק, ומוכרים אותו למרות שהוא בוסר.
במועצת הצמחים הדגישו כי רוב פירות המנגו שמוצעים כעת בחנויות הם בוסר, וסביר להניח שלא ניתן למצוא מנגו בשל. רק בעוד כשלושה שבועות יגיעו הפירות הבשלים לשוק.

בהודעתה של מועצת הצמים נמסר: "קטיף זני המנגו בארץ אמור להתחיל בסוף חודש יוני, הוא יתחיל בערבה ויגיע לעמק הירדן וסובב כינרת רק באמצע יולי. זן המנגו 'שלי' מבשיל מאוחר יותר וזמן הקטיף האופטימלי שלו הוא בחודש אוגוסט".

ארנה סנדל, מנהלת איכות וסטנדרטים בענף הפירות במועצת הצמחים, מסרה: "לצערי ישנם מגדלים הממהרים לשווק לצרכנים כבר עכשיו את ה'שלי', כשהוא עדיין בוסר. מי שירכוש כעת מנגו 'שלי' יתאכזב מאוד. מנגו זה מקבל צבע אדמדם-כהה עוד לפני הבשלתו המלאה, וכך ניתן להטעות את הצרכנים שאינם מבחינים בין זן לזן וטועים לראות בצבע הקליפה סימן להבשלה. אנו קוראים לציבור לא לרכוש כעת מנגו בוסר מזן 'שלי'".

הרמב"ם באגרת הבריאות, הבן איש חי בהלכות רה"ש, ליקוטי מוהר"ן (ח"ב, סי' פ"ח) כתבו שפרי שלא נתבשל עדיין בצורה טבעית בעץ או באדמה, מזיק לבריאות ואף מסוכן לגוף ולנשמה. איך נדע? אם הוא קשה, אסור לאוכלו וצריך להמתין עד שיתבשלו באופן טבעי בשמש או באויר ואסור לבשלו(כגון עגבניות) או להקפיאו(כגון תמרים טריים ) , אלא להמתין עד שיתרכך ממש. ואסור אף לקוטפו מן העץ קודם בישולו כי צריך עדיין לינוק חיותו. ואם אדם לא ממתין ואוכלו כך, הוא יונק מנשמתו בר מינן.

מאיר היקר
קודם כל מעניין מה שרשמת בשם הרמב"ם וכו
אבל לצערינו כל הירקות נקטפים שהם קשים

שלא תדעו מצרות.
קניתי מנגו
מלא תולעים

שנים רבות גידלנו זנים רבים של מנגו, ומעבר לתריפסים וכו' ע"ג הקליפה, לא זכורות לי תולעים בפרי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture