צילום: פלאש 90

מתנה ללא תמורה: על פרישת ארה"ב מהמועצה לזכויות אדם / פרשנות

"גשם המתנות" מוושינגטון נמשך, כשהלילה התבשרנו על פרישתה של ארה"ב ממועצת זכויות האדם של האו"ם. בניגוד להנחה הרווחת, שמאל בן צבי סבור שטראמפ לא יגיש חשבונית. וגם: אל תמתחו את החבל יותר מידי, תנו לטראמפ לתת לנו את המתנות בקצב שלו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הלילה הגיעה מוושינגטון עוד בשורה משמחת לישראל: מזכיר המדינה האמריקני מייק מפומפאו ושגרירות ארצות הברית באו"ם ניקי היילי התייצבו בפני המצלמות בבית הלבן והודיעו כי ארצות הברית פורשת מהארגון הצבוע כפי שכינתה זאת השגרירה האמריקנית, מועצת זכויות האדם של האו"ם כפי שהם מכנים את עצמם.

למועצת זכויות האדם ותק של החלטות אנטי-ישראליות על בסיס קבוע לעומת גינויים מדודים ובודדים או בכלל לא, למשטרים 'שוחרי זכויות אדם' כמו צפון קוריאה, סוריה, וונצואלה, להמשיך? סודאן, מיאנמר, איראן, סעודיה, ירדן, קובה, קטאר, סין וכן הלאה.

אגב, במהלך השנים עמדו בראש הארגון שורה של דיקטטורות שמפרות זכויות אדם באופן שיטתי, ביניהן לוב של קדאפי, סעודיה, ונצואלה וסוריה.

כחלק מדאגתה ל'זכויות אדם' זימנה המועצה בשנת 2012 פעיל חמאס להרצות בפניה על הפרת זכויות האדם של ישראל, וכן על מעצרם של מחבלים ששוחררו במסגרת עסקת שליט. ריצ'רד פאלק, שליח המועצה לזכויות אדם לבחינת מצבם של הפלשתינים, כתב כי לדעתו חמאס איננו ארגון טרור.

המועצה הוציאה מאז הקמתה ב-2006, 50 הודעות גינוי לישראל מתוך 100 שהוציאה סך הכל מאז הקמתה. רק לאחרונה התכנסה המועצה והנפיקה 5 גינוים נגד ישראל, באותה ישיבה הוציאו רק 2 גינוים למשטר אסד בסוריה שטבח בבני עמו בנשק כימי.

השאלה המרכזית במקרים כאלה ודומים לו (פרישה מאונסק"ו) היא האם כדאי להיות חבר במועצה או לכל הפחות לשתף פעולה איתו בתקווה להשפיע ולו במעט על החלטותיו או שמא לא ליטול חלק בקרקס ולא להעניק לו לגיטימציה. אך לשגרירה היילי התשובה לכך ברורה, לדברי היילי ההחלטה לפרוש מהמועצה התקבלה לאחר יותר משנה שבמהלכה ניסה ממשל טראמפ לעודד רפורמה בתוך המועצה, ללא הצלחה.

ישראל שיתפה פעולה עם המועצה בעשור הקודם אולם, ב-2012 הורה שר החוץ דאז אביגדור ליברמן להחרים את המועצה בשל החלטות קשות לישראל. לאחר כשנה החליט ראש הממשלה נתניהו לחדש את הקשרים עם המועצה. כיום ישראל אינה חברה במועצה, אך כן משתפת איתה פעולה.

מתנות חינם?

פרישת ארצות הברית מהמועצה לזכויות אדם של האו"ם בעקבות הטייתה נגד ישראל מצטרפת לשורה של מתנות שישראל מקבלת ממשל טראמפ שהולך ומסתמן כממשל האמריקני הטוב ביותר עבור ישראל אי פעם.

תזכורת קצרה: הנשיא טראמפ היה הנשיא המכהן הראשון בהיסטוריה שביקר בעת כהונותו בכותל המערבי, הכיר בירושלים, העביר את השגרירות לירושלים, פרש מהסכם הגרעין עם איראן ומטיל עליה בימים אלה את הסנקציות החריפות אי פעם, פרישה בקרוב מארגון אונסק"ו וגיבוי מלא לפעולות ישראל להגנה עצמית וגינוי של כל פעולות הטרור נגדה.

בינתיים בישראל לא נדרשו לתת מאומה עבור כל זה ונראה שגשם המתנות ממשיך לרדת. בכיר בממשל האמריקני אמר לפני העברת השגרירות כי ההבערה נעשתה במסגרת אינטרס אמריקני ולכן הוא לא רואה סיבה שישראל תאלץ "לשלם מחיר" בעקבות המהלך.

הפרשנים הפסימיים (הם לא פסימיים בכל נושא, רק במה שנוגע לנשיא טראמפ השנוא עליהם) הסבירו לנו בטוב טעם ודעת כי אוטוטו תבוא החשבונית, אחרי ההכרה בירושלים כבירת ישראל אמרו לנו כי שנכון שהכיר בירושלים אבל הוא לא אמר איזה ירושלים (המערבית או גם המזרחית, כאילו שאובמה הכיר חלק מירושלים כבירתנו) וגם זה רק הצהרה, השגרירות לא תעבור כל כך מהר, והופ עברו כמה חודשים והשגרירות נחנכה ברוב פאר והדר בבירת ישראל. ואז אמרו לנו שעכשיו תבוא החשבונית, תכף טראמפ יציג את 'עסקת המאה' שלו והיא הולכת להיות גרועה לישראל ולא נוכל לסרב.

כמובן שאחרי שטראמפ יצא מהסכם הגרעין עם איראן הם אמרו את אותו הדבר וגם ציינו שטראמפ אכן יצא מההסכם אבל לא ברור איזה סנקציות יטיל על משטר האייתולות, גם פרשנויות האלה התבררו כשוות לצור על פי צלוחית כשמהר מאוד החל ממשל טראמפ להנחית סנקציות בזה אחר זה על איראן שהביא ליציאת חברות משמעותיות מהשוק האיראני, כמו חברת המטוסים בואינג וחברת הרכבים רנו.

בינתיים עברו כבר כמעט חודשיים (מהעברת השרירות ויציאת ארה"ב מהסכם הגרעין) ותכנית השלום של טראמפ טרם הוצגה, עובדים עליה בימים אלה. היא אכן תוצג מתישהו, אבל אני מרשה לעצמי להעריך שהיא תהיה נסבלת עבור ישראל, וכן, במיוחד שהיא מגיעה ביחד עם שלל המתנות הנלוות.

לא זוכר שכשג'ון קארי הגיע לכאן עשרות פעמים בניסיון לכפות על הצדדים הסדר ונאלצנו לשחרר עשרות מחבלים שהוא על הדרך גם הכיר בירושלים, העביר את השגרירות, פרש ממועצת זכויות האדם של האו"ם (ארצות הברית הצטרפה למועצה בזמן כהונת אובמה) יצא מהסכם הגרעין עם איראן (הוא חתם על ההסכם) וכו'.

לסיום, כן צריך להיזהר לא למתוח את החבל יותר מידי, ולתת לממשל לתת לנו את המתנות בקצב שלו. לאחרונה קראו גורמים ישראלים להכרה אמריקאית בריבונות הישראלית בשטחי רמת הגולן. קריאה כזו השמיעו השר ישראל כץ (מועמד מטעם עצמו לראשות הממשלה אחרי עידן נתניהו) וגם ח"כ יואב קיש, שניהם מהליכוד. גם יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד (גם כן מועמד מטעם עצמו לראשות הממשלה, ודווקא חושב שהוא זה שיצליח לסיים את עידן נתניהו) ארגן כנס בכנסת שעסק בנושא הזה.

האמריקאים לא אהבו את זה. שגריר ארצות הברית בישראל דוויד פרידמן אמר בשיחות סגורות כי "בישראל לא מבינים שהאינטרסים של ארה"ב הם גלובליים ולא קשורים רק במדינת ישראל. לפוליטיקאים הישראלים יש רק אג'נדה מקומית. עשינו את הדבר העצום הזה של הכרה בירושלים והעברת השגרירות ובישראל, במקום להגיד תודה, רוצים כבר את הדבר הנוסף. יש פה כפיות טובה".

צריך כמובן לזכור שלב מלכים ושרים ביד ה' וזה ההסבר ההגיוני היחיד שניתן לתת לכך שהנשיא טראמפ שמתגאה בכך שהביא את השיטה העסקית שלו לבית הלבן וכך הוא מתנהל מול כל העולם, מרעיף עלינו כבר שנה וחצי מתנות אין ספור ובינתיים לא ביקש כל תמורה.

עידן טראמפ: ארה"ב הודיעה על פרישה ממועצת זכויות האדם של האו"ם

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

המועצה מגנה את הנשיא טראמפ ואת מזכיר המדינה פומפאו ואת השגרירה הילי
ומאשימה אותם בהפרת זכויות אדם בצורה חסרת תקדים
באופן המזכיר מדינות מימי הביניים
ומצרה על זה שארה"ב אינה הולכת בדרכן של המדינות הנאורות
כמו איראן טורקיה סוריה וצפון קוריאה
ההחלטה התקבלה פה אחוד ללא מתנגדים
והמתענינים היחידים בה הפ החתולים שבפח האשפה
כמו יתר החלטות המועצה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture