צילום אילוסטרציה: פלאש 90

הבשורה של שקד לקבוצות רכישה: הגנה לרוכשים; הסדרה על היזמים

תזכיר חוק שמפיצה השרה שקד יבצע הסדרה רכה בתחום קבוצות הרכישה ויחייב את היזמים לשקיפות מלאה כלפי הרוכשים, מניעת ניגוד אינטרסים ונקודות יציאה לרוכשים בהעדר התקדמות. שקד: "נעשה סדר בבלאגן בתחום קבוצות הרכישה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שרת המשפטים איילת שקד הפיצה היום (רביעי) תזכיר חוק להגנה על הרוכשים בקבוצות הרכישה. זאת, מתוך כוונה להגן על מי שמצטרף לקבוצות, לאחר נפילות של קבוצות רכישה, דוגמת מקרה ענבל אור.

תזכיר החוק, שהוכן בעקבות המלצות הצוות של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ, נוסח באופן שמצד אחד מעודד קבוצות רכישה שככלל מוזילות את עלות הדיור ומצד שני מגנות על הרוכשים הנמצאים בעמדת נחיתות מול היזם.

התזכיר יקבע חובת שקיפות מקסימלית של היזם כלפי הרוכשים, מניעת ניגוד אינטרסים של היזם ונקודות יציאה מהפרויקט של הרוכשים, ככל שפרויקט הבניה לא מתקדם. בין היתר, קובע תזכיר החוק חובת הצגת דוח שמאי מקרקעין (דוח אפס) על הקרקע המוצעת, במטרה למנוע רמיית הרוכשים. בנוסף, מדי חצי שנה היזם יחויב להנפיק לרוכשים דוח מפורט של התקדמות הבניה. היזם ידגיש לרוכשים כי מחיר הדירה עליו סיכמו אין הוא מחיר סופי וייתכן שיעלה משמעותית בחלוף הזמן.

למניעת ניגוד אינטרסים קובע תזכיר החוק כי דמי הניהול שיגבו בידי היזם יהיו קבועים מראש עם ההצטרפות לקבוצה ולא על פי אחוז מסכום הדירה. זאת כדי למנוע את האינטרס המובנה של היזם בעליית מחירי הדירות. בנוסף, יוגבלו דמי ההצטרפות לקבוצה בהתאם לתקנות שתפרסם שרת המשפטים לאחר אישור החוק.

היזם מתריע: "יש עוד הרבה קבוצות רכישה בסכנת קריסה"


כדי לבטח את כספי הרוכשים, יהיה חשבון נאמנות נפרד לכל קבוצה. החשבון ינוהל על ידי נאמן שלא יהיה מקורב בכל צורה שהיא למארגן הקבוצה. צעד זה יבטיח בין היתר מהמארגן שבבעלותו מספר קבוצות רכישה, הפרדה בין החשבונות וימנע סיטואציות בעיתיות בדומה לפרשיית ענבל אור.

היזם יחויב לרשום את זכויות הרוכשים, והרוכשים יהיו רשאים להחליפו ברוב של 70%. את הנאמן ניתן יהיה להחליף ברוב רגיל. חשוב לא פחות הוא נקודות יציאה לרוכשים: ככל שתוך 3 שנים לא נרכשה הקרקע או תוך 4 שנים אם לא ניתן היתר בנייה להקמת הדירות.

יש לציין כי אין בכוונתה של שרת המשפטים לעצור את קיומן של אותן קבוצות רכישה, אשר בסופו של דבר מעניקות לחבריה יתרון כספי ואת האפשרות בחלק מהמקרים לבחור את סביבת מגוריהם. אך לצד זאת ברצונה של השרה לעצור את הכשלים הצרכניים והמשפטיים ולהגן על הרוכשים מפני קבלת מידע שגוי או חלקי. בנוסף מטרת השרה להביא לסיום הסכמים מקפחים וחד צדדים אשר פועלים לרעת חברי קבוצת הרכישה, ומעניקים יתרון למארגן תוך פגיעה באינטרסים של הרוכשים.

שרת המשפטים איילת שקד: "נעשה סדר בבלאגן בתחום קבוצות הרכישה. הן מהוות פתרון טוב ליוקר הדיור, ולכן תזכיר החוק מאזן בין הצורך להגן על הרוכשים – הגנה שלא קיימת היום – לבין מניעת הכבדה מיותרת על היזמים. מחובתנו לפעול למען הזוגות הצעירים שעומדים לא אחת חסרי אונים מול יזמים חזקים. אני מודה לארז קמיניץ ולמחלקתו על עבודתם הטובה בתחום חשוב זה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זה לא יעזור החיוב לדווח כל חצי שנה דו"ח התקדמות מפורט
הם יכולים לשקר במצח נחושה בדו"ח, זה חייב להיות דו"ח מגובה במסמכים מקוריים שמוכיחים את ההתקדמות
ב. לא מספיק שהנאמן אינו מקורב ליזם, כיון שסוף כל סוף הנאמן מקבל פה דמי ניהול גבוהים כיון שיש פה עשרות או מאות רוכשים, שהיזם הביא לו, ומהיזם יש לו צפיה לקבל עוד ניהול של פרויקטים כאלו, וממילא אוטומטי הוא יעבוד לצידו של היזם וכידוע לכל מי שבתחום, צריך שיהיה גם עו"ד שייצג את צד הרוכשים כמו בכל עסקת קניית דירה,
ג. א' הבעיות המרכזיות בקבוצת רכישה שחברי וועד העמותה שהם הוועד המייצג את הרוכשים כלפי החברות המנהלות את הפרוייקט והקבלנים וכל בעלי המלאכה אינם מקבלים תמורה לעבודתם כי כביכול הם מקבלים את התמורה בעצם הזכות לרכוש דירה בקבוצה יחד עם כולם כשבפועל הם מוציאים מידי חודש מאות שקלים והרבה פעמים אף אלפי שקלים במסגרת דאגתם לקידום וניהול הפרוייקט כראוי לטובת הרוכשים בקבוצה וגם זה מפרק אותם ממקום עבודתם הנוכחי כיוון שיש המון ניגודי זמנים, ולבסוף נוצר מצב שמחוסר ברירה חברי עמותה אלו חותמים על כל מסמך שמוגש אליהם ע"י חברת הניהול בלי להסתכל ולעיין במסמכים כלל, כך נוצר מצב שהיזם וחברת הניהול עושים ברוכשים ובכספם כטוב בעיניהם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture